Tittel: E-85 og tenning Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på mai 13, 2008, 14:17:22 pm Har kommet over på E.85 nå og lurer på erfaringene deres med tenning etc ved overgang fra f.eks 98 oktan til E-85
Har ikke fått tunet skikkelig enda da jeg må ha nu bredbåndsensor først. hvor mye har dere kunnet økt tenning på samme oppsett?? Tittel: Sv: E-85 og tenning Skrevet av: Cobra på mai 13, 2008, 23:42:15 pm Tror du skal ta deg en tur innpå http://www.shoptalkforums.com/ Der er det mangen som har mye erfaring med bioetanol.
Tittel: Sv: E-85 og tenning Skrevet av: Roy Grelland på mai 14, 2008, 00:08:06 am tror nok unge knasten har brukt mye tid på shoptalkforums allerede...
jeg har sendt deg en PM med mailadr til en svenske jeg har vært i kontakt med ang e85, kanskje han vet mer Roy Tittel: Sv: E-85 og tenning Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på mai 14, 2008, 00:11:30 am er der innimelom :)
. men I USA har de ett helt annet forhold til kompresjon, tenning og kvalitet/oktan på bensinen utangspunktet så ikke alltid lett å bruke de tallene de kommer med. håpet noen kanskje hadde erfrainger med en motor som er bygget/tunet for 98/99 oktan for så å gå over til E_85 og hvilke erfaringer de har. Tittel: Sv: E-85 og tenning Skrevet av: 1303SS på mai 14, 2008, 07:22:59 am hør m VS-motor i trøgstad de har bremsa og tunet både på etanol metanol har sikkert noen gode råd
Tittel: Sv: E-85 og tenning Skrevet av: Hot Owl på mai 14, 2008, 09:45:43 am En god motbakke og utvekstene på hodet ditt er din venn. (de som holder fast solbrillene i bakkant)
Tittel: Sv: E-85 og tenning Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på mai 14, 2008, 17:42:54 pm hadde noe tennigsbank på 98 oktan. men etter tanking av e-85 så var det borte på samme tenningsmappet.
Så vi lar det ligge der enn så lenge får spare disse die-cast stemplene litt :P Tittel: Sv: E-85 og tenning Skrevet av: Anders Peder på mai 14, 2008, 19:50:08 pm er en side som heter etanol.nu mener jeg.
Tittel: Sv: E-85 og tenning Skrevet av: magnusB på mai 14, 2008, 22:40:42 pm Og 1000-kronersspørsmålet er: Gir E-85 bedre effekt enn bensin? I så fall er jo det en god grunn til å konvertere (om det er tankestasjoner, da).
Tittel: . Skrevet av: Race-buggy på mai 14, 2008, 22:44:06 pm .
Tittel: Sv: E-85 og tenning Skrevet av: Anders Peder på mai 14, 2008, 22:50:55 pm men forbruket pr mil er høyere på etanol enn bensin.men etanol er billigere da:)
Tittel: Sv: E-85 og tenning Skrevet av: magnusB på mai 14, 2008, 23:00:40 pm Noen må jo prøve ut dette på en luftkjølt vw! Hvem tar utfordringen? Hva med deg Thomas S, du virker jo ikke som en som er redd for utfordringer. http://www.vwnorge.no/index.php/topic,104.0.html Fat, low, slow and eco-friendly!
Tittel: . Skrevet av: Race-buggy på mai 14, 2008, 23:04:56 pm .
Tittel: Sv: E-85 og tenning Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på mai 14, 2008, 23:55:39 pm E-85 inneholder mindre energi enn benzin så man kompensere med mere mengde og att det trenger mindre luft for å få optimal forbrenning.
og det har høyere oktantall. DE jeg har snakket med sier det ikke gir noe spesielt effektøkning på en suge/NA motor, men på turbo hører jeg ca 20% økning grunnet til dette er vel mest att man kan kjøre høyere ladtrykk/tenning+ att den går kaldere. |