Tittel: Skjev bak -senket Skrevet av: TommyO på oktober 09, 2012, 23:17:22 pm Hei, bobla mi er senket bak (forrige eier) og jeg kan se at ho ikke er helt rett der den står på garasje golvet. Kikket under og ser også at på den laveste siden ligger den gummi puta helt nedpå metallet, men på andre siden henger den litt over.. Kan det være demperen på ene siden som er grunn?
Tittel: Sv: Skjev bak -senket Skrevet av: cato® på oktober 09, 2012, 23:47:44 pm antagelig ikke, tipper på feil senking, flyttrt forskjelllig antall knepp
Tittel: Sv: Skjev bak -senket Skrevet av: rubenthorsen på oktober 09, 2012, 23:50:53 pm Kan høres ut som den ikke er blitt senket like mye på begge sidene.
Ta målebånd og mål fra gulvet og opp til samme punkt på begge sider på bilen. Tittel: Sv: Skjev bak -senket Skrevet av: TommyO på oktober 09, 2012, 23:57:12 pm Ok, skal måle litt:) Noen som vet sånn ca hvor mye et knepp utgjør på høyden?
Tittel: Sv: Skjev bak -senket Skrevet av: rubenthorsen på oktober 10, 2012, 09:00:30 am Hør med senke mafiaen, jeg har ikke helt oversikt. ;D
Tittel: Sv: Skjev bak -senket Skrevet av: GraffsT1 på oktober 10, 2012, 09:25:34 am Har senket min med spindler foran og ett knepp på yttre bak og da har jeg lik høyde foran og bak. Senkespindler skal vel senke 2,5 tomme så da er vel ett knepp bak ca 6,5 til 7 cm.
Tittel: Sv: Skjev bak -senket Skrevet av: TommyO på oktober 10, 2012, 09:33:18 am Ok, høydeforskjellen ut fra mine mål er på ca 2cm. Kan det være noe annet som er gjort galt? Da hvis jeg vrir den ene siden ett knepp vil bare forskjellen bli større...!?
Tittel: Sv: Skjev bak -senket Skrevet av: JFP på oktober 10, 2012, 10:05:03 am http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=176880
(http://i168.photobucket.com/albums/u172/rezidu/splines.jpg) Tittel: Sv: Skjev bak -senket Skrevet av: TommyO på oktober 10, 2012, 10:43:31 am Hvis jeg skjønner rett her, så skal jeg klare å få rettet den opp ved å vri den ytre på ene siden!?
De 2cm som er høydeforskjellen! Tittel: Sv: Skjev bak -senket Skrevet av: JFP på oktober 10, 2012, 11:14:26 am Nei, det blir 5,50 cm hvis du bare tar ett knepp på ytre, du må også flytte den indre.
2,20 cm er er 2 på indre og deretter 2 på ytre. Tittel: Sv: Skjev bak -senket Skrevet av: TommyO på oktober 10, 2012, 11:43:23 am Ok- takk:) kjekt med slik forum!!
Tittel: Sv: Skjev bak -senket Skrevet av: TommyO på oktober 10, 2012, 17:36:31 pm Fant en bra YouTube video som viser senking, men det er da kun ytre, hvis je skjønner rett er det en annen senke måte au? Altså indre??
Noen som har en link til Åssen det gjøres? Tittel: Sv: Skjev bak -senket Skrevet av: jubaluba på oktober 10, 2012, 19:08:16 pm Akkurat likt. Torsjonsstaven har forskjellig anntall splines i hver ende.
Så når man sier at man senker på de indre, så flytter man den bare et hakk på den andre siden av torsjonstaven. Tittel: Sv: Skjev bak -senket Skrevet av: MrKreosot/ Arne på oktober 10, 2012, 19:12:41 pm Metoden er den samme som å senke på den ytre, men istedet for å løsne fjærplata fra torsjonsstaven, draes staven med fjærplate på ut av røret og flyttes i ønsket retning.
Tittel: Sv: Skjev bak -senket Skrevet av: TommyO på oktober 10, 2012, 19:48:34 pm Supert, takk!!
Tittel: Sv: Skjev bak -senket Skrevet av: JFP på oktober 10, 2012, 19:49:26 pm Lurt å merke godt først. Kan gjøres på forkjellige måter, f eks: Klipp til en papplate still den opp bak fjærplaten. Merk vinkelen som fjærplaten står i før du begynner å justere.
Det som lett kan skje er at torsjonsstaven sitter litt, og når den plutselig løsner så blir jo spørsmålet hvorden den egentlig sto i sporene... Et annet scenario er at man kommer ut av tellingen på knepp frem og tilbake mellom indre og ytre. Kjempesurt å montere alt tilbake på plass, og når så man får kjørt 50 meter, så ser man at det ble feil, ja. Er ikke teori, dette her. Har testet dette ut grundig i praksis. To ganger... :-\ Tittel: Sv: Skjev bak -senket Skrevet av: wide5 på oktober 11, 2012, 21:38:44 pm Hei...
Her er det en god måte å få det riktig på: Sett bilen på bukker, og i vater. Det måler du i døråpningen på begge sider. Så slipper du fjærplatene ned fra stopperen. ( etter at du har løsnet og svingt unna akslene.) Altså så må fjærplatene henge fritt.. Deretter bruker du en gradvinkel, og et minivater.. Evt sånn kombinert gradvinkel med vaterboble på.. På denne måten kan du sette helt lik vinkel på begge fjærplatene. Det er så jækla fort gjort å få det feil ellers, siden det er så små forskjeller når man kombinerer indre og ytre splines.. Lykke til.. Petter'n. Tittel: Sv: Skjev bak -senket Skrevet av: TommyO på oktober 11, 2012, 22:11:30 pm Tror nok jeg må få med meg en som har gjort detta tidligere, eller så blir det vel bare værre, hehe...
Takker for tips :) Tittel: Sv: Skjev bak -senket Skrevet av: cato® på oktober 14, 2012, 16:15:09 pm Bruke metoden til Petter'n så fixer du det selv.
Da er det bare å prøve seg frem til det blir likt Tittel: Sv: Skjev bak -senket Skrevet av: TommyO på april 17, 2013, 23:42:34 pm Bilen har stått i vinterdvale, mens motoren har blitt overhalt. Jeg har nå sett litt mer på skjeivheten å jeg kan se/måle at det også er høydeforskjell foran, tilsvarende bak. Framma har jeg puma. Om den er er et knepp feil på indre bak, kan det da henge igjen foran?
Tittel: Sv: Skjev bak -senket Skrevet av: Kjetil1985 på april 26, 2013, 10:55:20 am hvis hele bolten er tatt ut,hvordan stiller man dette på indre og ytre ?
mine har vært helt ute å tenker det er greit få dette bra,1-2 på ytre tenkte jeg bare. men helt blank ang hvordan dette gjøres så trenger hjelp :P |