Tittel: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: tmatre på mai 22, 2008, 23:49:42 pm I utgangspunktet startet jeg å samle deler til originalmotor, har nå 3stk med fast dynamofot stående.. men det som er i defekt på den ene er defekt på den andre osv. Vurderte en stund å trimme en slik motor for rett "look", står en del info om dette på shoptalk forumet Men så kom jeg over en Porsche industrimotor :o og da var det bare å slå til. Det blir "helt rett motor" bak i en gammel boble når en først skal bytte motor. Nyere T1 motor "passer ikke" mener jeg Motoren var herjet litt med, de hadde slipt ned dynamofoten, satt på en 12V VW dynamo, skjært ut hull til oljekjøler og flyttet viftehuset bakover for å passe med dynamo Ellers manglet alt av kjøledeksel, svinghjul, forgasser osv. Litt nye deler har jeg måttet laget, spesielt kjøledeksel, ellers har e-bay bltt flittig brukt, så nå har jeg det meste klart Har ikke bilder av motoren fra når jeg hentet den, så her er første bilde etter at viftehuset er reparert og tinnsparklet (http://www.32bsyncro.com/images/upload/industrmotor.jpg) Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: tmatre på mai 22, 2008, 23:56:21 pm Litt mer info om Industrimotoren
Volum: 1680ccm Komp: 7,5:1 Effekt med enkel forgasser og turtall på 4300 rpm er 55HK Effekt med to doble Solex 40 og fordeler sentrifugal tenningsjustering er ca 83 HK Jeg har fått tak i to dobble Solex 40mm gassere og en Bosch 050 fordeler. 050 fordeleren skal ha en brattere tenningskurve en 009 (som mange på ulike Porsche forum mener er ubrukelig på 356/912 motor) Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: Bj?rn på mai 23, 2008, 00:00:46 am Ikke værst!
Du må nesten legge ut et bilde av bilen også ;) Mål eller mening om når motoren skal være klar i bilen? Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: Trond Dahl på mai 23, 2008, 00:02:48 am Den motoren er jo som støpt for den bilen :-)
Som du sier, denne gir den rette looken. Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: tmatre på mai 23, 2008, 00:03:53 am Litt kjøledeksel som måtte bygges om
Bruker bare tinn på kjøledeksel, dårlig erfaring med sparkel (http://www.32bsyncro.com/images/upload/kjøledeksel.jpg) og ny brakett/holder til oljefilteret (http://www.32bsyncro.com/images/upload/filterholder.jpg) Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: tmatre på mai 23, 2008, 00:08:27 am Testmontering i en 65 jeg har stående
Er sykt store topper på Porsche motoren, så klaring er et problem Mange kapper litt i støtfanger festet, men det vil jeg unngå Motoren går inn i 65'en dersom jeg tar av toppdeksel For å få på toppdeksel motor først på plass i girkasse, så må kassen løsnes i bakkant for å slippes ned så langt det går Da får jeg på toppdeksel og kan jekke motor på plass igjen.. nesten. (http://www.32bsyncro.com/images/upload/testmontering.jpg) Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: tmatre på mai 23, 2008, 00:11:08 am For å lage klaring har jeg derfor bygget om girkassefestet Uretan fester må brukes for at motor ikke skal leve for mye ;) (http://www.32bsyncro.com/images/upload/motorfeste.jpg) Hullet er flyttet opp ca 10mm, det gir akkurat nok klaring Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: tmatre på mai 23, 2008, 00:13:29 am Da er det bare å demontere, rengjøre og få på litt lakk da :-) Blir grått viftehus og sorte kjøledeksel slik som 356'en hadde Venter også på et mindre reimhjul, vifta vil nok gå litt for fort med reimhjulet fra industrimotoren Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: tmatre på mai 23, 2008, 00:16:25 am Ikke værst! Du må nesten legge ut et bilde av bilen også ;) Mål eller mening om når motoren skal være klar i bilen? Bilen ja, her er det ikke mye "stuk" for å si det sånn. og det kommer ikke heller :P (http://horza.no/srvwk.com/srvwk_albums/2008_1_Mai/V_rm_nstring_2008_095.jpg) Hadde tenkt å ha den klar til 2008 sessongen, men nå er jo den godt igang... Får se om jeg ikke får satt den i til Sør Rogaland VW treff på Bore i August Men skal til å bygge på huset, så det blir nok minimalt med tid fremover Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: Tistlo på mai 23, 2008, 00:17:37 am Kjekt med litt "custom" arbeid 'og ;D
Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: Knechten på mai 23, 2008, 08:36:50 am Rett og slett herlig motor! 8) Smart løsning på bredde-problemet for å unngå kapping, hvor mye kommer motoren ned i bak kant etter justeringen?
Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: Splitboy på mai 23, 2008, 10:22:49 am Herlig tråd med mye spennende info om en morsom motor! :)
Interessant å se hvordan du har løst utfordringene med å få denne inn i bilen. Har jo samme motor i ovalen - og den fungerer meget godt med en 009 fordeler. Men kan jo være at en 050 gjør at oppsettet fungerer enda bedre ;) Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: Soddli på mai 23, 2008, 17:14:38 pm Herlig tråd med mye spennende info om en morsom motor! :) Interessant å se hvordan du har løst utfordringene med å få denne inn i bilen. Har jo samme motor i ovalen - og den fungerer meget godt med en 009 fordeler. Men kan jo være at en 050 gjør at oppsettet fungerer enda bedre ;) Tøff bil med herrlig motor. 050 er og blir det riktige på en sånn motor. Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: tmatre på mai 23, 2008, 17:30:02 pm Rett og slett herlig motor! 8) Smart løsning på bredde-problemet for å unngå kapping, hvor mye kommer motoren ned i bak kant etter justeringen? Har ikke målt, men jeg antar det er en plass mellom 15 og 20mm? Toppdeksel ser ut til å ligge med samme avstand fremme som bak opp til pakningen (http://www.32bsyncro.com/images/upload/klaring.jpg) Håper bare at det ikke er herjet for mye med motorrommet på 65'en... slik at det passer i 54'en også :-\ Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: RZR-Andy på mai 23, 2008, 17:37:04 pm Herlig prosjekt! Er tilstanden på motoren OK eller må du overhale den?
Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: tmatre på mai 23, 2008, 17:43:34 pm Det er vel det som er bra med en industrimotor.. den er ikke akkurat utslitt -Håper jeg :-[ Oljen jeg tapppet av var som ny Men jeg vet ikke sikkert, da jeg ikke har tatt av toppene enda. Det må jeg, da den har stått uten forgasser, og det var en del dritt i innsuget. Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: Endre S på mai 23, 2008, 20:01:38 pm Stå på Torgeir.... skal vel fly lavt med denne til sørlandet...
Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: vwfreak på mai 23, 2008, 20:19:22 pm Nydelig motor for en nydelig bil :-) Lykke til og velkommen til sørlandet skal du være :-)
Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: tmatre på mai 24, 2008, 10:07:53 am Stå på Torgeir.... skal vel fly lavt med denne til sørlandet... Hehe, nå er vel bilen egentlig overmotorisert med den 1500 motoren som jeg kjører med nå også..... Men fly ??? , må vel ha vinge og da ::) Får håpe jeg noen gang slipper å se det på en oval ;D Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: Lid på mai 24, 2008, 10:13:33 am Må man bytte kam på disse industrimotorene eller er det en myte?
Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: tmatre på mai 24, 2008, 22:02:57 pm Må man bytte kam på disse industrimotorene eller er det en myte? Nja.. effekten jeg har listet opp over skal stemme med original kam Info jeg fant på en tysk web side om overhaling/oppbygging av 356 motor Men jeg har fått låne en bok om Porsche 912 med mye info om tuning av motor og kjøre egenskaper. En 280 graders kan hadde nok vært på sin plass om en skal ha mer effekt, men om alt ser OK ut deler jeg ikke blokka. Deler jeg blir det antagelig å kjøpe kam ja ::) Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: tmatre på juni 27, 2008, 10:14:50 am Litt mer info om Industrimotoren Volum: 1680ccm Komp: 7,5:1 Effekt med enkel forgasser og turtall på 4300 rpm er 55HK Effekt med to doble Solex 40 og fordeler sentrifugal tenningsjustering er ca 83 HK Jeg har fått tak i to dobble Solex 40mm gassere og en Bosch 050 fordeler. 050 fordeleren skal ha en brattere tenningskurve en 009 (som mange på ulike Porsche forum mener er ubrukelig på 356/912 motor) Da er jeg ferdig med alt platearbeid, demontert og har dratt av topper og cylindere. Har stått lenge denne og det var litt merker i bunn av noen av cylinderene, men ikke noe problem å hone Har også fått sjekket komp i denne motoren opp mot det som var levert i Porsche 912.... Den har 9.25:1 Så når en først har motoren slik blir en fristet for litt mer oppgradering :-) Vurderer et sett med 86mm JE stempel og AA Biral aliminium cylinder som gir 1720ccm og 9.5:1 i komp, men det koster litt... http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Porsche-356-912-JE-forged-86mm-piston-cylinder-kit_W0QQitemZ180167152236QQcmdZViewItem?hash=item180167152236&_trksid=p3911.m14.l1318 Eventuelt QSC settet som gir 9.0:1 i komp http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Porsche-912-356-86mm-Cylinder-Piston-Kit-3-Ring_W0QQitemZ160254522082QQcmdZViewItem?hash=item160254522082&_trksid=p3286.m14.l1318 Noen som har erferinger med QSC eller lignende cylindersett? Kommer ikke til å bli noen baneraser dette, bare cruzer med litt mer ;D En 270 eller 280 graders kam må nok også på plass Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: erikaa på juni 27, 2008, 11:34:39 am Hadde dett kunnet hjelpe på plassen i motorrommet? Hookys selger smalnede "side trays" for bredere motorer. Her bilde av noen som er smalnet med 0,8 cm.
