Tittel: EU kontroll. Skrevet av: j0achim på mai 21, 2011, 23:45:08 pm Hei hei!
Er ganske ny til faget å skal snart inn med min første boble på EU kontroll. Med det lurer jeg på noen par ting. Støtfangere, kan jeg godkjenne bil uten disse på? (har skjermer hvor det ikke er gjennomganger for fangere) 1600 maskin i 1300 boble, jeg forstår jo selvfølgelig at dette ikke er helt ok, men ser de virkelig forskjell på dette? Noen spesielle ting jeg burde huske på som er litt utenfor det vanlige? Forrøvrig er det en 1300 - 1969 modell. Mvh Joachim Tittel: Sv: EU kontroll. Skrevet av: Erlend / bug66 på mai 21, 2011, 23:56:24 pm Hei hei! Er ganske ny til faget å skal snart inn med min første boble på EU kontroll. Med det lurer jeg på noen par ting. Støtfangere, kan jeg godkjenne bil uten disse på? (har skjermer hvor det ikke er gjennomganger for fangere) JA 1600 maskin i 1300 boble, jeg forstår jo selvfølgelig at dette ikke er helt ok, men ser de virkelig forskjell på dette? funker fint Noen spesielle ting jeg burde huske på som er litt utenfor det vanlige? dra av olje f.eks fra motor og girkasse hvis den lekker litt.. noen mekanikere takler det ikke selv om "alle" bobler lekker litt Forrøvrig er det en 1300 - 1969 modell. bilen din er fra før 72, så skal følge reglene fra før 72, dvs ingen lydkrav fra motor, ikke avgasskrav etcetc Mvh Joachim Tittel: Sv: EU kontroll. Skrevet av: j0achim på mai 22, 2011, 00:03:22 am Supert! Takk for svar :)
EDIT: en ting til felger 6" bred med 205 dekk går de også rett gjennom EU? (med breddet skjermer) Tittel: Sv: EU kontroll. Skrevet av: JFP på mai 22, 2011, 01:38:10 am 1600 maskin i 1300 boble, jeg forstår jo selvfølgelig at dette ikke er helt ok, men ser de virkelig forskjell på dette? Mener å ha lest en gang av VW1200 hadde smalere tromler, og derfor ikke er godkjent for 1600-motor. Siden du har VW1300, er det fullt lovlig med 1600 cc - de bilene hadde normal størrelse på tromlene. Og hvis det er skiver foran, er det uansett greit. Men: Du har en over gjennomsnittet kompetent inspektør om han er i stand til å se hva slags motor som sitter i. EU-kontroll handler mest om å sjekke de grunnleggende sikkerhetstingene (bremser, lys, farlig rust, osv), + noen sære regler om at det ikke må dryppe olje fra motoren, sjekk av selvparkerende viskere, osv. Brede dekk: Mønsteret i dekket skal ikke stikke frem på utsiden av skjermen, målt øverst på hjulet. Har du 205 6" må dette være registrert i vognkortet. Lykke til med kontrollen! |