Tittel: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: Gubben til Tulla på januar 05, 2013, 14:40:31 pm Veldig typisk av myndighetene og opprette "spesialist" organer med spisskompetanse på ombygginger.Dette for og dekke over Biltilsynets egen mangel på kunskap og ansvars fraskrivelse.
Mange av oss som holder på med bil tenkte vel at når de endelig har laget et organ som SFOOR så vil muligens fornuften seire med at det er personer som virkelig har kunnskap om bil som skal ta avgjørelser. Men i tradisjon tro har myndighetene selvsakt dritt seg ut atter en gang. En 1967 boble 1500 ble vist på biltilsynet med en standard 1600dp motor.Dette var en alvorlig ombygging som biltilsynet ikke kunne klare og ta stilling til. Derfor ble søknad sendt til SFOOR regionalt.Etter 1 måned fant de ut at dette var for avansert til at de kunne ta en avgjørelse.De sendte det videre til SFOOR sentralt.Etter enda en måned er fortsatt ikke en avgjørelse tatt,men har foreløpig fått melding om at de antakelig ikke kan godta en så høy økning i volum og effekt. Selvsakt vil jo alle som holder på med bil skjønne at og bytte fra en 1500 motor og helt til en brutalt svær 1600 motor være for galt selv om bilen har skivebremser forran orginalt. Biltilsyn og SFOOR skuffer med andre ord fortsatt ikke,de glimrer stadig med sin mangel på kunskap og sin utvidede annsvars fraskrivelse. Eneste forskjellen er at nå tar det enda lengre tid og få ordnet ting siden man har med 2 inkompetente organer og gjøre,imotsettning til tidligere når man bare hadde med biltilsynet og gjøre. Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: RødeBaron på januar 05, 2013, 15:25:45 pm Det glade vanvidd... Vi snakker om økning på ca 10hk her, en 1600 har massive 55 ville hester, rene ragnarok og dommedag når det drar løst...
Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: VW 181 på januar 05, 2013, 15:27:59 pm Dessverre kommer dette ikke som noen stor overraskelse! Trist at det skal være slik i Norge.
Vi får trøste oss med at vi får betale skatt, slik at disse tullingene får lønn... >:( Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: Gubben til Tulla på januar 05, 2013, 15:44:23 pm Ikke helt normalt i min vanelige bilværden (amcar) og kikke to ganger på 100ccm og 10 hk.
Men nå tror vel muligens biltilsynet at de har med en tufs som bare sier takk og da får jeg bytte til en 1500 slik at det blir bra. Dær tar de fryktelig feil.De skal få slite jævelig før jeg gir meg på dette. Har bygd masse rart innen amcar tidligere og er ikke ukjent med lange diskusjoner med de bevingede folkene,så dette skal bli virkelig morro. Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: VW 181 på januar 05, 2013, 15:56:16 pm Bare sørg for å holde oss informert, blir nok morsomt å følge denne...
Kjekt at du tar kampen mot den offentlige galskapen!! :) Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: Gubben til Tulla på januar 05, 2013, 16:06:49 pm Og ta opp kampen imot den offentlige galskapen er nermest nytteløst.Men gud så morro det er og se dem prøve og vri seg unna avgjørelser og annsvar ved meget tvilsomme og lite gjennomtenkte begrunnelser.
Det som virkelig er morro er når man står dær og diskuterer og de sier at "nei dette er ikke lov". Da trekker man boka KRAV TIL KJØRETØY opp av lomma og ber de finne begrunnelsen for det.(noe de faktisk er pålakt og gjøre) hehe. Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: Padden på januar 05, 2013, 18:22:06 pm Hvor får man tak i boken krav til kjøretøy? Er det kjøretøyforskriften?
Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: Erlend / bug66 på januar 05, 2013, 18:41:56 pm Hvordan visste de at det var en 1600 og ikke en 1500?
Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: Gubben til Tulla på januar 05, 2013, 21:37:41 pm Boken får man kjøpt ved og henvende seg til forlaget last og buss.
