Tittel: Berger`s splittbuss Skrevet av: BERGER på november 20, 2011, 12:48:12 pm Har lenge hatt lyst på splittbuss (hvem har vel ikke det..), men tanken på full restaurering (les: måneder med rustsveising) fristet lite og det er langt mellom gode busser til salgs her i lander. Så da det dukket opp en fin, fiks ferdig 13 vinduers 65 modell her på forumet (takk Kim for tipset!!) var det bare sjekke saldo på rammelånet og kline til :D Man lever jo bare en gang (så vidt vi vet..)
Så i begynnelsen av oktober fløy vi til Ålesund og kjørte gliset hjem igjen. Bilen har etter sigende gått i Ålesund hele livet, og har hatt få eiere. Den har gjennomgått en totalrestaurering hvor all rust er tatt, blitt omlakkert, fått senkeforstilling med flippa spindler, 1300S kasse med straight axle kit og en std 1600 motor. Bilen er pen og hel, fin mørk blå metallic under lista og nesten ren hvit over. Og så har den fått chrome fangere, deluxlist og safari vinduer som prikken over i`n. Det blir ikke noe omfattende prosjekttråd dette, men noen forbedringer og endringer skal jeg gjøre på bilen. Litt bilder fra slik den var da jeg hentet den: Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: BERGER på november 20, 2011, 12:51:28 pm Første post på programmet var å fikse giroverføringen. Det var endel dårlige foringer og koblinger der, som gjorde at girstangen var som en rørepinne, og vanskelig å finne girene.
Glemte å ta bilder av dette, ikke så spennende heller egentlig. Passet på å montere en CSP spak fra Jøran samtidig, så nå er det presis og fing girveksling :) Et litt dårlig bilde av den nye spaken i bilen. Har også satt inn en radio som matcher bilen. Den fungerer, men ikke tilkoblet, siden den ikke har FM bånd.. [attachment=1] Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: BERGER på november 20, 2011, 12:55:01 pm Neste ut var motoren. Fant tidlig ut at en trøtt 1600 blir for slapt for meg i denne bilen. Så jeg bestemte meg for en omrokering av ressursene. 1950ccm motoren fra Ghian vil bli perfekt i denne bussen!
Her er den gamle 1600`n før den røk ut av bilen [attachment=1] Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på november 20, 2011, 12:56:31 pm Gratulerer med fin buss Berger.
Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: Gullik på november 20, 2011, 12:59:32 pm Morro, til lykke med sjarmerende karjol :)
Tittel: Sv: Berger`s spilttbuss Skrevet av: Thoresen på november 20, 2011, 13:02:58 pm Den var deilig, grattis
Tittel: Sv: Berger`s spilttbuss Skrevet av: surfer56 på november 20, 2011, 16:55:25 pm Fet leilighet Berger! ;)
Tittel: Sv: Berger`s spilttbuss Skrevet av: vwsolli på november 20, 2011, 17:04:09 pm Fin vogn.Skal det bli en camper?
Tittel: Sv: Berger`s spilttbuss Skrevet av: Sambabuss på november 20, 2011, 17:30:11 pm gratulerer med flott vogn!!
Problemet nå blir den lange seigpinevinteren og ventinga etter bar asfalt :P Har en 1915 i bussen min selv , så vi er ikke så ulike på motorfronten.:) Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: BERGER på november 20, 2011, 19:53:45 pm Takk, takk :)
Blir værende 8-seter denne, i alle fall en god stund. Her er 1950 motoren på plass i bilen. Den blir trimmet litt ned, får original forgasser og et snilt eksosanlegg. Vil at den skal se og høres som relativt standard. [attachment=1] Hadde planer om å lage et grenrør helt fra bunnen av selv, men etter litt fundering i forhold til plass og løsninger, fant jeg ut at jeg skulle ta utgangspunkt i et ferdig grenrør. Valgte da et slikt GT tip anlegg, kjøpt hos Unneberg. [attachment=2] Selve potta kappet jeg av, og grenrøra måtte også modifiseres litt siden min motor er bredere enn standard. Dette grenrøret takler heller ikke oljepumpe med fullflow, så der er det også bygget om litt. Siden jeg vil ha bilen til å gå så stille som mulig, har jeg brukt to potter i serie for lyd demping. Størrelsene på pottene er valgt ut i fra hva det er plass til der de skal ligge, og jeg ville heller ikke at noe skulle stikke ned under bilen. Røret fra grenrøret til lyd demperen hadde jeg håpet å få plass til under bakplata, men det ble for trangt. Så da valgte jeg nest beste løsning, å legge det inni støtfangeren ;) [attachment=3] [attachment=4] [attachment=5] [attachment=6] [attachment=7] [attachment=8] Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: BERGER på november 20, 2011, 19:58:49 pm Her er hvordan det ser ut fra utsiden. Kun et rør med en blank stuss som stikker ned under fangeren :)
[attachment=1] Bakplata måtte også modifiseres noe. Slik så den ut i utgangspunktet [attachment=2] Etter litt kapp, sveis og slip ble den sånn [attachment=3] Passet som hånd i hanske :) [attachment=4] Tittel: Sv: Berger`s spilttbuss Skrevet av: sandvik996tt på november 20, 2011, 20:16:55 pm Den så meget fin ut.
