VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Mr. G på oktober 20, 2012, 19:38:24 pm



Tittel: 1300DP topper konvertert til 1600
Skrevet av: Mr. Goktober 20, 2012, 19:38:24 pm
Har et sett ok originale 1300DP topper fra AB-motor. Er det verdt å bore opp desse til 1600, eller er det meir fornuftig å kjøpe nye? Får ein meir ut av nye som f.eks Unneberg har?

Forstår det slik at ventilane på 1300DP har samme størrelse som 1600DP. Stemmer dette?


Tittel: Sv: 1300DP topper konvertert til 1600
Skrevet av: Toolmannoktober 20, 2012, 20:33:00 pm
1600DP toppene jeg har på hylla har 32x35,5mm ventiler, vet ikke hva som er i 1300DP toppene.
Prisen for å ta opp til 1600 er vel ca 1500.- vil jeg tro.
Hva slags motor skal du bygge opp da??  Kanskje trenger du ikke nye, dyre topper.


Tittel: Sv: 1300DP topper konvertert til 1600
Skrevet av: Unneberg Biloktober 20, 2012, 23:33:46 pm
vi kan maskinere 1300dp topper for å passe på 1600 syl sats kan også øke komp. samtidig

1000,- ink mva for to topper

nye ''orginal'' topper fra aoto linea  har bedre eksoskanaler, men er lavkomprimert i std. utførelse


Tittel: Sv: 1300DP topper konvertert til 1600
Skrevet av: Mr. Goktober 21, 2012, 09:07:39 am

nye ''orginal'' topper fra aoto linea  har bedre eksoskanaler, men er lavkomprimert i std. utførelse

Har de "bedre" eksoskanalene noen merkbar ytelsesforbedring?

Dette gjelder en "ekstra lett" trimmet 1600/1641


Tittel: Sv: 1300DP topper konvertert til 1600
Skrevet av: Unneberg Biloktober 21, 2012, 11:53:22 am
Har de "bedre" eksoskanalene noen merkbar ytelsesforbedring?

Dette gjelder en "ekstra lett" trimmet 1600/1641

en std 13-1600 dp topp har rimelig trange eksos porter, dette kan fikses ved å porte kanalene

de nye toppene har romsligere kanaler og ''må''derfor ikke portes på en 1641ccm, dette kommer selfølgelig an på hvor mye du vil / ønsker å trimme

du sier ''mild 1600/1641''  hvilke gassere ? kam ?

har du lest boken :
http://www.unneberg-bil.no/ws/p/i/id/118378/source/vw%20norge (http://www.unneberg-bil.no/ws/p/i/id/118378/source/vw%20norge)
dette er en gammel bok full av bacick trimm tips


Tittel: Sv: 1300DP topper konvertert til 1600
Skrevet av: Race-buggyoktober 21, 2012, 19:03:03 pm
penger å spare på oppfresing av topper "vis" enn er i Danmark en tur

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,40601.0.html


Tittel: Sv: 1300DP topper konvertert til 1600
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'oktober 21, 2012, 20:02:26 pm
penger å spare på oppfresing av topper "vis" enn er i Danmark en tur

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,40601.0.html

250,-  ;) og så må man huske å se etter kursen i tilleg.


Tittel: Sv: 1300DP topper konvertert til 1600
Skrevet av: rockfordkongenoktober 21, 2012, 21:54:55 pm
250? Jacob tar 600 for jobben og unneberg tar 1500! 1500-600 er 900 kr spart kursen er lik, det vil si dk er mindre verdt! 100 norske er 101,24 dk! Og frakt ned kan ordnes billig!


Tittel: Sv: 1300DP topper konvertert til 1600
Skrevet av: Jens-Ole aka 'Dansken'oktober 22, 2012, 10:24:13 am
250? Jacob tar 600 for jobben og unneberg tar 1500! 1500-600 er 900 kr spart kursen er lik, det vil si dk er mindre verdt! 100 norske er 101,24 dk! Og frakt ned kan ordnes billig!

2 stk toppe fræst for mere compression og/el boring: 600,-
Udmåling af forbrændingskammer volumen (1 kammer): 100,- (400,-)
Toppe fræst for cylinderfinne frigang: 250,-

600,- + 400,- + 250,- På min kalkulator bliver det ikke 600,-  ;) I tilleg er prisen for 2 topper 1000,- og ikke 1500,- som der vist blev skrevet feil tidligere desverre.
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=470160856349348&set=a.265033346862101.66145.258475930851176&type=1&theater (http://www.facebook.com/photo.php?fbid=470160856349348&set=a.265033346862101.66145.258475930851176&type=1&theater)


Tittel: Sv: 1300DP topper konvertert til 1600
Skrevet av: rockfordkongenoktober 22, 2012, 12:39:01 pm
Han tar bare en utmåling, det vil si 100 kr fordi det ikke trenges mer Pga digital fres!


Tittel: Sv: 1300DP topper konvertert til 1600
Skrevet av: Gullikoktober 27, 2012, 11:34:52 am
250? Jacob tar 600 for jobben og unneberg tar 1500! 1500-600 er 900 kr spart kursen er lik, det vil si dk er mindre verdt! 100 norske er 101,24 dk! Og frakt ned kan ordnes billig!

2 stk toppe fræst for mere compression og/el boring: 600,-
Udmåling af forbrændingskammer volumen (1 kammer): 100,- (400,-)
Toppe fræst for cylinderfinne frigang: 250,-

600,- + 400,- + 250,- På min kalkulator bliver det ikke 600,-  ;) I tilleg er prisen for 2 topper 1000,- og ikke 1500,- som der vist blev skrevet feil tidligere desverre.
Så regnestykket blir da 600+100+250(pluss evt frakt) ved å bruke Spring og 1000 inkl mva hos Unneberg..
Ja vist en skal se på en potensiell innsparing av 50 kr (hvis man får til gratis frakt til Danmark) og regnestykket over her stemmer, da blir jeg litt lei meg.