VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: TomR på juli 17, 2011, 10:05:20 am



Tittel: Ring gap - 2276
Skrevet av: TomRjuli 17, 2011, 10:05:20 am
Jeg ser av manualer at anbefalt ring gap på org motor er 0.30 - 0.45mm - målte opp en motor i går som ligger på en rom 0.20mm -> trang 0.25mm 1. ring , 0.40mm andre ring. Er det galemathias å legge seg på 0.25, toppringen er jo den som tetter, og kommer det til ring 2 er det jo bare å ha ring gap nok til at det går ned i motoren.

Hva er erfaringene der ute, har lest litt om temaet - men er mange meninger...

Motoren er en NA og det er Cima/Mahle kombinasjon, motoren får ganske mye kompresjon (midt på 11 tallet).


Tittel: Sv: Ring gap - 2276
Skrevet av: Kjell Roarjuli 17, 2011, 11:11:52 am
Ville fila til riktig ringgap. Er vanligvis en enkel jobb med ei fin fil.
Det hender jo at ringene ryker pga. for lite ringgap, når stempelringene blir utvidet pga varmen.
Spesielt ved trimming, som kan gi mer varme enn normalt. Ville også tro at ringgapet må ha mer å gå på/være litt større ved større syl.volum?
Dette er min erfaring fra mc-motorer, ikke spesifikt for ditt oppsett.

Oppgir ikke leverandøren av stemplene hva det bør være?


Tittel: Sv: Ring gap - 2276
Skrevet av: TomRjuli 17, 2011, 11:23:23 am
Nei, det er vanlig på JE og Wiseco har jeg sett - men ikke Mahle. Du tenker det samme som meg på grunn av økt sylindervolum, jeg vil bare ligge så tett opptil det optimale som mulig - slik at jeg får nyttiggjort meg den høye kompresjonen og ikke blåser den ned i blokka  ;D


Ville fila til riktig ringgap. Er vanligvis en enkel jobb med ei fin fil.
Det hender jo at ringene ryker pga. for lite ringgap, når stempelringene blir utvidet pga varmen.
Spesielt ved trimming. Ville også tro at ringgapet må ha mer å gå på/være litt større ved større syl.volum?
Dette er min erfaring fra mc-motorer, ikke spesifikt for ditt oppsett.

Oppgir ikke leverandøren av stemplene hva det bør være?


Tittel: Sv: Ring gap - 2276
Skrevet av: tezerjuli 17, 2011, 11:24:43 am
Normalt på en 94 borring så bruker de fleste
0,43 på toppringen og 0,33 på nr 2


Tittel: Sv: Ring gap - 2276
Skrevet av: TomRjuli 17, 2011, 11:56:32 am
Jeg får det ikke helt til å stemme at det skal være mindre på ring 2 enn ring 1? Men jeg skal file mer klaring på toppringen, jeg legger meg nok på en 0.35 på toppring, konsekvensene ved å ha for lite er mye større enn å ligge litt over i dette tilfelle vil jeg tro :)


Normalt på en 94 borring så bruker de fleste
0,43 på toppringen og 0,33 på nr 2


Tittel: Sv: Ring gap - 2276
Skrevet av: Kjell Roarjuli 17, 2011, 12:02:03 pm
Jeg får det ikke helt til å stemme at det skal være mindre på ring 2 enn ring 1? Men jeg skal file mer klaring på toppringen, jeg legger meg nok på en 0.35 på toppring, konsekvensene ved å ha for lite er mye større enn å ligge litt over i dette tilfelle vil jeg tro :)


Normalt på en 94 borring så bruker de fleste
0,43 på toppringen og 0,33 på nr 2

Tror nok toppringen utvider seg mer, pga at den er nærmere varmen fra forbrenninga. Derfor større klaring her.
Har lest at det strides om nytten av å ha minimum klaring, kontra litt mer, fordi tapet (blowbyen) visstnok ikke er målbart forskjellig.


Tittel: Sv: Ring gap - 2276
Skrevet av: TomRjuli 17, 2011, 12:03:33 pm
Tusen takk for input - da settes kursen for en lang dag i garasjen :D


Tittel: Sv: Ring gap - 2276
Skrevet av: tezerjuli 17, 2011, 12:33:20 pm
Kjell roar har rett,det er mindre på den andre ringen fordi det ikke blir så varmt til den!


Tittel: Sv: Ring gap - 2276
Skrevet av: Dallandjuli 17, 2011, 15:03:53 pm
Her er det ikke bra å kjøre for lite, bedre med litt for mye.
Å ligge på rundt 0.4 på begge ringene er som regel passe, å ha for liten klaring er verst.
Ved hard press motbakker, turbo osv så kan du være uheldig å skjære sylinderen. ;)


Tittel: Sv: Ring gap - 2276
Skrevet av: Jeejuli 17, 2011, 18:00:36 pm
Det forumet her er fint gett.. Spør. Og det er alltid noen som har et svar..  ::)

Det beste er å ikke har ringer i det hele tatt. For da holder sylinderen mye lenger.


Tittel: Sv: Ring gap - 2276
Skrevet av: JTWEjuli 17, 2011, 19:44:49 pm
Litt input; http://www.eng-tips.com/viewthread.cfm?qid=44281&page=87

Der får du hvertfall en del input om hva og hvorfor; hvilket tall får man diskutere etterpå


Tittel: Sv: Ring gap - 2276
Skrevet av: TomRjuli 17, 2011, 21:06:51 pm
Takker for link JTWE. Det er som sagt veldig forskjellige meninger om dette her - og det var grunnen til at jeg la det ut her på VW forumet, jeg er sikker på at det er mange som har forsket/feilet og seiret. Jeg hadde håpet å slippe de to første :D


Tittel: Sv: Ring gap - 2276
Skrevet av: Dallandjuli 18, 2011, 08:53:38 am
Det forumet her er fint gett.. Spør. Og det er alltid noen som har et svar..  ::)

Det beste er å ikke har ringer i det hele tatt. For da holder sylinderen mye lenger.

Men hvis du plutselig en dag føler sterkt for å ha ringer, hvilket gap vil du kjøre? ::)


Tittel: Sv: Ring gap - 2276
Skrevet av: Gaffeljuli 18, 2011, 18:07:56 pm
Det forumet her er fint gett.. Spør. Og det er alltid noen som har et svar..  ::)

Det beste er å ikke har ringer i det hele tatt. For da holder sylinderen mye lenger.

Men hvis du plutselig en dag føler sterkt for å ha ringer, hvilket gap vil du kjøre? ::)

Like stor gap som slaglengden, da unngår man slitasje på ringene. Har hørt detta av en gammel sjømann som brukte vw motor med propell for å drive seilbåter.


Tittel: Sv: Ring gap - 2276
Skrevet av: Jeejuli 18, 2011, 18:12:42 pm
Kommer helt ann på effektuttak. Turbo, NOS eller NA.
Jeg har aldri hatt så høyt effektuttak på en motor at den trenger 0,4mm åpning på 94mm borring.  :)
På 101,6 bor og større derimot er det mer normalt med slike åpninger.

Jeg følger stempelring leverandørens anvisninger. Hvor ring nummer to skal ha større gap enn toppringen. Dette grunnlegges normalt i at det ikke skal bli trykk mellom stempelringene. Som vil få toppringen til å klapre i sporet sitt. Jeg velger å tro at de som lager ringene har mer greie på dette enn meg.

Men når det er sagt vil jeg ikke tro det er store effekttapet med større ringgap. Men det er jo andre faktorer som spiller inn også. Ånding, sot og belastning av oljeskraperingen er det første som slår meg...