VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Anders på januar 11, 2013, 23:26:28 pm



Tittel: Str og type på returrør; bensin
Skrevet av: Andersjanuar 11, 2013, 23:26:28 pm
Hei,
Hvilken str på returrøret er anbefalt ved bruk av bypass-regulator?
Planen er å bruke org. rør for mating og legge opp nytt for retur.
trykket antar jeg vil ligge på 3-3.5psi og det må leveres nok til ca 200hk.

Har tenkt til å bruke hydraulikkrør i rustfritt, eller finnes det bedre alternativer der ute?

-Anders


Tittel: Sv: Str og type på returrør; bensin
Skrevet av: Erlend / bug66januar 11, 2013, 23:29:27 pm
Hei,
Hvilken str på returrøret er anbefalt ved bruk av bypass-regulator?
Planen er å bruke org. rør for mating og legge opp nytt for retur.
trykket antar jeg vil ligge på 3-3.5psi og det må leveres nok til ca 200hk.

Har tenkt til å bruke hydraulikkrør i rustfritt, eller finnes det bedre alternativer der ute?

-Anders

På EFI skal det vel være større en turen?

Har du funnet ut at du trenger retur?


Tittel: Sv: Str og type på returrør; bensin
Skrevet av: Andersjanuar 12, 2013, 00:07:58 am
Fikk også tips om større retur pga evt baktrykk, spm er bare hvor mye trenger jeg å gå opp i str kontra den orginale "turen".

Alle "trenger" vel egentlig retur, men man gidder ikke legge det opp og går heller for den enkle løsningen med vanlig dead-head-regulator. :-)
Uansett er det en del fordeler med å legge opp retur, bla et mer stabilt trykk.

JHU mener jeg hadde en fin link til hvordan bensinsystemet burde legges opp, men jeg kan ikke finne den igjen.

 


Tittel: Sv: Str og type på returrør; bensin
Skrevet av: Kjell Roarjanuar 12, 2013, 00:37:43 am
Det skal i teorien holde med litt større Ø på returen, for å forhindre baktrykk. Vi hadde en tråd for et par-tre år siden, hvor dette blei diskutert, mange hadde mindre Ø (eller lik) på returen, enn tilførselen, og det fungerte greit.
Men teorien er fortsatt at litt større Ø er tryggest.

Er vel enklere å legge glødd kobberrør?

 :)


Tittel: Sv: Str og type på returrør; bensin
Skrevet av: Dewiljanuar 12, 2013, 09:56:50 am
Selv ser jeg ikke problemet, det går alltid mindre fuel i retur.
Hvorfor er baktrykk "farlig"? Det er bare høyt trykk før regulatoren. Men nå er jo ikke akkurat 3-4psi veldig høyt trykk heller...

Skal du opp mot 400hk og E85 så hadde jeg lagt noe grøvre rør både til og fra.


Tittel: Sv: Str og type på returrør; bensin
Skrevet av: BeetleBugjanuar 12, 2013, 10:10:18 am
Det eneste som stod i linken til JHU var at det burde være større dimensjon på retur. Lavt trykk - større areal. Men på den andre siden, det er 11 sekundersbiler i Norge som kjører bruker det originale røret med 235 NA hk. uten retur.

Jeg hadde lagt opp 8mm t/t rør (ikke kobber) eller slanger i tunnelen. Slanger er den enkle løsningen. Eller brukt klammer langs falsen ved kanalen, en på hver side.

-BB-



Tittel: Sv: Str og type på returrør; bensin
Skrevet av: Dewiljanuar 12, 2013, 10:59:20 am
Nytt spørsmål ;D
Hvorfor ikke kobber?
Det reagerer ikke med bensin og vi bruker det som bremserør, lett å bøye osv... Jeg ser bare fordeler.


Tittel: Sv: Str og type på returrør; bensin
Skrevet av: Andersjanuar 12, 2013, 11:38:31 am
Takk for svar!  :)
Jeg antar at man ikke ønsker kobber ettersom virbrasjoner kan føre til sprekker i lengden pga at røret blir sprøtt.
Vet ikke om det samme gjelder for glødet kobber, eller om det faktisk er et problem i det hele tatt.

Hvordan gjør man det når man kommer til tanken?
Er det greit å bruke et T-stykke fra det orginale utløpet, eller må man sveise inn en ny kobling, evt hvor?


Tittel: Sv: Str og type på returrør; bensin
Skrevet av: Kjell Roarjanuar 12, 2013, 13:30:32 pm
Glødd kobber blir brukt i bremserør, solgte endel av det da jeg jobbet i TESS. Så tror ikke vibrasjoner er det største problemet ved vanlig bruk.

