VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Atrox på mai 28, 2008, 20:34:08 pm



Tittel: ATE eller Girling bremser?
Skrevet av: Atroxmai 28, 2008, 20:34:08 pm
Hvordan kan jeg se om jeg har ATE eller Girling calippere på Type 2 bussen min? (1976-mod).
Mener å huske at det er ett skille på årsmodell på om du har det ene eller andre - noen som vet?
(trenger å vite pga. skal kjøpe rep-sett for calipperne)

På forhånd takk for hjelpen :)



Tittel: Sv: ATE eller Girling bremser?
Skrevet av: raaenmai 28, 2008, 21:29:12 pm
kjøp nye kalippere, det er mitt tips.


Tittel: Sv: ATE eller Girling bremser?
Skrevet av: Dag Lmai 28, 2008, 21:58:32 pm
kjøp nye kalippere, det er mitt tips.

Enig, prøvde å få tak i rep.-sett til Girling, men det var ikke å få tak i....


Tittel: Sv: ATE eller Girling bremser?
Skrevet av: Atroxmai 28, 2008, 22:01:22 pm
Tja, både Torshov bilrek og Mekonomen har rep-sett til disse på lager i norge.
Ser for meg at det kan være noe å lære i å overhale calipperne så har mest lyst til å gjøre det, samt tror de er i ok stand så ser liksom ingen grunn til å bytte de ut bare for å bytte.


Tittel: Sv: ATE eller Girling bremser?
Skrevet av: JFPmai 29, 2008, 00:47:14 am
Hvordan kan jeg se om jeg har ATE eller Girling calippere på Type 2 bussen min? (1976-mod).
Mener å huske at det er ett skille på årsmodell på om du har det ene eller andre - noen som vet?
(trenger å vite pga. skal kjøpe rep-sett for calipperne)

På forhånd takk for hjelpen :)


Vedlagt er bilde av de to forskjellige ATE-typene, og Girling, som i følge Bentley kom i 1973. Jeg har en 76-modell og har Girling på bilen.
Så vidt jeg vet er innfestingen helt lik, slik at du kan bruke den typen du vil. En liten ulempe med Girling er at du må demontere kaliperen for å skifte klossene (men dette er ikke noe hazzle, egentlig). Men siden VW faset ut ATE, er kanskje Girling bedre? Vet ikke - en kaliper er jo en kaliper...

Har nettopp skiftet mine. Overhalte de gamle selv i fjor, men har vært plaget med litt ujevn bremsing og piping. Kjøpte nye overhalte/pulverlakkerte på Mekonomen. Angrer ikke på det! Bilen bremser veldig jevnt og fint nå, og ikke noe piping lenger.

Mekonomen tar ca 1000+ pr stk, i tillegg kommer 300 kr i pant for hver - du leverer inn de gamle og får pengene tilbake. Mekonomen har også klosser og monteringssett til begge typer (NB! Monteringsettet for klossene inngår i esken med kaliperen, så du trenger ikke å kjøpe det separat). Undersøkte litt priser rundt om kring før kjøpet, og mellom 1000 og 1500 pr kaliper var det jeg fant ut det kostet.



Tittel: Sv: ATE eller Girling bremser?
Skrevet av: Atroxmai 29, 2008, 07:15:12 am
Nydelig JFP :)
Akkurat det jeg var på jakt etter. Er de i midten (ATE) jeg har.
Ser nok for meg at det ikke blir for lenge til jeg bytter calipperne uansett, men har lyst til å prøve med rep-settet først - koster uansett veldig lite å overhale de, og skulle jeg få minste misstanke om at de ikke holder mål så er det nye pronto :)
Tusen takk for hjelpa folkens :)


Tittel: Sv: ATE eller Girling bremser?
Skrevet av: Anders Pedermai 29, 2008, 10:35:50 am
jeg har 73 fastback og min er utstyrt med 2-pin ATE ( de i midten)... men hehe..ehm bremsestempla sitter dønn rusta fast..er dette noe å fikse eller kaste hele dritten?


Tittel: Sv: ATE eller Girling bremser?
Skrevet av: 1303SSmai 29, 2008, 11:24:27 am
t3 kalipperne er ikke likede som er på t1 det sitter en annen type stempler i dem visst du har haynsbok så står det forklart der


Tittel: Sv: ATE eller Girling bremser?
Skrevet av: JRmai 29, 2008, 21:35:28 pm
Hvis ikke stempler og sylindre er ødelagt av gravrust ville jeg overhalt de. Du lærer masse og godfølelsen etterpå gjør det hverfall verdt det :)

Står en howto her(er til Porsche men prinsippet er det samme)
http://www.pelicanparts.com/techarticles/911_caliper_rebuild/911_caliper_rebuild.htm

Jeg brukte dremel for å polere opp sylindre og stempler

Lykke til!


Tittel: Sv: ATE eller Girling bremser?
Skrevet av: Atroxmai 29, 2008, 21:59:57 pm
Er det som er min plan og JR, har bestilt rep-sett for calipperne og mastersylinder nå og setter i gang i helga. Dremel er på plass, må dog en tur på biltema og skaffe trykkluft :)
Takk for link - helt gull! Hadde vært bra lost uten dette forumet, suger til meg lærdom hver gang jeg er her :)