Tittel: Bensinsystem Skrevet av: BERGER på mai 15, 2012, 10:07:06 am Et par ting jeg lurer på i forhold til reglene for bensinsystemet:
Lufting, det står i boka at man skal lufte utenfor karosseriet. Hva er løsningen her? En slange ned under bilen som originalt? En catch tank imellom? Kran, det står at man effektiv skal kunne stenge bensintilførselen fra førerplassen. Må man da ha en kran? Eller holder det med å kunne skru av bensinpumpen separat? Håper noen vet :) Tittel: Sv: Bensinsystem Skrevet av: Sonic på mai 15, 2012, 12:39:53 pm Holder vel med at pumpa er koblet gjennom rele m/jord fra Oljetrykksbryter ... Da stopper pumpe om motoren stopper .. I tilegg bryter på dashen.. På tanken har jeg en "tippvalve " dvs om bilen går på hodet ??? :o renner ikke bensinen ut .. fra denne til lufting under bilen ...
Vet ikke om dette er nok , men sikkert er det iallefall .. Mvh Erich Tittel: Sv: Bensinsystem Skrevet av: Erlend / bug66 på mai 15, 2012, 13:21:15 pm Holder vel med at pumpa er koblet gjennom rele m/jord fra Oljetrykksbryter ... Da stopper pumpe om motoren stopper .. I tilegg bryter på dashen.. På tanken har jeg en "tippvalve " dvs om bilen går på hodet ??? :o renner ikke bensinen ut .. fra denne til lufting under bilen ... Vet ikke om dette er nok , men sikkert er det iallefall .. Mvh Erich Jeg har lagt opp bensinpumpe med bryter i dashen. Lett tilgjengelig fra venstrestolen Tittel: Sv: Bensinsystem Skrevet av: Pål på mai 15, 2012, 14:27:57 pm Holder vel med at pumpa er koblet gjennom rele m/jord fra Oljetrykksbryter ... Da stopper pumpe om motoren stopper .. Mulig jeg spør dumt, men hvordan får du motor til å starte når det ikke er strøm til pumpa før motor starter? Tittel: Sv: Bensinsystem Skrevet av: Erlend / bug66 på mai 15, 2012, 15:22:56 pm er vel bensin i gasserene
Tittel: Sv: Bensinsystem Skrevet av: Hot Owl på mai 15, 2012, 15:51:19 pm Eller man kinner til man har oljetrykk...
Tittel: Sv: Bensinsystem Skrevet av: Sonic på mai 15, 2012, 16:30:05 pm ;D 100 % failsafe og sikker løsning ...Greit med bryter man kan nå ...om man da ikke ligger i swima..
i baksete ..... Mvh Tittel: Sv: Bensinsystem Skrevet av: BERGER på mai 15, 2012, 17:35:13 pm Man kan også han forbikobling som er styrt av startstrømmen. Men spørsmålet er hva som er hensikten? Hvis det er å kutte bensinen for å drepe motoren når alt det elektriske har smeltet sammen i en brann, er det jo bare en kran som duger. Sonic sin løsning er fin hvis oljetrykket forsvinner, og hvis man får stoppet motoren på annen måte. Tittel: Sv: Bensinsystem Skrevet av: Dewil på mai 15, 2012, 17:46:47 pm Alt av strøm fra batteriet bør først gå gjennom en hovedstrømsbryter. Den skal være tilgjengelig også fra utsiden. Ofte kobles det en wire fra utsiden av bilen og inn på bryteren.