Det viste de fordi at jeg opplyste dem om det.Greit og ha alt godkjent i vognkortet. Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: Unneberg Bil på januar 06, 2013, 00:31:14 am hvis de ikke kan godkjenne em 1600 i en 1500 bil hva gjør de nå da med alle 1300s bilene ? identisk bil men med 1600 motor levert fra fabrikk ???
vi hadde tidligere et skriv fra møller, hvor de godkjente 1600dp motor med doble 40idf i bil med tromler rundt om , mener det gjalt en 1963 T1 Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: Rocket-Racing på januar 06, 2013, 01:46:45 am Unneberg traff spikeren der. Om de skal være skikkelig vrange og kreve dokumentasjon osv for å montere 1600 i en 1500 bil burde det holde å vise til 1300S utgaven. Jeg har følelsen av at bremser er alt som står i hodet på dem og en 1300S har nøyaktig samme bremsene og 1600 originalt.
Dette er en enkel sak som kunne vært avgjort på stedet av første saksbehandler. Det eneste de oppnår med uklare regler, inkompetanse og arroganse overfor kundene er at folk flest bare setter inn den 1600'n og kjører som før. Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: Gubben til Tulla på januar 06, 2013, 14:18:27 pm Det er flere bekymringsverdige aspekter hær.
Det første er jo at biltilsynet fraskriver seg apsolutt alt ansvar fra sin jobb ved og sende en slik filleting til SFOOR. Det andre og muligens det værste er jo at det såkalte ekspert panelet som kalles SFOOR også mener at dette er et stort problem. Men det skal bli virkelig artig og se hva syklubben(SFOOR) kommer frem til av konklusjoner ettervært. Jeg synes jo at dette er tankevekkende spesielt siden dette er en bil som er kappet og kortet kraftig inn i bunnplata. Men korting og sveising av bunnplata var ingen interesert i.Det har de sikkert kikket på ved registrering i Sverige fikk jeg bare besked om.Men noe så "alvorlig" som en 1600 motor henger de seg helt opp i. Det burde jo etter min mening vært motsatt,sveising av bunnplate har jo i aller høyeste grad med sikkerhet og gjøre. Men nå er jo jeg bare en tufs som ikke engang har kjeledress med vinger på,så jeg er jo helt uvitende om bil. Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: Gullik på januar 06, 2013, 15:04:56 pm På en bil jeg har, som er importert fra Sverige i sin tid , en 67mod 1500 er det tilført i vognkortet at bilen er godkjent med 1600 uten andre endringer. Vil du ha en kopi av vognkortet i alle tilfellers skyld ,eller ønsker du å ta dem med buksa nede med egen argumentasjon? Ellers er det papirer fra Møller som sier at inntil 100hk er ok for dem , med originale skivebremser foran og org tromler bak. Mvh Lars
Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: Erlend / bug66 på januar 06, 2013, 15:06:32 pm ¨Kan det ha noe med hvordan søknaden var formulert?
Er jo mange her inne med flere hundre hk skrevet inn i vognkortet. Så umulig er det ikke. Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: Gubben til Tulla på januar 06, 2013, 15:18:57 pm Nei selvsakt er det ikke umulig.Jeg venter nå egentlig spendt på og få svar og se hvilke dårlige argumenter de eventuelt har for og si nei.
Sier de nei så kommer nok ting til og ta en annen vending ja.Det blir nok en direkte klage til veidirektoratet da med diverse litt avhengig av biltilsynets argumenter. For og nekte slikt er bare tåpeligheter og skal ikke forbigåes i stillhet. Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: Dewil på januar 06, 2013, 17:33:19 pm Er så glad jeg ikke gidder å spørre om lov før jeg gjør noe...
Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: Roy Grelland på januar 06, 2013, 17:38:10 pm ¨Kan det ha noe med hvordan søknaden var formulert? Er jo mange her inne med flere hundre hk skrevet inn i vognkortet. Så umulig er det ikke. tror du er inne på noe her.... Hvis trådstarter bruker samme tone i søknadene som det han uttrykker her, og i tillegg lar det skinne gjennom hva han tydligvis mener om de som sitter og skal behandler søknaden, er det kanskje ikke så rart at man møter litt motbør... Jeg er en av de som har alle endringer skrevet i vognkortet, og har bare godt å si om søkeprosessen og behandlingen fra trafikkstasjonen sin side Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: Dewil på januar 06, 2013, 17:41:47 pm Ja, Grelland, det jobber nok vanlige folk hos BT også... ;D
Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: Gubben til Tulla på januar 06, 2013, 18:29:00 pm Javist jobber det vanelige folk hos bt.Det er bare så synd at det er sjeldent man treffer noen som bruker fornuft med en gang.
Etter en del år som yrkes sjofør så har man lært seg at man ikke skal være krass med øvrigheta fra børjan.Man kommer mye lengre med og spille litt idiot,da føler de at de snakker med en likemann og ting går mye greiere. Men derimot når man har prøvd med det gode lenge og det ikke går inn,så er det på tide og kjøre dem med litt av deres eget regelværk. Men jeg venter høffelig på svar fra biltilsyn og SFOOR og ser hvordan jeg skal gripe ting ann deretter. Men det er helt opp til dem,bruker de fornuft så er jo selvsakt alt helt greit. Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: Lars Bratteng på januar 06, 2013, 22:57:13 pm bruttern var innom å snakket med en på BT Drøbak ang godkjenning av en boble og han hadde masse bilder og plakater av bobler på kontoret sitt. etter en kort samtale med han var det visst ikke så vanskelig å få godkjent ting på en boble. Kan være en hot tips. BT Drøbak
Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: justandy på januar 07, 2013, 19:43:44 pm tror han jeg pratet med på BT Drøbak er sjef for gutta i hallen. men han så ingen problemer med stor motor, luftfjæring i boble. det skulle se ordentlig ut. bremser skulle samsvare med motor. bortsett fra det virket det ikke som noe stress. men når jeg viste vw ventoen min for senk(stoppet langs veien) så ikke gubben i hallen at begge bakfjærene min var knekte, og han anbefalte meg å sette på orginaldempere ikke ny senk. hans mening var at det så finere ut ??? og det var lettere å godkjenne
Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: Eiko Garage på januar 09, 2013, 14:49:46 pm Merkelig, har fått svar fra BT selv på at dette blir godkjent i min bil. Var BT selv i Oslo som henviste til en oversikt de hadde liggende over hvilke modifikasjoner som måtte til for å få inn en 1600. De vurderte å godkjenne med vanlig trommelbremser også, men havnet på at jeg måtte ha de originale skivebremsene. Greit nok tenkte jeg.
De visste sågar om et skriv (som er godt kjent for de fleste antar jeg) om originale skivebremsene, 100 hk og maks 160 km/t. Dette ville de ikke gå med på. Dog kunne de strekke seg til at jeg faktisk kunne montere en 2L type 4 motor på 70 hk. Men da var det stopp fikk jeg beskjed om. Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: Gubben til Tulla på januar 09, 2013, 17:18:59 pm Jeg fikk akkurat tilbakemelding fra møller om godkjenning av 1600 i en 1500 bil.Skal si de var hjelpsomme gitt.
Hei. Vi har undersøkt i våre arkiver over dokumentasjon fra fabrikk. Fabrikken har dessverre ikke gitt ut noen dokumentasjon som kan hjelpe deg i denne saken. Vennlig hilsen / Best regards Lars Øiungen Typegodkjenning ____________________________________________________ Harald A. Møller AS Teknisk Avdeling |TSC Norway Frysjaveien 31b, Postboks 46-Kjelsås N-0411 Oslo Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: VW 181 på januar 09, 2013, 17:50:49 pm Ikke imponerende... :(
Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: Gubben til Tulla på januar 09, 2013, 18:02:30 pm Nei ikke veldig.
Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: Kjetil på januar 09, 2013, 18:03:56 pm Kan du ikke bruke dette da? http://www.vwnorge.no/index.php?action=dlattach;topic=4109.0;attach=15428;image
Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: Gubben til Tulla på januar 09, 2013, 18:10:00 pm Det burde jo være mere en nok.Men fortsatt rimelig skuffet over Møller.
Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: Dewil på januar 09, 2013, 18:21:19 pm Jeg hadde brukt det papiret om man skal godkjenne. Det er helt utrolig at de skal ha problemer med å godkjenne noe man hsr drevet med i miljøet i snart 30år, nemlig det å sette 1600 i bobla...
Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: Unneberg Bil på januar 09, 2013, 18:38:26 pm Kan du ikke bruke dette da? http://www.vwnorge.no/index.php?action=dlattach;topic=4109.0;attach=15428;image der har du skrivet fra Møller som jeg refererte til tidligere ;D fra gode gamledager , dengang Møller skjønte verdien av å ta vare på hobby miljøet rundt bil merket de gjerne vil vi skal kjøre rundt i hele året, problemet er att di kan ikke måle noen fortjeneste på tjenesten, dermed ikke interesant for Møller >:( Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: Dewil på januar 09, 2013, 19:05:05 pm Da er det viktig å ta vare på de få skrivene vi har.
Bitter sidenote: En kollega var på BT om mandagen for å registrere en bil firmaet har solgt. I dag fikk han manglellapp i posten fordi noen hos BT hadde sett at han hadde feil skilt og sotede ruter foran på min kollega sin private bil. Det syns jeg helt ærlig er for drøyt. Det hører med til historien at den ansatte hos BT som hadde sett bilen og gitt manglene satt sammen med en kompis på en krakk utenfor bygget og tok en sigg. Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: -Marius- på januar 09, 2013, 19:15:27 pm Må si meg ganske enig med Roy her. Vis det er den fremtoningen du har her du også har brukt mot Biltilsynet forstår jeg godt at du sliter. Uansett hva du kommenterer så er ikke ydmykhet det første jeg tenker. De skrivene Som Møller leverte før var på personlig henvendelse. Disse ble utskrevet med navn, altså et personlig dokument.
Du må ha oppdrett rimlig drittsekk hvis du ikke får godkjent 1600 istedet for 1500.... Det er lett å skylle på biltilsynets manglende kompetanse, men ofte er det forbukeren som også må gå i seg selv. Mvh Marius Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: Gubben til Tulla på januar 09, 2013, 20:39:40 pm Selvsakt bruker man samme fremtoning som nå ved første kontakt med bt Marius..
Man gjør ikke det vet du. Svaret jeg fikk fra møller var også etter personelig kontakt,først pr telefon og deretter en skriftelig henvendelse pr mail.Men det skinner jo tydelig igjennom som andre også har påpekt at Møller ikke bryr seg siden det ikke gir nye penger i kassa. Har man levd en stund og holdt på med bil nesten like lenge så vet man veldig godt at man ikke skal som du sier opptre som en drittsekk når man har med de bevingede og gjøre. Men noen bedrevitere har alltid en oppfattning av at øvrigheta ALDRI kan gjøre noe feil og at det da nødvendigvis må være forbrukeren.Problemet er at bt har veldig lett for og glemme at de faktisk er et service organ for folket og ikke motsatt. Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: Tistlo på januar 09, 2013, 21:21:51 pm Må si meg ganske enig med Roy her. Vis det er den fremtoningen du har her du også har brukt mot Biltilsynet forstår jeg godt at du sliter. Uansett hva du kommenterer så er ikke ydmykhet det første jeg tenker. De skrivene Som Møller leverte før var på personlig henvendelse. Disse ble utskrevet med navn, altså et personlig dokument. Du må ha oppdrett rimlig drittsekk hvis du ikke får godkjent 1600 istedet for 1500.... Det er lett å skylle på biltilsynets manglende kompetanse, men ofte er det forbukeren som også må gå i seg selv. Mvh Marius nei. trynefaktor kan ikkje brukast sidan regelverket er akkuratt da samme uansett person eller humør. MEN problemet er jo att trynefaktor er da som gjelder i praksis for tvil tilsynet. heile biltilsynet begynner å verta ein stor vits med all ansvarsfråskrivelsen dei har for seg. men sånn har jo mange andre service-instanser blitt her i landet og.. Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: Bobletrond på januar 11, 2013, 12:17:59 pm Leste noe tidliger.
