Tittel: 1961 - med 1600 motor - trøbbel når varm Skrevet av: 1961Deluxe på mai 26, 2011, 09:05:35 am Hei
Har en boble fra '61 som har stått mye i ro i en garasje. Har den siste tiden begynt å kjøre den. Som oftest er den snill og grei og uten problemer. Starter fint, og motoren lager ingen ulyder. Men så kommer dager som idag hvor det er så vidt jeg kommer meg på jobb. Problemer: 1) Bilen fjusker og drar nesten ikke når jeg kjører i 2 & 3 gir, slutter å fjuske når jeg gir full gass og da drar den skikkelig. Vanlig kjøring med normalt turtall er vanskelig og bilen driver og hopper til tider. Andre dager så merker jeg ikke dette i det hele tatt.. 2) I dag kom en ny vri: Oljetrykk lampen kommer på under kjøring. Har sjekket oljen: Det er nok olje og det lekker ikke olje. I dag var og bilen ENORMT varm og for meg virker det som om den ikke får nok lufting, men kan ikke forstå at det skal forklare at den drar ujevnt til tider. Antar at oljetrykk problemene kan komme av at motoren blir for varm og at bilen dauer, men det andre her er merkelig. 1) Har sjekket: Bensinfilter (har to stk, begge to er rene og pene) 2) Forgasser; Den er veldig skitten oppi (kanskje påtide med en rens?) Any clues anyone? Tittel: Sv: 1961 - med 1600 motor - trøbbel når varm Skrevet av: Pan på mai 26, 2011, 09:24:42 am 1600-motoren får neppe nok luft baki en 61-modell uten lufteriller i motorlokket. Da går den varm, og det er på ingen måte bra for noe som helst. Så sørg for at den får nok kjøling først og fremst. Har motoren gått så vam at oljetrykket forsvinner... Ja, da er det varmt baki der. Og den lampa betyr forøvrig "Stopp nå med en eneste gang!!!". Ikke uten grunn at oljetrykkslampa og ladelampa av og til kalles "idiot lights" på engelsk.
1) sørg for at motoren får nok kjøling 2) gå over tenning/bensintilførsel 3) håp at motoren ikke har fått alvorlige skader av varmkjøring og manglende smøring. Tittel: Sv: 1961 - med 1600 motor - trøbbel når varm Skrevet av: 1961Deluxe på mai 26, 2011, 09:27:34 am Det er luftriller på baklokket.
Oljelampen lyser ikke, mer blinking.. og det gir seg med en gang jeg gir gass.. Tittel: Sv: 1961 - med 1600 motor - trøbbel når varm Skrevet av: Rikard på mai 26, 2011, 09:36:23 am har du peilet oljen da? Du skal jo ikke se bort ifra at du har litt lite ;)
Tittel: Sv: 1961 - med 1600 motor - trøbbel når varm Skrevet av: 1961Deluxe på mai 26, 2011, 11:00:59 am Olje er skiftet sist helg og peilet både i dag og i går :D. Nivået er akkurat der det skal være..
Tittel: Sv: 1961 - med 1600 motor - trøbbel når varm Skrevet av: Kjell Roar på mai 26, 2011, 11:33:49 am Defekt oljetrykksbryter?
Tittel: Sv: 1961 - med 1600 motor - trøbbel når varm Skrevet av: Tistlo på mai 26, 2011, 11:34:30 am Kva turtal hadde motoren når oljelampen blinka ? om du hadde låg tomgang då so kan da ha vore grunnen. Ellers so er da ikkje umulig at da er motoren sin måte å fortelja att den treng overhaling:)
Høyres forsovidt ut som du har hatt mykje samme problem som eg har bala med i da sista, sjekk her og sjå om du får ut noko matnyttig: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,34469.0.html Tittel: Sv: 1961 - med 1600 motor - trøbbel når varm Skrevet av: 1961Deluxe på mai 26, 2011, 14:41:27 pm Motoren ha kjørt ca 5000km etter overhaling
Oljelampen blinket på tomgang ja.. Det hender og at bilen dauer i første krysset nedi gata når den er kald, men da er det jo bare å slippe clutsjen så er vi i gang igjen. Blir spennende hjem fra jobb i dag... Får kjøre med luka bak åpen og holde meg borte fra hovedveien..- Tittel: Sv: 1961 - med 1600 motor - trøbbel når varm Skrevet av: BeetleBug på mai 26, 2011, 14:43:13 pm Sjekk at du ikke har noe som blokker for vifta. Det har skjedd før får å si det sånn.