Returen skal ha eget innløp i tanken, ellers kan det bli dårligere flow i tilførselen.


Tittel: Sv: Str og type på returrør; bensin
Skrevet av: 1835ccjanuar 12, 2013, 13:41:56 pm
Jeg bruker kobberrør i tur og retur som er plastbelagt(vvs utgave).Enkel og bøye, og kobberrøret ligger godt bevart inne i plastrøret....Hydraulikrør er sprøere.....så det at folk ikke skal bruke kobberrør er bare tull....ikke bruk slanger de morkner:)


Tittel: Sv: Str og type på returrør; bensin
Skrevet av: Dewiljanuar 12, 2013, 14:48:31 pm
Jeg ville gått for det som er lettest å finne. Stål, kobber eller kobber/nickel er å foretrekke. Man har jo slanger i overgangen fra karosseri til motor uansett. Kan være lurt å lage en liten flens på endene av røret der slangene kobles til om du skal bruke slange og slangeklemme.


Tittel: Sv: Str og type på returrør; bensin
Skrevet av: Andersjanuar 12, 2013, 16:04:55 pm
Jeg kan dra innom hydroscand og høre hva de anbefaler av rør til dette, men jeg satser da på 8mm begge veier evt 5/16".

Vurderer å bruke -6 AN-koblinger på rør og slanger, evt -8 på retur, men må søke dispensasjon i klubben før jeg får lov til å ta dette i bruk.

Ved bruk av AN-koblinger kan jeg feks gå for stainless steel AN hardline og kjøpe 20ft fra jegs eller tilsvarende.


Tittel: Sv: Str og type på returrør; bensin
Skrevet av: Roy Grellandjanuar 12, 2013, 16:16:20 pm
jeg har brukt hyderaulikkrør på både tur og retur, ikke kobber, og grunnen til det er advarslene jeg fikk om dett emed vibrasjoner og sprøhet/sprekker over tid. Mener det er 10mm. Let litt tilbake i Grellands Ghia-tråden så ser du både bilder og dimensjoner.

Til å begynne med brukte jeg et t-stykke fra CB under tanken som tur og retur kom inn i, men har siden byttet til å legge returen inn i en egen nippel i tanken. Var ikke noen annen grunn til det enn at det ble så mye slanger og koplinger under tanken. Nå er det litt ryddigere.

edit:
Fant noen bilder:
innlegg #1475 : http://www.vwnorge.no/index.php/topic,175.1470.html


Tittel: Sv: Str og type på returrør; bensin
Skrevet av: BeetleBugjanuar 12, 2013, 17:14:18 pm
Jeg kan dra innom hydroscand og høre hva de anbefaler av rør til dette, men jeg satser da på 8mm begge veier evt 5/16".

Vurderer å bruke -6 AN-koblinger på rør og slanger, evt -8 på retur, men må søke dispensasjon i klubben før jeg får lov til å ta dette i bruk.

Ved bruk av AN-koblinger kan jeg feks gå for stainless steel AN hardline og kjøpe 20ft fra jegs eller tilsvarende.

Kan jo nevne at det finnes motorer med over 500hk som kjører AN6 t/r. Gå for AN6 tur - retur, enkelt og greit. Du får AN6 kobling som er bolt on i bunnen av tanken din og for returen så kjøper du en såkalt bulk head fitting. Klubben din sverger til slangeklemmer fra Biltema og slanger av billigste sort. I tillegg er dem allergisk for nye ideer og teknologi så dem hadde jeg ikke hørt på.  ;)


Tittel: Sv: Str og type på returrør; bensin
Skrevet av: Roy Grellandjanuar 12, 2013, 19:44:42 pm
her er litt mer info og bilder om røra mine:

svar #836: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,175.810.html

Enig med BB her, AN-koplinger er opprinnelig konstruert for flyindustrien, stoler litt mer på det enn biltema-slangeklemmer.


Tittel: Sv: Str og type på returrør; bensin
Skrevet av: Andersjanuar 13, 2013, 15:03:01 pm
Hehe, ja vi er glad i den gamle skolen i klubben, litt naturlig skepsis til alt dette nye er bare sunt  ;D
Det skal nok gå greit med AN. Det blir i hvert fall sort nylonslange og sorte, evt blanke koblinger. blå/rød er litt for skrikende.

Takk for linkene og info grelland, blir nok til at jeg sveiser på en sånn på tanken tilsvarende det du har gjort.


