Tittel: min 1641 Skrevet av: nantene på september 06, 2012, 21:18:05 pm Da ligger planene an for å bygge en 1641 med noe høyere komp i siktet. har smått begynt å samle litt deler, men er noen deler man da vil høre med almenheten om =)
sålangt er planen: smidd 1641 sett as41 blokk med fullflow 2 dobble 40 gassere nye 044 topper t3 kjøleblekk under sylindere ny starter, bestillt nå da den gamle har tatt kvelden :p Det jeg ikke er sikker på er: kam, løfter og støtstenger org veiv eller motvektsveiv bensinpumpe maskinering av toppene rådevalg og rådelager dobble eller single ventilfjærer delene skal samles inn over lengre tid, så blir ikke noe problem pengemessig, da det vil tas når man får råd til dette, men planlegging kan man jo begynne med =) har lyst på rundt 10:1 i komp, men hovr høyt kan man gå, med 95 bensin? Tanken er jo også at det skal holde noe også, så plukker heller bra deler en billige =) vet mange sier at mye vil ha mer, og at denne blir dyr, da jeg vil ha større motor senere! til de som tenker det kan jeg si: ninja'n tar seg av den delen, så det er ikke så farlig :p skal legge inn litt mer info om akkurat hva jeg tenker, til helgen, når jeg ikke tuter rundt på jobben :p Tittel: Sv: min 1641 Skrevet av: Erlend / bug66 på september 06, 2012, 23:15:52 pm Mitt tips:
Smidd mahle stempelsats Full flow er en selvfølge 26mm oljepumpe 044 roundport topper med 40/35 ventiler - må portes og bearbeides av en som kan det! Org T1 blekk under sylindrene DPR veiv om du skal opp i turtall Org svinghjul lettet noen kilo Alle roterende deler må balanseres Web 109 kam med 1,25 vipper, web løftere eller CB lightweigth 9,5-1 i komp med 95 blyfri Single HD fjærer om toppene ikke kommer med doble 5,4 råder Chromoly støtstenger eller HD alu Dette gir garantert 90-100hk med 40IDF Iallefall en fin start på motorbyggingskarrieren ;D Tittel: Sv: min 1641 Skrevet av: Race-buggy på september 07, 2012, 00:11:18 am Mitt tips: Smidd mahle stempelsats Full flow er en selvfølge 26mm oljepumpe 044 roundport topper med 40/35 ventiler - må portes og bearbeides av en som kan det! Org T1 blekk under sylindrene DPR veiv om du skal opp i turtall Org svinghjul lettet noen kilo Alle roterende deler må balanseres Web 109 kam med 1,25 vipper, web løftere eller CB lightweigth 9,5-1 i komp med 95 blyfri Single HD fjærer om toppene ikke kommer med doble 5,4 råder Chromoly støtstenger eller HD alu Dette gir garantert 90-100hk med 40IDF Iallefall en fin start på motorbyggingskarrieren ;D Erlend har du røyka sokka dine nå ??????? 260 durasjon kam til 1641ccm ??? Tittel: Sv: min 1641 Skrevet av: Erlend / bug66 på september 07, 2012, 00:13:50 am Javel.. Vær kjedelig å putt en w110 i blokka ::)
Tittel: Sv: min 1641 Skrevet av: Erlend / bug66 på september 07, 2012, 00:19:13 am Kammen aner jo ikke hva volumet er...
