VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Ove A på november 22, 2011, 20:48:42 pm



Tittel: 1300dp vs 1600dp
Skrevet av: Ove Anovember 22, 2011, 20:48:42 pm
Min eneste lille erfaring med luftkjølt er den 1200 34hk som står i bilen i dag.
Bilen er en -67 1300.
Har skaffet meg en bra 1300dp , som skal plukkes ned i vinter og få litt omsorg .

Men lurer på ; hva er forskjellen på 1300dp og 1600dp ?
Ser det er antydet her tidligere at toppene er de samme , stemmer det ?
Kun sylinersettet ?
Hva med blokka ?

Forgasserstørrelsen regner jeg med er forskjellig .


Tittel: Sv: 1300dp vs 1600dp
Skrevet av: BP 73november 23, 2011, 10:48:53 am
blokka er lik, men tror toppene på 1300 har mindre ventiler.


Tittel: Sv: 1300dp vs 1600dp
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'november 23, 2011, 12:56:06 pm
toppene har samme størrelse ventiler  ;)
Mindre boring, mindre gasser og det tilhørende innsug.


Tittel: Sv: 1300dp vs 1600dp
Skrevet av: Ove Anovember 23, 2011, 23:37:08 pm
Hmm , så hva blir da det største sylindersettet som kan settes på 1300dp uten noe maskinering ?
Kam og vippestell går som jeg tyder det om hverandre ?


Tittel: Sv: 1300dp vs 1600dp
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'november 24, 2011, 08:46:13 am
Med et sett 1600 DP toppe kan du bruke 87mm sats (1641) som denne http://www.unneberg-bil.no/product/10104 (http://www.unneberg-bil.no/product/10104)
1300 toppene må maskineres opp for større sylindersats.  :)