Tittel: Sandblåse eller ikke? Skrevet av: atufte på mars 18, 2013, 21:38:39 pm Har fått meg en Porsche 356A fra 1956 som jeg driver og stripper for deler, for enten og sandblåse
eller begynne og bytte metall (det er mye rust) men er veldig usikker på om jeg skal blåse den, eller om det bare er waste of time og bortkasta penger, siden det meste (under) må byttes alikevel, og karosseriet utvending uansett ikke er noe bra og blåse (i hvertfall ikke med sand) Hva ville ekspertene her inne gjort? PS! (Har en rotisserie så jeg kommer til bilen fra alle kanter enkelt, om dette har noe og si) Takk Alex Tittel: Sv: Sandblåse eller ikke? Skrevet av: Pål på mars 18, 2013, 23:13:30 pm Blåse først og sveise etterpå. Du får frem mye rust ved å sandblåse. Alternativt blåse med et noe snillere medie
Tittel: Sv: Sandblåse eller ikke? Skrevet av: TURBO på mars 18, 2013, 23:17:29 pm Hvorfor ikke pyrolyse?
Tittel: Sv: Sandblåse eller ikke? Skrevet av: Lasse.E på mars 19, 2013, 00:25:59 am Det kunne jo vært greit å ha noe å sveise i å da :D
Tittel: Sv: Sandblåse eller ikke? Skrevet av: Dewil på mars 19, 2013, 00:30:05 am Jeg ville hørt med noen som driver med sandblåsing jeg. Det er vel en sjappe i follo som driver med dette.
Fint glass er snillere å blåse med. Om du skal blåse selv kan jeg skaffe deg den typen glass jeg bruker på jobben. Den er ganske så snill. Tittel: Sv: Sandblåse eller ikke? Skrevet av: atufte på mars 19, 2013, 00:52:07 am Det kunne jo vært greit å ha noe å sveise i å da :D Går ann og få frem friskt metall uten og sandblåse også vettu... ;) Tittel: Sv: Sandblåse eller ikke? Skrevet av: atufte på mars 19, 2013, 00:53:28 am Hvorfor ikke pyrolyse? Hva er dette, gjorde ett google søk, men ble ikke spes mye klokere? ??? Tittel: Sv: Sandblåse eller ikke? Skrevet av: Tistlo på mars 19, 2013, 01:17:17 am sandblåsa ein heil bil med glass?? da er jaggu ikkje gratis. ingenproblem å sandblåsa, solenge dei som gjer jobben veit kva dei driv med. dvs KAN sandblåsa tynnplater. men no har vel ikkje ein 56modell porsche akkuratt kinastål, i tilleg er da vel få områder som kan definerast som store flater, så da er liten sjangs for deformasjon. men dropp alu.silikat(sånne perler) vist du er redd for at bilen skal forsvinna.
Tittel: Sv: Sandblåse eller ikke? Skrevet av: TURBO på mars 19, 2013, 07:49:34 am Hvorfor ikke pyrolyse? Hva er dette, gjorde ett google søk, men ble ikke spes mye klokere? ??? Tittel: Sv: Sandblåse eller ikke? Skrevet av: SBL på mars 19, 2013, 12:11:27 pm Ring litt rundt og hør om noen driver med kalkblåsing. Mye finere overflate og du slipper varmgang i platene. Tørris er vel også et alternativ.