Så lenge topper og gassere kommer med luft og bensin, og resten er avstemt mot kamvalget funker det helt fint med 260 gr i en 1641cc Tittel: Sv: min 1641 Skrevet av: Race-buggy på september 07, 2012, 00:23:22 am vill heller sakt Web 119 eller cb 2239 til 1641ccm med 9,1 statisk komp
da vil motor dra godt i mellom registeret,og er fin(e) kammer til gate bruk har ikke noe med å hver kjedelig :D men han skriver at den skal holde en stund også ;) Tittel: Sv: min 1641 Skrevet av: Erlend / bug66 på september 07, 2012, 10:04:25 am Her er en motor:
1641 med smidd mahle. 1,25 vipper web 109 kam 9,5 i komp 140cfm 044 topper med 40/35 ventiler 40 idf som flower 800cfm samlet 1,5" merged eksos Blå: moment i ft.lbs Grønn: hk (http://www.raceinfo.no/temp/Untitled_26.jpg) Tittel: Sv: min 1641 Skrevet av: Erlend / bug66 på september 07, 2012, 10:08:57 am Og:
Klarer du å få innsugene korte nok, (jeg la inn med 40cm fra øverst på gasser til anleggsflate til toppen) så kan du hente minst 10hk til.. Tittel: Sv: min 1641 Skrevet av: nantene på september 07, 2012, 11:48:19 am svar på problemer kommer man ihvertfall til å få her :p har ikke tid til å skrive så mye nå, da jeg skal avgårde, men svarer noe mer nøye i morgen, litt jeg lurer på når jeg først har fått igang guruene =)
Tittel: Sv: min 1641 Skrevet av: Bj?rn på september 07, 2012, 18:58:58 pm Hvorfor er ikke Web 109 i 1641 noe særlig?
Jeg skal prøve den i min 1776, men vet ikke hva jeg kan forvente.. Tittel: Sv: min 1641 Skrevet av: Erlend / bug66 på september 07, 2012, 20:14:07 pm Hvorfor er ikke Web 109 i 1641 noe særlig? Jeg skal prøve den i min 1776, men vet ikke hva jeg kan forvente.. Ingen kam er riktig om man ikke matcher det mot resten av motoren. Du får lett en #109 til ikke å passe, men om man ikke har noe utgangspunkt med tanke på deler, så kan man fint matche opp motoren til å fungere utmerket med #109 Tittel: Sv: min 1641 Skrevet av: nantene på september 08, 2012, 16:39:10 pm ok, så det vil si at valg av kam er en ganske stor sak =) dette kan jeg ikke så mye om enda. leste vel også at det er endel av kammene med bråe løft som spiser motorblokker?
og hvorfor 1,25 mot f.eks. 1,4 vipper? mindre klaring på høyere turtall vil gir vel gjerne mer krefter på høyere turtall, så det er ikke noe dumt valg, men jeg bare lurer :) - forskjellige kammer er esignet til forskjellige vippearmer så det anbefales å ikke gå noe over 9,5 i komp på 95? er dette pga slitasje, kjørbarhet eller varighet? vet at mitsubishi kjører med 12 i komp på sine 1,8 gdi motorer på 95... vil jo holde meg på 95, da dette er en bruksbil, og gjerne ikke trenger noe mer utgifter på bensin en gasserfoten styrer =) - selv om man kan ha en vannkjølt motor med høy komp og 95 så betyr ikke det at man kan det på en luftkjølt. forskjellig utforming på forbrenningskammer, samt at nyere motorer har MYE bedre kontroll på tenning og blanding gjør at man kan kjøre de mtorene på lavere oktantall. samt at de motorene går mye kaldere. må man bytte til elektrisk bensinpumpe når man bruker 2 dobble 40? man burde ihvertfall få inn en regulator for bensintrykket har jeg hørt... - nei, men regulator må du ha uansett. hvor får jeg bearbeidet topper evt? dpr veiv er notert, samt 5,4 råder og så får jeg se på støtstenger, blir nok en ny runde med bestilling fra statene =) - hør med JEE her på forumet ser du skriver org t1 kjøleblekk under sylinderne, hvorfor ikke kjøre med t3 blekk under som øker utgangshastigheten og dermed kjøler bedre? eller, er dette bl.a. hotshop sier, og de koster jo bare 200 spenn, så er jo ikke noe å si på prisen heller... - det der er og blir ett salgstriks. En T1 motor skal ha T1 kjøleblikk. Punktum. å, dette blir morro =) - Det er det eneste som teller ja :) Tittel: Sv: min 1641 Skrevet av: Erlend / bug66 på september 08, 2012, 17:24:57 pm haha.. redigerte i stedet for å svare.. sorry
Tittel: Sv: min 1641 Skrevet av: nantene på september 08, 2012, 18:32:21 pm Ok , fin måte å svare på :) skal til jee med det emnet som jeg skal bruke, så da får jeg vel bare kjøpe toppene føre jeg stikker til han ;D
Tittel: Sv: min 1641 Skrevet av: tmbryhn på september 12, 2012, 07:00:43 am Hei!