Du må gjerne ringe om det er noe du lurer på. Jeg driver mye med regler for motorsport om dagen. Tittel: Sv: Bensinsystem Skrevet av: BERGER på mai 15, 2012, 22:08:09 pm Alt av strøm fra batteriet bør først gå gjennom en hovedstrømsbryter. Den skal være tilgjengelig også fra utsiden. Ofte kobles det en wire fra utsiden av bilen og inn på bryteren. Du må gjerne ringe om det er noe du lurer på. Jeg driver mye med regler for motorsport om dagen. Takk for det Anders. Kjenner til reglene ang strømbryter. Fant også ut av dette med avstengning av bensinsystemet. Når jeg nå leste den reglen en gang til, så jeg at det bare gjalt ikke OEM mekaniske pumper ::) . Om elektriske står det kun at den bare får fungere når tenning er på. Ang lufting er jeg forsatt usikker. Tittel: Sv: Bensinsystem Skrevet av: Erlend / bug66 på mai 15, 2012, 22:34:02 pm Alt av strøm fra batteriet bør først gå gjennom en hovedstrømsbryter. Den skal være tilgjengelig også fra utsiden. Ofte kobles det en wire fra utsiden av bilen og inn på bryteren. Du må gjerne ringe om det er noe du lurer på. Jeg driver mye med regler for motorsport om dagen. Takk for det Anders. Kjenner til reglene ang strømbryter. Fant også ut av dette med avstengning av bensinsystemet. Når jeg nå leste den reglen en gang til, så jeg at det bare gjalt ikke OEM mekaniske pumper ::) . Om elektriske står det kun at den bare får fungere når tenning er på. Ang lufting er jeg forsatt usikker. lufting av bensintank? eller har jeg lest feil? Tittel: Sv: Bensinsystem Skrevet av: Dewil på mai 15, 2012, 22:42:12 pm Det står også at "For å unngå bensinlekkasje ved velt, skal tankutluftingen forsynes med en enveisventil hvis det er nødvendig. Drivstoffpumper er fritt, men den (de) må ikke plasseres i kupéen. Drivstoffpumpene kan kun være i gang når motoren er i gang eller i selve startøyeblikket"
Jeg har ikke funnet teksten du har referert til enda. Boka er kranglete å bla i ;D Tittel: Sv: Bensinsystem Skrevet av: Dewil på mai 15, 2012, 22:45:30 pm Bensintanken skal heller ikke stå nærmere enn 30cm til karrosseriets ytterside
Tittel: Sv: Bensinsystem Skrevet av: BERGER på mai 15, 2012, 22:48:33 pm Det står også at "For å unngå bensinlekkasje ved velt, skal tankutluftingen forsynes med en enveisventil hvis det er nødvendig. Drivstoffpumper er fritt, men den (de) må ikke plasseres i kupéen. Drivstoffpumpene kan kun være i gang når motoren er i gang eller i selve startøyeblikket" Jeg har ikke funnet teksten du har referert til enda. Boka er kranglete å bla i ;D Står i samme setning faktisk, i dragrace boka: "Tanken skal være utstyrt med tett lokk og utlufting utenfor karosseriet med en anordning som hindrer lekkasje ved en eventuell velt" (Generelle tekniske bestemmelser §614, 1.5) Tittel: Sv: Bensinsystem Skrevet av: Erlend / bug66 på mai 15, 2012, 22:50:24 pm Det står også at "For å unngå bensinlekkasje ved velt, skal tankutluftingen forsynes med en enveisventil hvis det er nødvendig. Drivstoffpumper er fritt, men den (de) må ikke plasseres i kupéen. Drivstoffpumpene kan kun være i gang når motoren er i gang eller i selve startøyeblikket" Jeg har ikke funnet teksten du har referert til enda. Boka er kranglete å bla i ;D Står i samme setning faktisk, i dragrace boka: "Tanken skal være utstyrt med tett lokk og utlufting utenfor karosseriet med en anordning som hindrer lekkasje ved en eventuell velt" (Generelle tekniske bestemmelser §614, 1.5) Er ikke orginalt lov? Tittel: Sv: Bensinsystem Skrevet av: BERGER på mai 15, 2012, 22:52:08 pm Det står også at "For å unngå bensinlekkasje ved velt, skal tankutluftingen forsynes med en enveisventil hvis det er nødvendig. Drivstoffpumper er fritt, men den (de) må ikke plasseres i kupéen. Drivstoffpumpene kan kun være i gang når motoren er i gang eller i selve startøyeblikket" Jeg har ikke funnet teksten du har referert til enda. Boka er kranglete å bla i ;D Står i samme setning faktisk, i dragrace boka: "Tanken skal være utstyrt med tett lokk og utlufting utenfor karosseriet med en anordning som hindrer lekkasje ved en eventuell velt" (Generelle tekniske bestemmelser §614, 1.5) Er ikke orginalt lov? Joda, for en street legal bil. Det jeg spør om her gjelder en lisensiert bil, beklager at det var utydelig :) Tittel: Sv: Bensinsystem Skrevet av: Erlend / bug66 på mai 15, 2012, 22:53:46 pm lukter slange ned mot rammehodet og en liten tank der ;)
Tittel: Sv: Bensinsystem Skrevet av: Dewil på mai 15, 2012, 23:04:23 pm Mange diffuse regler i motorsport. Om man ser på bilcross §313 3.2 står en forklaring. Det er på tide å rydde i boka ser jeg. Skal ikke være nødvendig å bla frem og tilbake, men reglene er basert på hverandre og bilcross er en av de tidligste.
Dragrace er en blanding av Rally Gruppe H og Hastighetsløp (asfalt racing) Man er ganske safe på det meste ved å følge reglene for racing og FIA. Tittel: Sv: Bensinsystem Skrevet av: BeetleBug på mai 16, 2012, 08:51:33 am Man kan fint kjøre med en "street legal" bil i feks Sportsman. Det er tross alt innstegsklassen for dem som har lyst å prøve dragracing. En ting er sikkert, velger man å følge FIA så kan man risikere problemer når man kommer til striper hvor man slavisk følger NHRA. Tierp er en slik plass.
Tittel: Sv: Bensinsystem Skrevet av: Dewil på mai 16, 2012, 11:53:24 am Ikke dumt å tenke litt på hvor man har planer om å kjøre.
|