VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Ketil S. på desember 10, 2012, 15:11:36 pm



Tittel: Godkjenning av senkespindler?
Skrevet av: Ketil S.desember 10, 2012, 15:11:36 pm
Holder på å sette istand -63`en min etter 3-4 år med restaurering. Har senksespindler som skal på (ikke godkjente) og lurer på hvor strenge de er rundt om ift å godkjenne bil med dette? Noen som har erfaringer ift EU og senkespindler? Bilen er senket et ytre hakk bak.


Tittel: Sv: Godkjenning av senkespindler?
Skrevet av: Ruggendesember 10, 2012, 15:20:18 pm
Er ikke det veldig fy-fy da?


Tittel: Sv: Godkjenning av senkespindler?
Skrevet av: RødeBarondesember 10, 2012, 15:33:03 pm
fy fy??

putt de på,hold kjeft og dra på eu.

smør på noe stoff fordi de ruster lett og blir stygge.


Tittel: Sv: Godkjenning av senkespindler?
Skrevet av: Raggedesember 10, 2012, 16:29:31 pm
fy fy??

putt de på,hold kjeft og dra på eu.



x2 :)
men har ett oppfølgings spm, noen som har erfaring å vise en bil med senkespindler og puma til BT?


Tittel: Sv: Godkjenning av senkespindler?
Skrevet av: Kjetildesember 10, 2012, 16:36:09 pm
Siden det er forskriftene fra 1942(?) som skal følges, skal det vel strengt tatt ikke være noe problem, det er lite krav til tüv der. Jeg har tenkt litt på dette selv, men ikke kommet så langt, så si gjerne fra hvordan det evt går.  :P


Tittel: Sv: Godkjenning av senkespindler?
Skrevet av: Ruggendesember 10, 2012, 16:40:01 pm
fy fy??

putt de på,hold kjeft og dra på eu.



x2 :)
men har ett oppfølgings spm, noen som har erfaring å vise en bil med senkespindler og puma til BT?

Jeg har vist ovalen hos BT med senkespindler og puma på topp og det gikk helt greit. Men at senkespindler er fy-fy er helt sikkert så det er ikke noe å nevne for de i hallen ;D


Tittel: Sv: Godkjenning av senkespindler?
Skrevet av: Dewildesember 10, 2012, 17:25:02 pm
Sitt ned, hold kjeft, smil pent ;D
Så lenge bilen ikke er lavere enn 8cm (Ny regel til glede for alle oss som liker lave biler) til laveste faste punkt skal det ikke være noe problem.


Tittel: Sv: Godkjenning av senkespindler?
Skrevet av: LOBOdesember 10, 2012, 19:27:54 pm
Siden det er forskriftene fra 1942(?) som skal følges, skal det vel strengt tatt ikke være noe problem, det er lite krav til tüv der. Jeg har tenkt litt på dette selv, men ikke kommet så langt, så si gjerne fra hvordan det evt går.  :P

Sitt ned, hold kjeft, smil pent ;D
Så lenge bilen ikke er lavere enn 8cm (Ny regel til glede for alle oss som liker lave biler) til laveste faste punkt skal det ikke være noe problem.

Så det eneste kravet om man vil ha 4" korta forstilling (heimkok), senkespindler, CSP skivebremser (med TUV opp til ca.90hk) og en 356-motor (ca.80hk) inn i vognkortet er at bilen ikke er lavere enn 8cm?

Trodde alt måtte ha godkjenningspapirer fra møller/TUV for å kunne godkjennes her til lands? Er det ikke derfor puma og csp bremser er så populært her til lands?


Tittel: Sv: Godkjenning av senkespindler?
Skrevet av: Dewildesember 10, 2012, 20:39:40 pm
I prinsippet er det sånn, LOBO. (Har 1969mod bil i familien som har godkjent sveisa forstilling og motor med 112hk på originale skivebremser)
Det artige er jo at det er opp til hver enkelt kontrollør hva som skal godkjennes. ;)
Spørs nok om kontrolløren går god for en hjemmesveisa smalna puma, men det er jo lov å prøve ;D Selv hadde jeg droppa å vise noe sånt.
 
Det finnes også en paragraf som sier at det ikke skal behøve papirer på en så gammel bil om det er en vesentlig forbedring.

Før sa veitrafikkloven 10 eller 11cm bakkeklaring, nå med nyere biler på veien som originalt er så lave som 8cm så kan man få godkjent biler helt ned til 8cm bakkeklaring.
Men det er flere faktorer som spiller inn, som hjulvinkler, subbing i hjulbuer under belastning, (humøret til konTROLLøren) osv. Kjærra skal jo være forsvarlig å kjøre med...