VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: leithen på mars 19, 2013, 21:26:43 pm



Tittel: Justering av ventiler.
Skrevet av: leithenmars 19, 2013, 21:26:43 pm
Skal justere ventiler for første gang , det jeg lurer på er følgende : ventilene skal jo justeres 004 . Men på følebladet mitt har jeg 0.40 , stemmer det ?  ::)


Tittel: Sv: Justering av ventiler.
Skrevet av: leithenmars 19, 2013, 21:31:08 pm
Ser nå at følebladet mitt går til 0,05 , er jo veldig tynt :-p


Tittel: Sv: Justering av ventiler.
Skrevet av: Lassenmars 19, 2013, 21:31:52 pm
http://vw2you.com/blogg/motor/justere-ventiler-pa-din-vw-motor

les denne :) her står alt du trenger å vite om justering av ventiler :)


Tittel: Sv: Justering av ventiler.
Skrevet av: Gaffelmars 19, 2013, 21:31:58 pm
skal vel være 0.15mm på kald motor hvis jeg ikke husker feil?


Tittel: Sv: Justering av ventiler.
Skrevet av: leithenmars 19, 2013, 21:34:24 pm
Stemmer , takker :-)


Tittel: Sv: Justering av ventiler.
Skrevet av: leithenmars 19, 2013, 22:01:46 pm
Ser ut til den ene ventilen henger . Kan bevege alle litt og justere de men den ene får jeg ikke justert. Den beveger seg fint når jeg turner motoren .


Tittel: Sv: Justering av ventiler.
Skrevet av: leithenmars 19, 2013, 22:05:12 pm
Noen som har vært borti det ?


Tittel: Sv: Justering av ventiler.
Skrevet av: Lassenmars 19, 2013, 23:04:52 pm
er vel selve vippa du mener...?
det er ikke det att det ikke er klaring på den i det hele tatt, sånn att du må justere den litt for å få rette klaringen ....?
att den i utgangspunktet rett å slett er for stram?

[attachment=1]


Tittel: Sv: Justering av ventiler.
Skrevet av: leithenmars 20, 2013, 00:32:42 am
Jo. Er selve vippe armen jeg ikke klarer og bevege. Men selve fjæra er så langt inne iforhold til de andre , og jeg kan skru ut justeringskruen nesten helt ut uten at eg før følebladet inni . Hmm .


Tittel: Sv: Justering av ventiler.
Skrevet av: SveinØmars 20, 2013, 02:05:33 am
Jo. Er selve vippe armen jeg ikke klarer og bevege. Men selve fjæra er så langt inne iforhold til de andre , og jeg kan skru ut justeringskruen nesten helt ut uten at eg før følebladet inni . Hmm .

Tyder jo på at ventilen er åpen det, det skal den ikke være når du justerer.. er du sikker på at du har satt det aktuelle stempelet i top dead center?


Tittel: Sv: Justering av ventiler.
Skrevet av: leithenmars 20, 2013, 07:42:41 am
Jepp. Kontrollert det flere ganger. Og alle andre stemmer bortsett fra den. Er ett eller annet som ikke stemmer helt . Men justerte alle andre og justerte den noe Lunde og startet bilen . Gikk fint og reint og roligere. Så får prøve og kjøre litt og justere engang til og se om det blir noe bedre .


Tittel: Sv: Justering av ventiler.
Skrevet av: Jeemars 20, 2013, 10:36:17 am
Ref første post. Mulig du har funnet det ut til nå. Men du har vært ute å lest på US sider angående justering. Derfor 0,004.. Det er ett tommemål. Omregnet blir det 0,004x2,54=0,01016cm.  Altså 0,1mm på din bladsøker.

VW anbefaler 0,15 på KALD motor. Om støtstenger og topper er standard.

Når du sier du ikke får justert en ventil.. sammen med den overstående missforståelsen. Blir det ett stort varsko rop i mine øyne. Har du forstått prinsippet?

Motoren skal dreies rundt for å få justert på de rette stedene på rotasjon.. gjør du dette?

Om du er usikker på hvor TDC, tenningsrekkefølge er osv. Finnes det en dum ass metode.

Vipp av ventildeksler på begge sider.  Drei motoren/veiva med-urs til en ventilfjær blir maks komprimert/trykket inn. Juster så vippe armen på motsatt side av motoren. (F.eks ..Når eksos på sylinder 1 er komprimert/trykket inn/åpen. Kan eksos på sylinder 3 justeres) Du skal kun justere den ene vippearmen som er komprimert på motsatt side.. For å justere neste må motoren roteres til neste ventilfjær blir komprimert. Fortsett til alle er sjekket/justert. Bladsøkeren skal gli greit inn og ta opp all slark. Ikke for trangt eller slakk.

Husk. Kald motor!

Lykke til.



Tittel: Sv: Justering av ventiler.
Skrevet av: leithenmars 20, 2013, 11:10:31 am
Ja , forstår alt når det gjelder tdc og det og når det skal justeres.


Tittel: Sv: Justering av ventiler.
Skrevet av: SveinTmars 20, 2013, 21:12:14 pm
Og er dette en original motor?
Tenker viss den er ombygget med kortere støtstenger pga høvla topper eller innkortede sylindre. Da kan noen ha satt inn en original støtstang som da er for lang og du vil få symptomene du nevner. Men den burde ikke svevet noe bra i det hele tatt, siden den ventilen aldri ville lukke...