Tittel: Bensin med renseeffekt Skrevet av: EspenX på mai 30, 2008, 22:36:45 pm Det finnes endel bensinkjeder som tilbyr bensin med tilleggsstoffer som renser motoren og som derfor kan bidra til bedre effekt på gamle motorer. Shell har V-power, Statoil tilbyr noe lignende og HydroTexaco har tilleggsstoffet i all sin bensin. Er det noen som har praktisk erfaring med disse bensintypene?
Er det noen som har prøvd å kjøre sin luftkjølte med kun en av disse bensintypene og mener de har opplevd en effekt? Eller kan det kanskje være skadelig for en gammal, innkjørt boblemotor? V-power fjerner avleiringer rundt ventiler blant annet, er det noen som har opplevd det som positivt eller negativt? Tittel: Sv: Bensin med renseeffekt Skrevet av: FreddyB på mai 30, 2008, 22:39:38 pm Trur alle desse har tilsatt det berømte stoffet lurium, gitt..
Tittel: Sv: Bensin med renseeffekt Skrevet av: FullGass på mai 30, 2008, 23:01:19 pm Har ikke prøvd ut noe av dette...men har hørt fra et firma som driver tuning av nyere biler, at V-Power er godt for effekten. Hvem vet... ::)
Tittel: Sv: Bensin med renseeffekt Skrevet av: Filip/purity på mai 30, 2008, 23:10:33 pm Mener å huske at jeg så en episode av Top Gear hvor de testet forskjellige slike vidunderbensiner, og flere av de gav faktisk mer effekt. Jeg tror muligens at bensinen de testet også hadde høyere oktan enn vanlig bensin.
Tittel: Sv: Bensin med renseeffekt Skrevet av: EspenX på mai 30, 2008, 23:16:57 pm La ikke tråden ende i en "jeg tror" eller "jeg tror ikke"-diskusjon. Jeg har gjort endel research på det, og snakket med folk som har vært med på tester, så jeg er ikke i tvil om at det har en effekt. Det er ikke lurium.
Når det gjelder V-Power så kan det være litt forvirrende fordi V-Power har vært forskjellig bensin i forskjellige land. I Norge var V-power først 95 bensin med tilsetningsstoffer for rensing, mens det ellers i Europa har vært 99 oktan-bensin med samme tilsetningsstoffer. Når det ble introdusert var det for lite marked i Norge å introdusere en ny oktantype, så de helte tilsetningsstoffene i vanlig 95 (eller 98, husker ikke i farta) I dag får man "gammel" V-Power og V-Power Racing, sistnevnte er 99 oktan og the real deal som resten av Europa bruker. På Top Gear-testen tror jeg konklusjonen var at det var størst effekt på høyprestasjonsmotorer. Men tilbake til topic, er det noen som har praktisk erfaring med noen av disse bensintypene? Tittel: Sv: Bensin med renseeffekt Skrevet av: Tistlo på mai 30, 2008, 23:30:43 pm Kanskje detta er noko som er intressant:
http://www.qmi.no/PDF%20filer/VeteranBoursenQMI.pdf Tittel: Sv: Bensin med renseeffekt Skrevet av: Per Rune på mai 30, 2008, 23:54:30 pm Dette sier shell om sine bensintyper.. hvis vedlegget blir med da. ;D
Tittel: Sv: Bensin med renseeffekt Skrevet av: Hot Owl på mai 31, 2008, 01:58:14 am På Top Gear-testen tror jeg konklusjonen var at det var størst effekt på høyprestasjonsmotorer. Poenget er at moderne biler justerer opp fortenningen vis de merker at de har god bensin på tanken, på bobla må du ut å vri selv. Tittel: Sv: Bensin med renseeffekt Skrevet av: Rocket-Racing på mai 31, 2008, 02:22:21 am Ref Topgear test: Det var vel ikke akkurat renseeffekten som hadde størst effekt på høyprestasjonsmotorer.. Regner med at bensinen de testet var den som i norge kalles V-Power Racing eller tilsvarende, dvs ca 99 oktan. Forundrer meg ikke at en motor med høy effekt og troligvis også høy komp som i tillegg justerer fortenningen selv var fornøyd med høyere oktan..