Tittel: Sv: Sandblåse eller ikke? Skrevet av: SplitMan på mars 19, 2013, 14:28:57 pm Gratulerer med spennende bil! Sveis bånn, slip ned det ytre (hvis du ikke skal bevare patina og "touch up"...)....også sandblås det lille strukturelle som er igjen. Billigere og bedre... Tittel: Sv: Sandblåse eller ikke? Skrevet av: Mr.Bubblehead på mars 19, 2013, 19:28:40 pm He.He.. Siden du er fotograf klarer du vel og knipse noen bilder av nybilen :)
Spennende.. Har samme prosjekt 54mod., men skjer ikke noe i år :) Samler deler .. Har kanskje noe deler liggende hvis du skulle trenge. Tittel: Sv: Sandblåse eller ikke? Skrevet av: mags på mars 19, 2013, 20:51:26 pm Sveise ramme først
Skjær bort alt av rust som er alvorlig deretter Blåse så da er det bare å starte med sveising Sjekk metalmaster Seppe i Belgia Fæsbooka Det gjør proffa det ;) Tittel: Sv: Sandblåse eller ikke? Skrevet av: atufte på mars 19, 2013, 21:31:23 pm He.He.. Siden du er fotograf klarer du vel og knipse noen bilder av nybilen :) Spennende.. Har samme prosjekt 54mod., men skjer ikke noe i år :) Samler deler .. Har kanskje noe deler liggende hvis du skulle trenge. Takk, har ikke helt oversikten ennå på hva jeg har og ikke har men trenger helt sikkert ett eller annet... Her er gliset ;D [attachment=1] Tittel: Sv: Sandblåse eller ikke? Skrevet av: atufte på mars 19, 2013, 21:54:47 pm Sveise ramme først Skjær bort alt av rust som er alvorlig deretter Blåse så da er det bare å starte med sveising Sjekk metalmaster Seppe i Belgia Fæsbooka Det gjør proffa det ;) Takk, men trenger jeg og sveise ramme, når kanalene er helt inntakte?, har nå sett igjennom ett stort antall restaurerings tråder på 356 og ingen har sveiset ramme hverken før eller etter sveis/blås. Vet dette er viktig på boble etc, men 356 har unibody, det vil si at karroseri og bunn plate er i en del, derfor er den mye stivere enn f.eks en boble...(men dette visste du selvfølgelig, hehe) Tittel: Sv: Sandblåse eller ikke? Skrevet av: Mr.Bubblehead på mars 19, 2013, 22:27:54 pm Hei.
Kjøpt deg Guide to do it yourself restoration av Jim Kellogg? Står mye bra der. Hvor har du rust? Hvis kanalene er bra har du ikke mye rust :) Råkul bil. Usa-import? Må lage en prosjekt tråd på denne :) Tittel: Sv: Sandblåse eller ikke? Skrevet av: atufte på mars 19, 2013, 22:35:07 pm Hei. Kjøpt deg Guide to do it yourself restoration av Jim Kellogg? Står mye bra der. Hvor har du rust? Hvis kanalene er bra har du ikke mye rust :) Råkul bil. Usa-import? Må lage en prosjekt tråd på denne :) Hei igjen Har den boka, veldig bra og flittig i bruk alt, senest i dag :) Har rust i gulvet, sidevegger inni bak + litt her og der, også litt på kanalene, men de er overraskende bra i forhold til resten av bilen, gud veit hvorfor? Er USA import ja, kommer fra California, og har en fin solbrun patina på taket, her er ett bilde av den på vei fra USA... [attachment=1] Tittel: Sv: Sandblåse eller ikke? Skrevet av: Mr.Bubblehead på mars 19, 2013, 23:08:20 pm Stilig bil. Blir spennende og se fortsettelsen..
Tittel: Sv: Sandblåse eller ikke? Skrevet av: mags på mars 19, 2013, 23:42:55 pm Hallo ;)
du lager er ramme all Jigg som de proffa bruker gå ut fra torsjonsrøra bak og forstillingsrøret som sitter fast ;) da lager du noen måle punkter før eventuelt tar av alle skjermene hvis det trengs men ta deg tur til han karen i Tuckførs dær Ulf har sin 356 da kan du se på jiggen hans i-jern og rør på 120*60mm og dreie rør som passer i torsjonsrøra bak og forstillingen men jeg renger med du har tenkt å sette bort jobben til noen proffer eller gjøre det selv men hør med han svensken først er mitt råd.du kan ta det med igjennom Ulf i Mysen da jeg kan sende deg nr hans da Tittel: Sv: Sandblåse eller ikke? Skrevet av: mags på mars 19, 2013, 23:47:20 pm pm sent
Tittel: Sv: Sandblåse eller ikke? Skrevet av: Oval57 på april 10, 2013, 09:40:22 am Gratulerer med fet vogn!
