VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: nime på oktober 02, 2012, 21:11:19 pm



Tittel: Motor: Hva bør vi gjøre? Bygge selv eller...
Skrevet av: nimeoktober 02, 2012, 21:11:19 pm
Tiden mot neste sesong går fort, og vi skal ha en bil på veien.
I den bilen skal det stå en motor, helst en som har bra med moment og er driftssikker nok for utstrakt bruk gjennom en lang sesong.

Vi ønsker oss et forslag på hva vi skal se etter/kjøpe/få noen til å bygge innenfor budsjettet vårt på 30k. Vi har også et sett NOS Dellorto DRLA 40 liggende som vi gjerne kunne tenkt oss å bruke sammen med en slik motor, evt om disse blir solgt for å anskaffe noe annet passende.

Hva foreslår du? Hva er best? Bygge selv med bare nye deler, eller få noen andre til å bygge en?


Tittel: Sv: Motor: Hva bør vi gjøre? Bygge selv eller...
Skrevet av: Andersen Racingoktober 03, 2012, 21:18:19 pm
Hei
sett inn en 2,4 ltr type 4 motor efekt fra 120 til 160 hk holbar som bare det
kan lev med kjøling tilpasset boble eller buss

Mvh AR
48194000


Tittel: Sv: Motor: Hva bør vi gjøre? Bygge selv eller...
Skrevet av: Speed-Demonoktober 03, 2012, 22:18:09 pm
Jeg ville bygget selv. Bruk mest mulig originaldeler for at det holder sammen og blir driftsikkert. Nye deler/reprodeler er ofte laget i lavkostland og er ofte i tvilsom kvalitet. Jo større motor du lager jo mer "spesialløsninger" må du ha på plass. Jeg ville bygget en 1641 eller 1915 med original veiv og svinghjul, nye topper, moderat kam og de dellortoene dine. Du kan regne med 70-100 hester og bra dreimoment. Hvis du skal ha noe som funker ville jeg satset på originalt oljeopplegg uten masse slanger og stæsj som kan ryke. Bare pass på at motoren er skikkelig ren og fin når du setter den sammen, og skift olje OFTE (hver 500 mil, minst). Det er tross alt gjort på 10 minutter....

Jeg har laget en "dieselmotor" på 2165 ccm. Brukte bare gamle drittdeler (fant blokka i en veigrøft, fikk stempler/sylindre osv). Med "alt for lite" eksosanlegg og moderat kam bremset den 103 hester hos jee uten reim. Max dreimoment på 2300 omdreininger. Starter og går i alt slags vær.....


Tittel: Sv: Motor: Hva bør vi gjøre? Bygge selv eller...
Skrevet av: magsoktober 03, 2012, 22:22:51 pm
Nils du må nok Høre Med Hans L
Han lager Motor for deg

Mags


Tittel: Sv: Motor: Hva bør vi gjøre? Bygge selv eller...
Skrevet av: Marcusoktober 05, 2012, 15:38:47 pm
ta deg en titt på den siden her.

http://www.drdracingheads.com/xcart/DRD-Long-Block-Engine-Kits.html


Tittel: Sv: Motor: Hva bør vi gjøre? Bygge selv eller...
Skrevet av: nimeoktober 05, 2012, 19:28:42 pm
Takk for link.

Hva med 1600 SP industrimotor med få timer, er det et kostnadsmessig bra alternativ med f.eks nye DP topper (uten KOLS og pustevansker) og mine DRLA 40? Isåfall, hvilke topper anbefales, og hva kan man forvente å få av effekt fra noe slikt?


Tittel: Sv: Motor: Hva bør vi gjøre? Bygge selv eller...
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'oktober 06, 2012, 07:30:51 am
Et sett nye mexico topper tatt opp til 9-9,5 i komp, et sett 1,4:1 vippestel, rustfri SSP Sidewinder eksos og Dellorto gasserne på en 1,6 pumpemotor er en veldig enkel måte å starte trimming hjemme i garagen med morsomt resultat  ;)

Send mig en mail på mail@unneberg-bil.no så skal jeg sende dig et tilbud på det du trenger utover motor og gassere. Skriv gjerne om du har innsug, luftfiltre, gasserstag, fordeler, 200mm clutch osv.  :)


Tittel: Sv: Motor: Hva bør vi gjøre? Bygge selv eller...
Skrevet av: nimeoktober 08, 2012, 08:59:28 am
Et sett nye mexico topper tatt opp til 9-9,5 i komp, et sett 1,4:1 vippestel, rustfri SSP Sidewinder eksos og Dellorto gasserne på en 1,6 pumpemotor er en veldig enkel måte å starte trimming hjemme i garagen med morsomt resultat  ;)

Send mig en mail på mail@unneberg-bil.no så skal jeg sende dig et tilbud på det du trenger utover motor og gassere. Skriv gjerne om du har innsug, luftfiltre, gasserstag, fordeler, 200mm clutch osv.  :)
Takk for forslag - skal sende en mail :)

Blir nok henting av industrimotor i ettermiddag da..


