VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: BAC på august 01, 2011, 12:18:12 pm



Tittel: styring 1303
Skrevet av: BACaugust 01, 2011, 12:18:12 pm
Jeg sliter med.    Dødgang I rattet på min 1303 -73mod. Når bilen stär stille og hjula rett frem er det ingen slark, ved fullt rattutslag er det endel slakk. Det samme gjelder når jeg kommer opp I fart, da blir det også mye slark, uavhengig av hvilken vei hjula peker.Hjullagerene er sjekket og spissing og styrekuler mener jeg også er bra.

Noen tips ?                                     


Tittel: Sv: styring 1303
Skrevet av: BP 73august 01, 2011, 23:17:40 pm
styresnekka. prøv og juster den


Tittel: Sv: styring 1303
Skrevet av: BACaugust 02, 2011, 08:27:14 am
Hvordan skal jeg gjøre det ? Jeg har strammet den endel sånn at når hjula står rett frem og bilen står stille er det null.slark.


Tittel: Sv: styring 1303
Skrevet av: wv steinaugust 02, 2011, 15:17:48 pm
vill bare si at jeg har samme problem m min 1303! jeg har lest om just. av styresnekka i Hyles manual menn har ikke prøvd å gjøre noe å g


Tittel: Sv: styring 1303
Skrevet av: jubalubaaugust 02, 2011, 18:03:24 pm
Justering er en ganske grei sak.
Først så jekker du opp fronten på bilen, sentrerer styringen, og snur på rattet 90 grader (det er det samme hvilken vei).
Så skrur man justeringsskruen en runde ut, og så sakte inn til man kjenner at det er kontakt mellom justeringsskruen og innmaten i snekka.
Da kan man trygt stramme låsemutteren igjen.
Så er det bare å begynne å snu på rattet og kjenne etter om snekka går lett rundt kniper noe sted.
Dette er mye lettere å kjenne når bilen er jekket opp.

Så jekker du ned bilen og tar en prøvetur. Hvis bilen ikke retter opp ordentlig etter sving nå så er det justert for stramt.
I følge Bentley manualen så skal den rette opp så rattet står maks 45 grader fra senter ved 20 km/t.
Og man kan ha opptil 25mm  slark på rattet i følge samme bok.

Styresnekka som sitter i 1302/1303 trenger også litt dødgang og gå på.