VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: Knechten på april 24, 2008, 09:13:10 am



Tittel: 6V Zwitter - Prosjekt
Skrevet av: Knechtenapril 24, 2008, 09:13:10 am
Nå som 6V garsjen har åpnet sine porter i "prosjektgarasjen", tåler vel mitt Zwitter prosjekt å se dagens lys også. Bilen ble handlet på morgenkaffeimpuls fra Finn for to år siden, fra en låve i Aurskog. Der hadde bilen stått siden 1985, og det var påbeynt restaurering på bunnplate og chassideler. Hele bilen var plukket i så mange deler som sprengskissene i verkstedhåndboka viser. Mesteparten var sortert, men det var ikke lett å få noe inntrykk av hvor komplett den var. Karosseriet så ganske helt ut på avstand, men det var ganske luftig under. Dene ene framskjermen tok jeg av uten å løsne en skrue, da disse fulgte med skjermen. I tillegg var det hull i alle fire kanalendene, som hadde fylt seg med jord. For at jorda ikke skulle forsvinne hadde noen dyttet hullene fulle av glava etterpå. Konklusjonen var at denne bilen hadde nok fått lov å stå ifred om den ikke hadde hatt delt bakrute.


Tittel: Sv: 6V Zwitter - Prosjekt
Skrevet av: Knechtenapril 24, 2008, 09:34:40 am
Og når man bruker glava som som tetting når det begynner å trekke kaldt i bilen om vinteren, ja da varer ikke kanalene så veldig lenge =) Tanken for dette prosjektet er å sveise opp en urestaurert bil, dvs. at minst mulig sveisearbeide skal synes utenpå bilen. Derfor var det ikke snakk om sandblåsing på denne bilen. Og ingen tvil om at det blir litt mere klin.
Her er bilde av noen hull som måtte tettes... Typisk boblerust ;)


Tittel: Sv: 6V Zwitter - Prosjekt
Skrevet av: Knechtenapril 24, 2008, 09:40:08 am
Og etter at man kapper reint, blir det til tider luftig. Kanalbunnene er skjøtet inn med Wolfpartsbiter, resten måtte lages.


Tittel: Sv: 6V Zwitter - Prosjekt
Skrevet av: Knechtenapril 24, 2008, 09:50:20 am
Med en del innmålinger og tilpasninger blir luft erstattet med frisk plåt. Hvor enkelt hadde ikke dette vært om delene kunne kjøpes ferdig.


Tittel: Sv: 6V Zwitter - Prosjekt
Skrevet av: Knechtenapril 24, 2008, 10:25:46 am
Jeg kan vel med hånda på hjertet si at jeg har kryssa ut alle punktene i JS sin "Rustguide til T1", og hatt god hjelp av JHU sine "How-to" i alle kriker og kroker av bilen. Selv om noen av tipsene har kommet etter utført sveisejobb, sitter man med god innsikt og er i hvertfall klar til neste sveisejobb kommer  :D Karosserifestet bak er jo en klassiker, der det ligger tre lag med plåt på hverandre, og det ruster alltid fra innsiden. På denne bilen var det tilsynelatende bra fra utsiden, men et par hugg med skrutrekkeren varslet om noe mer bak. Heldigvis kom jeg over noen NOS forsterkningsplater i Bad Camberg i fjor, med riktig fasong og rundt hull. Disse kan ikke ikke sammenlignes med f.eks. Veng. Bildene viser hvor jævlig det kan se ut når man åpner opp disse platene...


Tittel: Sv: 6V Zwitter - Prosjekt
Skrevet av: Knechtenapril 24, 2008, 12:46:08 pm
Her er sikkert også en situasjon noen kjenner igjen. Jeg har ikke klippet av skjermboltene fordi det var raskere å demontere slik. De ville på en måte ikke være med rundt, selv med 6 mnd jevn smøring med WD40 ol. Ikke en gang varme hjalp på å løsne skjermboltene. Og ved forsøk med div. utrekksverktøy, endte jeg opp med at muttrene løsnet på innsiden. Siden jeg ikke hadde noen apekatt med lange armer tilgjengelig, måtte det kappes ut små biter av innerskjermen. Så sveise på ny mutter fra Wolfparts, og sveise biten tilbake. Heldigvis er de øvre boltene enklere å komme til. Samme prosedyre måtte også til på et par av stigtrinnsboltene som også holdt seg godt fast  :) Det tok ca. 1 sekund pr. bolt å knekke, og ca. 1 times jobb pr. stk å reparere. Flaks at det bare er 9 bolter pr. skjerm  :D

PS! Samtlige knekte bolter var OG Kamax.... Mao Kamax er oppskrytt!


