VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: evergreen på juli 13, 2011, 10:41:55 am



Tittel: VW 1958 - motor stopper
Skrevet av: evergreenjuli 13, 2011, 10:41:55 am
Jeg har en 1958 VW, 6V og opprinnelig 1200-motor. Etter restaurering for noen år siden (tidligere eier) ble den originale motoren skiftet ut med en 1969 1300-motor. Den nye motoren er tilpasset el-anlegget på 6V.

Problemet er at motoren "mister draget" etter ca 20 min. Hvis jeg clutcher kan jeg ruse bilen, men den "drar ikke". Slipper jeg clutchen stopper motoren og jeg må vente et par timer før den starter. Har skiftet coil, plugger og kondensator, samt økt utluftingen fra bensintanken, uten at problemet er borte.

Et Møller-verksted har sett på bilen og påstår at det må være en kompresjonsfeil, og at motoren antakelig må byttes. Jeg har ikke fått resultatet av kompresjonstesten enda, men jeg har forhørt meg litt rundt, og mange mener at Møller må ta feil. Motoren går jo helt fint i 20 min før den "mister draget". Problemet må være termisk (noe går varmt)?

Har fått tips om å sjekke at autochoken slår seg av, og at forvarmer ikke står på. Er veldig takknemlig for alle tips nå som jeg skal mekke litt sjøl.


Tittel: Sv: VW 1958 - motor stopper
Skrevet av: Kjell Roarjuli 13, 2011, 10:57:09 am
Regner med at du har justert ventilene?
Ellers kan bensinkrana tette seg (pakningen inni sveller og slipper igjennom mindre/lite bensin, men da burde den ikke gå så lenge som 20 min før problemene oppstår.


Tittel: Sv: VW 1958 - motor stopper
Skrevet av: HenrikFjuli 13, 2011, 11:01:13 am
Sjekk spenning på batteri og ladingen. Spenning bør alltid være over 6 V, kan hende batteriet ditt er gammelt og utslitt.


Tittel: Sv: VW 1958 - motor stopper
Skrevet av: Squarebackjuli 13, 2011, 11:55:01 am
Alle kjøleblekk og gummitetninger er der? Byttet alle bensinslanger og også den under tanken?


Tittel: Sv: VW 1958 - motor stopper
Skrevet av: Squarebackjuli 13, 2011, 12:06:35 pm
Og tanken eller slangene er frie for "bøss"? Ofte mye rart i over 50 år gamle biler


Tittel: Sv: VW 1958 - motor stopper
Skrevet av: Tistlojuli 13, 2011, 15:43:36 pm
Den får nok ikkje nok bensin. Har du bensinfilter på bilen? kor er det plassert og korleis ser da ut`? om du har mellom pumpe og gassar, flytt det til mellom ramme bak og motor og bytt om da ser brunt ut. sjekk silen i bensinpumpa(om du har orginal pumpa) prøv so å kjøyr og sjå ka som skjer. samma problem? ta av pumpo når bilen kødder og sjå til att akslingen som driv bensinpumpo ikkje går treigt i bakelitten, isofall puss den ned til den går lett. nytt forsøk, fortsatt idiot? bytt bensinpumpa. ..og ta ein gassarrens etter gammalt er sikkert ikkje domt
ps: er den FOR varm kan du ikkje ta på viftehuset eller peilepinnen, Detta er NO GOOD. vurder å legg mellomlegg mellom lokk og bakplata for å få inn meir kjøleluft til motoren, det har den ikkje ilt av.


Tittel: Sv: VW 1958 - motor stopper
Skrevet av: RZR-Andyjuli 13, 2011, 20:31:56 pm
I tillegg til ovennenvte kan det være lurt å sjekke (NB! Når motor er avslått!) at det ikke er noen fremmedlegemer (filler, tørkepapir, etc.) i kjøleviften. Har mistet en god 1600-motor fordi det lå en halv, gjenglemt tørkerull i kjøleviften, som da sperret for luftinntaket. Motoren holdt koken ca. 3000 km på motorveier likevel, men den mistet tilslutt trekkraften da boltene som holder blokken sammen skrudde seg ut.