Tittel: Sv: Motor: Hva bør vi gjøre? Bygge selv eller...
Skrevet av: nimeoktober 08, 2012, 18:01:01 pm
Ble brannpumpe, 126A produsert i 1970, med kun 56 timer på teller'n.
Burde være et greit utgangspunkt tenker jeg.


Tittel: Sv: Motor: Hva bør vi gjøre? Bygge selv eller...
Skrevet av: Erlend / bug66oktober 08, 2012, 18:03:55 pm
Iallefall om det er en AS21 ;)


Tittel: Sv: Motor: Hva bør vi gjøre? Bygge selv eller...
Skrevet av: nimeoktober 08, 2012, 19:23:06 pm
Iallefall om det er en AS21 ;)
...og det finner jeg ut av ved å se på...?


Tittel: Sv: Motor: Hva bør vi gjøre? Bygge selv eller...
Skrevet av: Erlend / bug66oktober 08, 2012, 19:24:00 pm
På siden under sylindrene


Tittel: Sv: Motor: Hva bør vi gjøre? Bygge selv eller...
Skrevet av: nimeoktober 08, 2012, 19:43:14 pm
På siden under sylindrene
OK, takk for info  ;)
Får ta en kikk i dagslyset i morgen - fikk såvidt sveivet den igang i ettermiddag, men mistenker at jeg må ta en titt på pluggene og bensintilførsel.


Tittel: Sv: Motor: Hva bør vi gjøre? Bygge selv eller...
Skrevet av: nimeoktober 10, 2012, 09:36:23 am
Har ikke fått sjekket blokka ennå, skal gjøre det i ettermiddag :)

Sveivet på meg vond arm i går, etter å ha sjekket plugger, så til helgen blir pumpe og motor splittet og koblet sammen med girkasse og starter isteden.
Men har glemt å sjekke stift... kanskje jeg må ta en liten titt på det først.


Tittel: Sv: Motor: Hva bør vi gjøre? Bygge selv eller...
Skrevet av: nimeoktober 10, 2012, 18:33:45 pm
Da har jeg fått kikket litt, står "34 211 101 101 D" under sylindre. Hva har jeg da?

Fikk også dratt igang motoren - merking på bensinkran var feil, og det samme med bryter for magnettenning  :D


Tittel: Sv: Motor: Hva bør vi gjøre? Bygge selv eller...
Skrevet av: Erlend / bug66oktober 10, 2012, 19:11:47 pm
Sjekket begge sider av blokka?


Tittel: Sv: Motor: Hva bør vi gjøre? Bygge selv eller...
Skrevet av: nimeoktober 10, 2012, 19:55:24 pm
"30 111 101 102 B" står det på den andre halvdelen (høyre sett bakfra)


Tittel: Sv: Motor: Hva bør vi gjøre? Bygge selv eller...
Skrevet av: Erlend / bug66oktober 10, 2012, 19:58:23 pm
Sjekk venstre


Tittel: Sv: Motor: Hva bør vi gjøre? Bygge selv eller...
Skrevet av: nimeoktober 10, 2012, 19:59:45 pm
Sjekk venstre
Det er "34 211 101 101 D"   :)
 


Tittel: Sv: Motor: Hva bør vi gjøre? Bygge selv eller...
Skrevet av: Erlend / bug66oktober 10, 2012, 20:04:33 pm
hmm

1 eller 2 redukdjonsstempler?


Tittel: Sv: Motor: Hva bør vi gjøre? Bygge selv eller...
Skrevet av: nimeoktober 10, 2012, 20:07:17 pm
Er det lett å se når motor sitter montert på pumpe med alle deksler, eller må jeg av med noe?


Tittel: Sv: Motor: Hva bør vi gjøre? Bygge selv eller...
Skrevet av: Erlend / bug66oktober 10, 2012, 20:10:36 pm
en ved svinghjul og en ved reimhjul?


Tittel: Sv: Motor: Hva bør vi gjøre? Bygge selv eller...
Skrevet av: nimeoktober 10, 2012, 20:18:53 pm
Sitter en ved svinghjul og reimhjul, så da er det vel en såkalt "dual relief"?


Tittel: Sv: Motor: Hva bør vi gjøre? Bygge selv eller...
Skrevet av: Erlend / bug66oktober 10, 2012, 20:20:47 pm
ja, og da skal det stå as41 eller as21 ett sted..

Helst 21  ;)


Tittel: Sv: Motor: Hva bør vi gjøre? Bygge selv eller...
Skrevet av: nimeoktober 10, 2012, 21:03:17 pm
ja, og da skal det stå as41 eller as21 ett sted..

Helst 21  ;)
Står ingen steder som jeg kan se... kun de numrene som nevnt over. Men kom dual relief-blokkene i andre legeringer enn AS41 og AS21?