Tittel: host&fusk Skrevet av: LocoLars på september 03, 2012, 17:01:39 pm 75mod 1200 motoren min sliter litt når den drar tungt! (motbakker osv)
På full gass er det stort sett bare rykk og napp! Men i nedoverbakke går den som den skal! hvor skal jeg begynne? Regner med det er noe med gasseren! Tittel: Sv: host&fusk Skrevet av: Kjell Roar på september 03, 2012, 17:05:06 pm Forgasserising?
Er forgasseren/tenning/ventiler riktig(og nylig) justert? Står eksoshalene riktig i potta? Tittel: Sv: host&fusk Skrevet av: JFP på september 03, 2012, 19:18:02 pm Enten tenning eller fuel. Hvis den går greit på tomgang er tenningen ganske sikkert OK nok. Logisk sett er det derfor mangel på fuel som er problemet (?). Det kan være flere ting:
1) Rusk i hoveddysen (den nederst i flottørkammeret), evt skitt andre steder i forgasseren. Altså: Forgasserrens. Kan også være at forgasseren er stilt feil mht nivået i flottørkammeret, men hvis den gikk greit før og ingen har klusset med stoppventilen, er det mest sannsynlig ikke dette som er grunnen. 2) Tett bensinfilter eller tette bensinslanger. Koble fra slangen under motoren på venstre side. Det skal renne friskt med bensin. Bytt bensinfilter, evt rens filteret som sitter i bensinpumpen. Det kan også være rustflak inne i tanken som struper bensintilførselen. Hvis du finner ut at det er dårlig tilstand mellom tanken og motoren kan du blåse rørene rene med trykkluft (NB! Eksplosjonsfare!). Uansett: Sjekk bensinslangene - det bør gjøres med jevne mellomrom uansett. Mye billig kinaskitt til salgs for tiden. Morkner fort. 3) Feil med bensinpumpen. Det er en membran inni der, og et lite hull i gummien gjør at den ikke pumper nok. Vanskelig å oppdage. Medisin: Bytte pumpe. Tittel: Sv: host&fusk Skrevet av: LocoLars på september 03, 2012, 20:01:09 pm Takker for gode svar!
Det er montert nye slanger og filter (ikke kinashit)! Så det blir nok og se litt nærmere på gasser og pumpe! Og ja, motoren malte som en katt for ikke lenge siden! Tittel: Sv: host&fusk Skrevet av: Pan på september 03, 2012, 20:08:13 pm Kun slangene i motorrommet som er bytta? Eller er slangene mellom tank og bensinrør foran, og ved girkassa bak også bytta? Disse har en tendens til å bli glemt.
Tittel: Sv: host&fusk Skrevet av: LocoLars på september 03, 2012, 20:19:23 pm alle slanger....
Tittel: Sv: host&fusk Skrevet av: JFP på september 04, 2012, 01:02:30 am Takker for gode svar! Det er montert nye slanger og filter (ikke kinashit)! Så det blir nok og se litt nærmere på gasser og pumpe! Og ja, motoren malte som en katt for ikke lenge siden! Høres ut som du nærmer deg løsningen. Både "gammel" og "ny" bensinpumpe har filter originalt, så det kan være en lavthengende frukt å sjekke dette først - ofte glemt. Jeg hadde dine symptomer på en 75, og da var det pumpemembranen som var lekk. Vanskelig å oppdage siden det bare var på fullt pådrag at den hostet. Men også bensinrøret i tunnelen var delvis klogget, så du kan med fordel undersøke dette også. Som sagt skal det fosse bensin når du løsner slangen under motoren. Lykke til! |