VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Bj?rn på april 19, 2008, 19:52:33 pm



Tittel: Forgasserproblemer - 1303S 1974
Skrevet av: Bj?rnapril 19, 2008, 19:52:33 pm
Har nå fått skilter på 03en, og da vært ute å kjørt litt..

Motoren går ikke helt 100%, men greit helt til; når du har inn clutchen og bremser, synker turtallet, til tomgang og da slokker den ofte, får for lite fuel..
Virker som om bensinpumpen må gi opp til fordel for g-kreftene, at bensinen nesten blir presset tilbake til tanken, eller står stille i rørene ivartfall .. (virker det som)

Noen tips?
Bare spør hvis dere ikke forstod av problemet jeg prøvde å beskrive.. :P

Og fins det noen rep-sett til forgasser?, skal ovarhale den tenkte jeg ..

Det er en org 1600.


- Bjørn



Tittel: Sv: Forgasserproblemer - 1303S 1974
Skrevet av: Panapril 19, 2008, 20:26:55 pm
Dette kan være snakk om en mindre tennings/forgasser-justering. Har hatt det samme på min.

Hvor gammel er bensina i tanken, forresten? Gammel bensin forbrenner dårlig.


Tittel: Sv: Forgasserproblemer - 1303S 1974
Skrevet av: cato®april 19, 2008, 21:06:51 pm
Virker som om bensinpumpen må gi opp til fordel for g-kreftene, at bensinen nesten blir presset tilbake til tanken, eller står stille i rørene ivartfall .. (virker det som)



Intressant teori, men jeg tror du kan trenge å : bytte plugger, rense/sjekke forgasser/justere ventiler/sjekke fordeler og stille teningen


Tittel: Sv: Forgasserproblemer - 1303S 1974
Skrevet av: Bj?rnapril 19, 2008, 21:38:30 pm
oki, takker for svar =)

Det er ny bensin på tanken, motor har ny olje++

Men får man tak i noe rep-sett til forgasseren, hvis jeg skal overhale den?
sjekt med noen nye "slitedeler"

Skal høre med en jeg kjenner, om han hjelper meg litt med fikse ventiler, tenning osv  ;)


Tittel: Sv: Forgasserproblemer - 1303S 1974
Skrevet av: robert silnesapril 19, 2008, 22:37:37 pm
Hadde samme problemet med min 1302, men det var litt mer alvorlig.
Det kan faktisk hende at 3.sylinderet ditt er gåent. hvis det lekker, vil du få olje i sylinder toppen, og motoren klarer ikke å gå på tomgang. Du merker ikke så mye under vanlig kjøring, men når du clutsjer dauer den. Dessverre!
Hvorfor 3.sylinderet? Det er det som får minst kjøling, og derfor det første som eventuelt ryker.


Tittel: Sv: Forgasserproblemer - 1303S 1974
Skrevet av: Bj?rnapril 20, 2008, 00:25:23 am
Den går fint på tomgang (må bare finjustere litt), men det er når man bremser i litt fart den slokker...

Jeg får sjekke med en fagmann som kan se på det og ordne litt ;);)


Men fint å få noen lignende tilfeller, da lærer man ivartfall litt  ;)


Tittel: Sv: Forgasserproblemer - 1303S 1974
Skrevet av: Kjetil Limaapril 20, 2008, 07:47:02 am
Overhalingssett til forgaser koster nesten ingenting, jeg pleier å kjøpe dette hos steinar på dalhems. Du finner nummeret på dalhems.no. Ring ham, ikke send mail.


Tittel: Sv: Forgasserproblemer - 1303S 1974
Skrevet av: Bj?rnmai 04, 2008, 17:02:05 pm
Har nå overhalt forgasser med nytt reppsett, byttet plugger og justert tenning

Bilen går veldig bra, men har fortsatt det samme problemet..
Den stopper når den går på tomgang!

Den går fint når man kjører, men i det motoren går mot tomgang slokker den bare!
Tomgangssystemet vil ikke fungere som det skal..


Vet noen hva som kan være feilen?


