Tittel: Scintilla mangnet tenning VS fordeler.. Fordeler/ ulemper ved bruk i bil. Skrevet av: Eikstad på mai 03, 2012, 20:45:28 pm Skal montere 30 hester fra en brannpumpe i bobla og er litt nysjerig på denne magnet tenningen. Hva er fordeler eller ulemper ved å bruke denne i en bil sammenlignet med vanlig fordeler?
Tittel: Sv: Scintilla mangnet tenning VS fordeler.. Fordeler/ ulemperr ved bruk i bil. Skrevet av: JS på mai 03, 2012, 20:59:50 pm Veldig enkelt tenningssystem, få komponenter, gir like sterk gnist fra tomgang til høyt turtall.
Bakdeler, tja... "Stjeler" sikkert litt mer kraft fra motoren, men om dette er merkbart skal jeg ikke uttale meg om. Ikke 100% bolt-on, må legges opp via relé eller egen bryter som jorder magneten for å stoppe motor. Det skal sies at uoverhalte magneter fra "krigens" dager har en tendens til å kutte ut når de blir ordentlig varme, har opplevd dette ved et par tilfeller. Tittel: Sv: Scintilla mangnet tenning VS fordeler.. Fordeler/ ulemper ved bruk i bil. Skrevet av: Eikstad på mai 04, 2012, 19:15:48 pm Så du mener at magnettenningen stjeler mer effekt enn en tradisjonel fordeler. På skiltet som er skrudd til viftehuset står det at motoren er produsert i 1957 og er på 28 hester.... ikke 30 som man normalt sier at bilmotoren yter. Kan disse to hestene være det som Scintilla magneten stjeler?
Tittel: Sv: Scintilla mangnet tenning VS fordeler.. Fordeler/ ulemper ved bruk i bil. Skrevet av: JS på mai 04, 2012, 19:27:13 pm Om du vrir akslingen på en magnet og sammenligner med kraften du trenger for å vri en vanlig fordeleraksling er det vel åpenbart hvilken som krever mest kraft. Om de 2 "tapte" hestene ligger der har jeg ingen formening om, men det er jo absolutt en mulighet.
Tittel: Sv: Scintilla mangnet tenning VS fordeler.. Fordeler/ ulemper ved bruk i bil. Skrevet av: Eikstad på mai 04, 2012, 19:30:19 pm Om du vrir akslingen på en magnet og sammenligner med kraften du trenger for å vri en vanlig fordeleraksling er det vel åpenbart hvilken som krever mest kraft. Om de 2 "tapte" hestene ligger der har jeg ingen formening om, men det er jo absolutt en mulighet. Spennende saker :) Jeg har trolig landet på å bruke fordeler i bilen av den enkle årsaken at det er det orginale (liker orginalt). Men fasinerende er det ingen tvil om at disse Scintilla magnetene er. Tittel: Sv: Scintilla mangnet tenning VS fordeler.. Fordeler/ ulemper ved bruk i bil. Skrevet av: Rolf T. Kastenwagen på mai 04, 2012, 21:19:59 pm Liker du originalt lillebror? Skal vogna heves så vi kan se hverandre i øynene når du kjører forbi meg ::)
Tittel: Sv: Scintilla mangnet tenning VS fordeler.. Fordeler/ ulemper ved bruk i bil. Skrevet av: Kjell Roar på mai 05, 2012, 09:39:22 am Mener å ha hørt at du må bygge om Scintilla'n for å få riktig tenningskurve, da den er beregnet for en stasjonærmotor med jevnt turtall.
Derfor er ikke gassrespons noe stort tema. Tittel: Sv: Scintilla mangnet tenning VS fordeler.. Fordeler/ ulemper ved bruk i bil. Skrevet av: MrKreosot/ Arne på mai 05, 2012, 12:11:29 pm I tillegg må du fjerne turtalls-sperra ;D
Tittel: Sv: Scintilla mangnet tenning VS fordeler.. Fordeler/ ulemper ved bruk i bil. Skrevet av: JS på mai 05, 2012, 15:16:43 pm Mener å ha hørt at du må bygge om Scintilla'n for å få riktig tenningskurve, da den er beregnet for en stasjonærmotor med jevnt turtall. Derfor er ikke gassrespons noe stort tema. Jeg har prøvd med orginal og "009" tenningskurve. Kan ikke si at jeg merket stor forskjell. Noen kjører visst med låst tenning også... Tittel: Sv: Scintilla mangnet tenning VS fordeler.. Fordeler/ ulemper ved bruk i bil. Skrevet av: Eikstad på mai 05, 2012, 16:03:46 pm Hva mener du med låst kurve? Uten vacum bevegelsen?
Tittel: Sv: Scintilla mangnet tenning VS fordeler.. Fordeler/ ulemper ved bruk i bil. Skrevet av: JS på mai 05, 2012, 18:20:43 pm Det er ikke vakuum fremtrekk på scintilla, men sentrifugal(som på en 010,050,009 fordeler mm). Men at man låser platen som sørger for fremtrekket ja, det er riktig.
|