Er det lov å spørre hva du tenker at bilen skal bli til slutt, ettersom det later til at du kvitter deg med A-bremser og motor i fra 356 A? Hva kan overgå A-bremser og gammel god motor spør jeg (og mange andre). Ellers må jeg istemme at du følger tipsene i fra Mags her. Tittel: Sv: Sandblåse eller ikke? Skrevet av: atufte på april 10, 2013, 10:21:26 am Gratulerer med fet vogn! Er det lov å spørre hva du tenker at bilen skal bli til slutt, ettersom det later til at du kvitter deg med A-bremser og motor i fra 356 A? Hva kan overgå A-bremser og gammel god motor spør jeg (og mange andre). Ellers må jeg istemme at du følger tipsene i fra Mags her. Takk :) Har to originale 356 motorer, en 1600 og en 1500, derfor beholder jeg 1600'n og selger 1500'n... Har også to sett med trommler, derfor selger jeg ett sett da jeg trenger penger for og få bilen slik jeg ønsker. Bilen blir desverre for original folket, alt annet enn original, den får skivebremser på alle hjula, blir lav med 5/130 og polished Fuchs, tror til og med at den blir matt nato grønn, hahaha... :) Tittel: Sv: Sandblåse eller ikke? Skrevet av: Hulken på april 10, 2013, 11:08:14 am Gratulerer med fet vogn! Er det lov å spørre hva du tenker at bilen skal bli til slutt, ettersom det later til at du kvitter deg med A-bremser og motor i fra 356 A? Hva kan overgå A-bremser og gammel god motor spør jeg (og mange andre). Ellers må jeg istemme at du følger tipsene i fra Mags her. Takk :) Har to originale 356 motorer, en 1600 og en 1500, derfor beholder jeg 1600'n og selger 1500'n... Har også to sett med trommler, derfor selger jeg ett sett da jeg trenger penger for og få bilen slik jeg ønsker. Bilen blir desverre for original folket, alt annet enn original, den får skivebremser på alle hjula, blir lav med 5/130 og polished Fuchs, tror til og med at den blir matt nato grønn, hahaha... :) Hurra! Er det noe som slår en Outlaw.... ;D Tittel: Sv: Sandblåse eller ikke? Skrevet av: atufte på april 10, 2013, 11:15:28 am Gratulerer med fet vogn! Er det lov å spørre hva du tenker at bilen skal bli til slutt, ettersom det later til at du kvitter deg med A-bremser og motor i fra 356 A? Hva kan overgå A-bremser og gammel god motor spør jeg (og mange andre). Ellers må jeg istemme at du følger tipsene i fra Mags her. Takk :) Har to originale 356 motorer, en 1600 og en 1500, derfor beholder jeg 1600'n og selger 1500'n... Har også to sett med trommler, derfor selger jeg ett sett da jeg trenger penger for og få bilen slik jeg ønsker. Bilen blir desverre for original folket, alt annet enn original, den får skivebremser på alle hjula, blir lav med 5/130 og polished Fuchs, tror til og med at den blir matt nato grønn, hahaha... :) Hurra! Er det noe som slår en Outlaw.... ;D Nei... :) Tittel: Sv: Sandblåse eller ikke? Skrevet av: Dewil på april 10, 2013, 11:55:10 am Klin til! ;D
Tittel: Sv: Sandblåse eller ikke? Skrevet av: Ruggen på april 10, 2013, 14:21:55 pm Har du solgt din t2 nå da eller?