Én ting er å basere "radikale" kamaksler på et elektronisk analyseprogram for selg selv og til egen kostnad og tid, men å gå og anbefale dem for andre med ukjent grunnlag på små motorer som i utgangspunktet sliter med å suge, uten å være 100% bevisst på hva byggeren faktisk ønsker, er en helt annen ting. Selv bruker jeg også Engine Analyzer temmelig utstrakt, men kun til å peke ut hvordan jeg selv skal skru sammen min egen motor. Bremsinga til slutt får tale for seg... Erlend har helt rett i sitt utsagn om at alle motorer kan tilpasses til å fungere med en gitt kam hvis en legger resten rundt til rette; det har han fint bevist med sitt 1915-monster, men du sitter fortsatt igjen med et utpekt register hvor motoren faktisk fungerer optimalt, og et sted der den sliter med å få opp fyllingsgraden og derav momentet. Jeg har ennå ikke sett hva bygger ønsker av denne motoren annet enn at den skal kunne gå på 95-oktan og være "holdbar". Hvorfor har ikke disse spørsmålene blitt stilt ??? Jeg velger å anta at den skal være brukervennlig på gate/cruise-turtall, men ha litt krutt til å kunne more seg innimellom. Det er i alle fall det de fleste ønsker i begynnelsen :D Jeg har kjørt med en Web 109 i en 1915-motor nå i ca. 1 1/2 år, og har både vært igjennom bytte av topper m. std.-ventiler til topper med 40x35.5mm-ventiler og fra 36-mm gassere m 32mm halsringer opp til nedribba 40mm spjellhus og EFi (begge faktorer er temmelig veiledende for hvordan kammen og volumet mates med luft ;)). Denne motoren har hatt både 10.6 og 10.2:1 i komp, og jeg har konsekvent kjørt med 95-oktan. Hva er "trikset"? Bla.: Utform forbrennignskammere "riktig", pass på å ha kontroll på tenninga di', og i andre rekke må du faktisk dyse gasserne dine skikkelig. Den biten kommer senere :) En annen ting som bør taes med i betraktningen er at det ikke er alle ferkste motorbyggere som har evnen til og ønsket om å kappe innsug, tigge alu, sveise og omfabrikere eksos osv. osv. Noen ønsker å starte med å sette sammen en motorblokk og bolte på to dobble med standard "CB/Empi/BP-innsug" og kanskje sette på noen trakter kombinert med en bolt-on 1 5/8" merg-eksos eller noe simplere/billigere... For SÅ og ta det videre hvis interessen og gløden er der. Hvor mye arbeid ønsker egentlig motorbyggeren å legge ned av arbeid for å fintune mototrens beskaffenhet til en gitt kam? Kam er jo det siste du bør velge etter at du har tatt høyde for alle disse faktorene. Min erfaring med Web 109 på 1915cc: Ikke særlig bunndragsvillig. Denne begynner ikke å fungere greit før 2800, og det høres godt på pulséringen i innsuget! Denne viser ikke sitt skikkeleige preg før ca. 3800, og drar så bra opp til rundt 6000. Før jeg byttet til større topper og parret det opp med 40mm-spjellhus og EFi, var det ærlig talt ikke en motor som gav mye kjøreglede på gata. Etter oppgraderingene ble motoren lettere å presse på turtallet, og jeg fikk et mer tiflredsstillende moment opp på rundt 4000-skalaen, og motoren blei ganske morsom å dra ut på gir ;) Har sammen med dette oppsettet kjørt et 1 5/8" merged-anlegg og standard lengde på CB offset-innsug + Dell'Orto DRLA m. trakter = innsuglengde på ca. 320mm. Bygetråden har du her: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,16619.630.html Husk også at større volum vil gi et kraftigere sug uavhengig av kamvalg, og du vil få mer moment - enkleste måten å bygge "sterk" motor på uten å måtte legge for mye arbeid i det. Nå kan man lure på hvorfor 2,3-ltr. har blitt så populært i det siste ;) Min konklusjon blir følgende: Jeg synes litt synd på din 1641 