VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: biotex på februar 17, 2013, 19:02:01 pm



Tittel: Hjelp til valg av motor.
Skrevet av: biotexfebruar 17, 2013, 19:02:01 pm
Hei.
Jeg har en boble stående som er godkjent med motor opp til 136hk.
Sto en wbx i den, men denne er tatt ut pga diverse småfiks.
Begynner nå å tenke om jeg skal fikse opp wbx`en eller om jeg skal få tak i en annen motor med nermere 136hk.
Hadde vært gøy å utnyttet godkjenningen.
Har ikke mye penger å bruke på bilen, så må være rimeligst mulig.
Hvilke valgmuligheter har jeg når det kommer til motor?
Har lest at subarumotorer er et godt alternativ, men hvilken subaru motor er best?
Hva krevest av adapter og eventuelt modifikasjoner?
Det jeg er ute etter er driftsikkerhet og kraft.


Tittel: Sv: Hjelp til valg av motor.
Skrevet av: Tistlofebruar 17, 2013, 22:44:27 pm
"Har ikke mye penger å bruke på bilen, så må være rimeligst mulig" og "Det jeg er ute etter er driftsikkerhet og kraft" ..er normalt sett to faktorar som ikkje har noko til felles ;)

vist du virkelig ikkje skal ha luftkjølt motor so har du ca alle valgmuligheiter. nesten ingen motor er uprøvd i bobler og du får kjøpt adapter til mykje rart. ivertfall til div japse og usa motorar.
men når da gjeld subaru og adapter til dette so trur eg ikkje er eit alternativ vist du ikkje skal bruka noko serligt med peng. men da kan sikkert andre svara på. har du eit budskjett å legga fram er da enklare å gje tips. forresten er da mykje du kan gjera på wbxen for å skremma den opp, og den har jo alt 112gamp


Tittel: Sv: Hjelp til valg av motor.
Skrevet av: Dewilfebruar 17, 2013, 23:13:38 pm
Hva feiler det wasserboxeren du har? Hvis bunndelen er bra så hadde jeg banka den inn i bilen og brukt den.

Fornuftigst, billigst og tryggest er wasserboxeren.
Den har du allerede, den er udødelig i boble og har brukbart med effekt som original motor.


Tittel: Sv: Hjelp til valg av motor.
Skrevet av: biotexfebruar 18, 2013, 00:03:03 am
Wbx`en fjusket en del, lekker vann, så flommet ene forgasseren over og da havnet bensinen i olja, ganske mye faktisk.
Så når jeg startet den opp ene gangen kom det olje (tror jeg, kan være sot og bensin) ut eksosen.
Er det noe test jeg kan utføre for å sjekke om det er tett rundt stemplene?
Før dette kunne jeg høre en svak tikkelyd, ventiler?
Så ser for meg at hvis jeg skal bruke den videre hadde den hatt godt av overhaling.
Hvilke deler må jeg belage med på å bytte og hvor får jeg tak i disse?
Vil det svare seg å overhale fremfor å få tak i en "ny" wbx?
Tenker hvis jeg overhaler så får jeg sett tilstanden inni motor og byttet deler som eventuelt er slitt.
Står 2 dobble weber forgassere på den motoren nå, vil de gi noen effektøkning?


Tittel: Sv: Hjelp til valg av motor.
Skrevet av: Svein.februar 18, 2013, 00:41:40 am
Her har du en billig Longblokk ;)
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,51669.0.html


Tittel: Sv: Hjelp til valg av motor.
Skrevet av: biotexfebruar 19, 2013, 20:26:27 pm
Etter litt tenking tror jeg at jeg går for å overhale motoren jeg har, hvis jeg finner deler til en ok pris.
Hvor får jeg tak i deler billigst?
Hva bør jeg bytte når jeg skal overhale den?
Hva bør jeg se etter av slitasje/feil ved demontering?
Grunnen til at motoren ble tatt ut var knukket eksosbolt.
Har sett den motoren for salg, men den må eventuelt sendes.


Tittel: Sv: Hjelp til valg av motor.
Skrevet av: Tistlofebruar 19, 2013, 20:44:56 pm
slitasje på kam/løftara, alle lager. sjekk for endeslark før opning, og thrusteflata bak mot svinghjulet.
slitasje på sylindara/stempel(ringar)
kjøp deg ein bentley manual so har du alt du treng å veta ang spesifikasjonar og mål og step-by step.

deler får du tak i feks via unneberg-bil.no kamaksel er gjerne billigast frå usa. vwparts.net pakningsett må du ha, har vert tilsalgs her inne via "Der_Butzelmann "


Tittel: Sv: Hjelp til valg av motor.
Skrevet av: Der_Butzelmannmars 03, 2013, 00:35:10 am
Jeg stemmer i her med at det i ditt tilfelle er det aller mest fornuftige å fortsette å bruke wbx`n.
Oppimot 136hk oppnår du "lett" med denne motoren, spesielt om du skal kjøre med to doble forgassere istedetfor originalt sprut. Det er skrevet litt om dette temaet før på forumet. Søk litt etter tips.

Finn ut hva du trenger av deler, så kan det godt være jeg kan hjelpe deg med det fra Tyskland om du sliter med tilgangen i Norge. Komplett Tysk pakningsett til wbx har jeg fortsatt noen igjen av, til forøvrig uslåelig pris ( 950,- inkl. frakt ) i forhold til hva dem koster i Norge ( Ca. 4000,- sist jeg sjekka på Mekonomen o.l ).

Send meg en pm for evt bestilling eller spørsmål.
Hvor i landet holder du til forresten?

Mvh
Arild :)