Tittel: Sv: Sandblåse eller ikke? Skrevet av: Lowlife på april 11, 2013, 08:52:53 am Gratulerer med fet vogn! Er det lov å spørre hva du tenker at bilen skal bli til slutt, ettersom det later til at du kvitter deg med A-bremser og motor i fra 356 A? Hva kan overgå A-bremser og gammel god motor spør jeg (og mange andre). Ellers må jeg istemme at du følger tipsene i fra Mags her. Takk :) Har to originale 356 motorer, en 1600 og en 1500, derfor beholder jeg 1600'n og selger 1500'n... Har også to sett med trommler, derfor selger jeg ett sett da jeg trenger penger for og få bilen slik jeg ønsker. Bilen blir desverre for original folket, alt annet enn original, den får skivebremser på alle hjula, blir lav med 5/130 og polished Fuchs, tror til og med at den blir matt nato grønn, hahaha... :) Dessverre har det vokst fram en uønsket subkultur i vårt nærmiljø. Dette er bare den ene av to Outlaws på gang. Dette miljøet er i ferd med å bre seg i de mørkere avkroker av regionen vår, og vi hører stadig om orginalbiler som er i ferd med å ødelegges. Senest er en Hebmüller som skal bygges til Ratrod, en 49 T1 som blir slammed Callooker, og en zwitter som pusses ned til en råtten Ratlooker. I tillegg ble jeg i går ufrivillig vitne til at en godkjent 66 med skilter ble høgd for å gi deler til en annen Ratlooker. What to do? Tittel: Sv: Sandblåse eller ikke? Skrevet av: SBL på april 11, 2013, 09:04:11 am Gled deg over at din egen orginalbil kanskje stiger raskere i verdi når markedet blir stadig mindre? ??? ::)
Jeg skjønner tankene, og er med på de i stor grad. Jeg plukket nettopp motor og gir ut av en 1303S med skilter for mitt "outlaw" prosjekt. Restene kommer som regel til nytte, også i mitt tilfelle. Denne er snart på veien igjen etter en del kvelder med rustsveising og ny drivlinje. Ødelegges bilene av dette? OK, en Heb til rat-rod hørtes ut som en større ombygging. Men alle de andre, er ikke de stort sett reverserbare? Tittel: Sv: Sandblåse eller ikke? Skrevet av: Dewil på april 11, 2013, 12:14:07 pm Gratulerer med fet vogn! Er det lov å spørre hva du tenker at bilen skal bli til slutt, ettersom det later til at du kvitter deg med A-bremser og motor i fra 356 A? Hva kan overgå A-bremser og gammel god motor spør jeg (og mange andre). Ellers må jeg istemme at du følger tipsene i fra Mags her. Takk :) Har to originale 356 motorer, en 1600 og en 1500, derfor beholder jeg 1600'n og selger 1500'n... Har også to sett med trommler, derfor selger jeg ett sett da jeg trenger penger for og få bilen slik jeg ønsker. Bilen blir desverre for original folket, alt annet enn original, den får skivebremser på alle hjula, blir lav med 5/130 og polished Fuchs, tror til og med at den blir matt nato grønn, hahaha... :) Dessverre har det vokst fram en uønsket subkultur i vårt nærmiljø. Dette er bare den ene av to Outlaws på gang. Dette miljøet er i ferd med å bre seg i de mørkere avkroker av regionen vår, og vi hører stadig om orginalbiler som er i ferd med å ødelegges. Senest er en Hebmüller som skal bygges til Ratrod, en 49 T1 som blir slammed Callooker, og en zwitter som pusses ned til en råtten Ratlooker. I tillegg ble jeg i går ufrivillig vitne til at en godkjent 66 med skilter ble høgd for å gi deler til en annen Ratlooker. What to do? Tenkte jeg skulle prøvd noe sånt selv en gang. Tittel: Sv: Sandblåse eller ikke? Skrevet av: justandy på april 12, 2013, 01:40:10 am Ring roars sandblåsing på frogn. Har hatt noen råtne dører der før og han blåste de pent uten å blåse hull. Han kan også epoxy grunne bilen etter på.
Ja har kasta en sånn dere splittbuss. Prøver å øke verdien på min egen fillete buss ;D Tittel: Sv: Sandblåse eller ikke? Skrevet av: Lowlife på april 12, 2013, 08:42:41 am Vi hjelper deg nå ved å kaste Eikremutgravingen. En mindre i verden.
Tittel: Sv: Sandblåse eller ikke? Skrevet av: Dewil på april 12, 2013, 12:13:29 pm Roar het han ja. Så veldig bra ut!
Bussen din har nå sikkert steget en hundrings i verdi nå ;D Tittel: Sv: Sandblåse eller ikke? Skrevet av: ovalt på april 13, 2013, 12:26:04 pm Grattis Alex, du blir ikkje så fort lei store prosjekt du he he. :)
|