VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: devilsix på oktober 12, 2011, 09:47:04 am



Tittel: Motor som sitter.
Skrevet av: devilsixoktober 12, 2011, 09:47:04 am
Hallo, har en motor som har satt seg pga den ikke har vært rørt på 15 år. Er det noe håp for å få den løs igjen eller er det bare og kaste?


Tittel: Sv: Motor som sitter.
Skrevet av: flatfouroktober 12, 2011, 10:13:40 am
Det må du nok se ved å demontere.  Det kan være så enkelt som at det har kommet litt vann ned i forgasser, og et stempel eller to har satt seg i sylinder. Da er det bare å bytte.  Sprett opp og se..  :D


Tittel: Sv: Motor som sitter.
Skrevet av: vidar eianeoktober 12, 2011, 12:40:30 pm
eventuellt skru ut pluggene, sleng i noe godstoff å la det virke en stund.


Tittel: Sv: Motor som sitter.
Skrevet av: rubenthorsenoktober 12, 2011, 12:49:33 pm
gjør som vidar sier først. så når du starter opp så hører du fort om det er noen ulyder fra motor.
men skal du ha en motor som er god og driftsikker så ville jeg nok gjort som flatfour sier. lykke til


Tittel: Sv: Motor som sitter.
Skrevet av: vw-t1oktober 12, 2011, 13:04:52 pm
Jeg har gjerne brukt diesel i plugghulla ;) Men la det virke en god stund før du rikker forsiktig frem og tilbake. Hvis den løsner bruker du litt ren olje og tørner en stund før prøvestart. Ryker noe jævlig en stund  ;D


Tittel: Sv: Motor som sitter.
Skrevet av: Torsenoktober 12, 2011, 21:37:02 pm
Jeg måtte løsne en snekke-motor en gang som hadde vært under saltvann. Den hadde stått i flere måneder før jeg prøvde å tørne den rundt. Satt selvfølgelig som fy. Tømte en halv boks med WD-40 i begge sylindrene. Dagen etter fikk jeg faktisk fyr på den. Røyk la halve Malmøya ;D

Diesel som nevnt vil også fungere. Blir nok enda mere røyk :D


Tittel: Sv: Motor som sitter.
Skrevet av: Ivaroktober 13, 2011, 20:39:05 pm
Griett å bruke Lurium 2000 for å løsne, men demonter alltid etterpå!
Knuste to stempel i ein slik motor, då stempelfjørene hang fast i spora.
Starta lett og gjekk fint. God komp, men etter kort tid, så knakk kompresjonsfjørene i 2-4 mm lange biter.
Desse "skrangla" rundt i sporet sitt, til dei spiste seg vei opp på stempeltoppen.
Dei var for store til å komme ut gjennom eksosventilane, og resultatet blei to ødelagde stempel, to skeive eksosventiler og ei ventilstyring :'(