VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Po på februar 22, 2012, 00:55:28 am



Tittel: Smalnet forstilling og senk
Skrevet av: Pofebruar 22, 2012, 00:55:28 am
Heisann,

Jeg tenkte å få gjort noe nyttig på boblen før sommeren er her.
Har planer om heftig senk med en 2" innkortet, justerbar forstilling,
men jeg lurer da på om jeg blir nødt til å kjøpe kortete styrestag?

Her er listen foreløbig:

- 2" innkortet forstilling
- Bærekuler med lang vandring
- Dempere tilpasset senk
- Senkespindler

Tenke å kjøpe noen brukte torsionstaver og bare kappe dem til.

Er det noe mer jeg trenger, eller noe jeg ikke bør ha på listen?

Takker for svar!

- Po


Tittel: Sv: Smalnet forstilling og senk
Skrevet av: Kjetil Limafebruar 22, 2012, 09:34:03 am
Er litt usikker på hvordan det er med styrestagene på nyere biler men på eldre linkpin går det fint å korte inn styrestagene. Jeg kjøpte gjengetapp i tiktig dim, husker ikke helt nå en tror det var M14x1,5. Da kan du fint gjenge innover på den siden av røret som ikke er links gjenger og deretter kappe av i enden.

Jeg hadde først fått kappa og sveist stag men fikk det plutselig over meg at det var lurere å lage til stag som ikke var kappet.

det er også viktig å ikke kappe stagene like mye som du kapper forstillingen på grunn av at stagene ikke står vinkelrett og kapper man like mye som forstilling så kan de bli for korte, dette skjedde i alle fall på de jeg hadde som var sveist om og kappet 4".

Men 2" korting er ikke mye så det kan godt være at du kan greie deg uten å kappe, dette forutsetter at begge styrestag er av typen du kan justere, noen av stagene på førersiden er faste som ikke kan justeres.

Husk også at de fleste senkespindler bygger 0,5-1 tomme ut på hver side så en 2" kortet forstilling blir ofte spist opp av spindlene. Det finnes også spindler som ikke bygger utover.


Tittel: Sv: Smalnet forstilling og senk
Skrevet av: Pofebruar 22, 2012, 09:44:10 am
Klarte å glemme og skrive det, men det er til min 67 1500!

Men da kommer jeg kanskje ikke ned til asfalten med kun 2" innkortet da?
Har hatt planer om 4", men det virker som det er så mye styr med tilpasninger etc!


Tittel: Sv: Smalnet forstilling og senk
Skrevet av: LOBOfebruar 22, 2012, 11:22:16 am
4" er somregel maks uten body mods (hvis du fortsatt skal ha dempertårn - som er ganske lurt ;) ) Går helt fint å få den på, og ser ikke at det kan være noe vanskeligere enn å få på en 2", så sant ikke bilen har vært krasja.


Tittel: Sv: Smalnet forstilling og senk
Skrevet av: Eikstadfebruar 22, 2012, 12:17:15 pm
Hvorfor skal du ha bilen så lav?


Tittel: Sv: Smalnet forstilling og senk
Skrevet av: Kjetilfebruar 22, 2012, 14:11:00 pm
Hvorfor skal du ha bilen så lav?


 :D lol


Tittel: Sv: Smalnet forstilling og senk
Skrevet av: JonBfebruar 22, 2012, 14:27:48 pm
Hvorfor skal du ha bilen så lav?


Fordi at det er så flotte veier her på Nøtterøy, vel! INGEN fartshumper what so ever! Ehh..ny feil venter..


Tittel: Sv: Smalnet forstilling og senk
Skrevet av: Pofebruar 22, 2012, 16:11:34 pm
Så det er mye det samme og sette på en 4"?
Men den er jo da, dyrere :(

hvor langt går det ned med 2" og spindler da?
Går jo ann å droppe droppspindler hvis jeg kommer lavt nok ned


Tittel: Sv: Smalnet forstilling og senk
Skrevet av: Eikstadfebruar 22, 2012, 18:06:52 pm
Så det er mye det samme og sette på en 4"?
Men den er jo da, dyrere :(

hvor langt går det ned med 2" og spindler da?
Går jo ann å droppe droppspindler hvis jeg kommer lavt nok ned

Har du 2" innkorting, senkespindler (som bygger ca 0,5" ut igjen pr side) er det felgenes bredde samt ET og dekkdimsnjonen som begrenser moroa. Hvis du velger orginalfelger og feks 145/65-15 dekk tenker jeg du kan senke omtrent til bakken før du får problemer. Skal du ordentlig lavt bør du uansett ha senkespindler for å ungå å sette hjula i lyktebrønnen.

Men sånn ekstremsenking altså..... nei det er ikke fornuftig... ;D


Tittel: Sv: Smalnet forstilling og senk
Skrevet av: Pofebruar 22, 2012, 18:51:04 pm
Hehe, vet godt at det ikke er fornuftig, men blir jo en justerbar forstilling uansett, og da er det ikke veldig mye jobb for å få den opp igjen ;)

Allright, har 145/65 foran nå, så da tenker jeg at jeg går for 2" innkortet, det bør vel gå greit!


Tittel: Sv: Smalnet forstilling og senk
Skrevet av: ghia69mai 16, 2012, 11:20:10 am
Hei.

Hvordan ligger dette an? Har du gjennomført senkingen?
Har kanskje et sett med 4" smalnet forstilling med luftsyrte dempere (heve og senke via bryter på dash. Komplett med alt som skal høre til. Har det på min bil i dag, og vurderer å bytte dette ut.
Kan legge ut en video og bilder om noen er interessert.

Ghia69