hvis den skal fôres med en 109-kam og ellers "vanlige" deler som innsug, gassere og eksos uten viudere modifisering selvom du går for 044-topper. Jeg tror ikke du kommer til å få så mye kjøreglede som du ønsker deg til gatebruk, og jeg ville begynt å se etter en annen kam med mindre du er klar til å brette opp ermene og har kompetansen til å virkelig bygge motor med ALT det det medfører for kanskje å få litt igjen for det. Det blir uansett ikke en markért bunndragsmotor. Det jeg KAN andefale hvis du er interessert i litt mer enn "Engle 110" (som jeg også har prøvd i 1600 og 1915: Kjedelig kam, hehe), er lillebroren til 109-kammen, nemlig Web 110: Jeg bygde en billig-billig 1600cc for noen år siden med alt av standard-deler, selvsagt full ballansering og vektjustéring + to 36 DRLA med 32mm-halsringer og en 1 5/8-merged eksos og 9.5:1 i kompforhold. Denne motoren var faktisk ganske behagelig å kjøre på lavere turtall og blåste bra fra seg het opp til ca. 6000 m. std. 1.1:1-vipper. Prøvde for moro å sette 1.25:1-vipper på den, men gav meg bare mindre kjøreglede. Byggekostnadene for denne motoren tror jeg havnet på ca 7000,- til slutt. Her er bremseresultatene på ovennevnte 1600-motor: [attachment=1] Skal sies at jeg fikk 98 Hk på beste av tre drag, men jeg fikk utskriften for drag nr. 2 av en eller annen grunn ;) Smetter inn at jeg har kjørt med CB sine enkle stive fjærer og stålstøtstenger på begge kammene uten problem, uavhengig av ventilstørrelsene jeg har brukt. Jeg skriver ikke dette for å være bedreviter eller prøve å regne på noens parader, men jeg ønsker å hjelpe deg litt ved å fortelle litt om mine faktiske erfaringer. Spør gjerne hvis du lurer på noe, eller hvis jeg har vært uklar på noe. Håper du får noe ut av det, og lykke til videre med byggingen din :) Mvh. Thore-Morten Tittel: Sv: min 1641 Skrevet av: nantene på september 15, 2012, 14:30:53 pm jo fler svar jo bedre =)
jeg har pr. dags dato ikke satt noe bestemt kam-valget, da det fins endel å velge mellom, og akkurat dette har jeg null peiling på, så dette valget kommer ikke før om en stund. ønsket er en noe morsommere og sterkere motor, men har lyst å holde meg nede ved 1600, da jeg syntes dette er morsomt, og ikke bare kjøre "kubikksyken" helt ut, dette vil heller bli gjort på en annen måte når jeg skal starte med et framtidig prosjekt jeg har tenkt på lenge, men som jeg ikke kommer til å gå inn på nå =) kommer definitivt ikke kjøre umodifiserte deler, da jeg vil prøve å få endel ut av denne. får se hva jeg gir meg på av modifisering selv, men det har jeg litt tid å vurdere, men er glad og har lyst til å gjøre endel selv, da jeg er glad i å lage ting =) ønsket er jo at motor skal gå fint å kjøre nede på turtallet, men at den om jeg vil kan dra GODT ut på registeret =) kansje ikke like langt som sykkelen min, men på samme måten, at den bare drar råere og råere oppover =) Dette er jo også hovedgrunnen til at jeg har laget denne tråden, da jeg kan ha muligheten til å spørre å få svar og erfaringer, som jeg selv ikke har. Er ikke ute etter billig morro over en kort stund, derfor jeg heller legger ut litt penger for å plukke kvalitetsdeler =) blir ihvertfall 9,5 i komp og så får vi se hva som blir ved valg av vipper/kam og evt annen modifisering av delene som skal inn. men med flatreimsystem og godt påmontert kjøledeksler og en ekstra oljekjøler så gleder jeg meg til jeg får komme igang og bygge dette =) har ikke tenkt på en oljesump eller ikke, men tiden vil vise =) Tittel: Sv: min 1641 Skrevet av: Ruggen på september 15, 2012, 22:29:06 pm Mye fin info her da ;)
|