Tittel: Sv: Berger`s spilttbuss Skrevet av: BT på november 20, 2011, 20:27:26 pm Deilig bil, grattis!
Tittel: Sv: Berger`s spilttbuss Skrevet av: Korfitts på november 20, 2011, 20:50:43 pm Helt rå, denne likte jeg godt :)
Tittel: Sv: Berger`s spilttbuss Skrevet av: FosenXpressen på november 20, 2011, 21:42:27 pm Kjøpe den æ!! ;-)
Tittel: Sv: Berger`s spilttbuss Skrevet av: Espen/VW54 på november 20, 2011, 21:45:21 pm Knall bra. Tror jeg setter bobla hos deg noen dager jeg, så henter jeg den med stillere eksos. Du finner sikkert en reodor løsning. ;)
Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: BERGER på november 20, 2011, 22:46:45 pm Takk igjen :)
Beklager Espen, men jeg tror jeg har nok å henge fingrene i denne vinteren i alle fall ;) Tittel: Sv: Berger`s spilttbuss Skrevet av: Paasan på november 21, 2011, 12:54:53 pm Nydelig buss ;)
Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: Skaug på november 22, 2011, 19:25:09 pm vakker
Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: t2panel på november 23, 2011, 20:30:31 pm Kjempefin bil=)
Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: BERGER på desember 07, 2011, 15:55:10 pm Etter å ha prøvd to forgassere og tre fordelere + mange timer med justering har jeg nå gitt opp å få motoren til å gå med original 34 pict. Den vil rett og slett ikke gå rent. Så jeg har innsett at det nok ikke er mulig med såpass stort sylindervolum. Blir noe rart med blandingen, antagelig alt for lite luft, siden den soter ned uansett hvordan jeg justerer den.
Så da er IDA gasserne på plass igjen og motoren fornøyd, maler som en glad katt :) Om disse blir værende er jeg usikker på, siden det ikke er plass til noen skikkelig filterløsning. [attachment=1] Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: eWolf på desember 07, 2011, 16:17:46 pm Om disse blir værende er jeg usikker på, siden det ikke er plass til noen skikkelig filterløsning. Men den ser veldig kul ut :) Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: Dewil på desember 07, 2011, 16:18:54 pm Mye mere ålreit med IDA! Org gasser kan funke det også, men det er nok litt jobb. Den trenger nok en større luft dyse, evt borre den opp.
Doble gassere ser jo desidert best ut ;D Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: Svein. på desember 07, 2011, 16:23:15 pm Her er en du kan titte litt på Øyvind ;)
Ser ellers veldigt bra ut :o :o http://www.youtube.com/watch?v=Stjxa_6bszI Svein. Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: Speed-Demon på desember 07, 2011, 16:46:20 pm hvis du korter innsugene 5-10 cm så får du plass til luftfiltre øyvind!!!
Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: Ed Németh på desember 07, 2011, 16:56:01 pm Etter å ha prøvd to forgassere og tre fordelere + mange timer med justering har jeg nå gitt opp å få motoren til å gå med original 34 pict. Den vil rett og slett ikke gå rent. Så jeg har innsett at det nok ikke er mulig med såpass stort sylindervolum. Blir noe rart med blandingen, antagelig alt for lite luft, siden den soter ned uansett hvordan jeg justerer den. Så da er IDA gasserne på plass igjen og motoren fornøyd, maler som en glad katt :) Om disse blir værende er jeg usikker på, siden det ikke er plass til noen skikkelig filterløsning. [attachment=1] Kanskje vi skal bytte gassere? Har nye IDF 48 med splitter nye K&N filter :-) Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: BERGER på desember 07, 2011, 18:03:29 pm Etter å ha prøvd to forgassere og tre fordelere + mange timer med justering har jeg nå gitt opp å få motoren til å gå med original 34 pict. Den vil rett og slett ikke gå rent. Så jeg har innsett at det nok ikke er mulig med såpass stort sylindervolum. Blir noe rart med blandingen, antagelig alt for lite luft, siden den soter ned uansett hvordan jeg justerer den. Så da er IDA gasserne på plass igjen og motoren fornøyd, maler som en glad katt :) Om disse blir værende er jeg usikker på, siden det ikke er plass til noen skikkelig filterløsning. [attachment=1] Kanskje vi skal bytte gassere? Har nye IDF 48 med splitter nye K&N filter :-) Ingen dum ide det der Eivind ;) Blir diskutert i kveld, garantert! Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: Ed Németh på desember 07, 2011, 18:10:52 pm Etter å ha prøvd to forgassere og tre fordelere + mange timer med justering har jeg nå gitt opp å få motoren til å gå med original 34 pict. Den vil rett og slett ikke gå rent. Så jeg har innsett at det nok ikke er mulig med såpass stort sylindervolum. Blir noe rart med blandingen, antagelig alt for lite luft, siden den soter ned uansett hvordan jeg justerer den. Så da er IDA gasserne på plass igjen og motoren fornøyd, maler som en glad katt :) Om disse blir værende er jeg usikker på, siden det ikke er plass til noen skikkelig filterløsning. [attachment=1] Kanskje vi skal bytte gassere? Har nye IDF 48 med splitter nye K&N filter :-) Ingen dum ide det der Eivind ;) Blir diskutert i kveld, garantert! Har jo kjøpt dine CB topper. Så da må jeg jo også ha gasserene ;-) Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: Dewil på desember 07, 2011, 18:21:33 pm Hehe, dine mine våre deler... Alt sirkulerer i nærmiljøet ;D
Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: Hot Owl på desember 07, 2011, 23:03:43 pm Monter filtermatter på innsiden av luftgrillene i bilsiden.... ;)
Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: BERGER på desember 07, 2011, 23:17:29 pm Monter filtermatter på innsiden av luftgrillene i bilsiden.... ;) Ja, ikke så dumt egentlig. Må bare finne noen med minimal flow reduksjon da. :) Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: Ed Németh på desember 07, 2011, 23:55:01 pm Hehe, dine mine våre deler... Alt sirkulerer i nærmiljøet ;D Men nå blir det trøkk i motoren til Putte! Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: Dewil på desember 08, 2011, 00:09:29 am Er vel liten tvil om det... ;D
Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: BERGER på desember 09, 2011, 12:43:28 pm Her er en du kan titte litt på Øyvind ;) Ser ellers veldigt bra ut :o :o http://www.youtube.com/watch?v=Stjxa_6bszI Svein. Veldig interessant det der Svein, må prøves ut ;) Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: tmatre på desember 09, 2011, 21:10:10 pm http://rbernauer.de/php/content.php?action=content&id=45
2276 cm3 med standard 34 mm forgasser (ikke boret) Effekt 122 hk ved 4000 o / min Dreiemoment 208 Nm ved 2640 o / min Jeg kikket en del på denne før jeg startet å bygge ny motor til bussen min, skulle gjerne vite oppskriften :-) Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: rl på desember 09, 2011, 22:10:33 pm her er en tråd med litt 34pict trim ;D
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=392148&postdays=0&postorder=asc&start=0 Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: Dewil på desember 10, 2011, 03:18:34 am http://rbernauer.de/php/content.php?action=content&id=45 Den skulle jeg legge ut, men fant den ikke. Nå skal den lagres ;D2276 cm3 med standard 34 mm forgasser (ikke boret) Effekt 122 hk ved 4000 o / min Dreiemoment 208 Nm ved 2640 o / min Jeg kikket en del på denne før jeg startet å bygge ny motor til bussen min, skulle gjerne vite oppskriften :-) Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: BERGER på januar 22, 2012, 00:14:52 am Har fått jobbet litt med safari vinduene på bussen.
