VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: ww2 på juli 25, 2012, 22:11:11 pm



Tittel: Tips til lett trimming av 66mod 1300ccm F motor
Skrevet av: ww2juli 25, 2012, 22:11:11 pm
Har en 66mod F motor kjøpte den som 1600ccm men er vel en 1300ccm.Hva skal til for og få en grei motor ut av denne ;)


Tittel: Sv: Tips til lett trimming av 66mod 1300ccm F motor
Skrevet av: Erlend / bug66juli 25, 2012, 23:12:02 pm
1300F er vel singelport.

Kjøp deg en 1600 dobbelport?


Tittel: Sv: Tips til lett trimming av 66mod 1300ccm F motor
Skrevet av: Splitboyjuli 26, 2012, 07:41:24 am

http://vdub2you.com/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=18 (http://vdub2you.com/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=18)
Noen muligheter finnes jo..


Tittel: Sv: Tips til lett trimming av 66mod 1300ccm F motor
Skrevet av: SveinTjuli 26, 2012, 07:43:21 am
Som bruksmotor har jeg en F 1300 som jeg "bare" har satt 1600 sylindere på. Ellers original omdyset 1300 forgasser og topper, men toppene er tatt opp for større sylindere og høvlet litt for høyere komp. Blir da som en B1600 singelport bussmotor. Veldig fornøyd med denne motoren. Godt bunndrag og litt mer Hk enn originalt.


Tittel: Sv: Tips til lett trimming av 66mod 1300ccm F motor
Skrevet av: Kjell Roarjuli 26, 2012, 08:22:06 am
Som bruksmotor har jeg en F 1300 som jeg "bare" har satt 1600 sylindere på. Ellers original omdyset 1300 forgasser og topper, men toppene er tatt opp for større sylindere og høvlet litt for høyere komp. Blir da som en B1600 singelport bussmotor. Veldig fornøyd med denne motoren. Godt bunndrag og litt mer Hk enn originalt.

Er enig i at dette er en grei måte :)
Neste steg vil muligens være 1.25:1 vipper. Så en svenske (som tester i flowbenk) som mente det ville være bra sammen med topper som var standard i innsug og eksosporter, flowmessig.

Hvor mange mm tok du i toppene, og hvor høy komp blei det?


Tittel: Sv: Tips til lett trimming av 66mod 1300ccm F motor
Skrevet av: ww2juli 26, 2012, 10:05:14 am
Takker for svar:-)
Vurderer og bytte sylindere og topper hvilke sylindere og topper er greie og gå for?


Tittel: Sv: Tips til lett trimming av 66mod 1300ccm F motor
Skrevet av: Erlend / bug66juli 26, 2012, 10:14:25 am
1600 sylindre og topper, 1,4 vipper og 2 stk 34 ITC gassere :-)

Samt eksos.


Tittel: Sv: Tips til lett trimming av 66mod 1300ccm F motor
Skrevet av: ww2juli 26, 2012, 10:31:07 am
Ok,mulig det er bedre og få tak i en 1600 motor da?
Hvor mange hk er det i 1600 singel port og 1600 dobbelport`?
Er et 1600 sylindere som er max uten og gjøre noe med blokka og innmaten?


Tittel: Sv: Tips til lett trimming av 66mod 1300ccm F motor
Skrevet av: SveinTjuli 27, 2012, 08:23:43 am
1600 singelport har originalt 47Hk og dobbelport 50Hk. Min singel som jeg tror jeg bare høvlet av kanten inni toppene, ble det 8,5:1 i komp og litt over 50Hk. Litt variable resultater den dagen vi var å testet på rullende landevei.

Det største som passer på blokka er 1679ccm (88mm) tynnveggede sylindere, men de fleste anbefaler vel maks 1641ccm (87mm) siden de har litt tykkere gods i sylindrene.