Tittel: Sv: 1961 - med 1600 motor - trøbbel når varm Skrevet av: 1961Deluxe på mai 26, 2011, 17:05:14 pm Hm.. Kjørte hjem fra jobb og alt gikk som en drøm. Bilen var litt varmere enn vanlig men ingen problemer med drag..
Får bruke helga til feilsøking :D Tittel: Sv: 1961 - med 1600 motor - trøbbel når varm Skrevet av: sandvik996tt på august 08, 2011, 22:06:11 pm Hva skal temperaturen være i motorrommet ?
Tittel: Sv: 1961 - med 1600 motor - trøbbel når varm Skrevet av: Pan på august 08, 2011, 23:09:41 pm Du skal kunne ta på peilepinnen og oljepåfyllingslokket uten at det er voldsomt ubehagelig varmt. Svi deg skal du iallfall ikke.
Tittel: Sv: 1961 - med 1600 motor - trøbbel når varm Skrevet av: Tistlo på august 08, 2011, 23:19:34 pm Kaldast muleg er vel fasiten
Tittel: Sv: 1961 - med 1600 motor - trøbbel når varm Skrevet av: bay crewcab på august 09, 2011, 21:27:09 pm Jeg tipper du har en defekt termostat som åpner/lukker luft tilførsel i viftehuset. Sitter i bak/underkant av motor.Selv fjernet jeg dette og ga den full flow fra dag 1 i min motor. Og jammen blir det varmt nok alikevel.
Tittel: Sv: 1961 - med 1600 motor - trøbbel når varm Skrevet av: GamleNydal på august 09, 2011, 21:38:02 pm Jeg tipper du har en defekt termostat som åpner/lukker luft tilførsel i viftehuset. Sitter i bak/underkant av motor.Selv fjernet jeg dette og ga den full flow fra dag 1 i min motor. Og jammen blir det varmt nok alikevel. Da går mer kjøling til toppene og mindre til olja. Test termostaten i vann. Skal åpne en stund før det koker. Pass på at kald sone er skilt fra varm sone. Jeg kjører selv uten termostat og sliter med varme i olja, men kjører med stand-off på motorlokket og har nå stabil varme på ca 90 grader.Tittel: Sv: 1961 - med 1600 motor - trøbbel når varm Skrevet av: 1961Deluxe på september 06, 2011, 15:08:45 pm Har nå kjørt knirkefritt i neste to hele mnd helt til i går, då skjiten stoppet igjen! Etter litt bensin påfyll så startet den igjen.
Når jeg kom hjem åpnet jeg luka bak og det var en distinkt "kokelyd" fra forgassar + det lakk/drypte bensin fra forgassaren. Noen som har aning på hvorfor dette skjer nå plutselig? Det merkelige er at det peilepinnen / oljelokket ikke var varmt og bilen dro skikkelig. PS: Mine tidligere problemer med kjøling ble fikset slik: Ny reim (stram og god) fjernet håndkleet som hadde ramlet ned på baksida og lå og sperra for vifta.. Tittel: Sv: 1961 - med 1600 motor - trøbbel når varm Skrevet av: justandy på september 06, 2011, 20:41:06 pm ikke noe særlig å ha koking i gasseren(har hatt det selv)
jeg sjekket tenninga på min og den var way off, fikk stilt den og tempraturen gikk ned noen grader. men er fortsatt varm så jeg må fikle mere. men sjekk tenninga å se om den er som den skal Tittel: Sv: 1961 - med 1600 motor - trøbbel når varm Skrevet av: 1961Deluxe på september 08, 2011, 11:27:45 am Fikk sjekket tenninga hos en kompis og den er slik den skal være...
Jeg merket at jeg mangler en av de slangene som leder varmlufta frem til kupeen, kan dette være med å skape problemer? Er det ellers noen som har noen tips på hva som kan være feil? venter i spenning på nye pakninger til gasseren, trenger ett helgeprosjekt :D |