VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: Gaffel på mai 21, 2011, 13:57:42 pm



Tittel: Brannpumpe motor 67
Skrevet av: Gaffelmai 21, 2011, 13:57:42 pm
Fikk en brannpumpe motor fra 67 som har vært ute av tjeneste i nesten 20 år. denne skulle kastes og siden jeg jobber som brannmann og er vw fanatiker måtte jeg jo selvfølgelig ta denne med meg hjem =)

Byttet olje og bensin, dro tre runder på sveiva(er elstart på den men hadde ikke batteri) og vips......

http://www.youtube.com/user/Bingzor1337?feature=mhee

Skal bruke motoren i en bil etterhvert.


Tittel: Sv: Brannpumpe motor 67
Skrevet av: Gaffelmai 21, 2011, 15:15:53 pm
Er det noen ting som bør/ikke bør gjøres med en motor som har stått litt? med tanke på olje som må brukes eller noe annet å ta hensyn til?
Noen tips for å få en god motor?


Tittel: Sv: Brannpumpe motor 67
Skrevet av: Isakmai 21, 2011, 17:52:06 pm
Forstå meg riktig, du gjør hva du vil med motoren, men er det ikke morsomt å beholde pumpa som den er med henger og alt?

Brannpumper med elektrisk start er heller ikke vanlige.

Mvh ISAK


Tittel: Sv: Brannpumpe motor 67
Skrevet av: vw1961mai 21, 2011, 17:59:35 pm
Olje:

i flg min vwmotorguru, anbefales Pennzoil 20/50 mineralolje.

I hvertfall mineralolje av kjent fabrikat og høy viskositet både for god kjøling og smøring ved høyere temperaturer. Her i gården kjøres det ikke tur når det er under 10' ute.


Tittel: Sv: Brannpumpe motor 67
Skrevet av: vwmai 21, 2011, 19:51:47 pm
Selge henger etter at motor er fjernet ?? jeg kjøpe !!! ??


Tittel: Sv: Brannpumpe motor 67
Skrevet av: Gaffelmai 22, 2011, 01:56:51 am
Ja, den blir nok ikke kjørt på kalde tider så 20 / 50 blir sikkert bra. Pennzoil har jeg god erfaring med så da blir det det. Salg av henger er desverre uaktuelt, da jeg har masse plass. Men tanken på å kanskje prosjektere en org vw brannbil med org pumpe til stevner og utstillinger hadde vært kult. Hmm ikke sett ideer i hue på meg! :) poster en film senere med justerte ventiler , renset forgasser, nye plugger og riktig olje senere. Takk for svar:)


Tittel: Sv: Brannpumpe motor 67
Skrevet av: vw1961mai 22, 2011, 14:03:29 pm
Går ut fra denne brannpumpemotoren har forgasser med manuell choke? Åssen fikser du evt det problemet? Jeg måtte bytte fra 28 pci til 28 pict-1 for å både få automatchoke og korrekt forgasser.


Tittel: Sv: Brannpumpe motor 67
Skrevet av: Gaffelmai 22, 2011, 16:11:36 pm
Hadde tenkt å sette på gasser med auto choke på, har en gasser fra en donor motor som kan brukes. Er vel samme dyser på begge gasserene går jeg ut i fra.

En ting jeg lurer på er fordeleren på motoren. Er dette vanlige saker? Ser jo rimelig svær og oldschool ut. Noe spes med den?


Tittel: Sv: Brannpumpe motor 67
Skrevet av: Erlend / bug66mai 22, 2011, 16:13:24 pm
er en coil og fordeler i ett!

bytt til ett oppsett med coil og fordeler for seg :)


Tittel: Sv: Brannpumpe motor 67
Skrevet av: vw1961mai 22, 2011, 17:14:41 pm
Det er en Scintilla magnettenning du har. I flg kompetent personell fungerer den greit til normal bruk i bil. Selv har jeg konvertert til korrekt fordeler og coil.


Tittel: Sv: Brannpumpe motor 67
Skrevet av: Gaffelmai 23, 2011, 10:18:47 am
Det er en Scintilla magnettenning du har. I flg kompetent personell fungerer den greit til normal bruk i bil. Selv har jeg konvertert til korrekt fordeler og coil.

Ja når du sier det, så var det ikke noe coil der hehe.
Ble noen av bilene utstyrt med slik fordeler, eller kom det bare med pumpemotorene?


Tittel: Sv: Brannpumpe motor 67
Skrevet av: vw1961mai 23, 2011, 14:28:43 pm
Det er en Scintilla magnettenning du har. I flg kompetent personell fungerer den greit til normal bruk i bil. Selv har jeg konvertert til korrekt fordeler og coil.

Ja når du sier det, så var det ikke noe coil der hehe.
Ble noen av bilene utstyrt med slik fordeler, eller kom det bare med pumpemotorene?

Kun brukt på brannpumpemotorer siden disse kan sveives i gang og ikke er avhengig av eksternt batteri.


Tittel: Sv: Brannpumpe motor 67
Skrevet av: Gaffelmai 26, 2011, 11:15:17 am
ah derfor ja. logisk når man tenker etter ;)

Noen som husker opningen det skal være på ventiljusteringen? 0.15 ved kald motor eller husker jeg feil?


Tittel: Sv: Brannpumpe motor 67
Skrevet av: Erlend / bug66mai 26, 2011, 11:24:36 am
stemmer bra det ja.. hva er nummeret på pumpen?


Tittel: Sv: Brannpumpe motor 67
Skrevet av: Gaffelmai 26, 2011, 12:04:24 pm
husker ikke helt, skal sjekke når jeg får kommet meg ut etterpå :)


Tittel: Sv: Brannpumpe motor 67
Skrevet av: Gaffeljanuar 28, 2012, 22:08:45 pm
"tørke støv"

Da var 1200'en mer eller mindre klar for maling og nye pluggledninger, alt er justert og skal være klar for mange mange mil med kosekjøring eller som biltilsynmotor ;)
[attachment=1]

donormotorer er alltid fint
[attachment=2]

Har etterhvert vurdert å selge hengeren som pumpa stod på, er det noen som trenger? Hvis det er så kan jeg mekke en tilsalgs tråd og fikse noen bilder om ønskelig.