http://www.hookyspanelshop.com/ Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: tmatre på juni 27, 2008, 12:11:47 pm Hadde dett kunnet hjelpe på plassen i motorrommet? Hookys selger smalnede "side trays" for bredere motorer. Her bilde av noen som er smalnet med 0,8 cm. http://www.hookyspanelshop.com/ Det er toppene som er for store på Porsche motoren, de går i støtfanger festet De fleste som monterer slike motorer kapper bort en trekant, men bilen min er ikke kappeti tidligere (utenom en skade i høyre forspiss) Så da skal ikke jeg kappe i den heller. Skal enkelt kunne settes tilbake til 100% original stand. (samler fortsatt deler til originalmotor også) Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: Dr. Ing. Brezelfürsten på juni 27, 2008, 12:28:38 pm Hadde dett kunnet hjelpe på plassen i motorrommet? Hookys selger smalnede "side trays" for bredere motorer. Her bilde av noen som er smalnet med 0,8 cm. http://www.hookyspanelshop.com/ Det er toppene som er for store på Porsche motoren, de går i støtfanger festet De fleste som monterer slike motorer kapper bort en trekant, men bilen min er ikke kappeti tidligere (utenom en skade i høyre forspiss) Så da skal ikke jeg kappe i den heller. Skal enkelt kunne settes tilbake til 100% original stand. (samler fortsatt deler til originalmotor også) Liker godt at du går langt for å unngå kapping i karosseriet :-) Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: Jærva på juni 29, 2008, 12:59:44 pm Litt mer info om Industrimotoren Volum: 1680ccm Komp: 7,5:1 Effekt med enkel forgasser og turtall på 4300 rpm er 55HK Effekt med to doble Solex 40 og fordeler sentrifugal tenningsjustering er ca 83 HK Jeg har fått tak i to dobble Solex 40mm gassere og en Bosch 050 fordeler. 050 fordeleren skal ha en brattere tenningskurve en 009 (som mange på ulike Porsche forum mener er ubrukelig på 356/912 motor) Da er jeg ferdig med alt platearbeid, demontert og har dratt av topper og cylindere. Har stått lenge denne og det var litt merker i bunn av noen av cylinderene, men ikke noe problem å hone Har også fått sjekket komp i denne motoren opp mot det som var levert i Porsche 912.... Den har 9.25:1 Så når en først har motoren slik blir en fristet for litt mer oppgradering :-) Vurderer et sett med 86mm JE stempel og AA Biral aliminium cylinder som gir 1720ccm og 9.5:1 i komp, men det koster litt... http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Porsche-356-912-JE-forged-86mm-piston-cylinder-kit_W0QQitemZ180167152236QQcmdZViewItem?hash=item180167152236&_trksid=p3911.m14.l1318 Eventuelt QSC settet som gir 9.0:1 i komp http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Porsche-912-356-86mm-Cylinder-Piston-Kit-3-Ring_W0QQitemZ160254522082QQcmdZViewItem?hash=item160254522082&_trksid=p3286.m14.l1318 Noen som har erferinger med QSC eller lignende cylindersett? Kommer ikke til å bli noen baneraser dette, bare cruzer med litt mer ;D En 270 eller 280 graders kam må nok også på plass De billig-satsene til Porsche 356 er SKROT! Onkelen min har overhalet og trimmet en del 356 motorer og disse billige "BIGBORE" - satsene til 356 holder ikke lenge. Original-satsene er bra. RMB i tyskland leverer kvalitetsdeler til 356. JE sine satser med nicasil-sylindere er oxo bra, men det andre såkalte US-greiene(som er made in Taiwan) er heller elendige greier.. ::) Mahle er bra, JE er greit nok. Er å få noe dritt som heter bla. NPR,QSC og Sasta(eller hva det nå var..) ble utslitt etter kort tid. Her er link til et bra syl-sats: http://www.rbernauer.de/php/content.php?nav=true&id=34&ort=porsche&menu=true Overhale 356-motorer er ikke gratis for å si det sånn .. ::) Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: Lasse på juni 29, 2008, 14:45:22 pm Åh sugle.....den motoren er dødsfet! Fram-filter namnam, hehe. Er det frekt å spørre om hvor mye du måtte ut med for solex-ene? Vurderer det selv. Min bil er jo også ganske 356inspirert, så solexer blir litt kjekkere enn "standard" weberoppsett....
