Tittel: Lufting av hovedpumpe 1302 Skrevet av: Christer Folke Westlund på januar 18, 2013, 20:35:08 pm Har problemer med å få luftet bremsene på 1302'n, som forøvrig er i årlig/daglig bruk.
Leser side opp og side ned på nettet om at folk har problemer med det samme. Ja, det er forskjell på pumpene til "super beetle" og de "gamle". Bench bleeding leser jeg om å det virker særdeles tungvint. Er det noen som har gjort noen erfaringer basert på problemene over, og som har forslag til løsning? De som ikke har hatt problemer trenger ikke svare. På forhånd takk godtfolk. Tittel: Sv: Lufting av hovedpumpe 1302 Skrevet av: Tistlo på januar 19, 2013, 02:44:50 am ikkje noko meir avanserte bremsar på 02 enn på andre bilar med tokrets. har aldri hatt problem med å lufta egentlig, men går ut ifrå att du gjer da rett? begynnar høgre bak, so venstre bak, so høgre framme so venstre framme? og mykje bedre med ein lakai til å pumpa på pedalen enn vakumluftar. vist alt håp er mørkt so kan du laga deg ein kork til behaldaren med ein ventil i, og so sett du ca 2bar med trykk på den. so opnar du berre lufteventilane.
ein an ting, vist slangane er haug gamle so kan dei svella opp og laga problemar. Tittel: Sv: Lufting av hovedpumpe 1302 Skrevet av: Einic på januar 19, 2013, 22:59:35 pm Kork med ventil og sykkelpumpe funker bra
Tittel: Sv: Lufting av hovedpumpe 1302 Skrevet av: Reiel på januar 19, 2013, 23:56:43 pm Regner også med at du har justert bremsebånda bak...
Tittel: Sv: Lufting av hovedpumpe 1302 Skrevet av: Christer Folke Westlund på januar 20, 2013, 16:17:26 pm Takk for svar.
Har prøvd alt det ovennevnte. Rart altså - noen har problemer, andre ikke. Alt av slanger og pumper nytt. Bremsebånd justert. Siste forsøk var med pneumatisk bremselufter, men drev kanskje ikke lenge nok på. Uansett takk for svar. Tittel: Sv: Lufting av hovedpumpe 1302 Skrevet av: H-MEK på januar 20, 2013, 22:27:04 pm Gå over alle skrudde koblinger. Liten lekkasje som skal til for å forkludre hele opplegget.
Tittel: Sv: Lufting av hovedpumpe 1302 Skrevet av: Unneberg Bil på januar 21, 2013, 09:35:52 am har du hatt jusrerings skruene ute ? de er skrå i bunnen av sportet bremse bånda står, hvis de står feil veg vil du få problemer med å lufte bremser
Tittel: Sv: Lufting av hovedpumpe 1302 Skrevet av: Christer Folke Westlund på januar 21, 2013, 11:27:16 am Takk for svar alle.
Unneberg: dette var nytt for meg. Altså, for å få det inn med teskje - justeringsskruene er skrå i bunnen, så de liksom skal følge formen på bremsebåndet for å få riktig anlegg? Dersom justeringsskruene står "opp-ned" blir det feil? Tittel: Sv: Lufting av hovedpumpe 1302 Skrevet av: Unneberg Bil på januar 21, 2013, 14:08:55 pm Takk for svar alle. Unneberg: dette var nytt for meg. Altså, for å få det inn med teskje - justeringsskruene er skrå i bunnen, så de liksom skal følge formen på bremsebåndet for å få riktig anlegg? Dersom justeringsskruene står "opp-ned" blir det feil? trenger ikke noen teskje du ;D sporet må stemme med bremse bånda, ganske logisk egentlig 8) Tittel: Sv: Lufting av hovedpumpe 1302 Skrevet av: Christer Folke Westlund på januar 21, 2013, 14:41:21 pm Takk igjen.
Jo - dette er logisk og vel så det. Gikk muligens litt fort i svingene ved bremserestaureringen i sin tid. Får eventuelt skylde på ukunnskap, dårlig lys og dårlig briller. Uansett - tromlene åker av for inspeksjon så snart som mulig. Rapport kommer. Takk Tittel: Sv: Lufting av hovedpumpe 1302 Skrevet av: Speed-Demon på januar 21, 2013, 15:41:18 pm jeg har hatt problem to ganger med å lufte tokrets. begge gangene har jeg måtte srku "innover" den pinnen som går fra pedalen og inn i pumpa.
Tittel: Sv: Lufting av hovedpumpe 1302 Skrevet av: H-MEK på januar 21, 2013, 18:52:25 pm jeg har hatt problem to ganger med å lufte tokrets. begge gangene har jeg måtte srku "innover" den pinnen som går fra pedalen og inn i pumpa. 'Hvis du må skru inn så pinnen "ligger" på, så er noe annet feil. Skal være klaring mellom pinne og pumpe. Tittel: Sv: Lufting av hovedpumpe 1302 Skrevet av: Christer Folke Westlund på januar 21, 2013, 20:38:36 pm Takker for svar og engasjement.