Tittel: Sv: Str og type på returrør; bensin
Skrevet av: vwsteinarjanuar 13, 2013, 15:29:45 pm
Hva med catchtank ? Ingen som bruker dette ? Fordeler / Bakdeler ?

vwsteinar


Tittel: Sv: Str og type på returrør; bensin
Skrevet av: Dewiljanuar 13, 2013, 16:50:34 pm
Hehe, ja vi er glad i den gamle skolen i klubben, litt naturlig skepsis til alt dette nye er bare sunt  ;D
Det skal nok gå greit med AN. Det blir i hvert fall sort nylonslange og sorte, evt blanke koblinger. blå/rød er litt for skrikende.

Takk for linkene og info grelland, blir nok til at jeg sveiser på en sånn på tanken tilsvarende det du har gjort.


Flotte koblinger er det. Må si meg enig i fargevalget ;D


Tittel: Sv: Str og type på returrør; bensin
Skrevet av: JSjanuar 13, 2013, 19:52:24 pm
Jeg kan dra innom hydroscand og høre hva de anbefaler av rør til dette, men jeg satser da på 8mm begge veier evt 5/16".

Vurderer å bruke -6 AN-koblinger på rør og slanger, evt -8 på retur, men må søke dispensasjon i klubben før jeg får lov til å ta dette i bruk.

Ved bruk av AN-koblinger kan jeg feks gå for stainless steel AN hardline og kjøpe 20ft fra jegs eller tilsvarende.

Anders, AN koblinger er faktisk ganske old school, selv om noen skal ha det til det motsatte.  :D
Systemet ble patentert før andre verdenskrig, og det er tilogmed avbildet flere biler i tidlige Hot VW som brukte disse - i rødt og blått! Grunnen til at ikke flere gjorde det er nok samme som i dag - for dyrt sammenlignet med slangeklemmer! Jeg har bestilt i naturell finish for en litt mer tidløs industriell look.

PS. 8mm begge veier holder nok til både mitt og ditt bruk++.  ;)


Tittel: Sv: Str og type på returrør; bensin
Skrevet av: Dewiljanuar 13, 2013, 19:54:52 pm
Ikke mange som veit at AN står for Army Navy. Man skjønner at det er gammalt ;D


Tittel: Sv: Str og type på returrør; bensin
Skrevet av: Roy Grellandjanuar 13, 2013, 20:12:00 pm
her er link til en leverandør jeg har handlet en del av. Jeg bruker sorte koplinge og sort nylonomspunne slanger. Ikke helt klar for de bå-røde greiene jeg heller :)

http://stores.ebay.com/performancedynamicsspeedshop


Tittel: Sv: Str og type på returrør; bensin
Skrevet av: Hot Owljanuar 14, 2013, 00:02:17 am
Hvorfor gjøre som produsenter og læreboka sier, når du kan gjøre som "alle" andre?
Folk er bare redd du skal gjøre noe bedre enn dem...  ;D
Husk det er ikke store forskjellen du behøver i radius for at arealet skal være det dobble.
Dare to be different...

Og husk, det sitter ikke en AN kobling på bruksbilen din... livsfarlig?

Skal kikke etter link...


Tittel: Sv: Str og type på returrør; bensin
Skrevet av: Hot Owljanuar 15, 2013, 00:03:39 am
http://www.search-document.com/pdf/4/1/tune-port-injection.html

Eneste plassen jeg fant pdfen igjen.


Tittel: Sv: Str og type på returrør; bensin
Skrevet av: Andersjanuar 15, 2013, 08:54:37 am
Jeg kan dra innom hydroscand og høre hva de anbefaler av rør til dette, men jeg satser da på 8mm begge veier evt 5/16".

Vurderer å bruke -6 AN-koblinger på rør og slanger, evt -8 på retur, men må søke dispensasjon i klubben før jeg får lov til å ta dette i bruk.

Ved bruk av AN-koblinger kan jeg feks gå for stainless steel AN hardline og kjøpe 20ft fra jegs eller tilsvarende.

Anders, AN koblinger er faktisk ganske old school, selv om noen skal ha det til det motsatte.  :D
Systemet ble patentert før andre verdenskrig, og det er tilogmed avbildet flere biler i tidlige Hot VW som brukte disse - i rødt og blått! Grunnen til at ikke flere gjorde det er nok samme som i dag - for dyrt sammenlignet med slangeklemmer! Jeg har bestilt i naturell finish for en litt mer tidløs industriell look.