Håper du får den klar til Bore så den kan inspiseres, hehe :D L Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: tmatre på juni 29, 2008, 19:02:38 pm Sitat De billig-satsene til Porsche 356 er SKROT! Onkelen min har overhalet og trimmet en del 356 motorer og disse billige "BIGBORE" - satsene til 356 holder ikke lenge. Original-satsene er bra. RMB i tyskland leverer kvalitetsdeler til 356. JE sine satser med nicasil-sylindere er oxo bra, men det andre såkalte US-greiene(som er made in Taiwan) er heller elendige greier.. ::) Mahle er bra, JE er greit nok. Er å få noe dritt som heter bla. NPR,QSC og Sasta(eller hva det nå var..) ble utslitt etter kort tid. Her er link til et bra syl-sats: http://www.rbernauer.de/php/content.php?nav=true&id=34&ort=porsche&menu=true Overhale 356-motorer er ikke gratis for å si det sånn .. ::) Takker! Da blir den satt sammen igjen med originale 1680 cylindere... og original kam inntil videre. Får se om jeg klarer å finne et alternativ stempel i 85mm senere. Jo, jeg har handlet en god del 356/912 deler på ebay deb siste tiden.. og det koster litt mer en bobledeler :-) Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: tmatre på juni 29, 2008, 19:12:35 pm Åh sugle.....den motoren er dødsfet! Fram-filter namnam, hehe. Er det frekt å spørre om hvor mye du måtte ut med for solex-ene? Vurderer det selv. Min bil er jo også ganske 356inspirert, så solexer blir litt kjekkere enn "standard" weberoppsett.... Håper du får den klar til Bore så den kan inspiseres, hehe :D L De ligger på ebay hele tiden... Jeg ga 2000, og det er en OK pris. Kjøpte fra en 912 eier i Norge som hadde byttet til Weber Hadde heller gått for Weber eller Dellorto til boblemotor tror jeg. Er så mange flere som har gode erfaringer med dette. Søker du på diverse forum finner du nokså mye dritt om Solex'ene for å si det sånn. Oljefilter om du vil pynte litt koster fra $50 på Ebay Pass på at du får med slanger og festebrakett om du ikke vil lage selv. "Oil filter cannister" kalles det..... Må pusses opp for den prisen, men du får også kjøpt dekalsett på ebay Og det er levert både MANN og FRAM filter. FRAM som "skriker mest" i fargene da Vi får se, jeg drver ikke lenger med tidsfrister når det gjelder hobbybiler, de blir ferdig når (dersom) det blir ferdig. Når jeg er i garasjen skal det være kos, ikke stress :-) Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: tmatre på juli 02, 2008, 18:20:16 pm Sitat De billig-satsene til Porsche 356 er SKROT! Onkelen min har overhalet og trimmet en del 356 motorer og disse billige "BIGBORE" - satsene til 356 holder ikke lenge. Original-satsene er bra. RMB i tyskland leverer kvalitetsdeler til 356. JE sine satser med nicasil-sylindere er oxo bra, men det andre såkalte US-greiene(som er made in Taiwan) er heller elendige greier.. ::) Mahle er bra, JE er greit nok. Er å få noe dritt som heter bla. NPR,QSC og Sasta(eller hva det nå var..) ble utslitt etter kort tid. Her er link til et bra syl-sats: http://www.rbernauer.de/php/content.php?nav=true&id=34&ort=porsche&menu=true Overhale 356-motorer er ikke gratis for å si det sånn .. ::) Takker! Da blir den satt sammen igjen med originale 1680 cylindere... og original kam inntil videre. Får se om jeg klarer å finne et alternativ stempel i 85mm senere. Jo, jeg har handlet en god del 356/912 deler på ebay deb siste tiden.. og det koster litt mer en bobledeler :-) Ehh.. Da har jeg tatt av topp og cylindere på andre siden... og det er søppel Har stått litt fukt i cylinder og de må bores om de skal kunne brukes Har forresten søkt en god del på ulike forum ang cylindersett, og erfaringene rundt de gamle Big Bore settene er bra for noen De gamle NPR settene og Shasta får jamt over gode tilbakemeldinger, det samme med AA Performance/JE sttene Men QSC derimot er det ikke så mye bra om stemplene, cylinderene derimot brukes men det er mye som skrotes (og sleges på ebay etterpå) http://forums.pelicanparts.com/showthread.php?perpage=20&threadid=364516 Etter hva heg har funnet er AA Performance laget i Kina ja, men det er flere som har gode erfaringer med både stempel og cylindere. CB Performance bruker for AA Performance stempel i denne motoren: http://www.cbperformance.com/Feb2007c.asp Men det er flere som kommenterer at stemplene deres ikke er av beste kvalitet... Det er nok her også desverre flere som selger billige deler på ebay, som de mer seriøse forhandlerene har funnet for dårlige og skroten Det blir antagelig et JE/AA Performance sett for meg da... Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: Martin på juli 02, 2008, 19:15:55 pm Bilen ja, her er det ikke mye "stuk" for å si det sånn. og det kommer ikke heller :P (http://81.166.88.120/srvwk/SRVWK1Mai2008/vrmnstring2008095.jpg) det var jaggu fint at det ikke blei stuk, får den er fet som den er. helt klart :o Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: tmatre på september 02, 2008, 07:53:49 am Så er nesten sessongen over.. og jeg venter fortsatt på deler....
