VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: KnastenradUndKnotenblech på mai 13, 2008, 14:17:22 pm



Tittel: E-85 og tenning
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmai 13, 2008, 14:17:22 pm
Har kommet over på E.85 nå og lurer på erfaringene deres med tenning etc ved overgang fra f.eks 98 oktan til E-85
Har ikke fått tunet skikkelig  enda da jeg må ha nu bredbåndsensor først.
hvor mye har dere kunnet økt tenning på samme oppsett??




Tittel: Sv: E-85 og tenning
Skrevet av: Cobramai 13, 2008, 23:42:15 pm
Tror du skal ta deg en tur innpå http://www.shoptalkforums.com/ Der er det mangen som har mye erfaring med bioetanol.


Tittel: Sv: E-85 og tenning
Skrevet av: Roy Grellandmai 14, 2008, 00:08:06 am
tror nok unge knasten har brukt mye tid på shoptalkforums allerede...

jeg har sendt deg en PM med mailadr til en svenske jeg har vært i kontakt med ang e85, kanskje han vet mer

Roy


Tittel: Sv: E-85 og tenning
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmai 14, 2008, 00:11:30 am
er der innimelom :)
. men I USA har de ett helt annet forhold til kompresjon, tenning og kvalitet/oktan på bensinen utangspunktet så ikke alltid lett å bruke de tallene de kommer med.
håpet noen kanskje hadde erfrainger med en motor som er bygget/tunet for 98/99 oktan for så å gå over til E_85 og hvilke erfaringer de har.


Tittel: Sv: E-85 og tenning
Skrevet av: 1303SSmai 14, 2008, 07:22:59 am
hør m VS-motor i trøgstad de har bremsa og tunet både på etanol metanol har sikkert noen gode råd


Tittel: Sv: E-85 og tenning
Skrevet av: Hot Owlmai 14, 2008, 09:45:43 am
En god motbakke og utvekstene på hodet ditt er din venn. (de som holder fast solbrillene i bakkant)


Tittel: Sv: E-85 og tenning
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmai 14, 2008, 17:42:54 pm
hadde noe tennigsbank på  98 oktan. men etter tanking av e-85 så var det borte på samme tenningsmappet.
Så vi lar det ligge der enn så lenge
får spare disse die-cast stemplene litt  :P


Tittel: Sv: E-85 og tenning
Skrevet av: Anders Pedermai 14, 2008, 19:50:08 pm
er en side som heter etanol.nu mener jeg.


Tittel: Sv: E-85 og tenning
Skrevet av: magnusBmai 14, 2008, 22:40:42 pm
Og 1000-kronersspørsmålet er: Gir E-85 bedre effekt enn bensin? I så fall er jo det en god grunn til å konvertere (om det er tankestasjoner, da).


Tittel: .
Skrevet av: Race-buggymai 14, 2008, 22:44:06 pm
.


Tittel: Sv: E-85 og tenning
Skrevet av: Anders Pedermai 14, 2008, 22:50:55 pm
men forbruket pr mil er høyere på etanol enn bensin.men etanol er billigere da:)


Tittel: Sv: E-85 og tenning
Skrevet av: magnusBmai 14, 2008, 23:00:40 pm
Noen må jo prøve ut dette på en luftkjølt vw! Hvem tar utfordringen? Hva med deg Thomas S, du virker jo ikke som en som er redd for utfordringer. http://www.vwnorge.no/index.php/topic,104.0.html Fat, low, slow and eco-friendly!


Tittel: .
Skrevet av: Race-buggymai 14, 2008, 23:04:56 pm
.


Tittel: Sv: E-85 og tenning
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechmai 14, 2008, 23:55:39 pm
E-85 inneholder mindre energi enn benzin så man kompensere med mere mengde og att det trenger mindre luft for å få optimal forbrenning.
og det har høyere oktantall.

DE jeg har snakket med sier det ikke gir noe spesielt effektøkning på en suge/NA motor, men på turbo hører jeg ca 20% økning
grunnet til dette er vel mest att man kan kjøre høyere ladtrykk/tenning+ att den går kaldere.