Tittel: Sv: Forgasserproblemer - 1303S 1974
Skrevet av: wolkzterfebruar 11, 2009, 22:36:44 pm
Hei.. :) sliter med samme prob på 1302-1600-ad motoren min, funnet noen løsning? jeg er skikkelig lei av å drive å skru på co og blandings skruen! grunninnstillingene gjelder liksom ikke, hos meg henger det sikkert sammen med for lite motstand i eksos men burde jo være mulig!:) :-[


Tittel: Sv: Forgasserproblemer - 1303S 1974
Skrevet av: RZR-Andyfebruar 12, 2009, 14:17:22 pm
Sjekket for falsk luft i innsuget? De to gummimansjettene som sitter i overgangen mellom sentralrøret og de to enderørene som går ned til hver topp har en lei tendens til å sprekke og du kan justere deg ihjel uten å komme noe videre. En liten forsiktig dusj med startgass mens motoren går vil avsløre dette, vil da øke i turtall (NB! Sjekk at det ikke er noe som kan lage gnist!).


Tittel: Sv: Forgasserproblemer - 1303S 1974
Skrevet av: wolkzterfebruar 12, 2009, 21:20:32 pm
Takker! ;) for min del ihvertfall!


Tittel: Sv: Forgasserproblemer - 1303S 1974
Skrevet av: Bj?rnfebruar 12, 2009, 21:25:55 pm
Har fått fikset min. Overhalte gasseren igjen for en liten stund siden. Bilen gikk bra da, endelig  ;D
Men jeg prøvde også å justere etter boka, men da ville den ikke gå noe særlig.. Så justerte etter hva jeg selv syns hørtes bra ut, og den har aldri gått so bra  ;D
Om den går like bra som en en orginal 1600 egentlig skal vet jeg ikke, ettersom jeg ikke har kjørt noen andre VW med 1600 :D
Men jeg tror alt med min er Ok  :)

Så om noen er gode på dette, er det bare å ta seg en tur  :D


Tittel: Sv: Forgasserproblemer - 1303S 1974
Skrevet av: wolkzterfebruar 12, 2009, 21:40:11 pm
Virket ikke hos meg :( Jeg har klart å justere til et tålelig nivå men den dør ennå når den står eller når jeg bremser ned!
har overhalt forg stillt stift,tenning og ventiler... blir gal ???
Men kjekt å høre at noen har fremgang!;)


Tittel: Sv: Forgasserproblemer - 1303S 1974
Skrevet av: 1303SSfebruar 15, 2009, 12:42:20 pm
Det kan være ising i forgasseren sjekk om all forvarming virker.


Tittel: Sv: Forgasserproblemer - 1303S 1974
Skrevet av: Kjell Roarfebruar 15, 2009, 13:35:47 pm
Det kan være ising i forgasseren sjekk om all forvarming virker.

Hvis du har feil mottrykk i eksosen, kan du lettere få forgasserising. Hvis f.eks. de originale enderøra står for langt inn i potta.  :)

Eller hvis forvarmingsrøret er tett til fjernvarmeanlegget.


Tittel: Sv: Forgasserproblemer - 1303S 1974
Skrevet av: ahelgemofebruar 15, 2009, 13:36:46 pm
tomgangsdysa?
blås opp hullet med trykkluft og sjekk dysa


Tittel: Sv: Forgasserproblemer - 1303S 1974
Skrevet av: wolkzterfebruar 15, 2009, 20:39:26 pm
sjekket igjen for falskluft i dag men det ser tett ut :)Tomgangsdysen har jeg blåstigjennom sikkert 100ganger! ;)
Har tenkt på dette med ising og tror det kan være løsningen.
tidligere eier har ikke akkurat tatt seg av verken bil eller motor så forvarmingsrørene på innsuget er sikkert pottetett!
får sjekket tilstand i morgen... :P
temperaturen ute for tiden, og det faktum at jeg bor i fuktige bergen hjelper sikkert ikke på! men men


Tittel: Sv: Forgasserproblemer - 1303S 1974
Skrevet av: Panfebruar 15, 2009, 21:23:13 pm
Forvarmingsrøra på innsuget på min bil var potte tette uten at den fikk slike symptomer som dette. Har også kjørt uten forvarming til luftfilteret, og det som først og fremst var problemet da, var høyt bensinforbruk og motor som hata overgangen fra kald til varm.

Derimot har jeg flere ganger vært borti liknende symptomer fordi tenninga ikke har vært helt riktig justert.


Tittel: Sv: Forgasserproblemer - 1303S 1974
Skrevet av: JFPfebruar 15, 2009, 21:34:23 pm
Kjempefint med diskusjon om dette evigvarende problemet. Har hatt fem boblemotorer og en Golf I (Solex PICT-forgasser den også) - alle med samme problem: To røde lamper i lyskryss, særlig på halvvarm motor i fuktig og kaldt vær.