Tok ut rutene, demonterte rammene fra glasset, vasket og tørket alt rent, og monterte de sammen igjen med TEC-7 mellom glass/list og List/ramme. Satser på at det er tett der nå i alle fall... Så har jeg byttet listene som tetter mellom ramme og bil. Disse er kjøpt fra UK, og har en veldig fin profil som gjør at de ikke bulker seg i hjørnene. De er også tykkere enn den gamle, men kan komprimeres like mye. Her er de gamle (beklager dårlige mobilbilder..): [attachment=1] Her er de nye på plass: [attachment=2] I morgen skal jeg ta vanntesten på de (må vente til alt er tørket..), blir spennende. Er det ikke bortimot tett nå, så ryker de antagelig ut til fordel for faste ruter... Fikk kjøpt meg en passende skiltramme også her om dagen (Takk Kim!), og slik ble det: [attachment=3] Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: BERGER på mars 12, 2012, 00:13:01 am Liten oppdatering her.
Har omsider fått rack & pinion konverteringskittet fra Creative Engineering (2 1/2 mnd venting). Fikk montert det i helgen. Veldig bra saker, solid, gjennomtenkt og passet som beskrevet. Spent på å teste bilen på veien nå :) Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: Dewil på mars 12, 2012, 00:29:18 am Tannstang er ikke feil! ;D
Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: unge lovende på mars 12, 2012, 08:17:46 am Har tenkt litt på en sånn selv også , men hvordan bygger den nedover i forhold til
orginal snekke ? Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: BERGER på mars 12, 2012, 08:24:52 am Nå har ikke jeg målt forskjellen, men den bygger noe mindre enn den originale.
Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: RZR-Andy på mars 12, 2012, 14:26:05 pm Tror Solan kan anbefale denne løsningen - funker veldig bra på hans 65
http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=214.540 Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: BERGER på mai 13, 2012, 15:19:52 pm Bussen har fått justert camber bak og nye dekk med mer profil. Ikke helt fornøyd med looken i forhold til det som sitter foran, så til vinteren tror jeg den skal få en litt smalere forstilling og noen dekk som matcher looken på de bak. Det får være bra for nå, nå skal det kjøres ;D
Bonusen med disse nye dekke bak er selvsagt at den er blitt mer langbeint på gira, digg på motorveien! Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: pWolf på mai 13, 2012, 15:34:22 pm Superfin! Likte bakdekka jeg! :) 60 profil?
Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: Sambabuss på mai 13, 2012, 15:39:18 pm Utrolig tøff bil du har Berger!:-) Tror kanskje styringa mi også blir oppdatert til vinteren igjen. Blir jo sikkert adskillig stødigere/tryggere bak stikka med det! Ønsker deg en flott sommer med bussen!
Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: Ed Németh på mai 13, 2012, 16:08:07 pm Superfin! Likte bakdekka jeg! :) 60 profil? Var det ikke 195/80/15? Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: Dewil på mai 13, 2012, 16:24:05 pm Superfin! Likte bakdekka jeg! :) 60 profil? Var det ikke 195/80/15? Det ble ganske kult ;D Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: BERGER på mai 13, 2012, 16:44:15 pm Superfin! Likte bakdekka jeg! :) 60 profil? Var det ikke 195/80/15? Stemmer ;D Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: BERGER på mai 13, 2012, 16:44:47 pm Utrolig tøff bil du har Berger!:-) Tror kanskje styringa mi også blir oppdatert til vinteren igjen. Blir jo sikkert adskillig stødigere/tryggere bak stikka med det! Ønsker deg en flott sommer med bussen! Takk det samme til deg også ;) Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: pWolf på mai 13, 2012, 17:19:03 pm Superfin! Likte bakdekka jeg! :) 60 profil? Var det ikke 195/80/15? 80 profil er fett! Hvilke dekk er det ? Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: Ed Németh på mai 13, 2012, 17:35:29 pm disse?
Falken LA/AT T-110 Ultra High Performance Tyres 195/80 R15 96H Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: pWolf på mai 13, 2012, 17:41:58 pm Ok. Er ute etter nye bak dekk etterhvert skjønner du, 80 profil er ikke akkurat dagligdags ;)
Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: BERGER på mars 01, 2013, 14:50:31 pm På tide med en oppdatering her nå.
