Tittel: Jannes T2 -77 Automat & Dubbla skjuvdörrar. Skrevet av: JanneT2 på juni 30, 2012, 22:17:52 pm Tjena tjena.
Har införskaffat en T2 -77 med dubbla sido dörrar och automat. Som den står nu så är den inte EU ok, två tvåor på olje läckage från motor och låda, en tvåa på dåligt hjullager vänster fram. Dessa delar är beställt från Unneberg och ska bytas så fort jag får delarna. Planen är att sänka bussen till en moderat nivå så den fortfarande blir körbar. Har sett flera linkar om sänkning men finner dem inte igen :-\ Har ni några tips om hur vad man ska göra för att få den lägre? En sak till...Går den igenom en EU kontroll efter? Tacksam för svar Mvh Janne Tittel: Sv: Jannes T2 -77 rullande prosjekt Skrevet av: RuneA på juni 30, 2012, 23:10:26 pm Grattis. Blir god stemning nå :)
Tittel: Sv: Jannes T2 -77 rullande prosjekt Skrevet av: JanneT2 på juli 01, 2012, 21:43:19 pm Tittel: Sv: Jannes T2 -77 rullande prosjekt Skrevet av: Buss Marius på juli 01, 2012, 22:04:31 pm Jeg vet ikke om jeg skal si gratulere eller kondolere med nedgraderingen ;D Men Bay er jo kult...
Først få den Eu godkjent, så senker du den. Nå er ikke jeg ekspert på Bay, det er 23 år siden jeg hadde det, men så vidt jeg har forstått er det 2 måter å senke splitt og Bay. 1 senkespindler eller 2 ny foraksel, som ofte kombineres med smalere foraksel og ev begge samtidig. Skal du ha fjæringskomforten går du for senkespindler, kan vel senke intill 10cm. Skal du ha mer må du gå for alternativ 2 eller 1+2. Det er vel ingen ommbyggning å senke den ett knepp på bakakselen så det skulle være greit Det finnes senkespindler med papirer så det kan godkjennes så da er det bare å ta en tur innom et biltilsyn, og spørre seg fore. men hold deg unna jessheim (NOheim). Jeg tilbrakte mesteparten av lørdagen på Notodden og har funnet ut at der stå IQn i stil med høyden på bilen. I tilegg virket de å være hørselsskadd hele gjengen.... Tittel: Sv: Jannes T2 -77 rullande prosjekt Skrevet av: RuneA på juli 01, 2012, 22:15:09 pm Det finnes senkespindler med papirer så det kan godkjennes så da er det bare å ta en tur innom et biltilsyn, og spørre seg fore. Hvor fra? Tittel: Sv: Jannes T2 -77 rullande prosjekt Skrevet av: pWolf på juli 04, 2012, 12:38:41 pm De senkespindelene ble jeg litt sugen på! Hvor hvor ???
Tittel: Sv: Jannes T2 -77 rullande prosjekt Skrevet av: JanneT2 på august 08, 2012, 22:07:39 pm Var inom EU kontrollen idag..
Lite småsaker och ett par mer allvarliga. Tvåa på rost i framvagnen, tvåa på en bärekula och tvåa på läckage från stötstångsrören på vänster sida. Framvagn bokad och hämtas på måndag, passar på att montera sänke spindlar samtidigt :) Blir fett med mina nya Empi fälgar ;) Stötstångsrör beställs i morgon. Bussen ska bli klar till SCC :) Tittel: Sv: Jannes T2 -77 rullande prosjekt Skrevet av: JanneT2 på august 14, 2012, 23:50:58 pm Lite nytt godis i garaget :)
[attachment=1] [attachment=2] [attachment=3] Ena sidan borta. [attachment=4] Steam vaska motorn idag på Jessheim Antirust, blev bra. [attachment=6] [attachment=5] Tittel: Sv: Jannes T2 -77 rullande prosjekt Skrevet av: JanneT2 på september 01, 2012, 17:07:31 pm Då var framvagnen på plats efter en liten paus.
