VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Erlend / bug66 på januar 14, 2012, 00:06:28 am



Tittel: Svinghjuls-shims
Skrevet av: Erlend / bug66januar 14, 2012, 00:06:28 am
Hvor mange MÅ man bruke? 1?2?3?

0,41mm uten shims

1915cc mye effekt og turtall.

Ikke daily driver


Tittel: Sv: Svinghjuls-shims
Skrevet av: Dewiljanuar 14, 2012, 00:13:04 am
Man skal bruke 3.
Endeslakken skal være 0.10 originalt.


Tittel: Sv: Svinghjuls-shims
Skrevet av: Boergejanuar 14, 2012, 00:40:49 am
Til nytte og inspirasjon : http://www.vwnorge.no/index.php/topic,9656.0.html


Tittel: Sv: Svinghjuls-shims
Skrevet av: Erlend / bug66januar 14, 2012, 00:50:12 am
Så dreie av f.eks 0,59mm av svinghjulet!?

Litt lettere å jobbe med 1mm

Hva er rasjonalet med å bruke 3 kontra 1 og 2 (eller 4)??


Tittel: Sv: Svinghjuls-shims
Skrevet av: cato®januar 14, 2012, 00:50:41 am
Du MÅ ha min 2, men det er best med 3.


Tittel: Sv: Svinghjuls-shims
Skrevet av: Bj?rnjanuar 14, 2012, 00:58:15 am
Lite spm.
Hva er "normal" endeslakk UTEN shims med nye lagre? (org veiv og svinghjul)
Fant ikke noe om det i boka mi, og lurer på hvor mye det kan være før man skal ane ugler i mosen.


Tittel: Sv: Svinghjuls-shims
Skrevet av: Dallandjanuar 14, 2012, 00:59:05 am
Synes dreiing høres skummelt ut, blir jo langt fra noe fin overflate.. (eller kanskje det bare er når eg dreier).
Plansliping er tingen! ;)


Tittel: Sv: Svinghjuls-shims
Skrevet av: Erlend / bug66januar 14, 2012, 01:02:03 am
Kan ikke klare å forstå hvorfor 3 er bedre enn 2. Er det bare fordi det er 1 mer?

Ser hva jeg klarer med 2 jeg :-)


Tittel: Sv: Svinghjuls-shims
Skrevet av: Dewiljanuar 14, 2012, 01:53:12 am
Skal ikke si det er riktig, men jeg har hørt "aldri færre enn 2 og aldri flere enn 3"
Så lenge klaringen blir riktig.


Tittel: Sv: Svinghjuls-shims
Skrevet av: Erlend / bug66januar 14, 2012, 01:54:34 am
Regner med jeg får til 0,10-0,13mm med 2 shims


Tittel: Sv: Svinghjuls-shims
Skrevet av: BeetleBugjanuar 14, 2012, 10:40:23 am
Man skal alltid ha 3 men kan ha flere hvis det er nødvendig.


Tittel: Sv: Svinghjuls-shims
Skrevet av: Erlend / bug66januar 14, 2012, 13:36:26 pm
Hvorfor? Mange som sier det der, men ingen sier hvorfor!


Tittel: Sv: Svinghjuls-shims
Skrevet av: Jeejanuar 14, 2012, 13:44:13 pm
Mange meninger om tema skjønner jeg. Her er mine erfaringer.

Orginalmotor med orginal trykkplate. Funker til nød med to. Men har opplevd blånering, med andre ord varmegang på disse også. Mange som sitter med klutsjen lenge inne i lyskryss o.l.  :P

Ellers, bruk alltid tre. Om du ikke har sortimentet av shims får man bestille. I haugen min har jeg liggende fra 0,23 til 0,47. Men vet ikke helt hva Volkswagen lagde orginalt.

4 Burde funke. Men om man bruker 0,10 klaring og 4 shims blir klaringen mellom hver shims så liten at oljefilmen fort blir for tynn. Ville nok lagt meg her på 0,14 eller 0,15. Men et annet problem blir da sidebevegelsen i veiva og tenningsforskyvning.

Det er ikke noe problem og dreie anleggsflaten. Går sikkert å planslipe også. Men få den som gjør det til å klokke det opp skikkelig. Bør være rett i forhold til anlegget til veiva.



Tittel: Sv: Svinghjuls-shims
Skrevet av: Erlend / bug66januar 14, 2012, 13:50:12 pm
Se her :)

Bra svar!

Er svinghjulet noe du kan ordne? Ta av 0,6mm eller noe?


Tittel: Sv: Svinghjuls-shims
Skrevet av: Jeejanuar 14, 2012, 14:06:33 pm
Er det et orginalsvinghjul?

Grunnen til at jeg spør er at noen av de orginale svinghjulene har en innsveiset ring innerst, Den ringen som O-ringen ligger bak. Og når man tar så mye som 0,6 vil noen ganger alle sveisen bli borte og man må punkte litt på nytt.

Det beste hadde vært om du hadde tatt med alt opp så jeg kunne få kikket på det isåfall.

Uansett. Ja. Jeg dreier svinghjulet for deg  :D


Tittel: Sv: Svinghjuls-shims
Skrevet av: Erlend / bug66januar 14, 2012, 14:12:29 pm
Org tysk svinghjul og tysk (dpr) veiv, med KS lager



tar det med når jeg henter toppene jeg :)


Tittel: Sv: Svinghjuls-shims
Skrevet av: H-MEKjanuar 14, 2012, 15:03:44 pm
Synes dreiing høres skummelt ut, blir jo langt fra noe fin overflate.. (eller kanskje det bare er når eg dreier).
Plansliping er tingen! ;)
Med riktig utstyr greier du fin nok overflate uten problemer. Har selv dreid aksler med krav om polert overflate.


Tittel: Sv: Svinghjuls-shims
Skrevet av: Erlend / bug66januar 14, 2012, 15:14:12 pm
Blir så bra så :)