Tittel: varmepotter og trimmet motor Skrevet av: Roy Grelland på desember 04, 2007, 01:56:24 am Hei,
jeg ser for meg at det kan være hyggelig med litt varme på tidlige vår- og sene høst-kvelder. Derfor planlegger jeg å "pakke inn" et par std j-pipes i et par varmepotter, evt etter å ha sveiset på et par flattjern for å få større overflate. Bruker et CSP eksosanlegg. Jeg har Porsche-vifte, men legger en elektrisk vifte fra T2 inne bak torpedoen som blåser gjennom varmepottene og inn i kanalene. Noen som har erfaring med noe tilsvarende? Evt brukt Berg sine "trimme-varmepotter"? Roy Tittel: Sv: varmepotter og trimmet motor Skrevet av: BERGER på desember 04, 2007, 13:03:59 pm Det å lage varmepotter rundt j-pipene vil nok fungere greit det. Men du som er så hendig med sveisen nå Roy, hvorfor ikke utnytte oljekjøleren? Lage en boks rundt den, med vifte og spjel slik at du kan styre luften rett ut eller inn i bilen hvis du trenger det :)
Så blir motoren din mye mer elegant vet du ;) Tittel: Sv: varmepotter og trimmet motor Skrevet av: Sonic på desember 04, 2007, 17:47:19 pm Her er det mange muligheter , har vært innom noen i åras løp;
1 . Sveise på old style bokser fra tidlige bokser ,slipper å lage noe, del de, og monter. Litt varme . 2 . Brukte lenge CB turbobokser med flens-montering , 38 mm innv. ikke varmeribber . lette og fine . Mer varme 3 Kjøpte en radiator m/boks rundt på et elektrodiesel firma . Omgjort fra vann til Olje m/skikkelige koblinger . Montert fremme i bagasje . ca 3 K/Watt varme m/ 2 trinns vifte (ca 2000,-). Veldig mye varme inkl. litt oljekjøling .. Mvh Tittel: Sv: varmepotter og trimmet motor Skrevet av: Jærva på desember 04, 2007, 19:21:20 pm CSP har oxo varmebokser med større dim. på innvendige rør.,.
Tittel: Sv: varmepotter og trimmet motor Skrevet av: VW 1303 S på desember 04, 2007, 19:23:58 pm Her er det mange muligheter , har vært innom noen i åras løp; 1 . Sveise på old style bokser fra tidlige bokser ,slipper å lage noe, del de, og monter. Litt varme . 2 . Brukte lenge CB turbobokser med flens-montering , 38 mm innv. ikke varmeribber . lette og fine . Mer varme 3 Kjøpte en radiator m/boks rundt på et elektrodiesel firma . Omgjort fra vann til Olje m/skikkelige koblinger . Montert fremme i bagasje . ca 3 K/Watt varme m/ 2 trinns vifte (ca 2000,-). Veldig mye varme inkl. litt oljekjøling .. Nr.3 var jo en kjempeide, hvilke koblinger har du brukt, og hvordan har du lagt T/R rør i bilen? Tittel: Sv: varmepotter og trimmet motor Skrevet av: KFS på desember 04, 2007, 22:08:43 pm eller så kan man jo kjøpe slike
http://www.vwheritage.com/ssp/_rfx/?sku=ac2551223_new&src=rfx&&rfx_page=26&RFX_PassBack=&rfx_catalogname=SSP_0708&rfx_catalog=1&&rfx_spread=26&rfx_gid=1769857&rfx_pageid=27&rfx_catalog=1&rfx_passback=&rfx_base=http%3a%2f%2fvwheritage.richfx.com.edgesuite.net%2fcatalog_vwheritage%2fSSP_0708%2f&rfx_catalog_base=http%3a%2f%2fwww.streetstyleandpower.com%2f%3f&rfx_omni=1&rfx_OmniPageName=p26-27&rfx_OmniCatalogName=spring2007&rfx_OmniClientID=vwheritage de har vi på hylla :) Tittel: Sv: varmepotter og trimmet motor Skrevet av: Sonic på desember 04, 2007, 22:25:29 pm Ikke noe spesielt med dette .Koblinger i AN , NPT ,JIC el noe .
Brukte selv rør i 9/16 dim , (316 rustfritt) med swedgelock koblinger La røra under kanalen , opp i H/S hjulhus , inn i bagasje bak askebeger . Y rør i 2 dim . Et motstrøm til gulv og et til frontrute x 2 . 2 utg. på huset rundt oljekjøleren . Ventil på slangen el røret anbefales da det blir skikkelig varmt . Problemet med SSP sine bokser , bortsett fra det de koster , er jo dim + utforming for "all out " gateracer .. ellers en god løsning.. Mvh Tittel: Sv: varmepotter og trimmet motor Skrevet av: JS på desember 04, 2007, 22:27:12 pm Er det noe i at toppene har mye lettere for å sprekke på en trimmet motor med varmepotter pga at det blir for varmt? Eller bare myte?
Tittel: Sv: varmepotter og trimmet motor Skrevet av: Hot Owl på desember 05, 2007, 11:11:43 am @ JS, mener du/de at det er varmen som stiger fra potta og opp til toppen igjen så er det i hvertfall bare tull. Eksosen har mye større strålevarme når den ikke er pakket inn i et rør med "kjølende" luft.
Det som nok heller stemmer er at man har brukt original dim på varmepotten og dermed begrenset toppens mulighet til å bli kvitt eksos dvs. varme. Tittel: Sv: varmepotter og trimmet motor Skrevet av: Roy Grelland på desember 06, 2007, 00:10:53 am eller så kan man jo kjøpe slike http://www.vwheritage.com/ssp/_rfx/?sku=ac2551223_new&src=rfx&&rfx_page=26&RFX_PassBack=&rfx_catalogname=SSP_0708&rfx_catalog=1&&rfx_spread=26&rfx_gid=1769857&rfx_pageid=27&rfx_catalog=1&rfx_passback=&rfx_base=http%3a%2f%2fvwheritage.richfx.com.edgesuite.net%2fcatalog_vwheritage%2fSSP_0708%2f&rfx_catalog_base=http%3a%2f%2fwww.streetstyleandpower.com%2f%3f&rfx_omni=1&rfx_OmniPageName=p26-27&rfx_OmniCatalogName=spring2007&rfx_OmniClientID=vwheritage de har vi på hylla :) Det er jo selvfølgelig et alternativ :-) |