VWNorge

Forum => Snikk-snakk => Emne startet av: SixGun på september 17, 2012, 10:16:05 am



Tittel: Godkjenne senking av buss?
Skrevet av: SixGunseptember 17, 2012, 10:16:05 am
Jeg vet det er flere med buss som har fått senking godkjent og skrevet inn i vognkortet. Hvilke deler er brukt? Papirer?
How-to please.. :)


Tittel: Sv: Godkjenne senking av buss?
Skrevet av: LOBOseptember 17, 2012, 12:24:42 pm
Tror man må ha litt flaks. Vet ikke om noen TUV godkjente senkedeler til buss jeg hvertfall. Til boble får man jo paprier på at pumaforstilling kan brukes


Tittel: Sv: Godkjenne senking av buss?
Skrevet av: justandyseptember 17, 2012, 16:31:02 pm
er vel sånn med gamle biler før -71 så er det ikke så mye krav. men må vel søke først og at alt med senkingen ser bra og "proft" utført. har hørt om mye rart på BT og de sier alt er mulig så lenge du søker, men usikker på hvordan det fungerer i praksis da  ;D


Tittel: Sv: Godkjenne senking av buss?
Skrevet av: Kjetilseptember 17, 2012, 16:33:04 pm
Du skal ikke behøve tuv papirer på bil eldre enn 71, så da er det vel litt flaks som skal til, og at du svinger innom en medgjørlig avdeling av tilsynet..
Denne er jo tilogmed godkjent med puma?
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,11417.msg439838.html#msg439838


Tittel: Sv: Godkjenne senking av buss?
Skrevet av: SixGunseptember 18, 2012, 09:17:20 am
Håpløst at det ikke skal gå ann å vite noe sikkert når det gjelder statlige instanser... Det her blir som å spille på lotto. Jeg vil vite at jeg KAN få bilen godkjent. Skal man først bruke 20 løk på å få bilen ned, så er det greit å slippe å bygge om bilen hver gang man skal på eu-kontroll eller blir stoppet i teknisk..hehe.
Er det noen her som har greie kontakter i tilsynet/ombyggingsgruppa som det går ann å prate med?

...friskt i minnet så har jeg jobbet mye mot (ikke med)... statens vegvesen ifbm godkjenning av rammer til motorsykkel. Vel, vi bygde en sykkel på en spesifikk ramme fra en produsent i USA. Etter litt om og men... dog ikke så altfor mye, så ble alt godkjent (og selv da var vi vitner til interne forskjeller og tolkninger på samme trafikkstasjon avhengig av hvilken kontrollør man snakket med).

Anyway, vi søkte ombygging av en sykkel til, basert på eksakt samme rammemodell fra samme produsent. Godkjenning ok også på denne.... men så begynte problemene  :'(  Videreformidlet 3 slike rammer i Norge (helt identiske, og fortsatt fra samme produsent, papirer osv) - 2 ble godkjent, men den tredje ble blankt avvist! Trafikkstasjonen nektet å godkjenne pga manglende vektpapirer. Den Amerikanske produsenten ville ikke produsere papirer utover det de allerede hadde da de var livredde for å få juridiske problemer...osv osv, men de er seff sertifisert i USA, det står bare ikke totalt antall kG pr aksel i papirene, noe som ikke er pålagt "over there".
Vi henviste til tidligere godkjente sykler med samme ramme uten at dette hjalp - også disse uten "vektpapirer" (pga trekantmål, utforming osv. var ikke dette nødvendig i henhold til dem selv - SVV altså).
Var i dialog med omtrent hele systemet uten å komme noen vei. Lederen for "ombyggingsgruppa" sa ved en anledning at det var opptil den enkelte kontrollør å bestemme om kjøretøyet kunne godkjennes eller ikke....hadde ingen betydning om vi hadde bygd og fått godkjent 4 identiske rammer fra før... hææ? Etter mye om og men gikk heldigvis sykkelen igjennom, men det tok vel bortimot 1 år... eieren brukte like mye tid på godkjenning som på bygging.

Vil helst slippe å få flere grå hår for å få senket bussen..  :-\