Monteringen gick som en dröm och allt smatt på plats utan problem. När var tid för att montera broms skivan så tar den i undre bärarm...Hur i all världen kan det ske? [attachment=1] [attachment=2] Någon som har ide vad som kan vara galet? Tittel: Sv: Jannes T2 -77 rullande prosjekt Skrevet av: JanneT2 på juni 18, 2013, 00:06:46 am Nu står go bussen på alla fyra, snart tid för EU ;D
Tittel: Sv: Jannes T2 -77 rullande prosjekt Skrevet av: JanneT2 på juni 19, 2013, 16:10:40 pm Då var den EU OK ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Tut å kör ;) Tittel: Sv: Jannes T2 -77 rullande prosjekt Skrevet av: JarleA på juni 19, 2013, 16:38:15 pm Gratulerer! Nå må vi få se flere bilder av godkjent bil! Hva gjorde du med opphengskulene som tok i bremseskivene?
Tittel: Sv: Jannes T2 -77 rullande prosjekt Skrevet av: JanneT2 på juni 27, 2013, 11:07:02 am Det var så löjligt enkelt och pinsamt att jag nästan inte vill prata om det :-[
Det vara bara att skruva på camber muttern så ordnade det sig. Nu står bussen i garaget och ska ned 1 eller 2 hack bak. Bilder kommer snart! Tittel: Sv: Jannes T2 -77 rullande prosjekt Skrevet av: holmsen på juni 27, 2013, 11:43:10 am Grattia janne ,, kom så med litt bilder ;)
Tittel: Sv: Jannes T2 -77 rullande prosjekt Skrevet av: JanneT2 på juni 27, 2013, 18:44:07 pm Behöver hjälp.
Ska sänka bak genom att flytta splines inre eller yttre. Såg en tabell om hur mycket sänk en splines sänkte i olika kombinationer inre/yttre. Men det måste väl finnas en typ nollpunkt om man tar ut torsion fjädern? Sen hur mycket måste man skruva isär, läste någonstans att det var nog med att ta bort skålen över staven och bända ut med en kofot, i så fall hur mycket då? Mitt instinkt säger att jag ska skruva loss allt, skålen och de fyra bultarna runt hubben. Men de sitter så inni he#$"%ke hårt, förstörde gängor på två av de icke genom gående bultarna och får dem inte tillbaka utan att reparera gängorna med gjängverktyg. M14X1,5 är tydligen inget vanlig storlek.. Så...HJÄLP ;) [attachment=1] Tittel: Sv: Jannes T2 -77 rullande prosjekt Skrevet av: vwsolli på juni 28, 2013, 06:53:20 am Grattis med EU :)
Tittel: Sv: Jannes T2 -77 rullande prosjekt Skrevet av: JanneT2 på juli 01, 2013, 23:14:18 pm Tittel: Sv: Jannes T2 -77 rullande prosjekt Skrevet av: JanneT2 på juli 01, 2013, 23:27:44 pm Då var bussen sänkt med ett hack på inre splines.
Den blev okej bra, kanske skulle ha varit två hack ner...Men inte just nu! Tar bilder i morgon. Tittel: Sv: Jannes T2 -77 rullande prosjekt Skrevet av: JanneT2 på juli 03, 2013, 13:45:44 pm Tog tre bilder nu med nya däck på, 185/60-15.
Vad menar buss folket? [attachment=1][attachment=2][attachment=3] Tittel: Sv: Jannes T2 -77 rullande prosjekt Skrevet av: Buss Marius på juli 03, 2013, 20:52:09 pm Dette ser jo etter min menig aldeles vakkert ut. Perfekt høyde. Er ikke dustete ubrukelig lavt. Originalt ser det jo ut som en båt som prøver å komme opp i plan. Når jeg (noen gang) får meg en Bay så skal den ha denne høyden. AC5 felger er min favoritt blandt felger med 5x112 og kler denne bussen perfekt. Derimot synes jeg det er litt rart at alle blomstene har hopet seg opp bakerst, bak skyvedøren. Ser så tomt ut i fremre del. Du kan jo ev også putte på noe stæsj på fronten og kanskje i hekken. Altså slipp prylbøgen fri...
