VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: rofferen på juni 13, 2012, 20:41:40 pm



Tittel: hva er anbefalt turtall på maks på en 1915cc
Skrevet av: rofferenjuni 13, 2012, 20:41:40 pm
motoren har standard ventiler med forbrenningkammer på 44cc hver.og 110 cam.9.5 i komp og 2 stkk 44 idf.hva e anbefalt turtall


Tittel: Sv: hva slags tenning
Skrevet av: Erlend / bug66juni 13, 2012, 20:59:34 pm
Hor mye $$$ har du lyst til å bruke?  ;D


Tittel: Sv: hva slags tenning
Skrevet av: rofferenjuni 13, 2012, 21:01:41 pm
vet ikke med peng eller hva type av coil og sånt som anbefales.e kjører stift nå.ikke bra


Tittel: Sv: hva slags tenning
Skrevet av: Erlend / bug66juni 13, 2012, 21:06:02 pm
Hva slags fordeler har du?

Funker det?


Tittel: Sv: hva slags tenning
Skrevet av: rofferenjuni 13, 2012, 21:21:42 pm
standard 1200 med 12 volt.funker helt greit men tror jeg ville få renere forbrenning med en elektrnisk fordeler


Tittel: Sv: hva slags tenning
Skrevet av: rockfordkongenjuni 13, 2012, 22:45:25 pm
har en ok en til deg som heter hot spark, hviss ikke er jo ignitor 2 å foretrekke, kan ordne det å men det koster ganske mye kr!
om du er intr,bare ta kontakt med meg på 90573606 sms/ring!


Tittel: Sv: hva slags tenning
Skrevet av: Erlend / bug66juni 14, 2012, 00:30:59 am
ignitor 1 kan du kjøre med std. blå coil. ignitor 2 må vel ha en annen coil. om jeg ikke husker helt feil.

i en std. 1200 trenger du ikke noe fancy noe


Tittel: Sv: hva slags tenning
Skrevet av: Race-buggyjuni 14, 2012, 00:49:47 am
vi monterte pertronix Ignitor II med epoxy fylt coil. til en RCN 2400ccm T4 motor

det var som natt og dag i denne motoren, før med en billig kina mondul hadde motoren et dødpunkt i kurven føre den begynte og dra igjen.

det forsvant etter pertronix Ignitor II ble installert i samme 009 fordeleren.

 


Tittel: Sv: hva slags tenning
Skrevet av: rofferenjuni 14, 2012, 12:09:30 pm
mye skal du ha for detta rokford


Tittel: Sv: hva slags tenning
Skrevet av: JSjuni 14, 2012, 18:44:29 pm
Hvorfor fungerer ikke stift?


Tittel: Sv: hva slags tenning
Skrevet av: rofferenjuni 14, 2012, 20:21:14 pm
funker.men elektronisk gir bedre forbrenning


Tittel: Sv: hva slags tenning
Skrevet av: JSjuni 15, 2012, 06:22:44 am
Jeg tror kanskje du kommer til å bli skuffet...


Tittel: Sv: hva er anbefalt turtall på maks på en 1915cc
Skrevet av: rofferenjuni 20, 2012, 09:55:51 am
noen som vet


Tittel: Sv: hva er anbefalt turtall på maks på en 1915cc
Skrevet av: Erlend / bug66juni 20, 2012, 10:12:45 am
Neste gang lan du godt lage en egen tråd!

Anbefalt og max er 2 vidt forskjellig ting.

Motoren vil med en type spec operere best på ett gitt turtall.

Det betyr uansett ikke at man ikke kan dra den lenger..

Min 1915cc yter mest på 6000-6500.