Tittel: Sv: VW 1958 - motor stopper
Skrevet av: OTOjuli 13, 2011, 20:51:21 pm
Den får nok ikkje nok bensin. Har du bensinfilter på bilen? kor er det plassert og korleis ser da ut`? om du har mellom pumpe og gassar, flytt det til mellom ramme bak og motor og bytt om da ser brunt ut. sjekk silen i bensinpumpa(om du har orginal pumpa) prøv so å kjøyr og sjå ka som skjer. samma problem? ta av pumpo når bilen kødder og sjå til att akslingen som driv bensinpumpo ikkje går treigt i bakelitten, isofall puss den ned til den går lett. nytt forsøk, fortsatt idiot? bytt bensinpumpa. ..og ta ein gassarrens etter gammalt er sikkert ikkje domt
ps: er den FOR varm kan du ikkje ta på viftehuset eller peilepinnen, Detta er NO GOOD. vurder å legg mellomlegg mellom lokk og bakplata for å få inn meir kjøleluft til motoren, det har den ikkje ilt av.

Tistol har rett... Dette er akslingen i bensinpumpa. Den går tregt når den blir varm, fordi godset ipinnen utvider seg i varmen fra motor. 


Tittel: Sv: VW 1958 - motor stopper
Skrevet av: evergreenjuli 14, 2011, 09:43:57 am
Takk for alle gode tips så langt, nå skal mye prøves ut. Jeg er ingen erfaren mekaniker, men jeg er ikke redd for å få møkk under negla.

Jeg er spent på konklusjonen fra Møller Jessheim. Alle jeg har forhørt meg med hittil er ikke enige at dette er en kompresjonsfeil siden motoren går fint i 20 minutter før den "mister draget". Den stopper ikke dersom jeg clutcher og ruser motoren.

Foreløpig tilbakemelding fra verkstedet er at motoren antakelig må byttes. Jeg har en mistanke om at unge (og uerfarne) mekaniker drar noen forhastede konklusjoner her..



Tittel: Sv: VW 1958 - motor stopper
Skrevet av: Squarebackjuli 14, 2011, 09:59:04 am
Tviler meget sterkt på  at motoren må byttes. Er mange vwnuts i området ditt så en eller annen bør kunne ta en titt på bilen din. Vær systematisk og tør å prøve litt selv i først omgang...


Tittel: Sv: VW 1958 - motor stopper
Skrevet av: Gaffeljuli 14, 2011, 10:50:06 am
En annen ting som det kan være er dårlig coil. Hvis en coil er dårlig kan den virke dårlig når kald og når temperaturen øker forandrer isolasjonen inni coilen seg og gjør at den ikke leverer nok spenning til gnist. Når motoren får belastning blir det tettere luft i forbrenningskammeret dette fungerer som isolasjon og hvis effekten til coilen blir ytterligere redusert når den blir varm klarer den til slutt ikke å slå gnist inni forbrenningskammeret.

Men det kan være mye annet og ;)


Tittel: Sv: VW 1958 - motor stopper
Skrevet av: evergreenjuli 14, 2011, 11:09:01 am
En annen ting som det kan være er dårlig coil. Hvis en coil er dårlig kan den virke dårlig når kald og når temperaturen øker forandrer isolasjonen inni coilen seg og gjør at den ikke leverer nok spenning til gnist. Når motoren får belastning blir det tettere luft i forbrenningskammeret dette fungerer som isolasjon og hvis effekten til coilen blir ytterligere redusert når den blir varm klarer den til slutt ikke å slå gnist inni forbrenningskammeret.

Men det kan være mye annet og ;)

Coilen ble skiftet i fjor. Den ble veldig varm og vi trodde først at dette var problemet. Imidlertid blir også den nye coilen ganske varm.


Tittel: Sv: VW 1958 - motor stopper
Skrevet av: Gaffeljuli 14, 2011, 12:07:13 pm
Er det singleport topper?


Tittel: Sv: VW 1958 - motor stopper
Skrevet av: Dewiljuli 14, 2011, 12:43:08 pm
Stort sett pleier problemet å ligge i forgasser eller stiften i fordeleren. Hvis stiftåpningen er for trang vil du få problemer ved varm motor og varm coil...
i forgasseren hender det at choken lager problemer, men ikke veldig ofte. Bobla har originalt veldig lav komp.
Skjelden noe problem å finne ut hva som er feil med en gammal vw ;-)


Tittel: Sv: VW 1958 - motor stopper
Skrevet av: Kjell Roarjuli 14, 2011, 13:12:20 pm
.


