VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Lasse `65 på april 21, 2008, 14:52:40 pm



Tittel: Forhåndsregler ved oppstart av ny motor
Skrevet av: Lasse `65april 21, 2008, 14:52:40 pm
Lurer på om det er noen forhåndsregler ang oppstart av nybygd motor.

Har hørt at det lønner seg å smøre inn oljepumpe med litt fett for å få nok sug i den får å få olje til kanaler raskt, samt bare kjøre motor litt på starter, uten tilkoblet coil, til å begynne med for å sette igang oljestrøm før den startes 100%

Andre ting?


Tittel: Sv: Forhåndsregler ved oppstart av ny motor
Skrevet av: Hot Owlapril 21, 2008, 15:06:51 pm
Du bør trekke den på starteren til idiot lyset slukker. Slik at motoren er smurt når du så starter den. Det er heller ikke dumt å ta ut pluggene til du har fått oljetrykk. Er motoren helt nybygget med utbyttet kam eller løftere så må du trekke motoren opp til 3000 og holde den der i en halv time. Du kan ta det over flere intervaller om du må, men den skal aldri gå på tomgang. Dette er for at kam og løftere skal slites til hverandre.


Tittel: Sv: Forhåndsregler ved oppstart av ny motor
Skrevet av: Lasse `65april 21, 2008, 16:01:03 pm
Du bør trekke den på starteren til idiot lyset slukker. Slik at motoren er smurt når du så starter den. Det er heller ikke dumt å ta ut pluggene til du har fått oljetrykk. Er motoren helt nybygget med utbyttet kan eller løftere så må du trekke motoren opp til 3000 og holde den der i en halv time. Du kan ta det over flere intervaller om du må, men den sakl aldri gå på tomgang. Dette er for at kam om løftere skal slites til hverandre.

Takk JHU. Det er godt det finnes folk som deg som tar seg tid til å svare på en mengde tekniske spørsmål.
Erfaringer kommer jo etterhvert ,men det er liksom alltid noe nytt


Tittel: Sv: Forhåndsregler ved oppstart av ny motor
Skrevet av: Lasse `65april 22, 2008, 11:29:33 am
Hva slags olje bør jeg starte med?


Tittel: Sv: Forhåndsregler ved oppstart av ny motor
Skrevet av: Hot Owlapril 22, 2008, 13:18:17 pm
Start med billigste sort mineral, og bytt den ut så fort kammen er kjørt inn. Fortsett å kjøre på dårlig mineral inntil stempel ringene har satt seg (slitt seg til) så bytter du til full syntetisk olje.

Innkjøring KAN gjøres på denne måten: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm (http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm)

Det er den jeg bruker, siden den er rask morsom og bra...


Tittel: Sv: Forhåndsregler ved oppstart av ny motor
Skrevet av: Lasse `65april 22, 2008, 13:57:24 pm
Start med billigste sort mineral, og bytt den ut så fort kammen er kjørt inn. Fortsett å kjøre på dårlig mineral inntil stempel ringene har satt seg (slitt seg til) så bytter du til full syntetisk olje.

Innkjøring KAN gjøres på denne måten: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm (http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm)

Det er den jeg bruker, siden den er rask morsom og bra...

Visste faktisk ikke om jeg skulle tro deg, men etter å ha lest siden så skjønner jeg....


Tittel: Sv: Forhåndsregler ved oppstart av ny motor
Skrevet av: Hot Owlapril 22, 2008, 14:33:25 pm
 :)


Tittel: Sv: Forhåndsregler ved oppstart av ny motor
Skrevet av: trimcoapril 29, 2008, 23:49:56 pm
så bytter du til fullsyntetisk olje???


Tittel: Sv: Forhåndsregler ved oppstart av ny motor
Skrevet av: Pål Aapril 30, 2008, 07:01:08 am
Dette må jeg bare støtte deg på JHU!!
Etter å ha brukt mye tid på å sette meg inn i den idelle innkjøringsmetode og oljetype så er det slik det må gjøres. Også enig i bruk av syntetisk olje på en nybygd luftkjølt motor...


Start med billigste sort mineral, og bytt den ut så fort kammen er kjørt inn. Fortsett å kjøre på dårlig mineral inntil stempel ringene har satt seg (slitt seg til) så bytter du til full syntetisk olje.

Innkjøring KAN gjøres på denne måten: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm (http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm)

Det er den jeg bruker, siden den er rask morsom og bra...