Jeg har kommet til at maskineriet i en original 1600-motor krever 100% riktig balansert tenning/forgasser for å funke på tomgang, og at det ikke finnes én quick-fix på problemet.

Her står det en lang artikkel om dette: http://www.vw-resource.com/cutting_out.html


Tittel: Sv: Forgasserproblemer - 1303S 1974
Skrevet av: RZR-Andyfebruar 16, 2009, 00:50:46 am
sjekket igjen for falskluft i dag men det ser tett ut :)Tomgangsdysen har jeg blåstigjennom sikkert 100ganger! ;)
Har tenkt på dette med ising og tror det kan være løsningen.
tidligere eier har ikke akkurat tatt seg av verken bil eller motor så forvarmingsrørene på innsuget er sikkert pottetett!
får sjekket tilstand i morgen... :P
temperaturen ute for tiden, og det faktum at jeg bor i fuktige bergen hjelper sikkert ikke på! men men
Det må vi visst slite med en stund.. ;) Har du hatt kondensfjerner på tanken, forresten?


Tittel: Sv: Forgasserproblemer - 1303S 1974
Skrevet av: wolkzterfebruar 16, 2009, 03:18:14 am
hehe ja sant nok ;) ja har hatt i kondensfjerner, usikkerheten rundt innvendige standen på tanken gjorde at jeg tømte den og blåste den ren! :-\

var nettop ute å kjørte litt og prøvde å justere begge skruene helt inn for å finne utgangspunkt for grunninstillingene. jeg kan holde motoren gående med begge skruene inne, virker som den går like godt(dårlig) uansett? er dette normalt?


Tittel: Sv: Forgasserproblemer - 1303S 1974
Skrevet av: Gastonfebruar 16, 2009, 09:35:54 am
hehe ja sant nok ;) ja har hatt i kondensfjerner, usikkerheten rundt innvendige standen på tanken gjorde at jeg tømte den og blåste den ren! :-\

var nettop ute å kjørte litt og prøvde å justere begge skruene helt inn for å finne utgangspunkt for grunninstillingene. jeg kan holde motoren gående med begge skruene inne, virker som den går like godt(dårlig) uansett? er dette normalt?
Jeg driver (sliter) også med dette om dagen.

Utdrag fra http://www.vw-resource.com/34pict3.html :

Note: If you find it difficult or impossible to make these settings, it is possible that you could have stripped threads on any of these adjusters, a damaged hole for the tapered screw, or a damaged needle valve or O-ring.


Tittel: Sv: Forgasserproblemer - 1303S 1974
Skrevet av: Gastonfebruar 16, 2009, 09:39:51 am
Hvordan vet jeg hvilket turtall motoren går på? Går det an å kjøpe noe enkelt som jeg kan kople på?



Tittel: Sv: Forgasserproblemer - 1303S 1974
Skrevet av: Panfebruar 16, 2009, 10:32:25 am
hehe ja sant nok ;) ja har hatt i kondensfjerner, usikkerheten rundt innvendige standen på tanken gjorde at jeg tømte den og blåste den ren! :-\

var nettop ute å kjørte litt og prøvde å justere begge skruene helt inn for å finne utgangspunkt for grunninstillingene. jeg kan holde motoren gående med begge skruene inne, virker som den går like godt(dårlig) uansett? er dette normalt?

Det skal den definitivt ikke gjøre. Hvis noen tidligere har for eksempel skrudd disse skruene for hardt til når de har skullet grunnjustere forgasseren, kan de ha ødelagt hele systemet, da godset i forgasseren er ganske mykt. I så fall kan det være like greit å kjøpe en ny forgasser istedet for å plundre videre med en gammel.


Tittel: Sv: Forgasserproblemer - 1303S 1974
Skrevet av: RZR-Andyfebruar 16, 2009, 12:01:50 pm
Kan nok være en fordel å gå gjennom en standard rutineservice i forhold til kjørelengde. De aller fleste bobler (kanskje bare en håndfull unntak) har ikke fått nødvendige servicer iht. de påkrevde rutinene på 20-30 år.
Sjekk din Haynes manual eller kjøp en eller annen som gir deg nødvendig kunnskap:
Finnes masse her http://www.vwbooks.co.uk/
Denne er grei også til å holde servicenivået oppe.
(http://www.vwbooks.co.uk/images/covers/vwb572.jpg)
Vanskelig å isolere en ting fra alt annet som kan være problemkilder.
http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/carburetors.php


Tittel: Sv: Forgasserproblemer - 1303S 1974
Skrevet av: wolkzterfebruar 16, 2009, 21:36:47 pm
ja denne bilen har nok ikke fått det den har trengt alltid!
Men har nylig overtatt den og har vel allerede egentlig gjort alt som er mulig rent overhalings messig uten å kløyve blokken!
men jeg har gjort alt uten rep håndbok! fant alt jeg trengte her inne ;D

Men nå har jeg fått tak i hele bug me serien, så motoren skal overhales helt snart!

