Tittel: Motorspørsmål T1 Skrevet av: Ove A på mars 24, 2012, 02:38:05 am Noen spørsmål fra en rookie , som jeg håper dere ringrever kan hjelpe meg med.
Hva menes med vendehøyde ? Ved økning av komp , er det billigst og greitest å ta av fra sylinderene ? Ved økning av komp må støtstengene for vent.løftere taes av like mye som sylinder/topp er tatt av ? Evt hvor ligger smertegrensa på å la de være urørte ? Hvor mye økning av komp kan anbefales på hverdagsmotoren ? Byttes vippestellet til høyere løft , må en da gjøre noe med støtstengene ? Ved en evt moderat kam for hverdagsbruk må en gjøre noe med støtstengene ? Mange rookie-spørsmål , men vet at jeg ikke er den eneste som gjerne skulle ha blitt litt mer opplyst på dette her :) Ove Tittel: Sv: Motorspørsmål T1 Skrevet av: Filip/purity på mars 24, 2012, 09:30:11 am Geometrien mellom topp, støtstenger og kam er litt avansert, så det er ikke så lett å forutsi på forhånd om støtstengene må endres eller ikke. Det sikreste er nok uansett å måle etter at andre endringer er gjort, så ser du om de må være kortere eller lengre. Tittel: Sv: Motorspørsmål T1 Skrevet av: Jærva på mars 24, 2012, 11:44:09 am Vendehøyde er avstanden fra stempel til det laveste punktet i toppen, når stempelet er på topp. Anbefales å være >1mm. Denne kan økes f.eks ved bruk av kobberringer eller shims mellom topp og sylinder. Geometrien mellom topp, støtstenger og kam er litt avansert, så det er ikke så lett å forutsi på forhånd om støtstengene må endres eller ikke. Det sikreste er nok uansett å måle etter at andre endringer er gjort, så ser du om de må være kortere eller lengre. Er vel et par ting her som ikke er helt riktig... Vendehøyde måles fra toppen av stempel (når stempel er på topp) til kant på sylinder.For å måle dette riktig bruker du vendehøydemåler, da behøver ikke toppen å være i nærheten ;). Hvis du ikke har veldig gode råder så bør den være minimum 1,2-1,3mm . Og shims legger du helst under sylinder. Særlig type 1-motorer og da i hvertfall 94mm borring har store nok problemer med "blow-by" i toppen uten at de trenger noen shims i mellom sylinder og topp for å øke dette. Det med geometrien på vippe-stell er jeg enig i det som står over her. Har du en ombygget motor på en eller annen måte så skal du ha bra med flaks hvis støtstengene har riktig lengde etterpå, de har som regel feil lengde enten den ene eller den andre veien. På en gatemotor (T1) som skal være holdbar, så hadde jeg ikke gått over 9,5 i komp. Og ved økning av komp. så tar du av i toppene og ikke på syl. På en moderat kam til hverdagsbruk så hadde jeg i hvertfall styrt unna de JÆVL#"€ crom-moly raslestengene , ehh jeg mener støtstengene og gått for forsterka alu-stenger. Er ikke bare kam som bestemmer hvilke støtstenger du trenger, ventilfjærer og hvilket turtall den skal brukes på må stå i stil. Tittel: Sv: Motorspørsmål T1 Skrevet av: Filip/purity på mars 24, 2012, 12:00:51 pm Se der ja! Det begynner visst å bli en stund siden jeg bygget motoren min ::)
Tittel: Sv: Motorspørsmål T1 Skrevet av: Ove A på mars 25, 2012, 10:50:37 am Takk for gode svar :)
Er det på grunn av at ikke vendehøyden blir for liten at èn tar av på toppen og ikke sylinderen ? Kan èn med fordel ta av sylinder slik at vendehøyden kommer ned til feks 1.3 mm ? Tittel: Sv: Motorspørsmål T1 Skrevet av: Erlend / bug66 på mars 25, 2012, 12:50:10 pm Ja
|