USPS er jo værre en Posten Norge! Det kom til slutt en pakke med pakningsett og wire til turteller... En måned fra USA til Norge.. men den hadde da vært en tur innom Australia da... :o (http://32bsyncro.com/images/upload/IMAGE_006_resize.jpg) Cylindersettet kommer kanskje til neste år? Står på tracking hos USPS at det er sendt fra USA den 24 Juli, men der slutter alle spor Og sender for ikke noe erstatning fra USPS før det er gått 17 dager etter at pakken er meldt savnet ??? Har ringt og snakket med USPS kundeservice selv også Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: tmatre på september 02, 2008, 08:01:52 am Og så har jeg snekret litt i garasjen
Guttungen mente det var en flott fuglekasse med plass til 4 familier.. å så lys å vindu... (http://32bsyncro.com/images/upload/IMAGE_003_resize.jpg) Er bare noen gamle forskalingsflaker, et plexi glass fra et gammelt drivhus, et Biltema lysrør og noen kraftige hansker fra Felleskjøpet. Bruker Biltema sin sandblåsepistol men har kappet sugeslangen for sand til ca 1/3 del. Fungerer mye bedre da Har en industri støvsuger som lager vakum i kabinettet når jeg blåser Så nå er alt kjøleblekk klart for lakk Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: RZR-Andy på september 02, 2008, 10:45:57 am DIY - love it!
Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: tmatre på september 08, 2008, 13:54:40 pm ÅÅÅ..endelig kom et cylindersett i hus :-)
Sendt ut av USA 24 Juli, mottatt 5 september >:( - USPS! Skal få kontrollmålt alt før montering. Toppene er nå match portet mot innsug og eksos Toppene var forresten 356 a/b topper med 38/31 ventiler (n / S motor) Kraftig stamme på de her Porsche ventilene :o Veier en god del også, blir ikke noe turtall maskin dette her likevel, har bestemt meg for original kam ::) Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: Lövdal på september 09, 2008, 02:34:12 am Må man bytte kam på disse industrimotorene eller er det en myte? Hejs,, Du har rätt i det Lid, Nu ser jag att denna motorn får en full genomgång så då spelar det ingen roll men för info: Både Porsche och VW industrimotorer har annan kompression, andra kamaxlar, dålig tändkurva i magnet fördelarna och beroende på modell så finns det även industrimotorer med andra kanaler än vad bilmotorerna levererades med. Det finns gott om inormation om detta på nätet oc forsvaret var/är storförbrukare av denna typ motorer och har mycket bra information. Om intresse finns så tror jag att jag kan ha lite papper i en pärm på hyllan någonstanns. Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: tmatre på september 10, 2008, 19:53:47 pm Både Porsche och VW industrimotorer har annan kompression, andra kamaxlar, dålig tändkurva i magnet fördelarna och beroende på modell så finns det även industrimotorer med andra kanaler än vad bilmotorerna levererades med. Det finns gott om inormation om detta på nätet oc forsvaret var/är storförbrukare av denna typ motorer och har mycket bra information. Om intresse finns så tror jag att jag kan ha lite papper i en pärm på hyllan någonstanns. Jeg har lett etter informasjon om kam på denne motoren, men har ikke funnet noe. Dersom du har data på dene er det flott.. Jeg hadde nå tenkt å kjøre med original kam'en men om den er for snill vurderer jeg å kjøpe en 270 eller 280 graders kam, eventuet en sc/912 kam Skal som sagt ikke være raser motor dette, bare ok effekt og bra moment til cruizing Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: Lövdal på september 10, 2008, 20:01:11 pm Hei,
Jag tror som sagt att jag har en pärm i hyllan om vw och porsche industrimotorer. Jag är ute på jobb men kan se på det i helgen. (Om jag kommer ihåg... bara send ett PM så ska det nog lösa sig :) ..) /n. Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: RZR-Andy på mars 26, 2009, 11:09:06 am Denne tråden er for interessant til å ligge død, noe nytt her - både fra tmatre og lövdal?
Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: tmatre på mars 26, 2009, 13:51:28 pm Har fått alle delene hjem, lakk står klar i kjelleren
Venter bare på litt bedre temperatur for lakk :-) Gjenstår maskinering av toppene, var ikke helt 100% anleggsflaten mellom cylinder og topp. Skal ikke ta av mer en akkurat nok :-) Ligger nok litt mer i tråden på vårt lokale Sør Rogaland VW klubb forum http://www.srvwk.com/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?65 Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: LOBO på mars 26, 2009, 15:32:33 pm DETTE er en artig motortråd. Kjedelig om alle skal bygge med nye deler ;)
Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: Anders Røsåsen på mars 26, 2009, 16:47:59 pm DETTE er en artig motortråd. Kjedelig om alle skal bygge med nye deler ;) X2 ;) Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: -Marius- på mars 26, 2009, 17:11:54 pm Tror egentlig ikke Torgeir for til dette.
Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: Elwood på mars 27, 2009, 14:25:41 pm Og så har jeg snekret litt i garasjen Guttungen mente det var en flott fuglekasse med plass til 4 familier.. å så lys å vindu... (http://32bsyncro.com/images/upload/IMAGE_003_resize.jpg) Er bare noen gamle forskalingsflaker, et plexi glass fra et gammelt drivhus, et Biltema lysrør og noen kraftige hansker fra Felleskjøpet. Bruker Biltema sin sandblåsepistol men har kappet sugeslangen for sand til ca 1/3 del. Fungerer mye bedre da Har en industri støvsuger som lager vakum i kabinettet når jeg blåser Så nå er alt kjøleblekk klart for lakk Hvis du borrer et hull til i midten så kan du få det riktig så moro.... ;D ;D ;D Sorry...kunne ikke dy meg ;D ;D Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: tmatre på mars 29, 2009, 11:28:40 am Tror egentlig ikke Torgeir for til dette. OK, kanskje litt mer en akkurat nok da.... ::) Dersom det var det du mener... ;) Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: Sonic på mars 29, 2009, 14:15:13 pm Kult Torgeir , koster litt å ta en slik motor skikkelig men du så givende senere..
Mvh Erich Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: RZR-Andy på mars 29, 2009, 14:23:56 pm Er noe med lyden der som kanskje gjør det verdt alle utleggene... kr. for kr./time for time er det sikkert smartere med en T1 motor, men du blir kanskje ikke like heftig å begeistret etterpå! :D
Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: tmatre på mai 02, 2009, 18:57:15 pm Fikk litt inspirasjon etter 1. mai treffet her, så jeg sandblåste fort alle motordeler/deksel på nytt i går ettermiddag...
Noen små brune prikker var komt frem i løpet av vinteren. Har epoxy grunnet alt i dag. Alle delene jeg måttet sveise (lage eller bygge om) har blitt tinnsparklet, og det ser OK også etter grunning. Blir litt vanlig sparkel på selve viftehuset, men ser heller at det er noen småfeil i lakken en at sparkel sprekker og løsner på grunn av varme og vibrasjon i fremtiden. (http://32bsyncro.com/images/upload/lakk_motordeler.jpg) Fikk bare med ca halvparten av delene på bildet ja ;) Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: tmatre på juni 12, 2009, 10:12:08 am Ferdig ;D
Mer info i tråden på Sør Rogaland VW klubb's hjemmeside http://www.srvwk.com/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?65 (http://www.srvwk.com/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?65) (http://www.srvwk.com/e107_files/public/1244755362_9_FT65_ferdig.jpg) Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: Kjetil Lima på juni 12, 2009, 12:13:38 pm Fine mann... sånn helt plutselig... ferdig....