Dobble skyvedører er jo relativt sjelden, maks 10% hadde det. Det samme er det vel for automatgir. Kombinasjonen kan det jo bare være 1promille som har. Hva har denne gått som da den var ny? Hotellbuss? Bilen til en halt kjøpmann som holdt til på venstre side av vegen? Håper du får brukt bilen mye, det fortjener dere begge og alle de som ser dere. Tittel: Sv: Jannes T2 -77 rullande prosjekt Skrevet av: Cheron på juli 03, 2013, 21:40:35 pm Flott buss Janne! :)
Campinginnredning på blokka? Tittel: Sv: Jannes T2 -77 rullande prosjekt Skrevet av: Dewil på juli 03, 2013, 22:09:21 pm Nå kan jeg følge med også. Har så høydeskrekk, så jeg turte ikke se på før nå ;D
Tittel: Sv: Jannes T2 -77 rullande prosjekt Skrevet av: MariusR på juli 03, 2013, 23:02:21 pm Looking good :)
Tittel: Sv: Jannes T2 -77 rullande prosjekt Skrevet av: JarleA på juli 03, 2013, 23:58:22 pm Vil si at det der er en veldig fin høyde! Ser godt ut!
Tittel: Sv: Jannes T2 -77 rullande prosjekt Skrevet av: JanneT2 på juli 04, 2013, 14:38:25 pm Tackar grabbar :)
Tycker själv nu efter ett par dar att höjden blev bra ;D Blommorna skall bort, ser så jentete ut :-[ Ang historien om bussen så forskar jag på det, kommer tilbaka om det. Att kombon Dobble skyvedører & Automat var så ovanlig förstog jag på SCC i fjor. En karl frågade vad jag hade och jag sa det och han sa bara - Nej det har du inte. - Eh, jo det har jag Han sa nej igen, det är en bil folk har hört om men ingen har sett en.. Som tur var kom Terje från Kvickstop som hade sett den på EU veckan innan och gick i god för den ;D Cheron: Kommer en camping inredning i den en vacker dag :) Tittel: Sv: Jannes T2 -77 rullande prosjekt Skrevet av: JanneT2 på juli 04, 2013, 15:23:31 pm Fick lite historikk om bilen på mail idag.
Kjøpt Reg.dato Navn og adresse N? 27.07.82, Man -OSLO 2 23.08.96 NY 09.09.96 Dam -RØYKEN 3 04.07.97 SM THOMASSEN AGENTURHANDEL -SANDE 4 18.07.97 NY 18.07.97 Dam -SKEDSMOKORSET 5 AV 05.01.00 DISTRIKT : 081 -OSLO 6 18.05.09 NY 24.06.09 Dam -JESSHEIM 7 19.07.09 NY 06.08.09 Man -OSLO 8 20.06.12 >NY 19.06.13 Jag -SØRUM Undrar vilket land den kom ifrån? Har namnen på alla som har ägt bussen sen den kom till Norge. Blir nog en ringe runda i kväll :) Tittel: Sv: Jannes T2 -77 Automat & Dubbla skjuvdörrar. Skrevet av: JanneT2 på juli 09, 2013, 21:27:10 pm Jaha.. Den gamla startmotorn tog natta igår, var tvungen att knacka igång den :'(
Ny startmotor inhandlad på Hotshop på Trøgstad idag, de hade faktiskt en på lager :) Hoppas jag bytt den i morgon ;) [attachment=1] Tittel: Sv: Jannes T2 -77 Automat & Dubbla skjuvdörrar. Skrevet av: 1960tomsy på juli 09, 2013, 21:45:49 pm shit happens. Møtte deg på jessheim på onsdag og syntes bilen din var fin.
Tittel: Sv: Jannes T2 -77 Automat & Dubbla skjuvdörrar. Skrevet av: JanneT2 på juli 10, 2013, 00:06:26 am shit happens. Møtte deg på jessheim på onsdag og syntes bilen din var fin. Tackar :) Du har en skapligt fin bil du med ;D Tittel: Sv: Jannes T2 -77 Automat & Dubbla skjuvdörrar. Skrevet av: JanneT2 på juli 10, 2013, 15:45:11 pm Splitter ny starter och forstillings kontroll ordnat idag på www.kvickstop.no (http://www.kvickstop.no) Strømmen :)
Så nu startar den utan problem och går stadigt på vägen gör den också 8) Tittel: Sv: Jannes T2 -77 Automat & Dubbla skjuvdörrar. Skrevet av: mags på juli 10, 2013, 15:53:52 pm Cool da seas vi på Gardermoen Raceway ;D
Tittel: Sv: Jannes T2 -77 Automat & Dubbla skjuvdörrar. Skrevet av: JanneT2 på juli 10, 2013, 15:56:16 pm Tittel: Sv: Jannes T2 -77 Automat & Dubbla skjuvdörrar. Skrevet av: JanneT2 på juli 11, 2013, 01:12:50 am Gamla bilar har ett sätt att göra vardagen lite spännande..
