VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: djupevik på februar 21, 2013, 20:19:56 pm



Tittel: Svingaksler Type 3
Skrevet av: djupevikfebruar 21, 2013, 20:19:56 pm
Hei.

Holder på å skal bytte girkasse i en Type 3 og ser at det er litt forskjellig innfesting på fjærplaten og demperfestet på byttekassen.
Noen som vet hvilket år(bil) denne er fra?

(http://djupevik.com/shared/variant/20130212_172753.jpg)

Her er den typen som stod på. Her er det gjennomgående bolter i hubben som går mot fjærplaten.
(http://djupevik.com/shared/variant/2013-02-17%2023.02.50.jpg)


Tittel: Sv: Svingaksler Type 3
Skrevet av: Dewilfebruar 21, 2013, 20:41:52 pm
Bare å flytte over akslene. Det er veldig enkelt. Bare skru av det minste lokket på kassa og trekk av røret. Du må nok ha på nye pakninger eller pakningsstoff.


Tittel: Sv: Svingaksler Type 3
Skrevet av: djupevikfebruar 21, 2013, 21:26:25 pm
Ja det var det jeg tenkte også, men ble litt nyskjerrig på å finne ut hva den andre innfestingen tilhørte :)


Tittel: Sv: Svingaksler Type 3
Skrevet av: Dewilfebruar 21, 2013, 21:41:31 pm

Hva er girkassekoden på den "nye" kassa?


Tittel: Sv: Svingaksler Type 3
Skrevet av: magsfebruar 21, 2013, 21:55:30 pm
man trenger ikke kasse nr for å se dette er fra type 3 før 1964 da ;)
1961-1963 de er ikke like Type1 og du skal jo helst bruke t3 drivaakslerrør da det er men avlastnings greier på røret da
da du har Variant og kan ha på mere kilo ;D
Hvis du på liv å død skal bytte dette ut da
men det øverste bilde stammer nok orginal på din bil
det er fra 1961 til og med 1963
1964-1970 hadde de avlastning greie på variantene

Ps bruk orginal du :)
Magne


Tittel: Sv: Svingaksler Type 3
Skrevet av: Dewilfebruar 21, 2013, 22:22:09 pm
;D Sant det ;D


Tittel: Sv: Svingaksler Type 3
Skrevet av: djupevikfebruar 21, 2013, 22:33:59 pm
man trenger ikke kasse nr for å se dette er fra type 3 før 1964 da ;)
1961-1963 de er ikke like Type1 og du skal jo helst bruke t3 drivaakslerrør da det er men avlastnings greier på røret da
da du har Variant og kan ha på mere kilo ;D
Hvis du på liv å død skal bytte dette ut da
men det øverste bilde stammer nok orginal på din bil
det er fra 1961 til og med 1963
1964-1970 hadde de avlastning greie på variantene

Ps bruk orginal du :)
Magne

Så da er det orginale jeg har fått på byttekassen på bilde 1?
Kassen med ulyd i er den på bilde 2.

Da trenger jeg i så fall bare å skaffe de riktige boltene istedenfor å bytte over akselrør. Vil jo ha det originalt :-)


Tittel: Sv: Svingaksler Type 3
Skrevet av: magsfebruar 21, 2013, 22:59:03 pm
bilde 1 er orginal
bilde 2 er fra type 1


Tittel: Sv: Svingaksler Type 3
Skrevet av: djupevikfebruar 21, 2013, 23:30:38 pm
Så er dette slik de er levert på alle Type 3 fra 61-63 eller er det spesifikt for variant i denne perioden?
Prøvde såvidt å søke litt etter type 3 svingaksler på nettet tidligere i dag og da fant jeg bare den "boble" versjonen.

PS: Takk for rask hjelp, jeg var nesten på veg til å bytte om akselrørene. Hadde vel gått fint det også, men sparer meg arbeidet når det er orginalt sånn som det er nå :P


Tittel: Sv: Svingaksler Type 3
Skrevet av: magsfebruar 22, 2013, 00:30:49 am
og drivaksla er ikke like lange ;D
Så du må nok bruk T3 parts Djupvik :)


Tittel: Sv: Svingaksler Type 3
Skrevet av: djupevikfebruar 22, 2013, 00:38:16 am
Hvis de ikke er like lange så har jeg en litt større jobb forran meg, for det var den på bilde 2 som stod på..
Er det noen plass det er mer info på dette?