Er det snakk om en kortet bil? Buggy? Da har du antagelig samme problem som meg? Motorbytte skal ikke godkjennes.... http://www.vwnorge.no/index.php/topic,50885.0.html Jeg har fått godkjent 1600 i en 1500 Buggy, men dette er en saksbehandlingsfeil, og skulle ikke ha blitt godkjent. Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: Gubben til Tulla på januar 11, 2013, 18:30:37 pm Mulig det,men de pratet om for stor effekt og volum økning til den bilens understell.
Men skal de virkelig være vrange så blir bilen vist med en orginal 1500 for så og på trass montere inn 1600 motoren etterpå,men da med 200+ hk. Så får de heller bare sitte dær og suge på tommelen og trøste seg med at de har enda en gang vært vanskelige og ufornuftige. Ja dette er også en kortet 1500 fra 1967 importert fra Sverige. [attachment=1] Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: Bobletrond på januar 14, 2013, 12:30:23 pm Mulig det,men de pratet om for stor effekt og volum økning til den bilens understell. Men skal de virkelig være vrange så blir bilen vist med en orginal 1500 for så og på trass montere inn 1600 motoren etterpå,men da med 200+ hk. Så får de heller bare sitte dær og suge på tommelen og trøste seg med at de har enda en gang vært vanskelige og ufornuftige. Ja dette er også en kortet 1500 fra 1967 importert fra Sverige. [attachment=1] SFOOR har vel bestemt seg for at motorbytte i Buggy ikke skal kunne utføres. Ut fra de skriv jeg har fått så kan du ha en effektøkning av motoreffekten på inn til 12-15% uten at det anses som triming og må godkjennes. Ut fra dette kan du fint sette inn en 1600, men siden du endrer ccm skal det godkjennes og føres inn i vognkortet. Du skal kunne få godkjent største motoren som bilen orignalt er levert med uten noe problem, hvis du kan dokumentere at stivhet i karosseri og bremser/oppheng er det samme som på bil med større motor. Det er her problemet ligger, du kan ikke dokumentere stivheten i karosseriet på en ombygget bil (Buggy). Ok, bilen er helt lik en 1300S, og buggyen kunne ha blitt bygget på en 1300S, så det kan gå å bevise. Mvh Trond Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: SixGun på januar 14, 2013, 13:15:26 pm Jeg har i flere år prøvd å komme BT i god tale mtp godkjenninger, men det er så vrangt og tungrodd at man til slutt blir utslitt (det er sikkert meningen også) - så jeg har gitt opp! Har vært helt på toppen, men det hjelper lite uansett hvor konstruktiv og hyggelig man er.. En av de høye herrer sa til og med at det er opptil den enkelte kontrollør å bestemme utfallet av en godkjenning v ombygging. Det hadde ingen ting å si om det fra før var godkjent ett (eller flere) 100% identisk(e) kjøretøy. Go figure..!!
Det svaret alene gjorde at jeg mistet all tiltro til Statens Vegvesen..og delvis også andre statlige instanser. Selvfølgelig er det mange solskinnshistorier, også selvopplevde, men av og til kan man begynne å lure på hva slags tulleinstans man har med å gjøre.. Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: Randeberg på januar 18, 2013, 01:07:22 am men hvordan stiller BT seg til skikkelig trim, bruk av bremser med TÛV-papirene i orden etc. jeg sendte inn søknad for omlag en måned siden om effektøkning og økning av sylindervolum (2275ccm) med effekt opp tom 160hk. og refererte til Kerschers bremsesett med TÛV-papirer på nettopp 160hk. er det noen som har vært borti lignende godkjenning nylig?
Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: Erlend / bug66 på januar 18, 2013, 01:14:49 am Hva mener du med refererer til?
Jeg trodde du måtte ha bremsene, og papirene før du søkte.. Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: Randeberg på januar 18, 2013, 13:41:26 pm Hva mener du med refererer til? Jeg trodde du måtte ha bremsene, og papirene før du søkte.. jeg trodde bremsene også måtte søkes om å få bruke? min tankegang her er at jeg har lite lyst å legge så mye penger i bremser og så sier BT at det ikke er godt nok til effektøkningen. er jeg helt på villspor nå? har jo hørt om et par saker her der BT ikke har gått med på Kerscher sine bremser ved trim og økning av sylindervolum Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: Erlend / bug66 på januar 18, 2013, 14:40:10 pm Hva mener du med refererer til? Jeg trodde du måtte ha bremsene, og papirene før du søkte.. jeg trodde bremsene også måtte søkes om å få bruke? min tankegang her er at jeg har lite lyst å legge så mye penger i bremser og så sier BT at det ikke er godt nok til effektøkningen. er jeg helt på villspor nå? har jo hørt om et par saker her der BT ikke har gått med på Kerscher sine bremser ved trim og økning av sylindervolum Bremsene kommer meg bekjent med TÜV godkjenning direkte til kun din bil. Så da må man vel ha papirene for å kunne søke? Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: StarBugs Geir på januar 22, 2013, 20:48:31 pm Det hjelper lite når organene/organisasjonene som skal HJELPE de som driver med ombygging har nøyaktig samme innstilling og måte å svare på som BT.....
Jeg har også fått svar som er direkte feil, og som kun er lettvinte avvisninger av ombygginger jeg vet er mulig å få godkjent. Dette gjaldt både effekt og andre saker, selvmordsdører feks. (Dette skal man få godkjent med el-lås som slår inn i fart, men ble blankt avvist som umulig) Angående effekt i boble var svaret at det var ikke behov for mer enn 100 hk. i den..... ::) Noe mer var umulig å få godkjent til tross for oppgradering av bremser osv....selv om dette var TUV-godkjent for inntil 160 hk. Har også opplevd å få skrevet inn TUV-godkjent (med papirer) senkesett til 1303 i vognkortet kun i høyden bilen ble vist i.....Da er det kjekt å bruke tusenvis av kroner på coilovers. Hver gang høyden skulle justeres måtte man inn til ny visning. Det virker som om TUV er uinteressant, og at alt avhenger av hvem man treffer på.......er man uheldig er papirer, dokumentasjon, andre godkjente biler osv null verdt. HELT forbanna utrolig..... Ombygging handler jo ikke om hva man trenger, men om ting man definitivt ikke trenger. Ellers hadde man kjørt originalbil.... ;D Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: ovalt på januar 24, 2013, 00:19:05 am Old bugs are always "hunted" ::)
Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: Roy Grelland på januar 24, 2013, 00:28:22 am Hva mener du med refererer til? Jeg trodde du måtte ha bremsene, og papirene før du søkte.. jeg trodde bremsene også måtte søkes om å få bruke? min tankegang her er at jeg har lite lyst å legge så mye penger i bremser og så sier BT at det ikke er godt nok til effektøkningen. er jeg helt på villspor nå? har jo hørt om et par saker her der BT ikke har gått med på Kerscher sine bremser ved trim og økning av sylindervolum Bremsene kommer meg bekjent med TÜV godkjenning direkte til kun din bil. Så da må man vel ha papirene for å kunne søke? Kontakt Kerscher og hør med de. I mitt tilfelle tilbød de seg å sende papirene først, slik at jeg kunne søke, for så å bestille bremsene dersom søknaden ble godkjent. Var ikke noe problem. Det lokale biltilsynet her krevde ikke TuV-papirer med henvisning til min bil spesifikt; for dem holdt det med det generelle papiret fra Kerscher. Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: Lars Rosenquist på januar 24, 2013, 07:33:03 am Her er en tråd dere har glemt gutta .