Tittel: Sv: VW 1958 - motor stopper
Skrevet av: Panjuli 14, 2011, 13:36:10 pm
Får du tak i en annen motor, tar dette ca veldig kort tid å bytte. Skal verkstedet bruke allverdens tid på feilsøking derimot, blir det fort sabla dyrt med den timeprisen de tar. Tenker det er derfor de sier at motor bør byttes, pluss at de sikkert ikke har allverdens erfaring med slikt gammalt "ræl". (Moderne mekanikere får gjerne panikk i møte med en motor hvor de ikke kan plugge i en PC og stille elektronisk diagnose.)


Tittel: Sv: VW 1958 - motor stopper
Skrevet av: Tistlojuli 14, 2011, 15:21:49 pm
test ut da eg sa tidlegare før du byter på noko som helst motor, eg hadde nøyaktig samme problem for ikkje so lenge sidan. skulle på eu kontroll med ein bil eg ikkje hadde kjøyrd meir enn 10min og hadde ikkje tid til meir testkjøyring før timen blabla bla og etter ca 15min so begynte den å hosta å harka som ein stokken gris og kobba tilslutt. da vart mykje kø og og mas på hovedvegen der ja.. kinna igang og den starta, gjekk 30meter og begynte å kødda, trødde klutchen inn og den sveiv som ei klokka. klarte å lura meg inn på eukontroll hostande, skifta filter og fekk lagt det meir vannrett(problem med å fylla opp filteret så det vart ikkje bensin til gassaren. fekk den gjennom eu, skulle på tilsynet, kobba nok ein gong, 1km før tilsynet so eg måtte ta papir og skilt og springa inn 3min før stengetid(men da er ein an historie) bytta bensinpumpa, flytta filteret til sugesida(mellom ramma og motor) og alt i orden.


Tittel: Sv: VW 1958 - motor stopper
Skrevet av: Tigernjuli 14, 2011, 19:05:58 pm
Jeg sliter med akkurat samme problemet som trådstarter, går 20 min (eller til den blir varm) før den begynner å kødde. Er et veldig godt tips dette med bensinpumpa. Har faktisk hørt om flere som har hatt samme problemet, men har ikke husket å sjekke dette selv. Har nå byttet alt av tenningsdeler og demont gassere for en rens, før Haug57 tipset meg om denne tråden idag. Har troa på at dette er feilen på min motor.


Tittel: Sv: VW 1958 - motor stopper
Skrevet av: evergreenjuli 15, 2011, 12:57:18 pm
Fikk akkurat telefon fra verkstedet. Ingen kompresjonsfeil, men derimot er coilen defekt. Bilen går helt fint med en "lånecoil". Merkelig siden jeg byttet coil i fjor, men jeg kan jo ha vært uheldig og fått en defekt fra Hot Shop den gangen. Bensinpumpa synger vistnok på siste verset, og verkstedet har bestilt en ny - som jeg skifter selv. Ellers må jeg si meg fornøyd med Møller Jessheim tross alt. De har brukt mye tid på bilen, men har vært meget "snille" med timeføringen og regningen blir mye lavere enn jeg hadde forespeilet meg. Mistenker at de har hatt lite å sysle med i fellesferien..

... eg hadde nøyaktig samme problem for ikkje so lenge sidan. skulle på eu kontroll med ein bil eg ikkje hadde kjøyrd meir enn 10min og hadde ikkje tid til meir testkjøyring før timen blabla bla og etter ca 15min so begynte den å hosta å harka som ein stokken gris og kobba tilslutt. da vart mykje kø og og mas på hovedvegen der ja.. kinna igang og den starta, gjekk 30meter og begynte å kødda, trødde klutchen inn og den sveiv som ei klokka. klarte å lura meg inn på eukontroll hostande, skifta filter og fekk lagt det meir vannrett(problem med å fylla opp filteret så det vart ikkje bensin til gassaren. fekk den gjennom eu, skulle på tilsynet, kobba nok ein gong, 1km før tilsynet so eg måtte ta papir og skilt og springa inn 3min før stengetid(men da er ein an historie) bytta bensinpumpa, flytta filteret til sugesida(mellom ramma og motor) og alt i orden.

For øvrig akkurat samme feil som med min bil. Som om jeg skulle beskrevet problemet selv..


Tittel: Sv: VW 1958 - motor stopper
Skrevet av: Tistlojuli 15, 2011, 17:15:02 pm
Dei har ikkje berre erklert coilen dau berre for å finna ein feil? sidan kompen var bra ;D testa dei å kjøyra han varm på tur?
når du byter pumpa so må du passa på at du får rette sorten. sjekk att den armen som akslingen dytter på, står på samme plass på nye pumpa som på gamle.