På denne tegningen viser den typen som jeg har på bilde 2.
(http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/279665.jpg)


Tittel: Sv: Svingaksler Type 3
Skrevet av: Squarebackfebruar 22, 2013, 00:46:37 am
http://www.thesamba.com/vw/archives/info/mcodest3.php

M-koden kan fortelle deg hvilken oppsett bakstilingen hadde orignalt.

Z-staget er jeg usikker på om andre enn varianter med forsterket fjæring hadde...

HN


Tittel: Sv: Svingaksler Type 3
Skrevet av: djupevikfebruar 22, 2013, 11:05:21 am
I følge fødselssertifikatet har eg kun M119 og M286. Dette er Eberspacher og "Bumper, rear with recess for license plate
up to Chassis No. 311 2500 000".


Tittel: Sv: Svingaksler Type 3
Skrevet av: djupevikfebruar 22, 2013, 15:01:49 pm
og drivaksla er ikke like lange ;D
Så du må nok bruk T3 parts Djupvik :)

Betyr dette at de på bilde 1 og 2 ikke er like lange(begge type 3), eller mener du at den som ligner på boble ikke er like lang som boble?

Her er forresten koden på kassen på bilde 1. Den på bilde 2 har heller ikke noen bokstaver....
(http://djupevik.com/shared/variant/CIMG3788.jpg)


Tittel: Sv: Svingaksler Type 3
Skrevet av: Tistlofebruar 22, 2013, 18:01:37 pm
kanskje vert å nevna att den som er på bilde to aldri har vert orginal på bilen ? ellers hadde da jo ikkje vert 4bolts tromler bak på den;)
girkassene i seg sjølv kan jo vera ganske like

mål lengden på akslingane å samanlikn. den kassa du fekk av meg skal uansett passa men spørsmålet er jo om du må endra på noko anna, feks fjørplatene men tvilar på at da skal vera nødvendigt


Tittel: Sv: Svingaksler Type 3
Skrevet av: djupevikfebruar 22, 2013, 20:10:58 pm
kanskje vert å nevna att den som er på bilde to aldri har vert orginal på bilen ? ellers hadde da jo ikkje vert 4bolts tromler bak på den;)
girkassene i seg sjølv kan jo vera ganske like

mål lengden på akslingane å samanlikn. den kassa du fekk av meg skal uansett passa men spørsmålet er jo om du må endra på noko anna, feks fjørplatene men tvilar på at da skal vera nødvendigt

Godt poeng, kassa har vore bytta før.. Så ka som er rett originalt er litt i tåka.
Glømte selvfølgelig å måle lengda når eg var på breistein sist så får ta det neste gang :-) Var berre nyskjerrig på forskjellane. Vil såklart sette på dei akselrøra som er mest riktig for bilen min :-) Når det kjem til bremsene så beholder eg bakplate og innmat frå firebolts, men setter på 5bolts trommlar av typen etter 63.


Tittel: Sv: Svingaksler Type 3
Skrevet av: MrKreosot/ Arnefebruar 22, 2013, 21:18:20 pm
Nå passer vel ikke innmaten til 4 bolt bremser i 5 bolts trommler vel, eller?

En annen sak, er det en mulighet at hele bakstillingen på et tidspunkt har blitt byttet til en nyere en? Den sitter jo bare i 4 bolter.


Tittel: Sv: Svingaksler Type 3
Skrevet av: djupevikfebruar 22, 2013, 23:33:13 pm
Det ble vel konkludert med at 5 bolt tromler av senere type passer overens med 4bolt innmaten. Du ser det på tegningen over at det er to typer 5bolt. At hele bakstillingen er byttet er en mulighet, men er det flere enn to versjoner? Tenkte det var en for irs og en for svingaksel? Motoren er original i bilen i alle fall så den er ikke byttet.


Tittel: Sv: Svingaksler Type 3
Skrevet av: magsfebruar 23, 2013, 21:16:17 pm
Driv aksla er ikke like lange på t1 og t3
Kjøp deg en Skyvelære å mål i vei
så sliper du å spøøre 2 ganger.
det er på grunn av bremsene og hjulager huset,og dær er det 3 typer ute å går også da
bare å forstyre deg litt ;D
Jeg skal ta bilde i morra å sende deg

ja det er variant som har z-stag
men om du tregner det er en helt annen sak
m


Tittel: Sv: Svingaksler Type 3
Skrevet av: djupevikfebruar 23, 2013, 22:20:30 pm
Jeg har skyvelær, jeg er bare ikke så flink å bruke det enda. Takk for hjelpen så langt ;-)