Det er ikke nødvendig vise frem TUV på noe som helst på biler før 1971, krav til det kom etter 1971 . Må jeg gjenta denne her? http://www.vwnorge.no/index.php/topic,11417.0.html Se nede på side 6 : "Da er det en gledens dag. Gliser Bilen er godkjent idag,med ALLE ombygginger i vognkort. Skivebremser foran/ bak,senket med smalnet forstilling, Puma adjusters,og flippa spindler. Boble gearkasse,straight axle kit. Og 1915 motor,med doble gassere.Python eksos. Lang prosess, men verdt det . Lars Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: Roy Grelland på januar 24, 2013, 09:07:15 am Du oppsummerer jo med at det var en lang prosess uten tuv-papirer. Jeg sier ikke noe på det. Eneste jeg sier er at med tuv-papirer var det en eldig enkel og grei prosess i mitt tilfelle.
Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: Gubben til Tulla på januar 25, 2013, 12:28:02 pm SFOOR gir seg ikke de,1500 motor og orginale hjul skal bilen ha eller blir den ikke godkjent.Men da skal de få det som de vil de.Iallefall i 1 time til den er vist og godkjent.
Så om noen har en 1500 motor komplett som sviver til en veldig billig penge eller til låns for visning er jeg veldig taknemmelig. Orginale hjul er også ønskelig,helst vinter dekk siden det er så hvitt ute for tiden. Så blir heller godsaker montert når norske plater står på bilen. Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: Tistlo på januar 25, 2013, 21:35:50 pm ser dei forskjell då? kan ikkje du berre setta inn ein motor og sei da er 1500? eller slår dei opp motornr for å kontrolera?? om den har 5hester for lite eller for mykje ::)
Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: Gubben til Tulla på januar 25, 2013, 21:58:38 pm De slår opp motor nummeret.
Så har noen en gåen 1500 blokk liggende så er ikke et nummerbytte heller usansynelig. Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: Elliot på januar 25, 2013, 22:08:55 pm De slår opp motor nummeret. Så har noen en gåen 1500 blokk liggende så er ikke et nummerbytte heller usansynelig. Ettersom nummeret er slått inn i blokka trenger du vel ikke en ny blokk... Bare å frese bort nummeret å slå inn ønsket nummer etter en "H". Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: Gubben til Tulla på januar 25, 2013, 23:06:48 pm nei jeg bytter ikke blokk.trenger bare et 1500 motornummer.
Tittel: Sv: SFOOR som et kunskapsrikt organ? Tviler sterkt.. Skrevet av: Lars Bratteng på januar 26, 2013, 00:55:27 am Det som er problemet med BT er at ingne som vil ta noe ansvar. selv om du har masse papirer og alt ser bra ut, så vil de ikke stå ansvarlig. og vis du er så heldig og får det godtkjent så skal en annen avdeling i BT overprøve de andre.
En gammel kollega av meg kjøpte en Chevy silverado 6.6 duramax som han søkte ombyggings gutta på risløkka om å bygge om til Artic. fikk ett ja, leverte bilen, de skar bort innerskjermer og div. (fint med rammebil) monterte heving,bredding, dekk og trimming. bilen ble godkjent og han 100k fattigere. Han sparer opp litt penger og kjøper kufanger og skal bare ha skrevet det inn i vognkortet. viser den på BT mysen, men nei da det var jo ikke så lett. Da de skulle begynne og overprøve ombyggings avdelinga. og mente at denne var ulovlig modifisert og måtte settes tilbake i standard utførelse. etter mye papir og mye snakk med mysen og risløkka ble bilen ikke godkjent før Saferec på Gjerdrum fikk godt over bilen og sagt at Artic gjorde en god nok jobb.(vi jobber i bergingsbransjen så da bruker vi de godkjente ombyggingsverkstedene vi kjenner) Sjangseløst å bygge noe i Norge og få det godkjent. skjønner hvorfor folk små trimmer og gjør ting med bilen sin uten å godkjenne det. |