VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Formula Vee på juni 05, 2011, 14:31:56 pm



Tittel: Hvilken rekkefølge monterer jeg alt "stæsjet" til oljekjøling og filtre?
Skrevet av: Formula Veejuni 05, 2011, 14:31:56 pm
På 1915 turbo (1584cc akkurat nå) har jeg montert en del "saker".
Står dette i riktig rekkefølge/koblet riktig?
Fra oljepumpe med uttak i lokket(blendet ut-kanalen inni) går den først gjennom termostaten til vifta, så gjennom innsuget til en liggende weber, videre til HP1 filtert, gjennom kjøler over girkassen og i retur i blokka/"trykk regulatoren". Har fjerna stempel og fjær i denne.
På turboen har jeg en tynn teflonslange fra oljetrykksbryter, inn på toppen turbo, og stor silikonslange under turbo med retur til V.toppdeksel.

Oljen er lagt med kanal gjennom innsuget for å minske forgasserising, og få bedre kjøling på olja.
Er litt bekymra for trykket, men det er vel generell mye overkapasitet, og så blir trykket regulert med den ventilen som er igjen?
(Den 2. og siste som olja går gjennom før retur i blokken)

Leste en plass at min metode ikke var å anbefale, for den kalde oljen var en unødig belastning for kjøleren.... Det er visst bedre å ha den på termostat, så pumpa slipper olje ut til kjøler når den blir varm?


Men er det noe problem å bruke oppsettet slik jeg har gjort?


Tittel: Sv: Hvilken rekkefølge monterer jeg alt "stæsjet" til oljekjøling og filtre?
Skrevet av: Formula Veejuni 06, 2011, 06:48:33 am
?


Tittel: Sv: Hvilken rekkefølge monterer jeg alt "stæsjet" til oljekjøling og filtre?
Skrevet av: BERGERjuni 06, 2011, 09:03:47 am
Termostaten i blokka har jo ingen misjon uansett når du har full flow på den måten du har satt det opp. Hvis du skal bruke termostaten i blokka må du ta oljen inn/ut via plasseringen til den orginale oljekjøleren. Du kan jo henge på en termostat på fullflow kretsen din hvis du ønsker raskere oppvarming av olja. Jeg ville ha montert termostaten til vifta etter kjøleren, den trenger jo ikke gå hvis kjøleren greier å kjøle olja nok uten blås :)


Tittel: Sv: Hvilken rekkefølge monterer jeg alt "stæsjet" til oljekjøling og filtre?
Skrevet av: Formula Veejuni 06, 2011, 14:45:19 pm
Ja, det var et godt poeng. Da sparer oljen "en runde" men behovet for kjøling blir jo oppfattet raskere slik jeg har plassert den...
Men da kan jeg ihvertfall fyre opp maskinen slik det er.


Tittel: Sv: Hvilken rekkefølge monterer jeg alt "stæsjet" til oljekjøling og filtre?
Skrevet av: Trond Dahljuni 06, 2011, 14:45:59 pm
Ja, det var et godt poeng. Da sparer oljen "en runde" men behovet for kjøling blir jo oppfattet raskere slik jeg har plassert den...
Men da kan jeg ihvertfall fyre opp maskinen slik det er.

Fyrer opp og kjører inn til medlemsmøte i kveld da? :-)


Tittel: Sv: Hvilken rekkefølge monterer jeg alt "stæsjet" til oljekjøling og filtre?
Skrevet av: Formula Veejuni 15, 2011, 21:24:30 pm
Ja, det var et godt poeng. Da sparer oljen "en runde" men behovet for kjøling blir jo oppfattet raskere slik jeg har plassert den...
Men da kan jeg ihvertfall fyre opp maskinen slik det er.

Fyrer opp og kjører inn til medlemsmøte i kveld da? :-)
Det blei ingenting. Kan du ta i mot svinghjulsavtrekker på Bore?


Tittel: Sv: Hvilken rekkefølge monterer jeg alt "stæsjet" til oljekjøling og filtre?
Skrevet av: Trond Dahljuli 30, 2011, 20:24:12 pm
Ja, det var et godt poeng. Da sparer oljen "en runde" men behovet for kjøling blir jo oppfattet raskere slik jeg har plassert den...
Men da kan jeg ihvertfall fyre opp maskinen slik det er.

Fyrer opp og kjører inn til medlemsmøte i kveld da? :-)
Det blei ingenting. Kan du ta i mot svinghjulsavtrekker på Bore?
Nei, som du sikkert fant ut. Jeg reiste på ferie den helga, men skal på møtet på Mandag. Skal du? Og tar med da?


Tittel: Sv: Hvilken rekkefølge monterer jeg alt "stæsjet" til oljekjøling og filtre?
Skrevet av: Formula Veejuli 30, 2011, 20:46:12 pm
Om en kompis på cowboyfest ikke er i stand til å lakkere i morgen, må vi lakkere mandagskveld. Og da kommer jeg ikke. ;)