VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: ORANGEBUG på mai 16, 2011, 10:35:17 am



Tittel: DATASPRUT......
Skrevet av: ORANGEBUGmai 16, 2011, 10:35:17 am
På racebilen bruker jeg autronic sin datasprut, den koster noe j.... så var jeg å "snuste" på nira her forleden. noen som har kjennskap til den? eller noen andre typer som ligger rundt 10-tusen lappen????
(da det settes sammen flere biler i vedskjulet for tiden ;D)


Tittel: Sv: DATASPRUT......
Skrevet av: BeetleBugmai 16, 2011, 11:31:16 am
Selv bruker jeg DTA og er fornøyd med dette.

Christer selger Adaptronic på www.datasprut.no

Verstingsvenskene bruker Vipec som er en utvikling av Motec.

Mvh
BB


Tittel: Sv: DATASPRUT......
Skrevet av: Trond Dahlmai 16, 2011, 11:42:54 am
Jeg har en bekjent som selger Vi-pec v44. Koster cirka 13.000,- inkl. ledningsnett og sensorer.


Tittel: Sv: DATASPRUT......
Skrevet av: Jeemai 16, 2011, 20:55:07 pm
Megasquirt er vel det mest prisgunstige uansett sammenligning. Hatet av motortunere som ikke tjener penger på salg. Elsket av de som søker kunnskap.  ;D 
Siste versjon begynner å få bra med finesser, og er verdt en titt.


Tittel: Sv: DATASPRUT......
Skrevet av: Endre Smai 16, 2011, 21:02:09 pm
Megasquirt kan anbefales :-) Funker som bare det....


Tittel: Sv: DATASPRUT......
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2mai 16, 2011, 22:02:32 pm
Jeg vet ikke helt jeg. Ser ingen grunn til å bruke noe annet enn Megasquirt.
Den nye har så og si alle funksjoner man kan tenke seg og hvis ikke kan det bygges inn.
et om så mange bygg med masse hester som fungerer bra. Og antall brukere blir jo bare flere og flere. Men det er klart, du må lære deg det sjøl.

Nira kan nok anbefales, har jo drevet på i mange år. Stod vel noe om dem i bilsport for ikke lenge siden.
Hadde all Elektronikk på Volvo 240 gruppe A, og siden til mye annet motorsport.


Tittel: Sv: DATASPRUT......
Skrevet av: BeetleBugmai 16, 2011, 22:38:07 pm
Finnes det noen grunn til å bruke Megasquirt? Ikke er det noe særlig rimeligere når alt kommer til alt og ikke har det flere funksjoner eller funker bedre en noen annet sprut.

Hvor mange kanaler kan man logge med Megasquirt?





Tittel: Sv: DATASPRUT......
Skrevet av: Roy Grellandmai 17, 2011, 00:07:08 am
tja, jeg vet ikke hvor mange kanaler, men den logger alt jeg kan tenke meg, også en del kalkulerte verdier, noe som er greit når man skal sjekke "acceleration enrichment" etc.

Det jeg pleier å ha oppe når jeg ser på loggene er RPM, AFR, Coolant (head) temp. Intake Temp, TPS, MAP, PW, DutyCycle, og gjerne et par-tre saker til, avhengig av hva jeg ser etter.


Eller tenkte du på ekstra kanler, ut over det den allerede måtte styre?


Tittel: Sv: DATASPRUT......
Skrevet av: BeetleBugmai 17, 2011, 09:21:01 am
tja, jeg vet ikke hvor mange kanaler, men den logger alt jeg kan tenke meg, også en del kalkulerte verdier, noe som er greit når man skal sjekke "acceleration enrichment" etc.

Det jeg pleier å ha oppe når jeg ser på loggene er RPM, AFR, Coolant (head) temp. Intake Temp, TPS, MAP, PW, DutyCycle, og gjerne et par-tre saker til, avhengig av hva jeg ser etter.

Eller tenkte du på ekstra kanler, ut over det den allerede måtte styre?

Takk Grelland, jeg klarte ikke å finne noe info på www i min leten etter USP for Megasquirt.

DTA S60 har kapasitet til å loggføre opptil 36 kanaler i tillegg til kalkulerte verdier:

Turtall
Throttle
Vanntemp / Oljetemp
Luft temp
Trykk
Lambda
Analog 1 - 4 til feks dempervandring
Hjulspinn 1- 4
Batteri kapasitet
Oljetrykk
Oljetemp
Bensintrykk
Ekstern 5V
Target lambda
ALS - anti lag
Launch control
Shift cut
Fortenning
IDC
Crank errors
Cam errors
Wheel slip %
Turbo trykk
Anti spinn
+
+

Den lagrer dataene og du kan velge om du vil se dem grafisk eller i en pivot tabell. Total lagringskapasitet ved logging av alle kanaler er ca 1 time og så går det drastisk opp når du fjerner de du ikke vil se. På den måten lager du en dagbok for motoren som du lagrer på PC`en og kan ta frem når som helst.
  