Bestilte ny forstilling fra Creative Enginering i begynnelsen av januar, og endelig kom den. Denne er av veldig god kvalitet og er totalt ca 3" smalere enn standard. Har også kjøpt inn CSP skivebremser som skal på denne forstillingen. Har så langt fått demontert den gamle. Må stå på nå, for første bryllupskjøring er allerede om 3 uker! Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: Dewil på mars 01, 2013, 14:56:35 pm Bare å gyve løs ;D
Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: BERGER på mars 11, 2013, 22:16:53 pm Forstilling på nå og nye CSP bremser på plass.
Satte justeringen på midten og slapp den ned...ble litt lav kan man si.. Men veldig tøff 8) Får justere litt opp igjen i morgen, hjula ligger for nære innerskjermen til at den kan brukes.... Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: vwfreak på mars 11, 2013, 22:19:31 pm Fantastisk bil du har :-)
Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: Dewil på mars 11, 2013, 22:20:22 pm Det ble lekkert ;D
HEVE??? Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: Martin på mars 11, 2013, 23:06:16 pm hjula ligger for nære innerskjermen til at den kan brukes.... http://www.vwnorge.no/index.php/topic,52118.0.htmlTittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: BERGER på mars 11, 2013, 23:16:30 pm hjula ligger for nære innerskjermen til at den kan brukes.... http://www.vwnorge.no/index.php/topic,52118.0.htmlHar 175/55 nå, så det skiller bare 3mm til de dekkene der ;) Bilen må kunne kjøres med 8 pers i, så den må nok litt opp ja. Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: Martin på mars 11, 2013, 23:30:41 pm den skjønner jeg ja.... har 175/55 foran sjøl jeg på 7" breie da. sikkert fint og kjøre på
Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: Dewil på mars 12, 2013, 00:04:01 am Spørs vel om det er litt snaut ;D
Alternativt: skifte ut støtdempere med firkantjern ;D Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: BERGER på mars 13, 2013, 23:42:05 pm Nå har jeg justert den opp så mye det går uten å måtte bygge om giroverføringen, og jeg er fornøyd med høyden slik den er nå. Ble mye tøffere med hjula litt inn i skjermen også, matcher posisjonen av bakhjula bedre. Måtte ut å teste en tur i dag, og den fungerer bra. Provoserte den litt over fartsdumper, og ingen subbing. Men så var jeg alene i bilen også da.. ::)
Litt skuffet over at det ikke var mere tak i skivebremsene, men det blir vel bedre følelse når jeg får bremsekraftforsterker. Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: Espen/VW54 på mars 14, 2013, 07:38:10 am Er vel noen klosset som må gå seg litt til også kanskje. Uansett, bussen ble grise fin!!!
Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: Martin på mars 14, 2013, 09:03:13 am den blei drit fin "SHECK THAT STANCE" 8)
Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: BERGER på mars 14, 2013, 09:09:09 am Takk, takk :)
Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: Ed Németh på mars 14, 2013, 09:54:45 am Mer sexy buss skal man lete lenge og langt etter.
Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: Hot Owl på mars 14, 2013, 10:01:41 am Litt skuffet over at det ikke var mere tak i skivebremsene, men det blir vel bedre følelse når jeg får bremsekraftforsterker. Det er bare å stå på pedalen og dra i rattet :) Men ja, man merker tydelig at man ikke har påløpsfunksjonen til trommel bremsene når man går over til skiver, det er jo så å si en bremsekraftforsterker i seg selv. Største fordelen med skiver er jo at bremsene ikke fader ut når man har kommet et stykke ned i bakken. Og det er jo bra når man har lånt ut bilen ;) # Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: BERGER på mars 14, 2013, 10:29:49 am Ja, helt klart en trygghet når bilen skal kjøres av andre. Og så går den rett frem når man bremser...
Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: BERGER på november 02, 2013, 22:33:22 pm Et av vinterens store prosjekter er å overhale motoren i bussen. Denne motoren ble bygget vinteren 2006/2007. Har altså blitt brukt, svært godt brukt faktisk, i 6 år! Har ikke gjort noe med motoren bortsett fra vanlig vedlikehold med olje og plugger. Den har sittet i Ghia`n min i to perioder, i SCC bussen en sesong og til slutt i denne bussen i to sesonger!
