VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: ORANGEBUG på desember 19, 2012, 13:29:20 pm



Tittel: turbo/bremsekraftforsterker
Skrevet av: ORANGEBUGdesember 19, 2012, 13:29:20 pm
Bygger turbomotor i campern i disse dager. Hva er  trikset for at bremsekraftforsterker skal fortsatt virke?
Rune


Tittel: Sv: turbo/bremsekraftforsterker
Skrevet av: Jeedesember 19, 2012, 13:46:12 pm
Bruke engangsventil, Og ikke bremse når du har ladetrykk er den enkleste løsningen. Har sett flere std biler med samme oppsett


Tittel: Sv: turbo/bremsekraftforsterker
Skrevet av: ORANGEBUGdesember 19, 2012, 13:58:51 pm
Bruke engangsventil, Og ikke bremse når du har ladetrykk er den enkleste løsningen. Har sett flere std biler med samme oppsett
"engangsventil" mer som en tilbakeslagsventil d da eller?


Tittel: Sv: turbo/bremsekraftforsterker
Skrevet av: Jeedesember 19, 2012, 14:35:30 pm
Ikke tilbakeslag. Er en membran som kun lar luften gå en vei igjennom. Sitter på alt av 80 og 90talls biler. Men ta fra en turbobil så tåler den litt trykk.


Tittel: Sv: turbo/bremsekraftforsterker
Skrevet av: ORANGEBUGdesember 19, 2012, 14:37:44 pm
Aha, skjønner. Takkar


Tittel: Sv: turbo/bremsekraftforsterker
Skrevet av: Syncronautdesember 20, 2012, 12:39:09 pm
...ikke bremse når du har ladetrykk er den enkleste løsningen...
Kjør på, Rune :D


Tittel: Sv: turbo/bremsekraftforsterker
Skrevet av: ORANGEBUGdesember 20, 2012, 21:32:47 pm
...ikke bremse når du har ladetrykk er den enkleste løsningen...
Kjør på, Rune :D
;)


Tittel: Sv: turbo/bremsekraftforsterker
Skrevet av: Dewiljanuar 03, 2013, 00:37:47 am
Hva med en elektrisk vakumpumpe sammen med enveisventil, bremselysbryter, en trykkgiver og en liten boks man kan lagre vakum i? (Haha, lagre ingenting, i en boks ;D . Sånn da var dagens tørre humor brukt opp)

Jeg har montert et lignende oppsett. Flere El-biler bruker dette. Mercedes har brukbare sånne pumper...


Tittel: Sv: turbo/bremsekraftforsterker
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechjanuar 03, 2013, 00:53:32 am
ellers har vel T3 Diesel en sånn bremse servo  pumpe sak i stedet for fordeleren.
TROR kanskje  den passer t4


Tittel: Sv: turbo/bremsekraftforsterker
Skrevet av: Dewiljanuar 03, 2013, 00:55:26 am
Det er jo brått enda enklere. Bruker ikke de ca samme motor som sitter i golf III ?


Tittel: Sv: turbo/bremsekraftforsterker
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechjanuar 03, 2013, 00:57:40 am
nå jeg ser på bildet så passer den vel ikke    :-\

(http://i.ebayimg.com/00/s/MTEwOFgxNjAw/$(KGrHqJ,!qwE+nWlk1GyBQLPG7ODmw~~60_3.JPG)


Tittel: Sv: turbo/bremsekraftforsterker
Skrevet av: Tistlojanuar 03, 2013, 02:17:05 am
kapp av akslingen og sveis på ein ny aksling som passar med sporet til fordelaren, burde gå an å få til vist du går inn for da


Tittel: Sv: turbo/bremsekraftforsterker
Skrevet av: ORANGEBUGjanuar 04, 2013, 10:00:21 am
jeg har ikke plass til fordeler på denne motoren


Tittel: Sv: turbo/bremsekraftforsterker
Skrevet av: ORANGEBUGjanuar 04, 2013, 10:00:57 am
Hva med en elektrisk vakumpumpe sammen med enveisventil, bremselysbryter, en trykkgiver og en liten boks man kan lagre vakum i? (Haha, lagre ingenting, i en boks ;D . Sånn da var dagens tørre humor brukt opp)

Jeg har montert et lignende oppsett. Flere El-biler bruker dette. Mercedes har brukbare sånne pumper...

ehhhhh, ramla ut her jeg ::)


Tittel: Sv: turbo/bremsekraftforsterker
Skrevet av: Dewiljanuar 04, 2013, 10:43:15 am
Hvor ramla du av? ;D


Tittel: Sv: turbo/bremsekraftforsterker
Skrevet av: ORANGEBUGjanuar 04, 2013, 12:07:54 pm
hehe, kan du forklare meg litt mere om hvordan den feks virker og hvordan den ev ser ut?


Tittel: Sv: turbo/bremsekraftforsterker
Skrevet av: KnastenradUndKnotenblechjanuar 04, 2013, 12:38:28 pm
det sitter vel en sånn ventil mellom innsug og bremsekraftforsterker originalt på T3
og som erik nevner så bremser man ikke under turbo trykk.
turrbo trykket vil vel ikke komme forbi denne og er systemet tett vil du ha brems.
uansett så bygges vacum på null og niks så fort du slipper gassen.


Tittel: Sv: turbo/bremsekraftforsterker
Skrevet av: Dewiljanuar 04, 2013, 13:01:18 pm
Om du bruker en ventil så klarer du å få vakum som knasten sier. Skal du venstrebremse må du ha et adskilt system.

Jeg kan ta bilde av den pumpa jeg har montert.
Systemet er ganske enkelt. Man kobler pumpa til bremsekraftforsterkeren med en sånn tykk plastslange som man vanligvis har mellom motor og bremsekraftforsterkeren. Lurt å ha en ventil på slangen her også.

Elektrisk sett så bruker du et rele til å kjøre pumpa, som igjen styres av en trykkgiver, bremselysbrytern eller begge deler.

Det er i prinsippet en motsatt luftkompressor og ser ut som en liten vindusviskermotor.


Tittel: Sv: turbo/bremsekraftforsterker
Skrevet av: tmatrejanuar 04, 2013, 14:57:50 pm
Jeg kjørte med to enveisventiler for å være sikker på den gamle Passelaten med 20V turbo 5'er og opp til 1.8 bar trykk
Hadde ikke prloblemer med bremsekraft forsterker eller med vakumstyrte sperrer. Var alltid vakum der når det var behov for det