Men til da prøver jeg å bytte forgasser, tenningen skal være på håret riktig! ;)


Tittel: Sv: Forgasserproblemer - 1303S 1974
Skrevet av: Panfebruar 16, 2009, 22:11:02 pm
Vær oppmerksom på at det som var riktig justert tenning etter boka på 1970-tallet, da motoren var ny og bensina av en noe annerledes kjemisk cocktail enn det som er i handelen idag, ikke nødvendigvis er riktig justert tenning idag. Min Boble skal etter boka ha 7,5 grader fortenning - da er den ukjørbar.


Tittel: Sv: Forgasserproblemer - 1303S 1974
Skrevet av: wolkzterfebruar 16, 2009, 23:58:59 pm
Takk for den!  ;) Men med dette i tankene vil jeg gå ut ifra at bensinen var mer "effektiv" før og at man må justere opp på en måte??


Tittel: Sv: Forgasserproblemer - 1303S 1974
Skrevet av: Panfebruar 17, 2009, 10:04:07 am
Ikke nødvendigvis effektiv - Bobla mi er jo laga for å gå på minimum 87 oktan. Sier seg selv at 98 oktan blir noe ganske annet, da denne bensina selvantenner langt senere :)


Tittel: Sv: Forgasserproblemer - 1303S 1974
Skrevet av: Einicfebruar 17, 2009, 13:04:05 pm
Forvarmet luft er veldig viktig. Varme i manifold også. Ellers er jo boblene kjent for å dø i første lyskryss.


Tittel: Sv: Forgasserproblemer - 1303S 1974
Skrevet av: Gastonfebruar 17, 2009, 15:38:39 pm
Min går veldig pent helt til choken når sitt siste hakk. Da dør den med mindre jeg gir gass.

jeg har:
  • Sjekket for falskluft, virker tett og fin
  • Blåst tomgangsdyse ren
  • Nye plugger og ledninger
  • Justert forgasser etter beste evne, har også forsøkt delvis høyt turtall til ingen nytte
  • Timet motoren statisk til 7.5 grader fortenning
Hvor skal jeg begynne nå?



Skal det være forvarmingsrør opp til luftfilter på en '74 1600 motor?
Noe slikt?


Tittel: Sv: Forgasserproblemer - 1303S 1974
Skrevet av: Einicfebruar 17, 2009, 16:08:37 pm
Vet ikke om det skal være forvarmet luft, men det tror jeg det skal. Sitter det ikke en klaff, styrt av vakum på luftfilterboksen? Og to tuter for luft inn?
7,5 grader statisk er nok korrekt hvis det er original fordeler med vakum.
Sjekk om vakumklokke på fordeler er tett.
Kanskje lurt med litt fet tomgangsblanding.
Sjekk om det er rim utenpå manifold rett under forgasseren umiddelbart etter at motoren stopper. Rim er en god indikator på isingsproblemer.


Tittel: Sv: Forgasserproblemer - 1303S 1974
Skrevet av: Gastonfebruar 17, 2009, 16:13:21 pm
Vet ikke om det skal være forvarmet luft, men det tror jeg det skal. Sitter det ikke en klaff, styrt av vakum på luftfilterboksen? Og to tuter for luft inn?
7,5 grader statisk er nok korrekt hvis det er original fordeler med vakum.
Sjekk om vakumklokke på fordeler er tett.
Kanskje lurt med litt fet tomgangsblanding.
Sjekk om det er rim utenpå manifold rett under forgasseren umiddelbart etter at motoren stopper. Rim er en god indikator på isingsproblemer.
Jeg har ikke den originale luftfilterboksen dessverre. Original fordeler med vakum. Har sutta på vakumslangen og synes det skal ganske mye til før det rører på seg i fordelern, men dette skal vel ikke ha noe å si for tomgangen.
Ikke noe rim på innsuget heller, skal prøve å gi den litt fetere miks :)

Lekker litt eksos i overgangen fra J-tjubsa til grenrøret på eksosen. Kan det ha noe å si? Skal det være motstand i eksosen eller noe sånt?