Men har dratt den til 9000  ::)


Tittel: Sv: hva er anbefalt turtall på maks på en 1915cc
Skrevet av: Hot Owljuni 20, 2012, 10:32:11 am
Med 110 kam slutter motoren å dra ved 5500 - 6000rpm


Tittel: Sv: hva er anbefalt turtall på maks på en 1915cc
Skrevet av: Jeejuni 20, 2012, 11:46:46 am
En kam er sjeldent turtallbegrensingen på en motor. Da de alltid kan varve langt over spesifisert turtallsområde. Selv om effekten vil avta drastisk. En kam kan manipuleres med for- etterstilling av fordeler drev. tidligere (advanst timing) gir moment på lavere turtall og senere (retarded timing) setter momentkurven høyere i registeret. (Har ikke prøvd dette i praksis selv. Men slik er ihvertfall teorien)

De to viktigste mekaniske faktorene på maks turtall er ventilfjærtrykk og hardhet på stiftfjær. Ved for høyt turtall klarer ingen av delene å følge rampen sin. Kamfølgerne letter fra kammen, og stiften letter fra aksel i fordeler.

Ventilfjærtrykk avgjøres hovedsakelig av tyngden bevegelige deler (støtstenger, ventiler, kamfølgere og retainere) og bratthet av rampene på kam.

Noen selverfarte ytterpunkt eksempler:

Type 1 med stålstenger, 1,25 vipper, Engle w120, 40x35mm ventiler og single fjærer orginallevert på 044 (80PSI i sete). Ventilflyt på 5100 rpm

Type 1 med vw alu støtstenger, 1,1 vipper, Engle w100, 35x32mm ventiler og vw std fjærer (50PSI i sete). Ventilflyt på 6200 rpm

Type 1 med stålstenger, 1,4 vipper, Engle FK89, 46x38mm ventiler og doble utslitte cb fjærer (110PSI i sete). Fikk aldri ventilflyt. Og ble varvet til ca 8000 gjentatte ganger.

(setetrykk målingene er bare til illustrasjon, da måleren min ikke viser riktig skalering. Så tallene kan ikke sammenlignes til andre målere)

Når det kommer til fjærtrykk på stift. Ble det sagt at orginal bosch 009 stift som en gang i tiden hadde striplet sort og hvit kabel, tålte 6500-7000 rpm. Mens orginal vw stift var med til ca 5000-5500 rpm.

Dagens Kina 009 stift fungerer ikke tilfredsstillende over 6000. (Kvalitets kontroll i Kina er ikke-eksisterende. Så dette kan variere fra stift til stift)

De elektroniske tennings innsatsene som erstatter stift har i utgangspunktet ingen turtalls begrensing, så lenge elektronikken er med. Men vil i mine øyne hverken gi bedre, lenger eller mer nøyaktig gnist i forhold til en stift/kondensator i god stand. Men det positive er at du aldri mer trenger å justere tenning.

Orginal vw, 010, 045, 050, 009 eller wasserboxer fordeler har ingenting å si på maks turtall, lengden på gnist eller kvaliteten på gnist. Forskjellen ligger i opptrekket av tenningskurven over ca3000 rpm gjør de alle sammen samme jobb. Men disse fordelerne har en begrensning på størrelsen av fordelerlokk. På høyt turtall, over 6500, kan "cross spark" forekomme. Dvs at rotor ikke klarer og fordele gnisten til rett terminal. men slår over til nærmeste terminal i fordeler lokk.

Msd, Petronix, magneto, stor 1300 fordeler eller Mallory fordeler har ikke problem med cross spark pga større fordelerlokk. Men Petronix (de jeg har sett) og 1300 fordeleren har andre begrensninger. Petronix er slarkete og upresis i vektene som styrer opptrekket og 1300 har lite utvalg av interne deler (men fungerer perfekt med låst opptrekk i kombinasjon av "crank trigger". Som er enkelt fortalt elektronisk tenning som leser rett på veivrotasjon. Et godt budget alternativ på race motorer som ikke trenger virke på lavt turtall)

Coil har også sine begrensninger. Her er det mest å hente på ladetid, gniststyrke. En coil av god kvalitet er alltid og foretrekke. Biltema og 40 år gamle orginal coiler kan i enkelte tilfeller fungere.. men aldri optimalt. Og mange er veldig avhenging av høy voltstyrke for å fungere godt.

Såkalte tennigsbokser er i all enkelthet, er et hjelpemiddel for å forsterke signaler fra fordeler. Forlenge og forsterke gnist. Gi turtallsperrer og endre tenningskurver ved f.eks lystgass eller turtall. Og har ingen mekanisk begrensning.