Har märkt att det luktar kraftigt med bensin efter jag har fyllt tanken. Försökte finna läckan när bussen stod uppe på liften men såg inget, det var torrt och inget droppande på golvet. Såg efter i motor utrymmet och alla slangar var torra och ingen vätska nånstans. Konstaterade att då kan det vara luftningen från tanken.. Efter att studerat Ratwells sidor så ser det ut som jag har Fuel Injection tank & luftning. [attachment=1] Och för att komma till tanken måste firewallen ner och där kommer det mindre roliga. För att få ner den så finns det två lättare alternativ om motorn sitter i, klipper från Ratwell. Sitat To remove the firewall on a Type 4 engine... [attachment=7]1. Because the intake is in the way you will have to selectively remove parts on FI and carb models to achieve clearance or... 2. Drop the engine at the engine support bar using the carrier clips by 4-6" to lower the forward (breast) engine tin. Pull the firewall out at the bottom and pull down. Here's a photo showing the lowermost part of the firewall that hits the breast tin: Och då kan jag byta alla slangar och sätta fast dem med slang klämmor. [attachment=2] [attachment=3] [attachment=4] Och byta slangarna till påfyllningsröret. [attachment=5] [attachment=6] Så det är bara att hugga i om man vill köra mera baybuss i sommar ;D Tittel: Sv: Jannes T2 -77 Automat & Dubbla skjuvdörrar. Skrevet av: JanneT2 på juli 16, 2013, 20:42:50 pm Skulle byta värmekammare idag och upptäckte att de inte passade.
Hade en misstanke om att det var bytt motor i den tidigare från FI till förgasare. Det sitter nu en CJ motor i bussen och har två värmekammare som passar CV & CU :( Jag har dessa på bussen. [attachment=1] Med dessa flensarna... [attachment=2] Tittel: Sv: Jannes T2 -77 Automat & Dubbla skjuvdörrar. Skrevet av: 1303SS på juli 17, 2013, 12:16:29 pm Da har du nok 79 mod motor kun lev i 79mod har samme topper som 80mod.og nyere.Etter skiltnr.å tyde så er bilen registrert ny i drammen i77
Tittel: Sv: Jannes T2 -77 Automat & Dubbla skjuvdörrar. Skrevet av: JanneT2 på juli 17, 2013, 13:15:45 pm Da har du nok 79 mod motor kun lev i 79mod har samme topper som 80mod.og nyere.Etter skiltnr.å tyde så er bilen registrert ny i drammen i77 Trodde de kanske hade satt på nyare toppar tidigare...Tack för info, man lär sig alltid något nytt varje dag ;) Bilen kom till Norge i -82, Drammen stämmer bra. Tittel: Sv: Jannes T2 -77 Automat & Dubbla skjuvdörrar. Skrevet av: JanneT2 på juli 17, 2013, 13:57:35 pm Var tvungen att finna ut av vilken motor och årgång det är i bussen.
