VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: AntonsenPerformance på september 23, 2011, 17:57:45 pm



Tittel: Skal en 1971 1302 ha blybensin?
Skrevet av: AntonsenPerformanceseptember 23, 2011, 17:57:45 pm
Hei.
Jeg er uerfaren med gamle VW, eller biler generelt. Lurer på noe så enkelt som om bobla mi skal ha blybensin eller ikke? Står minimum 91 oktan, så da skal den vel ha 95 oktan. Men skal jeg kjøre med eller uten blytilsetning? Er forøvrig en AD-motor, 1600.

- Robin


Tittel: Sv: Skal en 1971 1302 ha blybensin?
Skrevet av: Lassenseptember 23, 2011, 19:45:45 pm
Hei.
Jeg er uerfaren med gamle VW, eller biler generelt. Lurer på noe så enkelt som om bobla mi skal ha blybensin eller ikke? Står minimum 91 oktan, så da skal den vel ha 95 oktan. Men skal jeg kjøre med eller uten blytilsetning? Er forøvrig en AD-motor, 1600.

- Robin

de lærde sier strides vel egentlig litt om dette....men har selv ei 73 modell....denne kjører jeg 98 oktan + blytilsetning på...
skader jo ikke å kjøre på blytilsetning uansett ;)
å er jo ikke mangen kronene for ei flaske med blytilsetning som holder til mange tanker.. :)


Tittel: Sv: Skal en 1971 1302 ha blybensin?
Skrevet av: Atmobilseptember 23, 2011, 20:56:11 pm
På den annen side heter det seg at VW begynte med herdete ventilseter allerede i 66 så man kan kjøre uten.


Tittel: Sv: Skal en 1971 1302 ha blybensin?
Skrevet av: nkseptember 23, 2011, 23:09:01 pm
Har kjørt over 100000 på blyfri 95 og 93 når det var på Jet. Ingen problemer og ingen unormal slitasje.  , Går det an å få ett uhærda ventilsete til å sitte i en alu-topp ? ,


Tittel: Sv: Skal en 1971 1302 ha blybensin?
Skrevet av: Kjell Roarseptember 24, 2011, 00:54:48 am
Har faktisk ikke hørt om noen som har kjørt på blyfritt, og fått ødelagt ventilene spesifikt av den grunn.
Har hørt at det er støpejernstopper som kan få det problemet, og ikke alutopper med ventilseter i stål.
Man må også huske at selskapene tilsetter stoffer istedenfor bly, for å få samme virkning.
Dessuten har enkelte som kjører med blytilsetning, fått avleiringer av tilsetningsstoffet på ventilene.

Så fyll blyfri, teorien er at ventilene kan bli skadd ved virkelig hard kjøring og varme topper. Men i praksis ikke noe problem med vanlig/normal kjøring.


Tittel: Sv: Skal en 1971 1302 ha blybensin?
Skrevet av: AntonsenPerformanceseptember 24, 2011, 10:14:18 am
Har faktisk ikke hørt om noen som har kjørt på blyfritt, og fått ødelagt ventilene spesifikt av den grunn.
Har hørt at det er støpejernstopper som kan få det problemet, og ikke alutopper med ventilseter i stål.
Man må også huske at selskapene tilsetter stoffer istedenfor bly, for å få samme virkning.
Dessuten har enkelte som kjører med blytilsetning, fått avleiringer av tilsetningsstoffet på ventilene.

Så fyll blyfri, teorien er at ventilene kan bli skadd ved virkelig hard kjøring og varme topper. Men i praksis ikke noe problem med vanlig/normal kjøring.

Takk for svar. Men det vil si at det lønner seg å ha blytilsetning OM man har tenkt til å gi på litt? :) Bare lurer..


Tittel: Sv: Skal en 1971 1302 ha blybensin?
Skrevet av: triggerseptember 24, 2011, 11:05:54 am
Ved vanlig kjøring er blytilsetning ikke hjelp til noget. Det var og er forsatt myter om dette men til dags dato er det vel ingen som har havarert grunnet mangel på blytilsetning. Det hette seg det at b-20 ved turtall under 3000 ikke trengte noe men 10 mann er 10 forskjellige meninger. Har ikke sett noen skader på mine egne motorer som er tatt opp og de har ikke fått noget bly og det får de heller ikke i framtiden

myrer,n


Tittel: Sv: Skal en 1971 1302 ha blybensin?
Skrevet av: Reielseptember 24, 2011, 23:35:02 pm
Er vel strengt tatt bare ventilstyringa som kan skjære seg uten blyet siden denne er av messing men har aldri hørt at dette er noe problem heller.