Blir gøy å se denne live. Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: tmatre på april 11, 2010, 22:53:46 pm Da er bilen hentet ut fra vinter dvalen.
Den gamle motoren og krasjboxen er pensjonert inntil videre. Porsche motoren og ny girkasse er på plass i hestehuset. (http://www.srvwk.com/e107_files/public/1270935459_9_FT65_motorn.jpg) Det ble trangt ja... Selvom jeg har senket motoren en cm på bakre motorfeste er det ikke plass til topp dekslene (Det var plass da jeg bygget alt klart i 65'en men det er nok litt trangere i 54'en) Det blir derfor å kappe ut en liten bit i hvert støtfanger feste. Kapper "pent" med tynn skive slik at den kan enkelt sveises tilbake om jeg vil Mangler også en adapter til oljetrykk bryter og overgang mellom stag og gass wire. Grenrøret jeg fikk tak i fra Porsche har flensen litt for høyt, så må bygge om rør til potta litt Er fortsatt noen timer til oppstart ja Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: -Marius- på april 11, 2010, 22:55:54 pm Blir veldig bra Torgeir:) Riktig så pent!
Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: Ørjan Evensen på april 11, 2010, 23:19:54 pm ENIG, dette så kjempebra ut!! :o Er sykt spent på å se ferdig resultat i bilen, ble skikkelig grymt ;)
Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: RZR-Andy på april 12, 2010, 07:03:45 am Herlig!!!
Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: Paasan på april 12, 2010, 08:55:05 am Pent dette Fint å se på de som får til ;)
Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: sem på april 12, 2010, 09:09:34 am Ser skikkelig bra ut.
Hva slags eksosanlegg skal du bruke? Og skal du bruke J tubes eller varmebokser? Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: tmatre på april 12, 2010, 09:22:51 am Bruker bare j-tubes som var på industri motoren
Har org industri motor eksosen også, men den var så klumpete og stor at jeg kjøpte et brukt grenrør og en type "quiet pack" (http://www.srvwk.com/e107_files/public/1257076512_9_FT65_356eksos.jpg) Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: sem på april 12, 2010, 09:28:20 am Det anlegget ligner veldig på det jeg så på ebay. Jeg lurer på om jeg skal kjøpe likt det du har eller om jeg skal kappe av sidene og sveise et original anlegg, slik at det blir ca 10 15 cm kortere.
Jeg synes prisene på brukte deler på ebay er greie. Det er vel egentlig frakta som drar prisene litt opp. Spesielt på store deler som et eksosanlegg. Skal du ikke ha varme i bilen din? Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: tmatre på april 12, 2010, 09:32:44 am Sommerbil :-)
Var meget tynt gods i det grenrøret, men bilen burkes så lite at jeg tror det varer en stund likevel Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: sem på april 12, 2010, 09:35:04 am Hvilket svinghjul bruker du?
Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: sem på april 12, 2010, 09:35:39 am Og hvilken gear kasse?
Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: tmatre på april 12, 2010, 09:53:30 am Satte inn en vanlig 1300 kasse nå... Krasj boxen var så sliten :-)
Svinghjulet er med 6V krans og 200mm clutch QSC sak...tror jeg kjøpte det på E-bay Nå håper jeg bare at 6V starteren klarer dra rundt med mer volum og komp Alle kabler og jordinger er gått over, så får vi se Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: sem på april 12, 2010, 10:48:38 am Det blir spennende å følge med på.
Er litt spennt selv om original svinghjulet til 616 33 1 passer i 1300 kasse fra 69 mod. Jeg vet at i HOT Shop Zwitteren til Egil Sletten passer det. Han har brukt 180 mm clutch og original 12v starter. Han har IRS kasse/ bakstilling. Så jeg håper at det er smokk inn i min også. Vi får se ;) Det ser ut som om du har satt på mindre reimhjul nede? Er du ute etter litt mer hk ? Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: Mr. Empiboy på april 12, 2010, 10:59:02 am Oi oi! Her røyk myten om Porsche motoren som passer rett inn i ei boble! Mye mikk-makk gitt, men resultatet ser jo fantastisk ut!
Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: Sonic på april 12, 2010, 12:55:32 pm Litt mer info om Industrimotoren Volum: 1680ccm Komp: 7,5:1 Effekt med enkel forgasser og turtall på 4300 rpm er 55HK Effekt med to doble Solex 40 og fordeler sentrifugal tenningsjustering er ca 83 HK Jeg har fått tak i to dobble Solex 40mm gassere og en Bosch 050 fordeler. 050 fordeleren skal ha en brattere tenningskurve en 009 (som mange på ulike Porsche forum mener er ubrukelig på 356/912 motor) Da er jeg ferdig med alt platearbeid, demontert og har dratt av topper og cylindere. Har stått lenge denne og det var litt merker i bunn av noen av cylinderene, men ikke noe problem å hone Har også fått sjekket komp i denne motoren opp mot det som var levert i Porsche 912.... Den har 9.25:1 Så når en først har motoren slik blir en fristet for litt mer oppgradering :-) Vurderer et sett med 86mm JE stempel og AA Biral aliminium cylinder som gir 1720ccm og 9.5:1 i komp, men det koster litt... http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Porsche-356-912-JE-forged-86mm-piston-cylinder-kit_W0QQitemZ180167152236QQcmdZViewItem?hash=item180167152236&_trksid=p3911.m14.l1318 Eventuelt QSC settet som gir 9.0:1 i komp http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Porsche-912-356-86mm-Cylinder-Piston-Kit-3-Ring_W0QQitemZ160254522082QQcmdZViewItem?hash=item160254522082&_trksid=p3286.m14.l1318 Noen som har erferinger med QSC eller lignende cylindersett? Kommer ikke til å bli noen baneraser dette, bare cruzer med litt mer ;D En 270 eller 280 graders kam må nok også på plass De billig-satsene til Porsche 356 er SKROT! Onkelen min har overhalet og trimmet en del 356 motorer og disse billige "BIGBORE" - satsene til 356 holder ikke lenge. Original-satsene er bra. RMB i tyskland leverer kvalitetsdeler til 356. JE sine satser med nicasil-sylindere er oxo bra, men det andre såkalte US-greiene(som er made in Taiwan) er heller elendige greier.. ::) Mahle er bra, JE er greit nok. Er å få noe dritt som heter bla. NPR,QSC og Sasta(eller hva det nå var..) ble utslitt etter kort tid. Her er link til et bra syl-sats: http://www.rbernauer.de/php/content.php?nav=true&id=34&ort=porsche&menu=true Overhale 356-motorer er ikke gratis for å si det sånn .. ::) Morsomt å se det går fremover Torgeir .. Dette fikset du fint . Har akkurat fått tak på en lignende motor selv . Kommentar til Jærva ..Nå har jeg kjørt 912 med"Big Bore" NPR i 10 år uten at kompresjonen er blitt dårligere , dette med støpte stempel. Fungerer kjempefint på en gatemotor til 6000 o /min.. I tillegg ; Shasta Design settet regnes som å være det disidert beste cyl settet til disse motorene . (smidd flyalu stempel m/støpegods cyl i flere compvalg) Erich Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: tmatre på april 15, 2010, 07:30:04 am Det er litt forskjell på 65 og 54 bakspissene ja, er usikker på om de er originale eller skiftet på 65'en min da det er tidligere eier som har sveist det meste. (http://www.srvwk.com/e107_files/public/1271283707_9_FT65_innerskjerm_65_.jpg) Her er bile av det som måtte kappes ut for å få plass i 54'en Venstre (http://www.srvwk.com/e107_files/public/1271284063_9_FT65_innerskjerm_venstre.jpg) Høyre (http://www.srvwk.com/e107_files/public/1271284063_9_FT65_innerskjerm_hyre.jpg) Strømpa som er stripset fast til venstre deksel er fra olje pumpa, whire som driver turtelleren :-) Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: Mr. Empiboy på april 15, 2010, 07:49:50 am Skeptisk! Det der er nok viktige biter for strukturen og stivheten i karoseriet..... Har du spurt de som ALLTID vet noe om slikt før du gjorde dette?? ;D
Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: tmatre på april 15, 2010, 12:38:56 pm Jepp. de sa at dersom jeg legger på nok kraftig flatstål og lakkerer det slika t det ser pent ut så går alt bra
De påstår faktisk at den vil være bedre å kjøre nå.. spesielt høy hastighet i sving Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: Kjetil Lima på april 15, 2010, 15:05:48 pm Bobler er jo vanligvis så fulle av rust baki der at bilen sikkert tåler dette 8)
Tittel: Sv: Porsche 616/33-1 motor til 54'en Skrevet av: Mr. Empiboy på april 15, 2010, 15:15:12 pm Jepp. de sa at dersom jeg legger på nok kraftig flatstål og lakkerer det slika t det ser pent ut så går alt bra De påstår faktisk at den vil være bedre å kjøre nå.. spesielt høy hastighet i sving ;D |