VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Adax (Buskebil) på april 14, 2008, 22:06:55 pm



Tittel: Ende slakk i motor
Skrevet av: Adax (Buskebil)april 14, 2008, 22:06:55 pm
Hva skjer ved for mye ende slakk i motoren? jeg merker en god del slakk når jeg drar og skyver på reim hjulet, hvor mye er for mye? hva kan jeg gjøre med det?


Tittel: Sv: Ende slakk i motor
Skrevet av: alaskapril 14, 2008, 22:21:28 pm
det kan vel rettes litt ved å shimse bak svinghjulet men (rett meg om jeg tar feil)
når det er endeslakk så er det et tegn på at det er noe galt/ slitte lager på veiva
og motoren bør overhales.. men som sagt mener jeg av man kan rette litt på det ved å shimse
bak svinghjulet


Tittel: Sv: Ende slakk i motor
Skrevet av: Boblehueapril 14, 2008, 22:50:26 pm
Men, hvor mye vekt skal man legge i endeslakk????
Noen skyr endeslakk som pesten, andre sier de har kjørt laaaaangt med endeslakk.....


Tittel: Sv: Ende slakk i motor
Skrevet av: alaskapril 14, 2008, 22:52:05 pm
jeg har en del slakk på min 1300 men er ikke redd..
selv omden skal byttes mot noe større snart!


Tittel: Sv: Ende slakk i motor
Skrevet av: Svangapril 15, 2008, 06:26:17 am
Det skal være en viss endeslakk.. Dreit meg ut for noen år siden ved å sette på en shims for lite mellom svinghjul og veiv på en 2 liter BC motor.. Etter løpet var det bare å bestille nye veivlager. Du får kjøpt verktøy til å måle endeslakken. Denne monterer du på ene motorfestet, også kan du måle differansen ved å dytte svinghjulet fram og tilbake. Skal være mellom 0,07-0,13.


Tittel: Sv: Ende slakk i motor
Skrevet av: alaskapril 15, 2008, 07:40:18 am
riktig det med måle instrument...
men det sies vel at det skal være slakk men ikke så mye at du ser det.. bare kan høre det
i mangel av de rette verktøyene altså!


Tittel: Sv: Ende slakk i motor
Skrevet av: H-MEKapril 15, 2008, 09:41:46 am
Er i grunnen videre planer for motoren som avgjør hvor mye endeslakk du vil kjøre på den. Skal den renoveres, så er det lurt å gjøre det så tidlig som mulig. Har du ingen planer for den videre, så er det vel bare å kjøre til det smeller.


Tittel: Sv: Ende slakk i motor
Skrevet av: Panapril 15, 2008, 12:00:49 pm
Har hørt om de som har kjørt med motor med så mye endeslakk at de ikke kunne starte motoren med clutchpedalen inne. Så mye rart er mulig, men strengt tatt skal du ikke kunne kjenne noe slakk når du tar tak i reimhjulet.

Og ja - det kan shimses opp.


Tittel: Sv: Ende slakk i motor
Skrevet av: HaraldLapril 15, 2008, 17:42:20 pm
I min boble står det en oppbrukt 1300F. Har målt endeslakken til 1mm på reimhjulet, men motoren starter den...med clutchen engasjert eller ikke. Spytter fra eksosen så støtfangeren blir svart, og garasjeporten likeså hvis den står nede  ;D Bør jeg være bekymret for at motoren raser og skader girkassa mi?


Tittel: Sv: Ende slakk i motor
Skrevet av: Adax (Buskebil)april 15, 2008, 21:21:08 pm
Det kjennes ut som det er et par mm slakk men jeg skal skjekke det røfflig i morgen, årsaken til slakken er nok at jeg helt uten grunn kunskaper har satt motoren sammen selv fra en lett herja short blokk (pinne hullene i veiva er så ovale og stuka at pinnene detter ut av seg selv, trolig forårsaket av tidligere eier etter gjentatte burne forsøk)

Det jeg lurer litt på er om endeslakk kan forårsake motor ras på en godt innkjørt motor?   


Tittel: Sv: Ende slakk i motor
Skrevet av: Lasse `65april 16, 2008, 13:13:51 pm
Hvis du kikker på denne linken, så ser du en enkel måte å måle endeslakk på. Jeg brukte den selv da jag satte på svinghjul igår, og det ble bra

Les under adjusting end play et stykke ned på linkene

http://www.aircooledtech.com/engine_build/


Tittel: Sv: Ende slakk i motor
Skrevet av: Adax (Buskebil)april 16, 2008, 17:06:17 pm
Jupp men dette krever at jeg tar ut motoren som jeg håpet kunne sitte der der er en liten stund til.


Tittel: Sv: Ende slakk i motor
Skrevet av: TomRapril 23, 2008, 21:58:46 pm
Måleur på reimhjulet burde fungere fint for en slik sjekk :)

Endeslakk er ikke farlig - men alt med måte - selv er min nybyggede 2007 satt opp med 0.16mm endeslakk som faktisk er 0.01 mm OVER specsene til VW...