Tittel: Sv: Forgasserproblemer - 1303S 1974
Skrevet av: Panfebruar 17, 2009, 16:20:54 pm
Det skal være en viss motstand i eksosen, ja - betyr endel for riktig tenning og godt nok trykk i eksosen som skal forvarme innsuget. Og ja - motoren vil veldig gjerne ha forvarming til luftfilteret. Blir veldig høyt forbruk blant annet om vinteren uten.


Tittel: Sv: Forgasserproblemer - 1303S 1974
Skrevet av: Gastonfebruar 17, 2009, 16:33:32 pm
Skal få tettet dette uansett, så vi får se om det hjelper.

En ting til jeg kom på. Det er(var) 2 høl i innsuget. Etter hva jeg har skjønt var det et stort til bremsekraftforsterkern og et lite hull som skulle ha en vakumslange opp til luftfilteret. Jeg har tettet begge to.  Bruker bare et sånt her luftfilter http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=C13%2D8957
Kan dette skape problemer?


Tittel: Sv: Forgasserproblemer - 1303S 1974
Skrevet av: Einicfebruar 18, 2009, 17:31:20 pm
Denne saken er løst! Du må passe på å ha minst like høy trakt oppå forgasseren som det er i den originale luftfilterboksen! I tillegg bør du ha forvarmet luft.
Originalt filter har dette. -> Det sitter termostat i toppen av filteret som stenger for forvarmet luft når temperaturen blir for høy, gir forvarmet luft etter behov.
I tillegg stenger varmluften ved full gass. -> Vakumet i manifolden blir borte når gasspjeldet åpner, og varmluftspjeldet stenger. (Du trenger kald luft for å få maks effekt)


Tittel: Sv: Forgasserproblemer - 1303S 1974
Skrevet av: Gastonfebruar 21, 2009, 01:31:39 am
Denne saken er løst! Du må passe på å ha minst like høy trakt oppå forgasseren som det er i den originale luftfilterboksen! I tillegg bør du ha forvarmet luft.
Originalt filter har dette. -> Det sitter termostat i toppen av filteret som stenger for forvarmet luft når temperaturen blir for høy, gir forvarmet luft etter behov.
I tillegg stenger varmluften ved full gass. -> Vakumet i manifolden blir borte når gasspjeldet åpner, og varmluftspjeldet stenger. (Du trenger kald luft for å få maks effekt)

Hei takk for hjelp! Skal prøve med et mer originalt luftfilter. Bilen skal kun brukes sommerstid så det er kanskje ikke så nøye med forvarminga :)


Tittel: Sv: Forgasserproblemer - 1303S 1974
Skrevet av: Einicfebruar 21, 2009, 21:35:16 pm
Det er dessverre nøye med forvarming fordi forgasseren er så langt fra toppene. Innsug og forgasser får ingen varme fra toppene og er derfor veldig utsatt for ising. Allerede når lufttemperaturen er rundt 10+ starter isingsproblemene. Når luften passerer spjeldet/venturi faller trykket, og også temperaturen. Fuktigheten i luften felles ut og danner is inne i innsugningsrøret rett under forgasseren. Derfor måtte VW lage termostatstyrt forvarming i tillegg til konstant oppvarming med eksos på innsugningsrøret. I temperaturer under 0 er problemet mindre da luften er tørr.



Tittel: Sv: Forgasserproblemer - 1303S 1974
Skrevet av: Tistlofebruar 21, 2009, 22:25:24 pm
Vert du kvitt isinga med doble gassarar som står på korte innsug?

Då står dei jo nermare toppane


Tittel: Sv: Forgasserproblemer - 1303S 1974
Skrevet av: Einicfebruar 22, 2009, 17:52:18 pm
Det har jeg på bobla mi. Jeg kjører den bare om sommeren og opplever ingen problemer med isising.
Det er ikke noe choke system på disse. (Dellorto 45)
Tomgangsturtallet er veldig lavt rett etter oppstart, gradvis raskere etterhvert som motoren varmes opp. Når det er kaldt (+ 10 og nedover) må jeg pumpe mye med gassen de første minuttene. Tror ikke de fungerer om vinteren uten choke.