Har nå sjekket justeringsskruene på framhjula og 2 av fire satt feil. Stakkar. Båndene på de sidene som justeringsskruene satt feil var veldig skjevt slitt. Bakhjula får vi ta i morgen. Litt kaldt. Stanga mellom bremsepedal og pumpe er justert etter anvisning. Rapport videre kommer. Takk alle. Tittel: Sv: Lufting av hovedpumpe 1302 Skrevet av: Kjetil på januar 22, 2013, 05:06:32 am Kaprer et avsnitt her. Er det det samme skråsporet på de eldre justeringskruene? Og jeg har satt på nyere tokretspumpe. Pinnen er den samme? Har luftet xantall ganger, får ikke pedal, før andre tråkket!?
Tittel: Sv: Lufting av hovedpumpe 1302 Skrevet av: 1303SS på januar 22, 2013, 08:08:44 am Har du bytta hovedpumpe?den pleier å ryke når du skal begynne å lufte,Det holder med å trå pedalen inn i bunn en gang så ryker pakningene.
Tittel: Sv: Lufting av hovedpumpe 1302 Skrevet av: Christer Folke Westlund på januar 22, 2013, 09:16:19 am Har bytta hovedpumpe ja, mistenkte at den var dårlig/ødelagt.
Ny pumpe, samme symptom. Tittel: Sv: Lufting av hovedpumpe 1302 Skrevet av: Unneberg Bil på januar 22, 2013, 09:37:58 am Kaprer et avsnitt her. Er det det samme skråsporet på de eldre justeringskruene? Og jeg har satt på nyere tokretspumpe. Pinnen er den samme? Har luftet xantall ganger, får ikke pedal, før andre tråkket!? samme justerings skruer på alle T1 Tittel: Sv: Lufting av hovedpumpe 1302 Skrevet av: Christer Folke Westlund på januar 28, 2013, 13:32:27 pm Jaja folkens.
Kan nå rapportere at halvparten av justeringsskruene satt feil. Denne ukunnskapen!! I tillegg var jo båndene hvor justeringsskruene satt opp ned, veldig skjevt slitt, samt at tromlene bak er ovale. Nå kommer det skrivebremser foran og nye tromler og bånd bak i posten hver øyeblikk. Når dette blir byttet, så kan man jo håpe på at det blir lettere å få luftet hovedpumpa. Det er uansett færre feilkilder da bremsene blir byttet og justeringsskruene sitter riktig vei. Spørsmål: Har lagd en kork med ventil til reservoaret, som man da kan benytte sykkelpumpe på. Før man starter pumpingen, burde man kanskje skru opp både bremse- lysbryterne og bremserørene litt, for så om mulig få ut all luft i hovedpumpa? Prøver selvfølgelig den "vanlige" metoden for lufting først, da nye bremser er montert. Takk for tålmodigheten. Tittel: Sv: Lufting av hovedpumpe 1302 Skrevet av: Tistlo på januar 28, 2013, 20:58:50 pm ved tomt system bruker eg ofta trykk metoden i begynnelsen, skal ikkje vera nødvendig å opna noko på hovedsylindaren. men få ein til å pompa trykk eller bemanna ein luftfyllar vist du brukar kompressor og so opnar du ein og ein luftenippel i rett rekkefølge kvar for seg til da omtrent ikkje kjem loft. so ein ekstra ronde med vanlig pedalpomping og lufting so er du sikker på att alt er ute.
Tittel: Sv: Lufting av hovedpumpe 1302 Skrevet av: Christer Folke Westlund på mars 25, 2013, 13:28:33 pm Morn.
Nå kan dere som har mistet nattesøvnen endelig få sove igjen. Som nevnt, satt en stk justeringsskrue på hver trommel opp-ned, samt at tromlene var urunde. I helgen ble det byttet tromler bak og montert nye fjærbein med skiver, kjøpt av vår venn Tistlo. En stk ordinær lufterunde og nå har jeg pedal herfra til evigheten, samt så bra bremser at jeg må ha tannbeskytter til jeg blir vant til den nye bremsekraften. Hjertelig takk for alle tips og støtte i denne tunge tid og sov godt. Tittel: Sv: Lufting av hovedpumpe 1302 Skrevet av: jørgen johansen på mars 29, 2013, 09:45:10 am Takker for oppdateringen ! Meget glad på dine vegne , så skal det bli godt å få litt søvn selv !
Mvh en søvnløs Johansen som går bedre tider imøte ! Tittel: Sv: Lufting av hovedpumpe 1302 Skrevet av: Christer Folke Westlund på mars 29, 2013, 16:13:51 pm Jo jørgen - nå kan du sove - senebetennelsen etter all pumping har vel også
roet seg nå etterhvert. Og, takk for alle gode råd folkens. God påske |