Tittel: Sv: 6V Zwitter - Prosjekt
Skrevet av: Knechtenapril 24, 2008, 13:21:53 pm
På sett og vis er jo dette en miljøvennlig hobby også, hvis man bare vinkler det riktig. Det er vel postet noen bilder tidligere (på vw2you) av Lid sin gamle "Savannah-looker" som etter en rikelig organdonasjon ble sendt til de evige jaktmarker. Noe av donasjonene er resirkulert og brukt på nytt i denne zwitteren. Bla profilen i innerskjermen øverst i bildet er hentet fra Lid bilen. Profilen på 65 modellen og 52 zwitteren var prikk lik og en eksakt match å sveise inn. Det hadde tatt litt tid å banke denne til for hånd. Nederste skjermfeste og litt av frontplata er også lappet sammen, men her med egenproduserte biter, bortsett fra sveisemutteren. Til høyre kan også pumaen fra Lid bilen skimtes, med nye styreledd og god som ny. Så selv om skallet fra Savannah-lookeren havnet på de evige jaktmarker, lever sjelen videre i ny innpakning  :)


Tittel: Sv: 6V Zwitter - Prosjekt
Skrevet av: Hot Owlapril 24, 2008, 13:23:44 pm
Det er nesten morro å se rust nå for tiden, for det kommer så mange morsomme håndverks-bilder ut av det.
Dette ser jo inspirerende ut...!!


Tittel: Sv: 6V Zwitter - Prosjekt
Skrevet av: Knechtenapril 24, 2008, 13:45:07 pm
Så med noen platebiter og et par ledige kvelder kan en "dødsdømt" bil, bli solid nok til å leve mange år til. Denne zwitteren sammen med sin eier ser frem til å kjenne asfalt under hjulene igjen etter 25 års dvale. Håndverksbildene hadde nok sett PENERE ut på en sandblåst bil. Her er det fjernet minimum med lakk for at det ikke skal synes utenfor skjermlistene... Den blå lakken er trolig lagt på en gang tidlig på sekstitallet, i en ikke VW farge. Originalt er bilen Kastanjebrun (Chesnutbrown).

Før og etter bilde:


Tittel: Sv: 6V Zwitter - Prosjekt
Skrevet av: Oval57mai 08, 2008, 15:47:44 pm
Her er et "in action" bilde av Knechten.


Tittel: Sv: 6V Zwitter - Prosjekt
Skrevet av: Oval57mai 22, 2008, 08:59:59 am
Her skjer sakar:

http://52zwitter.blogspot.com/






Tittel: Sv: 6V Zwitter - Prosjekt
Skrevet av: Lidmai 22, 2008, 09:10:42 am
På sett og vis er jo dette en miljøvennlig hobby også, hvis man bare vinkler det riktig. Det er vel postet noen bilder tidligere (på vw2you) av Lid sin gamle "Savannah-looker" som etter en rikelig organdonasjon ble sendt til de evige jaktmarker. Noe av donasjonene er resirkulert og brukt på nytt i denne zwitteren. Bla profilen i innerskjermen øverst i bildet er hentet fra Lid bilen. Profilen på 65 modellen og 52 zwitteren var prikk lik og en eksakt match å sveise inn. Det hadde tatt litt tid å banke denne til for hånd. Nederste skjermfeste og litt av frontplata er også lappet sammen, men her med egenproduserte biter, bortsett fra sveisemutteren. Til høyre kan også pumaen fra Lid bilen skimtes, med nye styreledd og god som ny. Så selv om skallet fra Savannah-lookeren havnet på de evige jaktmarker, lever sjelen videre i ny innpakning  :)

Hehe denne hadde jeg ikke sett, men det varmer ikke hjertet noe mindre.


Tittel: Sv: 6V Zwitter - Prosjekt
Skrevet av: Oval57mars 19, 2009, 14:21:45 pm
Knechten er i garasjen igjen! Det er lenge siden sist grunnet husbygging, men han hadde ikke akkurat glemt gamle kunster. Motoren som satt i ble nappet ut og "ny" motor ble satt inn i rekordfart. Vi var alle 4 i garasjen i går og det var skikkelig koooz og gøy morsomt!


Tittel: Sv: 6V Zwitter - Prosjekt
Skrevet av: RuneLmars 19, 2009, 20:51:07 pm
Heftig prosjekt.. blir fint å se utviklingen fra "nestendød" til en flott bil


Tittel: Sv: 6V Zwitter - Prosjekt
Skrevet av: Oval57mars 19, 2009, 22:36:20 pm
Her er Knechten i garasjen igjen, denne gangen med olje på hendene istedet for sagflis og fugesmasse i fra husbygging. Vi kjente han først igjen når han var skikkelig møkkete!