Skrapade fram motor koden CJ049241. [attachment=1] Enligt Samba så är motorn producerad mellan 76-12-31 och 77-06. Sitat 1976 Aug 1 CJ 030 647 - 2000/70bhp DIN Dec 31 CJ 041 410 1977 Jun CJ 054 703 - 2000/70HP DIN Tittel: Sv: Jannes T2 -77 Automat & Dubbla skjuvdörrar. Skrevet av: JanneT2 på juli 17, 2013, 16:22:29 pm Lite nya delar delar beställt idag av Unneberg:
Rear hatch seal, 64-79, German Sliding door seal, right hand, T2 68-79, LHD universal lim 100ml tube Roller,sliding door upper Top Roller for Lower Bracket/Horizontal, 8/76- Lower roller, vertical for horizontal pin , 68-79 Push rod tube 1.7-2.0 Aircooled 8st Pushrod seal, 1.7-2.0, small, between tube & case 8st Pushrod seal, 1.7-2.0, large 25.1 dia, tube to heat 8st Och så kommer det delar från Vwheritage i morgon. Blir bra detta :) Tittel: Sv: Jannes T2 -77 Automat & Dubbla skjuvdörrar. Skrevet av: JanneT2 på juli 18, 2013, 09:30:22 am Japp då fick äntligen delarna från vwheritage till tanken som blev beställt 12/7, 19:49 på kvällen.
Beställde Fuel filler rubber elbow: http://www.vwheritage.com/vw_spares_Fuel-filler-rubber-elbow-74-79-10-211201119A_act_shop.product_pID_121768_lang_EN_country_GB.htm och Fuel filler flange T2: http://www.vwheritage.com/vw_spares_Fuel-filler-flange-T2-Baywindow-73-79-211201131D_act_shop.product_pID_190825_lang_EN_country_GB.htm [attachment=1] Delarna kom på £35,17 och frakt £35 =£70,17 = 671,13 NOK Shit det var dyrt men jag måste ha det NU för jag vill köra i sommar.. Paketet blev sänt med UPS 15/7 12:43, paketet går från England till Norge via Tyskland och Sverige på mindre än ett dygn, framme på Gardemoen 16/7 7:30. 16/7 08:41 Får jag mail från UPS om att de vill ha pengar, 160kr i Moms / toll / frakt, 155kr i COD-gebyr 3,5% av avgiftsbeløp, minimum kr 155,- Totalt 315NOK. Betalade direkt över telefon på morgonen kl 10.05 och får besked om att paketet sänds dagen efter...What?? Jag behöver det nu.. Sen att få det från Oslo till Lørenfallet sen ska ta två dygn är ofattbart..Det har inget med ferie tider att göra utan är ett känt fenomen! Så vad är kontentan av det hela: Jo att importera bildelar från utlandet själv är både svindyrt och tidskrävande, speciellt efter varorna ankommer norsk jord! Dessa två delar kostade mig totalt 986,13Kr. 335Kr i delar, resten i frakt och avgifter.. Tack ska du fanimej ha :'( Tittel: Sv: Jannes T2 -77 Automat & Dubbla skjuvdörrar. Skrevet av: Dewil på juli 26, 2013, 11:30:56 am Skal ikke være enkelt eller billig å bo i Norge.
Selv har jeg fått hentelapp på skivebremser fra USA, er spent på hva det ender på ;D Tittel: Sv: Jannes T2 -77 Automat & Dubbla skjuvdörrar. Skrevet av: Dag L på oktober 08, 2013, 22:43:48 pm Ut i fra M-plata Bay'en du har har så er den produsert for Norge... ::)
Husker godt at Posten i Skien hadde 5-6 Bay'er med 2,0l, automat og doble skyvedører på slutten av 70-tallet..... De bilene fikk virkelig kjørt seg.... ;D Tittel: Sv: Jannes T2 -77 Automat & Dubbla skjuvdörrar. Skrevet av: 1303SS på oktober 09, 2013, 11:43:33 am kan den ha vore tidl.veivesenbil?Da kan den være solgt ny her på jobben ;)
Tittel: Sv: Jannes T2 -77 Automat & Dubbla skjuvdörrar. Skrevet av: JanneT2 på oktober 09, 2013, 14:22:36 pm Kul information, tackar tackar :)
Jag trodde hela tiden att den var en import helt fram till jag såg M-Code plattan. Edit historik: Pratade med en dam idag på Statens Vegevesen ang historiken på bussen och frågade när den blev reggad första gången. Hon sa den blev reggad 16.5.1977. På Autosys går databasen bara tillbaka till 27.7.1982, all info innan det finns på papper. Man kan sända mail till firmapost-ost@vegvesen.no, märk med Risløkka i ämnefältet och få info om fordonet före 27.7.1982. |