Jeg er fullstendig klar over at dette ikke er noe som er unikt for DTA og jeg er av den oppfatningen av at et datasprut er et datasprut. De gjør stort sett det samme alle sammen. Det om virkelig skiller enkelte fra de andre er brukervennligheten og det er her Autronic og Motec er i særklasse. Det er først når du skal mappe at du ser at du får det du betaler for.

DTA S60 koster med dagens kurs ca 6000,- NOK. Jeg betalte med alle sensorere jeg trengte, ledningsnett, MSD coil, pluggledninger, weatherpacks og markedets kanskje aller beste crank trigger løsning: 10 200,- inkl frakt og avgifter.



Tittel: Sv: DATASPRUT......
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmai 17, 2011, 10:33:42 am
tydelig  at kalle ikke vet hva han snakker om når han sier han ikke forstår hvorfor man skal bruke MS i det hele tatt.

brukervennlighet:

fordel med MS er tatt det finnes feler tunerprogram. her er ett :
sjekk Tunerstudio: http://www.efianalytics.com/TunerStudio/

Megasquirt er ikke bare megasquirt... det finnes alternativer i flere versioner og prisklasse. helt fra det enkle til det mest avanserte man kan få på markedet.

http://www.msextra.com/feature-xref.html#more 


Tittel: Sv: DATASPRUT......
Skrevet av: BeetleBugmai 17, 2011, 10:57:26 am
Stått opp på feil side av senga idag Jørn? Stikk ut å ta deg ei pøls eller fem og gratulerer med dagen.

Det er overhodet ikke noe ny info du kommer med og jeg hadde blitt skuffet hvis min ECU ikke hadde fancy dashbord og tunerprogram/muligheter.

Pris pga selvbyggemuligheter er sålangt det eneste "unike" med MS i tillegg til sta eiere som ikke har tatt seg tid til å se litt på hva annet som finnes der ute.

tydelig  at kalle ikke vet hva han snakker om når han sier han ikke forstår hvorfor man skal bruke MS i det hele tatt.

brukervennlighet:

fordel med MS er tatt det finnes feler tunerprogram. her er ett :
sjekk Tunerstudio: http://www.efianalytics.com/TunerStudio/

Megasquirt er ikke bare megasquirt... det finnes alternativer i flere versioner og prisklasse. helt fra det enkle til det mest avanserte man kan få på markedet.

http://www.msextra.com/feature-xref.html#more 


Tittel: Sv: DATASPRUT......
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmai 17, 2011, 11:10:18 am
øh..
hvorfor skriver du da att du ikke finner noe grunn til å bruke MS?
MS I som holder til mye begynner på 252US$  ferdig satt sammen + noen sensorer til 30$
dyser etc må man jo ha i tilleg på de fleste sprut.
da er man i gang og det er vesentlig billigere inngangbillet.
det første MS sprutet jeg bygde med styring av tenning inkl  coilpakke + sensorer , relekort kom på under 3000.-
det er ett stykke opp til 10-12.000.- som de fleste andre havner på
det er argument nok for meg.
jeg sier ikke att det ikke er andre bra relativt rimelige alternativer der ute, det vet godt  jeg også,det ser ut som du mener MS ikke er ett att alternativ å bruke.
det blir bare feil.



Tittel: Sv: DATASPRUT......
Skrevet av: cato®mai 17, 2011, 20:34:43 pm
MS fordel er vel den stor fleksibiliteten, du kan selv påvirke  prisen ved å kjøpe det helt i deler, eller du kan kjøpe det fiks ferdig montert og mappet.
MS har også stor valgfrihet til å finne og matche forskjellig komponenter fra høgger'n. Samt at det har fått en world wide "fanklubb" med brukere, som gjennom tilbakemelding og deling av problemer/løsninger, gjør det enklere for gjør det selve'ere.

 Selv har jeg et annet billig anlegg( EFI), fungerer toppers, men er lite gjør det selv vennlig å mappe, da det krever en kabel med et spesiellt interface, som koster flesk..


Tittel: Sv: DATASPRUT......
Skrevet av: ORANGEBUGmai 18, 2011, 10:29:59 am
ligger an for adaptronic i 02`n til junior ja ;D