VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Barndoor på april 09, 2012, 23:56:06 pm



Tittel: Datasprut til en CU Type 4 maskin på 2,4l?
Skrevet av: Barndoorapril 09, 2012, 23:56:06 pm
Holder på med å overhale en type4 maskin med ukjent spec. Det skal være en 2,4l som er benket med 190hk med 2 Volvo gassere. Nå har den Dellorto 45 gassere.

Motoren er merket med 2400 ved siden av motornummer CU, stemplene er merket GM med forskjellige nummerkoder som 14A, 58386, 3A.
Rådene er merkes 039 N2 (pluss Volkswagenmerke) og KXA 110.

Jeg lurer på å bygge den om til datasprut, men er ikke inne på dette til en type4maskin.

Planlegger å bruke CSP kjølekapper, remhjul, og dynamobraket og 1700 svinghjul.

Problem 1:
Er at jeg skal ha dette i en 6voltsbil og lurer på hvordan dette kan løses med tanke på ombygning til å bruke 12v på motor og tenningsopplegg og så bruke 6volt på resten av bilen.

Problem 2:
Hvilket datasprutoppsett anbefales? Bilen skal brukes til gatebruk / hverdagsbil med 1300s kasse.

Har tilgjengelig kompetanse til å få dette opp å gå, men trenger innputs på hvilket opplegg, innsug, etc som er best egnet...

Har du noe kompetanse på dette området, så syng ut!!


Tittel: Sv: Datasprut til en CU Type 4 maskin på 2,4l?
Skrevet av: H-MEKapril 10, 2012, 00:06:29 am
Skal du ha 6volt er nok gassere enkleste løsningen. Bruke starter fra 67-6v.
Tenkt noe på hvordan du skal få lading til både 6 og 12v?


Tittel: Sv: Datasprut til en CU Type 4 maskin på 2,4l?
Skrevet av: Bjørn Hjellestadapril 10, 2012, 01:30:24 am
Tenkt noe på hvordan du skal få lading til både 6 og 12v?

Dynamo, starter, tenning, datasprut på 12V
12V batteri
Transformator 12 -> 6V til lys, vindusvisker og horn


Tittel: Sv: Datasprut til en CU Type 4 maskin på 2,4l?
Skrevet av: tmatreapril 10, 2012, 19:03:20 pm
Deutz cylindere maskinert for Type-4 dette... Aner ikke ang stempel men det er vel noe V8 greier
Pontiac 400 stempel? T4 stakene får ny foring i lille enden, så tas denne opp til rett dimm.
Holmen her på Forumet kan sikkert legge til mer, Jeg har lagret noen "oppskrifter" på en annen PC.  PM meg om jeg skal lete de opp...
 
Dynamo braketten til CSP passer ikke direkte på CU blokka, den er laget for eldre blokker med "løs" veivhus ventilasjon
Hullene til "bøylen" brukes som pilot hull når en borer hull til skruene for firkant stålet som dynamo braketten festes i

Toppen av veivhus kan antagelig maskineres ned slik at du kan få festet CSP dynamofoten, eller du kan lage deg en egen brakket ala "impi" på sør afrikanske forumet...
Liger noen bilder av det her
http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?f=1&t=124058&start=0

Jeg er ikke noe god på hva som passer og ikke av 6V startere og svinghjul, men det er vel en 6V starter som skal passe mot 1700 svinhjulet. Dersom jeg skulle beholde "6V for lite" hadde jeg brukt gassere

Jeg sliter med å dra i gang Porsche motoren i 54'en når den er varm og "6V for lite batteri"
Alle kabler og jordinger er nye, men jeg skal  prøve å overhale starteren for å se om jeg finner litt spenningsfall der også.
Som daily driver.. da hadde jeg byttet til 12V ja..


Tittel: Sv: Datasprut til en CU Type 4 maskin på 2,4l?
Skrevet av: Sonicapril 10, 2012, 22:36:22 pm
Alle moderne datasprut går på 12 V ...til 13,4 om du vil ... Kjører igang dette på min tråd nå om du vil lære noe mer ..ser ut til at kunnskapen her er mangelfull .. Jørn (knasten ), sammen med Grelland er vel alene om dette ( Megaquirt) her inne .. Kommer til å omtale helt andre sprut på min side ...

Erich


Tittel: Sv: Datasprut til en CU Type 4 maskin på 2,4l?
Skrevet av: GeirHapril 10, 2012, 22:59:00 pm
Kan du ikke få tak i ett 12 Volts batteri med "åpne" lasker mellom cellene (litt usikker på om de finnes enda) kjøre med 12 volts dynamo og plukke ut 6 volt på batteriet. Eventuellt kjøre med 2 stk. seriekoblede 6 volts batterier og ta ut BÅDE 12 og 6 volt til det du måtte trenge.


GeirH


Tittel: Sv: Datasprut til en CU Type 4 maskin på 2,4l?
Skrevet av: Erlend / bug66april 10, 2012, 23:02:25 pm
MÅ du ha 6V på resten av bilen? Mye lettere å bygge om hele bilen til 12V