Tittel: Hmmm Skrevet av: -Marius- på mars 15, 2012, 20:57:06 pm Er det noe vits å bruke standard 1200 kasse på en frisk 1915? Kommer det til å holde en liten stund?
Hilsen en spørrende Marius Tittel: Sv: Hmmm Skrevet av: nik på mars 15, 2012, 21:20:59 pm Det kommer til ULE fælt. Inn med 1300S kasse.Funker som f.... Bare spør Alien
Tittel: Sv: Hmmm Skrevet av: -Marius- på mars 15, 2012, 21:40:47 pm Det er så dyrt Steinar:). Men helt klart dét beste.
Tittel: Sv: Hmmm Skrevet av: H-MEK på mars 15, 2012, 21:42:14 pm Sette på større bakhjul for å kompensere for utvekslingen på kassa... ;)
Tittel: Sv: Hmmm Skrevet av: BeetleBug på mars 16, 2012, 11:35:47 am For alle som hater det laaaange mellomrommet fra 3 til 4de gir på en 1300S kasse så vil en 1200 kasse fungere helt utmerket. Bedre aks + mer turtall = en deilig kombinasjon.
1300S kasse er for turkjørere! Tittel: Sv: Hmmm Skrevet av: OTO på mars 17, 2012, 01:12:24 am 1500 kassa er jeg mest fornøyd med. Passer rett inn og har bra utveksling.
Tittel: Sv: Hmmm Skrevet av: Jee på mars 17, 2012, 11:16:35 am Holder du deg unna rivstart og harde giringer vil den holde i sånn ca 40 år til.
Det er ikke nok moment i en 1915 til å ødlegge noe ved normal kjøring. Men om du prøver.. kan du ta livet av den på 10 sekunder :D Tittel: Sv: Hmmm Skrevet av: -Marius- på mars 17, 2012, 11:26:31 am Tusen takk. Var et slik svar jeg ville ha:)
Tittel: Sv: Hmmm Skrevet av: H-1835 på mars 17, 2012, 13:17:06 pm Du vil bli fort lei 1200 kassa.. Er ikke noe stas å kjøre med den i denne med motoren. Som nik sier den uuuler fælt.. "1500" er et billig alternativ...
Tittel: Sv: Hmmm Skrevet av: Reiel på mars 18, 2012, 00:15:59 am Jeg har kjørt med 1200 kasse fra 1957 i mange år med motorer fra 1600 til 1915 og har aldri hatt noe problemer med det. Holder i massevis så lenge du holder deg unna leken med svarte streker på asfalten.
Gjelder bare å vite hvor grensen går henn ;D Kjempefin å kjøre på tur med også, med bakhjul som måler 205/65-15.... ;) Tittel: Sv: Hmmm Skrevet av: Tistlo på mars 18, 2012, 01:32:31 am Peltor radioklokker er ikkje dumt å handla inn når du skal på langtur;)
Tittel: Sv: Hmmm Skrevet av: Kjetil på mars 18, 2012, 01:45:28 am Peltor radioklokker er ikkje dumt å handla inn når du skal på langtur;) Feil innstilling! Hva med å nyte boxer`n som synger bak der? ::) :P Tittel: Sv: Hmmm Skrevet av: Rocket-Racing på mars 18, 2012, 02:15:08 am Som Jee sier, det er moment som dreper kasser ikke hester på høyt turtall. En 1915 er normalt sett ikke noe momentmonster og en 1200-kasse vil holde fint til gatebruk uten rivstarter osv. Turtallet ved landeveiskjøring blir høyere enn med 1500- eller 1300S kasse, men ikke høyere enn på en originalbil med 1200 motor ;)
Som nevnt over har også høyden på bakhjula ganske mye å si for utvekslingen. Kjører selv med 1200-kasse og bakhjul som er en del høyere enn originalt. Riktignok med 1600 motor, men turtallet blir det samme. Aksvennlig nedenfra, trivelig turtall til vanlig bruk, greit nok i 120 på motorveien. Når det er sagt, med 1200 kasse tenker jeg på '61 og nyere tunnelkasser. De delte 50-talls kassene er veikere og annerledes giret. |