Byggetråden for motoren finner du her http://www.vwnorge.no/index.php/topic,320.60.html Det er ikke noe spes galt med motoren, men jeg føler at det er på tide å se over den. Den har vært utrolig sterk og pålitelig, og hvor mange mil den har gått vet jeg ikke, men det er MANGE! Synes det er litt spennende å se hvordan en strokermotor som har gått langt har klart seg, så jeg skal legge ut info her om hvordan tilstanden er. Nå står den i stativet og er klar for demontering. Skal bare måle endeslakk først :) Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: BERGER på november 03, 2013, 19:28:05 pm Var litt mye endeslakk, men ikke avskrekkende.
[attachment=1] I min iver glemte jeg å kjøre leakdown test før jeg demonterte.... ::) Litt sot i toppen på sylinder 3&4, men tett. Sylinderne ser fortsatt veldig bra ut. Kan ikke kjenne noen slitekant og ingen tegn til varmkjøring. [attachment=2] [attachment=3] Stemplene ser uforskammet bra ut! Ikke sot under ringene noe sted. Det var ikke alle som hadde tru på at det gikk bra å korte inn stemplene slik jeg har gjort her, men her er beviset. De her helt strøkne. Og de har minst gått 50 000 km :o [attachment=4] Litt sot i toppe på sylinder 1&2 også. Og litt lekk mellom topp og sylinder. Kunne sikkert vært unngått hvis jeg hadde giddi å ettertrekke toppene en gang.. [attachment=5] Så lang veldig positivt overrasket. Med tanke på hvor mye hardkjør denne motoren har fått, så hadde jeg trodd at det var mer slitasje på sylindre og stempler. Motoren har kun hatt standard oljekjøler og ingen dypsump :) Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: GeirJB på november 03, 2013, 22:27:53 pm Er jo fint og se at experimentet har fungert!
Sånn type motor jeg skulle hatt bak i varianten! :) Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: BERGER på november 04, 2013, 00:03:27 am Ja, dette er virkelig motoren VW egentlig skulle laget til sine litt tyngre biler Geir, sånn som din feks ;)
Var hyggelig å splitte blokka også. [attachment=1] Kam og løftere ser meget bra ut. Ingen slakk i løfterbor heller. [attachment=2] [attachment=3] Veivlager ser fortsatt bra ut, kun litt striper. Rådelager er heller ikke mye slitt, men har blitt litt slappe så de blir i alle fall byttet. Ellers er jeg usikker på om det er noe som trengs å gjøres i det hele tatt. Lagerbukkene har bare et svakt avtrykk fra lagrene, men ingen merkbare kanter. Kommer til å sende blokk og veiv til Jee for kontrollmåling for sikkerhetsskyld ;) [attachment=4] [attachment=5] [attachment=6] Så skal toppene sees over. Er spent på om det er slitte styringer.. Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: Hot Owl på november 04, 2013, 10:13:02 am Eksperimentet med stemplene kan vel bare sjekkes ved å måle slitasjen nederst på stemplene, og bunnen av sylindrene?
Den var i hvertfall knall å kjøre med! Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: BERGER på november 04, 2013, 13:00:17 pm Joda, det er klart, så alt skal måles. Men slitasje pleier å synes også, og det er minimalt å se :)
Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: Dewil på november 04, 2013, 14:58:15 pm Ser helt greit ut på bildene hvertfall.
Hva slags olje har du brukt? Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: BERGER på november 04, 2013, 15:09:29 pm Har stort sett brukt mineral 10/40 fra Nordenolje (samme som Statoil) eller lignende :)
Men har filter og har ganske hyppige oljeskift. Tittel: Sv: Berger`s splittbuss Skrevet av: BERGER på november 04, 2013, 21:40:41 pm Styringene til eksosventilene er litt slitt, så de må det gjøres noe med. Og alle eksosventilene må slipes til setene sine på nytt. Det er jevnt over likt på alle fire, så det tyder på at blanding og arbeidsforhold er jevnt på motoren :) Styringene til innsugsventilene virker fine, men det blir vel å gå over seter og ventiler der også selv om det virker ok.
[attachment=1] |