VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: nord på september 08, 2011, 23:29:56 pm



Tittel: Justere tenning.
Skrevet av: nordseptember 08, 2011, 23:29:56 pm
Hei!
Jeg har en AD1600 motor fra en 1969 1302S i bilen min.
På reimhjulet er det to hakk så det jeg lurer på blir det korrekt og justere tenningen statisk etter et av disse?


Tittel: Sv: Justere tenning.
Skrevet av: jubalubaseptember 10, 2011, 00:37:40 am
På min 1600AD motor så justerer jeg alltid etter det V formede hakket. Har alltid funket som bare det.
Men for å få det helt ordentlig så bør man nok bruke strobelampe.


Tittel: Sv: Justere tenning.
Skrevet av: Tistloseptember 10, 2011, 00:53:20 am
du skal nok justera etter det hakket til høgre=7.5grader før TDC


Tittel: Sv: Justere tenning.
Skrevet av: sussebassseptember 11, 2011, 10:04:23 am
Jeg driver med det samma her, men er det hakket som markerer TDC når den er på toppen? Tenkte kanskje det var det andre merket som ligger litt etter, og at man skulle justere hakket til midten. Man skal koble fra vakumshiten eller?


Tittel: Sv: Justere tenning.
Skrevet av: JFPseptember 11, 2011, 11:05:53 am
Jeg driver med det samma her, men er det hakket som markerer TDC når den er på toppen? Tenkte kanskje det var det andre merket som ligger litt etter, og at man skulle justere hakket til midten. Man skal koble fra vakumshiten eller?

Det er mange typer reimhjul i omløp avhengig av motortype, men 1600 DP med SVDA-fordeler var mest vanlig på 1300S, 1302 og 1303.  Stor sannsynlighet for at det er det øverste du har.

(http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/262754.jpg)
Hentet fra denne tråden: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=251672

"Gropen" er TDC, hakket nærmest blokken er 7.5 BTDC (Before Top Dead Center).

Juster med stroboskoplampe. Drei på fordelerhuset slik at hakket kommer overett med senter-sprekken på blokken. Turtall 850-900 rpm.Vakuum-slangen skal være (men er ingen stor krise, siden det ikke er sug i den slangen så lenge motoren går på tomgang).

Når alt er stilt etter boken, er det ut å prøve. Eldre motorer er som litt voksne damer. Ofte kan de like litt mer fortenning  :).


Tittel: Sv: Justere tenning.
Skrevet av: Dewilseptember 11, 2011, 11:10:31 am
Det runde merket på den største delen av reimhjulet som markerer DTC. Merkene til høyre for dette (det finnes reimhjul som har flere også) er tenningsmerker. Ofte 7.5 og 10 grader fortenning


Tittel: Sv: Justere tenning.
Skrevet av: burker (Brian)september 11, 2011, 14:12:40 pm
Remhjulet som sitter på bobla mi har 3 v merker og ikke det store merket på den brede delen. hvilket merke skal jeg stille tenningen etter. 1200ccm motor.


Tittel: Sv: Justere tenning.
Skrevet av: bObLeFrIkseptember 11, 2011, 14:53:54 pm
En mulighet er også å stille tenning etter der hvor motoren går best.. en orginal boblemotor er laget såpass grovt, at en tennings lampe er nesten unødvendig...?.... :o


Tittel: Sv: Justere tenning.
Skrevet av: SveinTseptember 11, 2011, 19:20:53 pm
Liten oversikt under her både i bilde og pdf.


Tittel: Sv: Justere tenning.
Skrevet av: JFPseptember 11, 2011, 19:42:22 pm
Liten oversikt under her både i bilde og pdf.

Veldig bra! Takk!