VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: EspenN på juni 19, 2011, 21:34:05 pm



Tittel: Fusking i 60-tallsmotor
Skrevet av: EspenNjuni 19, 2011, 21:34:05 pm
Bilen er tatt ut etter vinterlagring.
Motor er en tidlig 60-talls industrimotor. Den er vanskelig å starte når den har stått en stund. Vha startgass starter den greit.
Motoren går fint på tomgang og når den ruses opp uten belastning.
Etter den er varm(?) begynner den gradvis å fuske mer og mer når motoren får litt å jobbe med i oppoverbakke. Dvs når man trykker gasspedalen inn litt mer enn normalt og i bratte bakker går det dårlig
Det kan nesten kjennes ut som om man mister en sylinder, men jeg er usikker på dette.
Ingenting er gjort med bilen i vinter, men fuskingen er betydelig verre enn i fjor. Da var den nesten ikkeeksisterende.

Har så langt ikke sjekket noen ting bortsett fra at vakuumslangen er ok. Tenkte å begynne med plugger og pluggledninger, etter det er jeg usikker på hva jeg skal gjøre.

Glad for tips!

EspenN


Tittel: Sv: Fusking i 60-tallsmotor
Skrevet av: Indyjuni 19, 2011, 23:56:58 pm
Hei,sånn var også motoren i min 61 mod etter vinteroppholdet. Justerte tenning,byttet stifter og rotor uten at det hjalp. Trudde årsaken var en liten lekk i eksosen,men det var når jeg skulle bytte plugger at feilen ble funnet,den ene gamle pluggen var rett og slett for løst skrudd i,så etter at nye plugger var på plass og ledninger etterskrudd i plugghetter så har den fungert helt smertefritt,byttet også ut de kravene rundt plugghettene,så de ligger tett mot gods. Så enkelt kan det altså være, uten at jeg sier at din motor har samme problem,lykke til med feilsøking  ;)


Tittel: Sv: Fusking i 60-tallsmotor
Skrevet av: Kjell Roarjuni 20, 2011, 00:20:57 am
Bytt plugger og ledninger først. Anbefaler NGK BP5HS eller tilsvarende.
Og hvor gammel er bensina?

Sjekk også om du får forgasser-ising.


Tittel: Sv: Fusking i 60-tallsmotor
Skrevet av: Einicjuni 22, 2011, 10:41:30 am
Sjekk også filtere og siler på bensinen.


Tittel: Sv: Fusking i 60-tallsmotor
Skrevet av: Eikstadjuni 22, 2011, 11:12:01 am
Sjekk også filtere og siler på bensinen.

Og besinpumpa generelt. Men hvis problemet blir større ved belastning (motbakke) har jeg hatt symptomer som minner om dine på bobla mi. Der var feilen noe så enkelt som dårlig "flow" i bensinfilteret.


Tittel: Sv: Fusking i 60-tallsmotor
Skrevet av: EspenNjuni 23, 2011, 19:55:02 pm
Takk for alle svar. Fuskingen endte opp med at motoren døde helt, ingen gnist på pluggene. Vi tror vi har funnet at feilen er dårlig kontakt mellom tenningslås og fordeler. Ihvertfall startet motoren som et skudd etter litt røsk og riv i området bak tenningslåsen, ingen andre feil ble heller ikke funnet. Nytt ledningsnett er bestilt, foreløpig sikres forbindelsen med en ledning direkte fra batteri til fordeler (selvsagt med egen bryter og sikring)

EspenN