VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: Ivar på september 29, 2011, 09:04:58 am



Tittel: EU-godkjenning Opptur & nedtur
Skrevet av: Ivarseptember 29, 2011, 09:04:58 am
Tenkte ein slik tråd, med "gode" historier og bitre erfaringer hadde vore eit tema.

For min del blei det 2'er på skeive bremsar bak. Etter synfaring var det FASTE bremsar bak :-\

Når det var demontert reingjort og smurt opp tok det mindre enn 2 min på etterkontroll.

Fin lesning på Vegvesen.no i dag:

Resultat av ditt søk:
Merke og modell: VOLKSWAGEN VW
Registreringsnummer: DB 78522
Registreringsår: 1975
Sist godkjent: 29.09.2011
Frist for kontroll: 28.02.2013


Då er me i gong ;D
 


Tittel: Sv: EU-godkjenning Opptur & nedtur
Skrevet av: hovdingenseptember 29, 2011, 09:26:26 am
Her kan jeg fortelle kortversjonen av da jeg hadde -61 bobla mi på EU første gang. Brukte mitt ellers gode Toyotaverksted på Stokmarknes - det var første feilen! Når bobla kom inn i verkstedet ville jeg være med (i ettertid er jeg glad for den beslutninga), ALLE mekanikerne (6 stk.) slapp det de hadde i nevene og stormet inn under bilen utrustet med skrujern. De perforerte bilen under - stakk over alt - ropte KJEKS - HIV SKITEN - det var en oppførsel jeg aldri har sett maken til.

SÅ kom mekanikern som egentlig skulle sjekke bilen men  - ja du hører riktig - med CO måler. Farsen var komplett. Det endte med et kontrollskjema som underkjente bilen på de fleste punkter. Jeg fikk beskjed om å foreta full motoroverhaling fordi co-en var høyere enn kravet til moderne biler.
Det var en lynforbanna bobleeier som forlot verkstedet for aldri å vende tilbake.

Etter samtale med mine mentorer - pensjonert hovedlærer på billinja Melbu Vgs og svigers - boblemekaniker på -60 og -70 tallet fikk jeg rådet om å ta bilen til biltilsynet. Der møtte jeg en hyggelig kar med veteranbilinteresse. Etter min beskrivelse av måten kontrollen ble utført på gjennomførte biltilsynet tilsyn hos verkstedet og jeg fikk beskjed hos BT at jeg kun trengte å sveise noe rust i bunnen bak førersetet og i innerskjemene bak. Nå er bilen min godkjent!


Tittel: Sv: EU-godkjenning Opptur & nedtur
Skrevet av: Elliotseptember 29, 2011, 12:54:58 pm
Jeg hadde EU kontroll på dobbelkabinen min tidligere denne måneden. Jeg avtalte time på en torsdag med det faste verkstedet, og som vanlig diskuterte vi at det ble vel de vanlige feilene. Sveising av kanaler og justering av bremser. Etter litt fliring sier verksmesteren alvorlig at kanskje jeg for en gangs skyld skulle fikse dette før kontroll...
Ettersom det hørtes ut som en god ide, begynte jeg friskt på tirsdag ettermiddag med bytte av støtdempere. Så begynte jeg å pirke litt på kanalen på førersiden. Ikke med skrujern, men med fingrene. Overraskelsen var stor når jeg tok litt tak og tok med en ti cm lang kanal bit. Inner og ytter i en jafs... Ikkje bra... Frem med vinkelsliperen. Endte opp med å fjerne ytter- og inner kanalen fullstendig, sammen med 10cm av fremre utrigger, jekkfeste og topphatt. Den kvelden rengjorde jeg alt og gjorde klar til sveising.
Onsdag formiddag startet på biltema med kjøp av 0,9 plåt. Billig :) Så en tur til den lokale blikkenslageren. Etter å ha fortalt om EU kontroll, luftkjølt osv, laget han en meter inner kanal til meg på ca 3,5minutt. Så var det hjem å rote igjennom gammelt skrot. Jeg var heldig, og fant en bit ytterkanal fra Vreng, en bit med hjemmelaget topphatt og rep-plate til hjulbrønnen fremme. Utrigger ble laget i skrustikka. Etter mye sveising, grunning, maling osv. for å hindre nye rustangrep, var jeg endelig ferdig til midnatt. Etter en liten pause, var det ut i garasjen igjen å justere bremser. Ikke helt ideelt, ettersom nyjusterte trommelbremser bør "kjøres inn" for å bli helt beine.
Torsdag morgen var det EU kontroll. Var til stede selv for å kontrollere tilstanden når bilen sto på bukken. Fant endel mer rust som bør sveises, men kontrolløren mente at det ikke var kritisk for EU kontroll. Dermed gikk bilen igjennom med 0 feil :) Bremsene også var 100% beine!
Så dette innlegget kan settes under kontoen opptur!


Tittel: Sv: EU-godkjenning Opptur & nedtur
Skrevet av: Kheironseptember 29, 2011, 13:23:34 pm
Et på år sida nå, men hadde en 67 til EU hos et lokalt verksted.
Det var kun jeg og mekanikeren, og bremsetesten var av typen hvor du skal kjøre inn å bremse..
Så jeg kjørte, fort syntes jeg, fra utsida verkstedet, gjennom porten for så å bråbremse når han gav tegn. Det var i overkant spennende..
Anyway resultat av bremsetesten var at håndbrekket var svakt og ujevnt H+V side.
Han spurte om bilen stod parkert i en bakke/skråning, men da jeg sa den stod flatt i en garasje, så var det i orden og den ble EU godkjent..
Det var opptur EU, men kanskje ikke den korrekte. :)


Tittel: Sv: EU-godkjenning Opptur & nedtur
Skrevet av: Dragset'nseptember 29, 2011, 18:23:52 pm
da jeg har kjøpt inn en 59 modell slipper jeg heretter de der eu kontroll greiene!  ;D