PS. 8mm begge veier holder nok til både mitt og ditt bruk++.  ;)

Ja, jeg tittet litt rundt og fant ut at DDS, som vi jo liker godt, leverte varer med blå an-fittings (full-flow kit osv).
Det var kun fittingen som var skrudd inn i oljepumpa og blokka som var blå, resten av kittet hadde naturell-finish.  :)

Takk for linkene JHU og grelland! Det blir nok sendt en bestilling ila av dagen.

Forresten Johnny, bruker du banjo-fitting til ida'ene?


Tittel: Sv: Str og type på returrør; bensin
Skrevet av: Andersjanuar 15, 2013, 13:39:54 pm
Forøvrig et annet spm, men hvilken regulator bruker folket til IDA-gassere?
Bypass-regulatorene jeg finner går fra 4.5 - 9 psi, det blir litt i overkant da trykket helst skal ligge mellom 3-3.5..



Tittel: Sv: Str og type på returrør; bensin
Skrevet av: Erlend / bug66januar 15, 2013, 14:04:49 pm
Forøvrig et annet spm, men hvilken regulator bruker folket til IDA-gassere?
Bypass-regulatorene jeg finner går fra 4.5 - 9 psi, det blir litt i overkant da trykket helst skal ligge mellom 3-3.5..



http://www.summitracing.com/search/department/air-fuel-delivery/section/fuel-pumps-regulators/part-type/fuel-pressure-regulators/universal/yes/regulator-style/return


Tittel: Sv: Str og type på returrør; bensin
Skrevet av: Andersjanuar 15, 2013, 14:57:05 pm
Forøvrig et annet spm, men hvilken regulator bruker folket til IDA-gassere?
Bypass-regulatorene jeg finner går fra 4.5 - 9 psi, det blir litt i overkant da trykket helst skal ligge mellom 3-3.5..



http://www.summitracing.com/search/department/air-fuel-delivery/section/fuel-pumps-regulators/part-type/fuel-pressure-regulators/universal/yes/regulator-style/return

Folk bruker mye forskjellig skjønner jeg...

Har blitt tipset om Mallory 4309, noen med erfaringer med den og Mallory 4110?


Tittel: Sv: Str og type på returrør; bensin
Skrevet av: JSjanuar 15, 2013, 18:45:38 pm
Forøvrig et annet spm, men hvilken regulator bruker folket til IDA-gassere?
Bypass-regulatorene jeg finner går fra 4.5 - 9 psi, det blir litt i overkant da trykket helst skal ligge mellom 3-3.5..

Filter-King fungerer fint, kjøp brukt i stedet for nytt så får du glass kopp i stedet for plastikk. Om du ikke vil ha alu kopp da.
Bruker banjo fremdeles, jeg er usikker på banjokoblingens begrensning. Om den i det hele tatt finnes på en type1 NA motor.


Tittel: Sv: Str og type på returrør; bensin
Skrevet av: erikaajanuar 16, 2013, 01:55:37 am
Like etter at diskusjonen på størrelse T/R gikk her sist, besøkte jeg quattro gmbh i Tyskland som bygger om Audi R8 til LMS biler. Spurte om dette, og sjefen sjøl kunne svare på mye, men tok ikke denne på sparket, så vi sjekket en av bilene deres. Dimensjoen var den samme begge veier.
Selv har jeg valgt nylon rørslanger fra Tess. Tåler trykk, fleksible, billig og lett å legge.
http://www.forum.vwacb.com/index.php?topic=440.msg314132#msg314132 Har senere valgt noen andre koblinger enn hurtigkoblingene.


Tittel: Sv: Str og type på returrør; bensin
Skrevet av: Hot Owljanuar 16, 2013, 09:53:18 am
Mer god info...  hvor stor lufting har vi på tankene våres tro?

http://www.chevyhiperformance.com/tech/engines_drivetrain/accessories_electronics/0906chp_aeromotive_fuel_systems_insight/viewall.html

BSFC=Brake Specific Fuel Consumption
FMU =Fuel management unit


Tittel: Sv: Str og type på returrør; bensin
Skrevet av: Andersjanuar 16, 2013, 10:44:04 am
Mer god info...  hvor stor lufting har vi på tankene våres tro?

http://www.chevyhiperformance.com/tech/engines_drivetrain/accessories_electronics/0906chp_aeromotive_fuel_systems_insight/viewall.html

BSFC=Brake Specific Fuel Consumption
FMU =Fuel management unit

Flott link, sett at tanklokket er tett er i hvert fall luftingen langt mindre enn feed'en hos meg. Kanskje jeg skal sveise på en ekstra an-kobling...