VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: JooV på juli 24, 2012, 19:55:37 pm



Tittel: Behov for å bytte hoved bremsesylinder ved oppgraderte skiver?
Skrevet av: JooVjuli 24, 2012, 19:55:37 pm
Jeg har en 69-mod 1500, uvisst om hovedsylinderen er standard.
Jeg har montert bremseskiver foran fra unneberg godkjent for 100kW: http://www.unneberg-bil.no/product/190793
Byttet også da til 19,05mm bremsesylindre i tromlene bak.
Prøvde å lufte i dag. Det kommer væske ut fra lufteniplene foran, men pedalen blir aldri hard. Må jeg bytte hovedsylinder? Isåfall til hva?
(Ja, jeg prøvde søkefunksjonen)


Tittel: Sv: Behov for å bytte hoved bremsesylinder ved oppgraderte skiver?
Skrevet av: Panjuli 24, 2012, 21:25:57 pm
Du skal ikke se bort fra at det er nødvendig.

Skivebremser er selvjusterende, trommelbremser er det ikke. Hovedsylinder til trommelbremser skal derfor, ved første oppbremsing, holde igjen litt av trykket. Dette for å gi mindre dødgang på pedalen ved neste oppbremsing. I kombinasjon med skivebremser fører dette veldig raskt til at bremsene går varme.


Tittel: Sv: Behov for å bytte hoved bremsesylinder ved oppgraderte skiver?
Skrevet av: Unneberg Biljuli 24, 2012, 22:04:17 pm
Hvis du har en orginal 1500 så skal jo den ha skivebremser forran i utgangspunktet  ???

uansett så er det ikke feil hovedsylinder som gjør att du ikke får luftet bremsene dine !  hvis master syl er beregnet på tromler runt om, så vil det være igjenn et bitte litet trykk i systemet, dette kan hindre skive bremsene i å gå tilbake skikkelig etter oppbremsing

for å få luftet bremsene, sjekk att justerings skruene står riktig veg og legg bånda helt ut og luft bremsene med slange ned i en flaske med litt bremse veske i, la enden av slangen stå nedi bremse vesken i flaska, det hindrer att luft kommer inn i gjenn
en person til å pumpe og en til å slippe ut lufta


Tittel: Sv: Behov for å bytte hoved bremsesylinder ved oppgraderte skiver?
Skrevet av: JooVjuli 24, 2012, 22:21:37 pm
Stemmer at jeg hadde skiver foran fra før ja.
Justeringsskruer riktig vei og bånda helt ut? Må se litt i verkstedhåndboka skjønner jeg. Men problemet er at det virker som at jeg har fått ut all lufta (det kommer rein veske ut fra både kaliprene foran og sylindrene bak), men fremdeles er pedalen veldig slapp.. Bremsene tar litt bak, men ikke foran.


Tittel: Sv: Behov for å bytte hoved bremsesylinder ved oppgraderte skiver?
Skrevet av: JooVjuli 25, 2012, 17:33:24 pm
Kan det være at jeg har bytta om venstre og høyre kalipper foran? Nå er nipplene helt nederst. Kan dette gjøre at jeg ikke får lufta ordentlig?


Tittel: Sv: Behov for å bytte hoved bremsesylinder ved oppgraderte skiver?
Skrevet av: Unneberg Biljuli 25, 2012, 23:14:16 pm
lufte nipelen MÅ stå opp !!  luft stiger  8)


Tittel: Sv: Behov for å bytte hoved bremsesylinder ved oppgraderte skiver?
Skrevet av: JooVjuli 27, 2012, 12:23:15 pm
Logisk nok, det slo meg bare ikke det og da. Nå virker bremsene, men pedalen er fremdeles for myk. Kan det ha noe med justering av tromlene bak? Eller rekkefølgen jeg luftet? Nå har det blitt litt tilfeldig, men kommer ikke luft ut av noen nipler. Har kjørt igjennom over 1 liter væske.


Tittel: Sv: Behov for å bytte hoved bremsesylinder ved oppgraderte skiver?
Skrevet av: Vwwasserjuli 27, 2012, 21:01:52 pm
Skal luftest slik at du begynner med den lengst vekke fra hovedsylinder, og sluttet med den nærmeste. Dvs HB->VB->HF->VF