På en moderne motor kan det sikkert være greit med en bensin som renser, men jeg ville styrt unna disse bensintypene på en gammel halvsliten VW-motor. Ikke trenger man høy oktan på en lavkomp motor og det er ikke nødvendigvis gunstig og løsne 40 år med avleiringer og annen guffe som har samlet seg der. Tittel: . Skrevet av: Race-buggy på mai 31, 2008, 09:41:13 am .
Tittel: Sv: Bensin med renseeffekt Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på mai 31, 2008, 10:19:04 am Jeg justerte inn tenningen på motoren i varianten på V-power 99oktan i høst og hadde ingen merkbar tenningsbank.
Så fylte jeg 98 oktan og fikk litt bank , så oktan tallet er nok reelt. som nevnt også er det MINIMUM oktan osm er oppgitt. Ta for eksempel WBX motorer , de 10,5:1 komp motorene skal ha MINIMUM 98 oktan.. men haynes sier , kjører du på 95 skal tenningen justeres 5 grader ned . det er en del faktisk. På org boble motorer har jeg justert en del mere fortenning enn det som står i manualen og får klar merkabar forskjell. grunnet mye høyere oktan på tanken kontra det den er konstruert for: 98-/85 vs 87 oktan. en annen ting er hvorfor så mange folk kjører uten vakumopptrekk på fordeler (feks 009 fordeler). vakumopptrek på 8-12 grader gir kjempeforskjell på lav last/cruising . mye smooothere gange lavere eksostemp og bedre økonomi. Tittel: Sv: Bensin med renseeffekt Skrevet av: Finn-Erik DeLuxe60 på mai 31, 2008, 20:21:02 pm La ikke tråden ende i en "jeg tror" eller "jeg tror ikke"-diskusjon. Jeg har gjort endel research på det, og snakket med folk som har vært med på tester, så jeg er ikke i tvil om at det har en effekt. Det er ikke lurium. Når det gjelder V-Power så kan det være litt forvirrende fordi V-Power har vært forskjellig bensin i forskjellige land. I Norge var V-power først 95 bensin med tilsetningsstoffer for rensing, mens det ellers i Europa har vært 99 oktan-bensin med samme tilsetningsstoffer. Når det ble introdusert var det for lite marked i Norge å introdusere en ny oktantype, så de helte tilsetningsstoffene i vanlig 95 (eller 98, husker ikke i farta) I dag får man "gammel" V-Power og V-Power Racing, sistnevnte er 99 oktan og the real deal som resten av Europa bruker. På Top Gear-testen tror jeg konklusjonen var at det var størst effekt på høyprestasjonsmotorer. Men tilbake til topic, er det noen som har praktisk erfaring med noen av disse bensintypene? Har fylt et par tanker med V-Power Racing 99 på kjærra nå, og merker uten tvil bedre effekt. Den går renere og trekker bedre en noen sinne ;) + at bensinforbruket på min har godt ned.. (men så er jo denne bensinen dyrere også da, så litt må vi bet for bedre motor..) mvh Finn-Erik Tittel: Sv: Bensin med renseeffekt Skrevet av: Tistlo på mai 31, 2008, 21:35:26 pm Er V-Power ein sånn bensin som ein skal tanke opp med kvar gong?? Eller er det berre innimellom, for å få rensa opp systemet?
Tittel: Sv: Bensin med renseeffekt Skrevet av: Jon T på juni 02, 2008, 00:04:45 am Jeg kjøpte noe rense væske til å helle i oljen fra liqui molly(?). 500ml rett i oljen, 10min på tomgang og oljebytte. vips x antall hk tilbake fra gjemselen. 242 kr og en merkbar effektøkning. ANBEFALES!
Tittel: Sv: Bensin med renseeffekt Skrevet av: KnastenradUndKnotenblech på juni 02, 2008, 00:11:15 am noe som renser er E-85.
Aldri hatt så rene plugger. Tittel: Sv: Bensin med renseeffekt Skrevet av: Gunnar|Rennfahrer2 på juni 02, 2008, 08:26:53 am Drit i rense effekten men fyll V-power racing.. Bobler i varmen nyter godt av 99oktan så lenge kompen er slik den skal, og har du trimma litt så er det hvertfall lurt. Og nå i disse varme Mantorp tider er det ekstra lurt så slipper du unna tenningsbank i de værste svenske motbakka... Mindre tenningsbank = lengre holdbar motor. Jeg fyller 99oktan på Langtur.
|