Håper dette kan være til informasjon. Men skal på ingen måte sees på som noen fasit.  


Tittel: Sv: hva er anbefalt turtall på maks på en 1915cc
Skrevet av: Dewiljuni 20, 2012, 13:35:51 pm
Flott informasjon, Jee.

JPM varvet vel 9500rpm med sin 1915?
mener jeg har sett en video et sted.


Tittel: Sv: hva er anbefalt turtall på maks på en 1915cc
Skrevet av: Jeejuni 20, 2012, 16:36:13 pm
Om det er en 1915 eller noe annet spiller ingen rolle. Før eller siden blir det en mekanisk begrensing, og begrensingen vet ikke hvor stor motoren er. 

JPM har garantert ikke en Kina 009 med Biltema coil. Og heller ikke standard ventilfjærer.  :D


Tittel: Sv: hva er anbefalt turtall på maks på en 1915cc
Skrevet av: Dewiljuni 20, 2012, 21:20:19 pm
Det er helt sant Jee ;D
Man skal holde seg langt unna ting det står made in tawian og kina på.


Tittel: Sv: hva er anbefalt turtall på maks på en 1915cc
Skrevet av: Roy Grellandjuni 20, 2012, 21:46:24 pm
det var vel ikke det Jee sa...


Tittel: Sv: hva er anbefalt turtall på maks på en 1915cc
Skrevet av: Erlend / bug66juni 20, 2012, 22:09:14 pm
Alt av topper (nye) eksl. JPM er jo støpt i asia


Tittel: Sv: hva er anbefalt turtall på maks på en 1915cc
Skrevet av: ghia69juni 20, 2012, 22:42:39 pm
Har vel også noen betydning hvilken veivaksel du har. En med motvekter går vel høyere enn en uten.
Dessuten rista jeg løs en låsepin på lageret nærmest reimhjulet i en tidligere type 4 motor jeg hadde i 1303en min. Tålte tydeligvis ikke høye turtall over lengre tid. Har alltid trodd at dette skyldtes standard t4 veiv uten motvekter,men skal ikke vøre påståelig.

Har elektronisk tenning på motoren (t4) nå i bilen, og den kan man justere maks turtall fra inne i bilen. Funker som bare rakkern.

ghia69


Tittel: Sv: hva er anbefalt turtall på maks på en 1915cc
Skrevet av: Dewiljuni 20, 2012, 23:42:02 pm
det var vel ikke det Jee sa...
Setningene mine endte litt for nære hverandre. ;D


Tittel: Sv: hva er anbefalt turtall på maks på en 1915cc
Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2juni 21, 2012, 08:45:42 am
Jeg drar min 1600, alt standard bortsett fra forgassere og eksos, og med ukjent kam til ca 6200 da er det flyt, men kammen ville nok vært med bittelitt lenger, regner med den har område melom 3500-6500.


Tittel: Sv: hva er anbefalt turtall på maks på en 1915cc
Skrevet av: BeetleBugjuni 21, 2012, 08:54:34 am
Alt av topper (nye) eksl. JPM er jo støpt i asia

Feil! Brasil og Portugal.


Tittel: Sv: hva er anbefalt turtall på maks på en 1915cc
Skrevet av: Erlend / bug66juni 21, 2012, 08:59:27 am
Hvilke topper er støpt utenom asia?


Jeg klarer ikke høre ventilflyt på min. Skal sies at ventilfjærene er rimelig harde


Tittel: Sv: hva er anbefalt turtall på maks på en 1915cc
Skrevet av: BeetleBugjuni 21, 2012, 09:01:38 am
Hvilke topper er støpt utenom asia?

Feks de aller fleste fra CB og dermed også de aller fleste du også får fra vwparts.


Tittel: Sv: hva er anbefalt turtall på maks på en 1915cc
Skrevet av: Erlend / bug66juni 21, 2012, 09:05:21 am
Hvilke topper er støpt utenom asia?

Feks de aller fleste fra CB og dermed også de aller fleste du også får fra vwparts.

Sant.. Hadde glemt Autolinea...  ::)